باتوجه به آیات ۹۹ و ۱۰۰سوره نحل که اشاره شده است شیطان را بر کسانی که ایمان آورده اند و بر خدا توکل می کنند تسلطی نیست و تسلط شیطان تنها بر کسانی است که دوستش می دارند و به خدا شرک می آورند آیا این افراد جزء مخلصین محسول می شوند؟

41

سوال۲۶۲۷ :
سلام علیکم
جناب استاد درسوال ۲۶۲۳که در مورد عدم تسلط شیطان بر مخلصین مطالبی فرمودید در آیات ۹۹و۱۰۰سوره نحل خداوند درقرآن می فرمایند :شیطان را بر کسانی که ایمان آورده اند و بر خدا توکل می کنند تسلطی نیست و تسلط شیطان تنها بر کسانی است که دوستش می دارند و به خدا شرک می آورند 🌹
آن چه که از این آیات متوجه می شوم این است که کسانی که درجاتی کمتر از مخلصین را دارند آنها نیز از تسلط شیطان در امان هستند یا هر کس این خصوصیات را داشته باشد جزء مخلصین به حساب می آید؟ (البته برداشت بنده از مخلصین افرادی است که خیلی به خدا نزدیک هستند و شاید تعدادشان هم اندک باشد ) ولی در این دو آیه موضوع کمی عمومیت پیدا کرده لطف می کنید در مورد این آیات نیز توضیحاتی بفرمائید متشکرم
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2627
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱توجه شود که شیطان از اغوای مُخلَصین اظهار عجز میکند-یعنی نه تنها از تسلط بلکه از اغوای مُخلَصین عاجز است-
🌷🔅🌱اما منظور از اینکه شیطان بر مومنین متوکل تسلط ندارد به این معناست که قادر نیست بر دین آنها تسلط یابد اما ممکن است بر جسم آنها غلبه نموده و یا آنها را اغوا نماید!
🌻🔅🌱ص : 82 قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ
گفت: «به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم كرد،
🌻🔅🌱ص : 83 إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ
مگر بندگان خالص تو، از ميان آنها!»

🌻🔅🌱النحل : 99 إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
چرا كه او، بر كسانى كه ايمان دارند و بر پروردگارشان توكّل مى‏كنند، تسلّطى ندارد.

🌸🔅🌱 العياشي: عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: سمعته يقول: فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ. قال: فقال: «يا أبا محمد، يسلط من المؤمنين على أبدانهم و لا يسلط على أديانهم، قد سلط على أيوب فشوه خلقه و لم يسلط على دينه». و قوله: إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ قال: «الذين هم بالله مشركون، يسلط على أبدانهم و على أبدانهم و على أديانهم».

عن حماد بن عيسى، رفعه إلى أبي عبد الله (عليه السلام) قال: سألته عن قول الله: إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ.
قال: «ليس له أن يزيلهم عن الولاية، فأما الذنوب و أشباه ذلك فإنه ينال منهم كما ينال من غيرهم».
البرهان في تفسير القرآن، ج‏3، ص: 455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.