اینکه در احادیث داریم کسیکه این دعا را بخواند، خداوند ثواب انبیا را ب او می دهد،صحیح است؟ اگر اینطور باشد پس شخص صرفا با دعا خواندن و بدون عمل چنین پاداشی را دریافت میکند؟ پس میتوان نتیجه گرفت ک ملاک، درجه و مقام نیست؟

41

سوال1505 :
اینکه در احادیث داریم کسیکه این دعا را بخواند، خداوند ثواب انبیا را ب او می دهد،صحیح است؟ اگر اینطور باشد پس شخص صرفا با دعا خواندن و بدون عمل چنین پاداشی را دریافت میکند؟ پس میتوان نتیجه گرفت ک ملاک، درجه و مقام نیست؟ یعنی ممکن است افرادی چون ما هم در عقبی کنار حضرات معصومین علیهم السلام باشیم … ولی این ب چه درد می خورد ک بدون معرفت و عمل این راه را طی کرده باشیم؟ اصلا هدف ما از آفرینش، انسان کامل شدن است؟ یا خداوند چنین چیزی از ما نخواسته ، چون اصلا در توان ما نیست… پس اگر نمی توانیم حتی ب معرفت حقیقی آنان دست یابیم چطور ب کلمه الله و توحید معرفت یابیم،مثلا در حد آنها؟ اگر علمایی ک سالها مجاهدت کرده اند اظهار عجز میکنند پس ما چه بگوییم؟ اگر یعقوب نبی علیه السلام در فراق یوسف علیه السلام سالها بی تابی کرد ولی زینب کبری علیهاالسلام با آن مصیبتها،باز ب رضای خداوند راضی و خشنود بود… پس اگر چو منی نمی توانم چون یعقوب نبی علیه السلام ب توحید حقیقی معرفت یقینی پیدا کنم، پس چون زینب کبری شدنی تا ابد برایم محال است چه رسد ب معرفت معصومین علیهم السلام؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1505
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🔆🔅🌱دعایی مؤثر خواهد بود که با تهذیب نفس همراه باشد، پاکی نفس کاری است عملی که با ریاضات نفسانی و ترک گناه و انجام اعمال صالحه امکان تحقق آن وجود دارد!
🌸 الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِي بِلَا وَتَر
نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 534
☀️دعا کننده ی بدون عمل مثل تیرانداز بدون کمان است.
🔆🔅🌱برای اینکه دعایی اثر دعای انبیاء عظام را داشته باشد، دعا کننده هم بایستی شبه انبیاء باشد! یعنی اهل ورع و تقوا باشد!
🌸🔅🌱 قالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع الدُّعَاءُ مَفَاتِيحُ النَّجَاحِ وَ مَقَالِيدُ الْفَلَاحِ «1» وَ خَيْرُ الدُّعَاءِ مَا صَدَرَ عَنْ صَدْرٍ نَقِيٍّ وَ قَلْبٍ تَقِيٍّ وَ فِي الْمُنَاجَاةِ سَبَبُ النَّجَاةِ وَ بِالْإِخْلَاصِ يَكُونُ الْخَلَاصُ فَإِذَا اشْتَدَّ الْفَزَعُ فَإِلَى اللَّهِ الْمَفْزَعُ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 468
☀️ امير المؤمنين عليه السلام فرموده: دعاء كليدهاى نجات و گنجينه‏هاى‏ رستگاريست، و بهترين دعاء آن دعائيست كه از سينه پاك و دلى پرهيزكار برآيد، و وسيله نجات در مناجات است، و خلاصى با خلاص آيد، و چون فزع و بى‏تابى سخت شود مفزع و پناه‏گاه خدا است.
🔆🔅🌱انسان همچون کتابی است که تنها یک صفحه از آن این عالم مادی است، سیر و سفر بشر از عالم نور آغاز تا به عالم ذر رسیده و از آنجا به عالم دنیا راه یافته و به برزخ و آخرت و در نهایت به ملاقات خدا منتهی خواهد شد! هر سیری کمالی دارد و این دنیا انتهای مسیر نیست تا نمره ی نهایی تعیین شود!
🔆🔅🌱خدا از انسان خارج از توانش چیزی نخواسته، پس بشر میتواند قله های رفیع بندگی خدا را فتح نماید، اگر فاتح قلل رفیع بندگی نباشد مقصر است!
🌻🔅🌱 لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها
☀️خدا هیچ کسی را جز به قدر توانایی اش تکلیف نفرموده!
🔆🔅🌱بی تابی حضرت یعقوب علیه السلام در فراق حضرت یوسف علیه السلام بخاطر عدم رضایت او به قضای الهی نبود!
🔆🔅🌱رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که سرور و سالار خلایق عالمند الگوی ما در عرصه ی بندگی خدا میباشند، وظیفه ی ما شبه محمدی شدن است، خُلق محمدی و راه و رسم محمدی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.