در تلاوت قرآن طبق مقامات موسیقیایی مختلف، هر مقام را به پیامبری نسبت می دهند. باتوجه به روایت های مطرح شده در متن سوال لطفا در مورد صحت و سقم این روایات راهنمایی بفرمایید.

24

سوال2518 :

در تلاوت قرآن طبق مقامات موسیقیایی مختلف، هر مقام را به پیامبری نسبت می دهند. مثلا: در کتاب بهجت الروح آمده است: هر مقامی بر خلاف اهل ریاضی از پیغمبری صلوات الله علیه پیدا شده … حضرت ابوالبشر آدم (ص) در مقام راست ربنا ظلمنا انفسنا … می گفتی و حضرت موسی علیه السلام در وادی ایمن در مقام عشاق ناله و مناجات کردی و حضرت یوسف (ع) در قعر چاه و زندان به مقام عراق گریستی و …
لطفا در مورد صحت و سقم این روایات راهنمایی بفرمایید. ممنون.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2518
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱یک مسئله یک برداشت شخصی و غیر علمی است، انطباق مقامات موسیقی به احوالات انبیاء خاص هیچ توجیه علمی و عقلی و نقلی ندارد، احوالات انبیاء عظام با موسیقی عالم معنی و ملکوت انطباق دارد تا با هماهنگی های اصوات عالم دنیوی، مقام تظلم نفسانی و انتساب و تقیید آن به جناب حضرت آدم صحیح نبوده چرا که این حال و احوال در قرآن کریم به جناب حضرت موسی علیه السلام و ملکه سبا هم منتسب است! همچنین باید متذکر شد که چنین نیست که تمام احوالات انبیاء به تمام در تمام دورانشان در قرآن ذکر شده باشد تا مورد استناد محققان در تعیین جایگاه آنها قرار گیرد.
🌻🔅🌱الأعراف : 23 قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ
🌸(آدم و حوا)گفتند: «پروردگارا! ما به خويشتن ستم كرديم! و اگر ما را نبخشى و بر ما رحم نكنى، از زيانكاران خواهيم بود!»
🌻🔅🌱النمل : 44 قيلَ لَهَا ادْخُلِي الصَّرْحَ فَلَمَّا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّةً وَ كَشَفَتْ عَنْ ساقَيْها قالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَواريرَ قالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسي‏ وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ
🌸به او (ملکه سبا)گفته شد: «داخل حياط (قصر) شو!» هنگامى كه نظر به آن افكند، پنداشت نهر آبى است و ساق پاهاى خود را برهنه كرد (تا از آب بگذرد امّا سليمان) گفت: « (اين آب نيست،) بلكه قصرى است از بلور صاف!» (ملكه سبا) گفت: «پروردگارا! من به خود ستم كردم و (اينك) با سليمان براى خداوندى كه پروردگار عالميان است اسلام آوردم!»
🌻🔅🌱القصص : 16 قالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسي‏ فَاغْفِرْ لي‏ فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ
🌸 (سپس موسی علیه السلام) عرض كرد: «پروردگارا! من به خويشتن ستم كردم مرا ببخش!» خداوند او را بخشيد، كه او غفور و رحيم است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.