آیه “فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى” به چه معناست؟

34

سوال2471:
آیه “فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى” به چه معناست؟
آیه می فرماید سپس نزدیک و بسیار نزدیک شدتا به قدر دو کمان یا نزدیکتر
⁉️اینجا منظور به خدا تا این حد نزدیک شد ?و در ادامه آیه می فرماید دل آن چه را که دید دروغ نشمرد
فکر کنم اشاره به این است که پیامبر با چشم دل خداوند را ملاقات کردند
و در ادامه آیه می فرماید او رادیگر بار هم بدید نزد سدرة المنتهی
⁉️وهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى [سوره النجم : 7]
هو در این آیه کیست ؟
پیامبر اکرم (ص)
جناب استاد آنچه بنده از این آیات می فهمم این است که پیامبر با جسم مادی خودشان تا به نزدیکترین نقطه ممکن به خداوند نزدیک شدند پس امکانش هست که یک انسان با وجود جسم مادی تا نامحدود برود
⁉️این آیه یعنی چه :
عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى [سوره النجم : 5]
او را آن فرشته بس نیرومند تعلیم داده است
⁉️او کیست و فرشته کیست ؟
🔶 ومَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى . إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى . عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى . ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى . وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى . ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى . فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى . فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى [نجم/3-10]
✔️ و (پیامبر) از هوی سخن نمی گوید . آن نیست جز وحیی که می شود . (جبرئیل) نیرومند به او آموخت . نیرومندی که ایستاد . در حالی که در افق بالاتر بود . سپس نزدیک و نزدیکتر شد . به حدی که (فاصله جبرئیل با پیامبر) دو قوس کمان یا کمتر شد . پس (خدا توسط جبرئیل) به بنده اش وحی کرد آنچه را که وحی کرد!
✅ نادیده گرفتن مرجع ضمیر شایع ترین عامل اشتباه در ترجمه آیات قرآن است.
او پیامبر و فرشته هم احتمالا جبرئیل می باشد
⁉️ذو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى [سوره النجم : 6]
فاعل استوی کیست؟
فرشته
⁉️وهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى [سوره النجم : 7]
حالا هو کیست ؟
استاد شما فکر کنم منظورتان این است که آن کسی که پیامبر به او نزدیک شد فرشته بوده نه خداوند?فکر کنم فرشته
❗️❗️ین جبرئیل علیه السلام بود که به اندازه “قاب قوسین” به پیامبر اکرم نزدیک شد
⁉️پس پیامبر خداوند را ملاقات نکردند ?در این آیه نه
جناب استاد کلا در قرآن آمده که پیامبر خود خداوند را ملاقات کرد ه اند یا نه ?نمی دانم
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2471
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱نزدیک شدن به ذات الهی دارای هیچ توجیه علمی و توحیدی نمیباشد، به چیزی میتوان نزدیک شد که دوری از او متصور باشد مگر هستی و وجود ما از او جداست، با او بودن به معنای وابسته و نیازمند او بودن و نشان قهر و غلبه و تسلط او بر تاروپود ارکان وجودی ما میباشد.
🌷🔅🌱ذات غیر قابل توصیف او از قرب به موجودات قریب تر است، یعنی قُرب و بُعد از آفریده های اوست، چیزی را که او بیافریند او از آن برتر و بالاتر است؛ اما درک و فهم آن در قابلیت فکر و عقل ما نمیباشد.
🌷🔅🌱پس نزدیک شدن به او به واقع تقرب به عالی ترین نشان و آیت و اثر حضرت احد و واحد میباشد. میدانیم که «قریب» از جمله اسماء حسنای الهی میباشد و مقام عظمای رسول آسمانها و زمین، جان اسم مبارک «قریب» میباشد، پس با این مقدمه عروج مبارک و تقرب حضرت در واقعه سلوک در مقامات قرب و یا سیر در جان خویش برای کسب معرفت به آخرین مقامات نفس مبارکشان که آیت اکبر و اعظم و اکرم و اجلّ و اجمل و … خداست و همچنین مقامات بدیعی که خالق برای حضرتشان بداعت نموه اند دیدار نماید و یا به آفرینش های جدیدی که ایجاد فرموده اند و بر پهنه هستی افزوده اند ورود یابند. در آیه اول سوره اسراء اشاره به دیدار حضرت از آیات الهی دارد
🌻🔅🌱 حجاب يتلألأ يخفق‏الإسراء : 1 سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ
🌹پاك و منزّه است خدايى كه بنده‏اش را در يك شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى- كه گرداگردش را پربركت ساخته‏ايم- برد، تا برخى از آيات خود را به او نشان دهيم چرا كه او شنوا و بيناست.
🌷🔅🌱پس “فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى”
☘️در واقع این نزدیکی قرب به آخرین مدارج بندگی الهی است، کسب آخرین پله ها و مقامات عبودیت و رهیابی به نقطه صفر مرز بندگی الهی است، رسیدن به پایانی است که آغازگر شروع دیگری در صناعت الهی است. این جایگاه نمیتواند اشاره به نزدیکی به جناب جبرئیل باشد، چرا که مصاحبت جبرئیل قبل از عروج مبارکشان برای حضرت فراهم بود و همچنین جبرئیل امین از مرز سدرة المنتها به بعد امکان گذر نداشتند و حضرتشان در مقام « قاب قوسین» با خالقشان تنها بودند.
🌷🔅🌱شدید القوی» هم به خود ذات باریتعالی برمیگردد-نه جناب جبرئیل-
🌸🔅🌱 علَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوى‏
يعني الله عز و جل ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوى‏ يعني رسول الله ص،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.