آیا خداوند هر علم و کمالی ک به هرکس عطا میکند،در واقع آن عین علم و کمال خود اوست؟

23

سوال2786:

آیا خداوند هر علم و کمالی ک به هرکس عطا میکند،در واقع آن عین علم و کمال خود اوست؟
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2786
🌹علیکم السلام
🌼🌿علوم و کمالات موجودات، آثار و افعال پروردگار متعال هستند، خالق بی همتا که آثار بی نظیر و کمالات بی بدیلی را در آیات خود به ظهور میرساند وجود یگانه اش برتر و بالاتر از آن میباشد! کسی که خالق را واجد کمالات مخلوقاتش قلمداد کند به نوعی ذات واحد و احد او را به ترکیب و تجزیه تشبیه به مخلوقات نموده، خالقی که بوجود آورنده کمالات است خودش برتر و بالاتر از آن کمالات بوده و وجود بی نظیرش غیر قابل وصف میباشد!
🌼🌿 فكُلُّ مَا فِي الْخَلْقِ‏ لَا يُوجَدُ فِي خَالِقِهِ وَ كُلُّ مَا يُمْكِنُ فِيهِ يَمْتَنِعُ مِنْ صَانِعِهِ …
التوحيد (للصدوق)، ص: 40
☘️
🌼🌿اگر علم و کمال هر کسی را عین علم و کمال او تلقی کنیم اگر مراد از این تلقی این باشد هر اثر علمی و کمالی اثر علمی و کمالی ذات حق محسوب میشود! در این امر جای هیچ بحثی نیست چرا که آثار به افعال الهی برمیگردند! اما اگر -نعوذ بالله- مراد از این تلقی این باشد که هر علم و کمالی عین ذات خداست در این صورت با تعدد ذوات لایتناهی مواجه خواهیم شد که از ریشه محکوم است.
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2786 + برگ دوم
🌹علیکم السلام
اگر علم و کمال هر کسی را عین علم و کمال او تلقی کنیم اگر مراد از این تلقی این باشد هر اثر علمی و کمالی اثر علمی و کمالی ذات حق محسوب میشود! در این امر جای هیچ بحثی نیست چرا که آثار به افعال الهی برمیگردند! اما اگر -نعوذ بالله- مراد از این تلقی این باشد که هر علم و کمالی عین ذات خداست در این صورت با تعدد ذوات لایتناهی مواجه خواهیم شد که از ریشه محکوم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.