سوال در مورد خطبه پنجم نهج البلاغه (چرا لرزش را با طناب به مثال کشیده است با اینکه وسایل گوناگون ارتعاشی شدید هست.)

31

سوال3327:
سلام علیکم
سوال خطبه پنجم
معنی : بلکه فرو رفته ام در علم پنهانی که اگر ان را پیدا و اشکار نمایم ، هر اینه شما بر خویش بلرزید ، لرزیدن ریسمان در چاه ژرف عمیق.
استاد منظور از علم پنهان ، کدام است میفرماید : اگر اشکار کنم ، یعنی نمیخواهند اشکار کنند
مگر ان علم با ما چه ارتباطی دارد که بیان ان لرزه بر جان ما می اندازد؟
چرا لرزش را با طناب به مثال کشیده است با اینکه وسایل گوناگون ارتعاشی شدید هست.
و چرا از چاه و طناب در کنار یکدیگر استفاده کرده و چه ارتباطی بین مولا علی ع و علم مکنون، جان ادمی و چاه عمیق ( سقوط در تاریکی) و ریسمان دارد؟
لطفا راهنمایی بفرمایید
ممنون
🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷
🔆علیکم السلام
☘️ #جواب3327
🌸🔅اگر به تمام خظبه توجه نماییم:
🌷🔅أيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِيقِ الْمُنَافَرَةِ وَ ضَعُوا تِيجَانَ الْمُفَاخَرَةِ أَفْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَنَاحٍ أَوِ اسْتَسْلَمَ فَأَرَاحَ هَذَا مَاءٌ آجِنٌ وَ لُقْمَةٌ يَغَصُّ بِهَا آكِلُهَا وَ مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ إِينَاعِهَا كَالزَّارِعِ بِغَيْرِ أَرْضِهِ.
فَإِنْ أَقُلْ يَقُولُوا حَرَصَ عَلَى الْمُلْكِ وَ إِنْ أَسْكُتْ يَقُولُوا جَزِعَ مِنَ الْمَوْتِ هَيْهَاتَ بَعْدَ اللَّتَيَّا وَ الَّتِي وَ اللَّهِ لَابْنُ أَبِي طَالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْيِ أُمِّهِ بَلِ انْدَمَجْتُ عَلَى مَكْنُونِ عِلْمٍ لَوْ بُحْتُ بِهِ لَاضْطَرَبْتُمْ اضْطِرَابَ الْأَرْشِيَةِ فِي الطَّوِيِّ الْبَعِيدَة
🔅🌷 از خطبه ‏هاى آن حضرت است بعد از وفات پيامبر (ص) در خطاب به عباس و ابو سفيان كه پس از اوضاع سقيفه از حضرت درخواست قبول بيعت داشتند
اى مردم، با كشتى‏هاى نجات امواج فتنه ‏ها را بشكافيد، از جاده دشمنى و اختلاف كنار رويد، تاجهاى مفاخرت و برترى جويى را از سر بيندازيد. رستگار گردد آن كه با داشتن يار قيام نمايد، يا در بى‏قدرتى راه سلامت گيرد و ديگران را راحت گذارد. حكومت بدين صورت آبى متعفن، و لقمه‏اى گلوگير است.
هر كس ميوه را به موقع نچيند چون كشاورزى است كه بذر را در زمين ديگرى بپاشد.
اگر از قدر و منزلتم بگويم تهمتم مى‏زنند كه بر حكومت حريص است، و اگر ساكت بمانم مى‏گويند از مرگ ترسيده. هرگز، آن هم با آن همه مبارزات و جنگها! به خدا قسم عشق پسر ابو طالب به مرگ از علاقه كودك شيرخوار به پستان مادر بيشتر است. سكوتم محض اسرارى است كه در سينه دارم كه اگر بگويم همه شما مردم همچون ريسمانهاى بسته در دلو در اعماق چاه به لرزه خواهيد آمد
نهج البلاغه / ترجمه انصاريان، ص: 64
☘️🔆نکات ذیر استنباط میشود:
🌿زمانیکه اصحاب سقیفه بیعت و پیمان شکستند و حضرت را بی یاور رها کردند و حضرت به مصلحت دینی سکوت اختیار و برای بدست آوردن حق خود قیام ننمودند، که حضرت علت سکوت را چنین بیان میدارند!
