استاد اصل نسبت دادن صفات (نه صفات مخلوقات بلکه صفات منتسب نسبت به خود خداوند ) به خداوند متعال ایا دارای اشکال هست؟ اگر مثلا برای ذاتش صفاتی دهیم و آن صفات را هم اتفاقا عین ذاتش بدانیم آیا خداوند را دارای کیفیت بیان نموده ایم و یا چه اشکالات دیگری میتواند مطرح شود؟

2

سوال2368 :
سلام علیکم
استاد اصل نسبت دادن صفات (نه صفات مخلوقات بلکه صفات منتسب نسبت به خود خداوند ) به خداوند متعال ایا دارای اشکال هست؟ اگر مثلا برای ذاتش صفاتی دهیم و آن صفات را هم اتفاقا عین ذاتش بدانیم آیا خداوند را دارای کیفیت بیان نموده ایم و یا چه اشکالات دیگری میتواند مطرح شود؟
اجرکم عند الله تعالی
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2368
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱با عنایت به فرمایش مولا امیرالمومنین علیه السلام
🌸🔅🌱أوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْه‏
☘️
🌷🔅🌱اتصاف صفات کمالیه به ذات الهی اولین قدم در جاده توحید است و شخصی که به این امر قائل است کسی است که در وادی توحید سلوک میکند، اما زمانی که درجه توحیدی شخص ارتقاء یابد و به نهایتش برسد و هیچ گرد و غبار غیر توحیدی در دلش رسوب نداشته باشد، تمام صفات را از ذات الهی نفی مینماید، در واقع به مقام تفسیر جامع «الله اکبر» میرسد، یعنی الله بزرگتر از آن است که به وصف آید.
🌷🔅🌱نفی الصفات از ذات حق به معنای خلع خالق از مقامات شریفه نمیباشد بلکه اثبات فوق آنچه را که قابل تصور و بیان نیست برای ذات الهی است، اثبات فوق الصفاتی که خلایق از درکش ناتوانند.
🌷🔅🌱 إنَّ رَبِّي لَطِيفُ اللَّطَافَةِ- لَا يُوصَفُ بِاللُّطْفِ عَظِيمُ الْعَظَمَةِ لَا يُوصَفُ بِالْعِظَمِ كَبِيرُ الْكِبْرِيَاءِ لَا يُوصَفُ بِالْكِبَرِ جَلِيلُ الْجَلَالَةِ لَا يُوصَفُ بِالغِلَظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.