شیطانی که مأمور حضرت رسول اکرم سلام و صلوات خداوند بر ایشان بودند نتوانستندبا ایشان کاری بکنند و اسلام آوردن چطور شیطان دین دشمن خود را پذیرفته است؟

28

سوال3140:
سلام علیکم
جناب استاد شیطانی که مأمور حضرت رسول اکرم سلام و صلوات خداوند بر ایشان بودند نتوانستندبا ایشان کاری بکنند و اسلام آوردن چطور شیطان دین دشمن خود را پذیرفته است؟
آیا فقط رسول اکرم صلوات الله علیه توانستند شیطان خاص خودشان را مسلمان کنند و در مورد حضرات معصومین این
اتفاق نیا‌فتاد ؟
جناب استاد مقام مخلصین خاص بندگان معمولی خداوند هست ؟
یا حضرات معصومین هم جزء مخلصین بودند البته منظورم
این است که حضرات معصومین آیا مقامشان بالاتر از مخلصین
است؟ احتمالا هم باید بالاتر باشد چون آن موقع بندگان معمولی خداوند هم به درجه عصمت الهی می رسند؟پس آن موقع فرقشان
با حضرات معصومین در چیست؟

🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3140
🌹سلام علیکم
🌷🔆روایتی که در این زمینه وارد شده ضعیف السند است که میتوان از هر گونه اظهار نظر پیرامون آن توقف نمود.
🔆🌷با حدس کارشناسانه میتوان گفت که مراد از شیطان، در عبارت مذکور غیر از ابلیس لعین میباشد، در بعضی نقل ها «شیطانی» وارد شده که مراد از آن همان شیاطین مستقر در پیرامون حضرت میباشد.
🌷🔆همچنین با عنایت به اینکه رسالت حضرت کل مخلوقات را در بر میگیرد که دامنه رسالتشان شامل اجانین و شیاطین هم میگردد که بیشک از شیاطین به دین مبین اسلام مشرف شدند.
🌷🔆حضرات معصومین علیهم السلام حکم امام المخلَصین را دارا هستند، و مقام مبارکشان فراتر از مخلَصین میباشد.
🌸🔆 … وَ أَرْسَلَ نَبِيَّنَا ص إِلَى النَّاسِ كَافَّةً قَوْلُهُ نَذِيراً لِلْبَشَرِ وَ إِلَى الْجِنِّ أَيْضاً قَوْلُهُ وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَيْكَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ وَ إِلَى الشَّيَاطِينِ أَيْضاً قَالَ ص إِنَّ اللَّهَ أَعَانَنِي عَلَى شَيْطَانٍ حَتَّى أَسْلَمَ عَلَى يَدَيَّ قَوْلُهُ وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا كَافَّة…
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏16، ص: 337
🔆🌸… ثم مخلصة معصومة بعصمة إلهية، و هذه رحمة خاصة تخص المخلصين، و قبلها عامة تعم المخلصين، و يوسف من الأوّلين «إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَ» و الرسول محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم) هو إمام المخلصين «قُلْ إِنْ كانَ لِلرَّحْمنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعابِدِينَ» لحد يقول عن نفسه «شيطاني أسلم بيدي- جزناها و هي خامدة».
الفرقان في تفسير القرآن بالقرآن، ج‏15، ص: 125

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.