در آیه ” لو کان البحر مدادا لکلمات ربی لنفد البحر قبل ان تنفد کلمات ربی و لو جئنا بمثله مددا ” مقصود از بحر و کلمات الهی چیست و اگر ممکن هست تفسیری از آیه بفرمائید.

40

سوال2491 :
سلام علیکم.
در آیه ” لو کان البحر مدادا لکلمات ربی لنفد البحر قبل ان تنفد کلمات ربی و لو جئنا بمثله مددا ” مقصود از بحر و کلمات الهی چیست و اگر ممکن هست تفسیری از آیه بفرمائید. ممنون
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2491
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱کلمه در واقع ترکیب منظمی از حروفات دارای معانی است، کلمه، آفریده منتخب برای ایجاد ارتباط و انتقال پیام و مفاهیم و اسباب هدایت و راهنمایی است.
🌷🔅🌱کلمات میتواند از جنس مکتوبات مادی، ملکوتی و یا جبروتی و … باشد همچنین از انوار و اسماء و امثال و … ترکیب یافته باشد، عالیترین خلق خدا آراسته ترین و منظم ترین کلمه خداست، کلماتی هستند که میتوانند تمامی معانی خلقت را در خود ذخیره نمایند و خالق با آنها طریق زیبایی را برای ارتباط با بندگان خود انتخاب میکند.
🌷🔅🌱کلمات خاص خدا تشکیلات بی نظیر الهی است که الله در دل آنها علم و رحمت و حکمت و عنایات خاص خود را ذخیره نموده است و آنها را به ستاد مرکزی خود و یا صراط مستقیمش قرار داده است.
🌷🔅🌱اگر کلمات الهی را به نور و حقیقت محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم تفسیر کنیم با نظر به اینکه تمام خلقت زیبای الهی از نشر و تجلی و تفسیر همانها نشات گرفته پس اگر تمام خلقت تبدیل به مدادی برای ترسیم این کلمات باشد به یقین چون جان خورشید از پرتوهایش گسترده تر است پس تمام پرتوهای منتشر شده تمام میشوند اما ترسیم این کلمه والا به پایان نمیرسد.
🌸🔅🌱 أنا كلمة اللّه‏
🌸🔅🌱: «أنا كلمة اللّه الكبرى»
🌸🔅🌱و أَنَا كَلِمَةُ اللَّهِ الَّتِي يَجْمَعُ بِهَا الْمُفْتَرِقَ وَ يُفَرِّقُ بِهَا الْمُجْتَمِعَ.
وَ أَنَا أَسْمَاءُ اللَّهِ الْحُسْنَى وَ أَمْثَالُهُ الْعُلْيَا، وَ آيَاتُهُ الْكُبْرَى.
مختصر البصائر، ص: 131
🌸🔅🌱الْمُؤْمِنِينَ ع: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَدٌ وَاحِدٌ، تَفَرَّدَ فِي وَحْدَانِيَّتِهِ، ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ نُوراً، ثُمَّ خَلَقَ مِنْ ذَلِكَ النُّورِ مُحَمَّداً ص وَ خَلَقَنِي وَ ذُرِّيَّتِي، ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ رُوحاً فَأَسْكَنَهُ اللَّهُ فِي ذَلِكَ النُّورِ وَ أَسْكَنَهُ فِي أَبْدَانِنَا، فَنَحْنُ رُوحُ اللَّهِ وَ كَلِمَاتُهُ، فَبِنَا احْتَجَّ عَلَى خَلْقِهِ
مختصر البصائر، ص: 131
🌸🔅🌱… وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ‏
فَهُوَ كَذَلِكَ لَوْ أَنَّ أَشْجَارَ الدُّنْيَا أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ وَ انْفَجَرَتِ الْأَرْضُ عُيُوناً لَنَفَدَتْ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِمَاتُ اللَّهِ وَ هِيَ عَيْنُ الْكِبْرِيتِ وَ عَيْنُ النَّمِرِ وَ عَيْنُ الْبَرَهُوتِ وَ عَيْنُ طَبَرِيَّةَ وَ حَمَّةُ مَاسَبَذَانَ «3» وَ حَمَّةُ إِفْرِيقِيَةَ يُدْعَى لسنان «4» وَ عَيْنُ بحرون «5» وَ نَحْنُ كَلِمَاتُ اللَّهِ الَّتِي لَا تَنْفَدُ وَ لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا
تحف العقول، النص، ص: 479
🌸🔅🌱عنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ‏ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ أَنَّ الرِّيَاضَ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع‏
كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط – القديمة)، ج‏1، ص: 112

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.