🌿یاوری نیست، ا
🌿گر در این شرایط قیام کنم یاران به زحمت می افتند بدون اینکه نتیجه ای حاصل شود،
🌿مصلحت دین ایجاب میکند،
🌿اهل زمان آن شایستگی لازم را برای درک و حکومت حضرت را دارا نیستند،
🌿زمان برای قیام نامناسب است و در این شرایط قیام نتجه عکس خواهد داد بدون اینکه نفعی به دین داشته باشد به ضرر اسلام تمام خواهد شد!
🌿چیزهایی میدانم که شما از آنها آگاهی ندارید که اگر باز کنم مات و مبهوت و مضطرب میگردید،
❗️اما فراز:
🌸🔅«بَلِ انْدَمَجْتُ عَلَى مَكْنُونِ عِلْمٍ لَوْ بُحْتُ بِهِ لَاضْطَرَبْتُمْ اضْطِرَابَ الْأَرْشِيَةِ فِي الطَّوِيِّ الْبَعِيدَة»
🔆☘️حضرت اشاره میفرمایند: با علومی پنهان آمیخته شده ام که اگر آشکارش کنم مثل طناب آویخته به چاهی عمیق به لرزه در می آیید.
☘️🔆حضرت صاحب علومی خاص و مکنون و پنهان هستند، چیزهایی میدانند که دیگران از آن غافلند! حضرت باب علم النبی هستند، حضرت از یک جهت مقام علم اللهی دارند همانطوریکه مقام عبداللهی دارند، حضرت مقام امام مبین را دارا هستند که هر چیزی در آن احصا شده است، بعنوان اَبَر رایانه الهی اند، حضرت حامل اسراری از رسول خدا هستند، هزار باب علمی که از هر بابش هزار باب باز شده، حضرت به اسرار ملکوت و آسمانها و طرق آنها آشناتر هستند، حضرت باطن مسائل و رویدادها و حقایق را میدانند، حضرت مفسر و مبین قرآنی هستند که تبیان هر چیزی است، , …
🔆☘️چاه عمیق میتواند تشبیهی از علوم پنهان و باطنی باشد مه هر کسی را توان دستیابی به آن نبوده که اگر هوس رسیده به آن داشته باشد در میانه راه قبل از رسیدن به آن دچار اضطراب و پریشانی فکر و و عقیده میگردند و دین و دنیایشان را میبازند، یعنی شایستی و ظرفیت درک آنها را ندارند!
☘️🔆این تمثیل در کمال سادگی در اوج بیان هستند که قوه علمی و فهمی اهل زمانه را به زیبایی تمام نشان میدهند!
🌷🔆 أنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَسَرَّ إِلَيَّ فِي مَرَضِهِ مِفْتَاحَ أَلْفِ بَابٍ مِنَ الْعِلْمِ يُفَتِّحُ كُلُّ بَابٍ أَلْفَ بَابٍ وَ لَوْ أَنَّ الْأُمَّةَ مُنْذُ قَبَضَ اللَّهُ نَبِيَّهُ اتَّبَعُونِي وَ أَطَاعُونِي لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِم‏
🔆🌷 سلُونِي [عَمَّا شِئْتُمْ‏] قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي فَوَ اللَّهِ إِنِّي بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّي بِطُرُقِ الْأَرْضِ أَنَا يَعْسُوبُ الْمُؤْمِنِين‏
🌷🔆 لوْ أَنَّ الرِّيَاضَ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع‏
علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.