آیا کلام خدا ، مخلوق خداست؟

3

سوال۳۰۹۳:
آیا کلام خدا ، مخلوق خداست؟
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ3093
🌹علیکم السلام
🌼🌿کلام خدا خلقی نبوده بلکه مّحدَث خداست، یعنی نبوده و خالق آن را بوجود آورده اما جنس ایجادی آن از نوع خلقی نمیباشد! کلام خدا فعل خدا از اسم مبارک «متکلم» میباشد!
🔆خدای متعال «متکلم» و کلامشان فعل تکلُّمشان میباشد.
🔆کلام خدا به واقع نشئتی از نشئات خاص خداست همانطوریکه خلق خدا نشئتی دیگر از نشئات خداست!
ما اجازه نداریم به کلام خدا، غیر از کلام خدا اطلاق دیگری داشته باشیم از همین جایگاه هست که مجاز نیستیم به کلام خدا بگوییم آفریده خدا.
🔆«خلقت» تنها یک فعل از از اجناس افعال پروردگار بی همتا میباشد؛ کلام مبارکش جنسی خاص از اجناس افعال اوست؛ علوا کبیرا.
🌹☘️ إنَّ الْكَلَامَ صِفَةٌ مُحْدَثَةٌ لَيْسَتْ بِأَزَلِيَّةٍ كَانَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا مُتَكَلِّم‏
التوحيد (للصدوق)، ص: 139

🌹🍀 عنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا عَلِيِّ بْنِ مُوسَى ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنِ الْقُرْآنِ أَ خَالِقٌ أَوْ مَخْلُوقٌ فَقَالَ لَيْسَ بِخَالِقٍ وَ لَا مَخْلُوقٍ وَ لَكِنَّهُ كَلَامُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
التوحيد (للصدوق)، ص: 224
🌸☘️حديث كرد ما را احمد بن زياد بن جعفر همدانى «رضى» گفت كه حديث كرد ما را على بن ابراهيم از پدرش ابراهيم بن هاشم از على بن معبد از حسين بن خالد كه گفت بحضرت امام رضا (ع) عرض كردم كه يا ابن رسول اللَّه مرا خبر ده از قرآن كه آيا خالق است مخلوق يعنى آفريننده يا آفريده شده است فرمود كه نه خالق است و نه مخلوق و ليكن قرآن كلام خداى عز و جل است‏
🌹☘️ فإِنَّ الْقُرْآنَ كَلَامُ اللَّهِ مُحْدَثٌ غَيْرُ مَخْلُوقٍ وَ غَيْرُ أَزَلِيٍّ مَعَ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ وَ تَعَالَى عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِيراً كَانَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا شَيْ‏ءَ غَيْرَ اللَّهِ مَعْرُوفٌ وَ لَا مَجْهُولٌ كَانَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا مُتَكَلِّمَ وَ لَا مُرِيدَ وَ لَا مُتَحَرِّكَ وَ لَا فَاعِلَ «2» جَلَّ وَ عَزَّ رَبُّنَا فَجَمِيعُ هَذِهِ الصِّفَاتِ مُحْدَثَةٌ عِنْدَ حُدُوثِ الْفِعْلِ مِنْهُ جَلَّ وَ عَزَّ رَبُّنَا وَ الْقُرْآنُ كَلَامُ اللَّهِ غَيْرُ مَخْلُوقٍ فِيهِ خَبَرُ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ خَبَرُ مَا يَكُونُ بَعْدَكُمْ …
التوحيد (للصدوق)، ص: 227
🌸☘️ بدرستى كه قرآن كلام خدا است كه محدث است و مخلوق نيست و با خداى تعالى ذكره ازلى نبوده كه هميشه با خدا بوده باشد و خدا از اين برترى دارد برترى بزرگ و خداى عز و جل بود و هيچ چيز غير از خدا نبود نه معروف و نه مجهول و خداى عز و جل بود و هيچ متكلمى نبود و نه مريدى و نه متحركى و نه فاعلى و پروردگار ما از اين جليل‏تر و عزيزتر است پس همه اين صفات محدث است غير از حدوث فعل از او يا در نزد آن و پروردگار ما جليل‏تر و عزيزتر است و قرآن كلام خدا است كه مخلوق نيست و در آنست خبر كسى كه پيش از شما بوده و خبر كسى كه بعد از شما خواهد بود و از نزد خدا بر محمد كه رسول خدا است فرو فرستاده شده
🌻☘️ قالَ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع إِلَى بَعْضِ شِيعَتِهِ بِبَغْدَادَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* عَصَمَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكَ مِنَ الْفِتْنَةِ فَإِنْ يَفْعَلْ فَقَدْ أَعْظَمَ بِهَا نِعْمَةً «1» وَ إِنْ لَا يَفْعَلْ فَهِيَ الْهَلْكَةُ نَحْنُ نَرَى أَنَّ الْجِدَالَ فِي الْقُرْآنِ بِدْعَةٌ اشْتَرَكَ فِيهَا السَّائِلُ وَ الْمُجِيبُ فَيَتَعَاطَى السَّائِلُ مَا لَيْسَ لَهُ وَ يَتَكَلَّفُ الْمُجِيبُ مَا لَيْسَ عَلَيْهِ وَ لَيْسَ الْخَالِقُ إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا سِوَاهُ مَخْلُوقٌ وَ الْقُرْآنُ كَلَامُ اللَّهِ لَا تَجْعَلْ لَهُ اسْماً مِنْ عِنْدِكَ فَتَكُونَ مِنَ الضَّالِّينَ جَعَلَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكَ مِنَ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَ هُمْ مِنَ السَّاعَةِ مُشْفِقُونَ.
التوحيد (للصدوق)، ص: 224

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.