فرق بین فرد صاحب حکمت با عارف چیست؟

55

سوال1487:
فرق بین فرد صاحب حکمت با عارف چیه
🍀 🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1487
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🔆🔅🌱عارف مثل چراغی است که نور حکمت از آن ساطع میشود!
🔆🔅🌱عارف کامل حکیم هم محسوب میشود!
🌸🔅🌱قالَ الصَّادِقُ ع الْعَارِفُ شَخْصُهُ مَعَ الْخَلْقِ وَ قَلْبُهُ مَعَ اللَّهِ لَوْ سَهَا قَلْبُهُ عَنِ اللَّهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ لَمَاتَ شَوْقاً إِلَيْهِ وَ الْعَارِفُ أَمِينُ وَدَائِعِ اللَّهِ وَ كَنْزُ أَسْرَارِهِ وَ مَعْدِنُ أَنْوَارِهِ وَ دَلِيلُ رَحْمَتِهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ مَطِيَّةُ عُلُومِهِ وَ مِيزَانُ فَضْلِهِ وَ عَدْلِهِ قَدْ غَنِيَ عَنِ الْخَلْقِ وَ الْمُرَادِ وَ الدُّنْيَا وَ لَا مُونِسَ لَهُ سِوَى اللَّهِ وَ لَا نُطْقَ وَ لَا إِشَارَةَ وَ لَا نَفَسَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ لِلَّهِ وَ مِنَ اللَّهِ وَ مَعَ اللَّهِ فَهُوَ فِي رِيَاضِ قُدْسِهِ مُتَرَدِّدٌ وَ مِنْ لَطَائِفِ فَضْلِهِ مُتَزَوِّدٌ وَ الْمَعْرِفَةُ أَصْلٌ فَرْعُهُ الْإِيمَان‏
مصباح الشريعة، ص: 191
🍀🔅🌱 حضرت صادق (ع) فرمود: عارف از لحاظ تشخص ظاهرى و بدن با مردم است، ولى قلب او هميشه با خداست، و هر گاه، قلب او از خداوند متعال يك آنى غفلت كند: هر آينه مى‏ميرد از جهت اشتياق پيدا كردن به سوى او.
و عارف امين است براى ودايع الهى، و خزينه است براى اسرار او و معدن است براى انوار او و راهنماى رحمت اوست براى خلق، و مركب علوم اوست، و ميزان فضل و عدل او مى‏باشد. او بى‏نياز است از مردم و از مقاصد و مطلوبهاى دنيوى و از دنيا، و مونسى براى او به جز پروردگار متعال نيست.
و نطق و اشاره و نفس كشيدن او به سبب او و براى او و از او و با او مى‏باشد.
پس او در روضه‏ها و محيط قد است و پاك پروردگار قدوس حركت و آمد و رفت مى‏كند، و پيوسته از لطائف فضل و كرم او توشه گرفته و استفاده مى‏نمايد.
و معرفت ريشه و پايه است براى ايمان، و ايمان فرع و شاخه‏اى است از او.
مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص: 434
🌸🔅🌱قالَ الصَّادِقُ ع الْحِكْمَةُ ضِيَاءُ الْمَعْرِفَةِ وَ مِيرَاثُ التَّقْوَى وَ ثَمَرَةُ الصِّدْقِ وَ مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ بِنِعْمَةٍ أَعْظَمَ وَ أَنْعَمَ وَ أَجْزَلَ وَ أَرْفَعَ وَ أَبْهَى مِنَ الْحِكْمَةِ لِلْقَلْبِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ أَيْ لَا يَعْلَمُ مَا أَوْدَعْتُ وَ هَيَّأْتُ فِي الْحِكْمَةِ إِلَّا مَنِ اسْتَخْلَصْتُهُ لِنَفْسِي وَ خَصَصْتُهُ بِهَا وَ الْحِكْمَةُ هِيَ النَّجَاةُ وَ صِفَةُ الْحَكِيمِ الثَّبَاتُ عِنْدَ أَوَائِلِ الْأُمُورِ وَ الْوُقُوفُ عِنْدَ عَوَاقِبِهَا وَ هُوَ هَادِي خَلْقِ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِعَلِيٍّ ع لَأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْكَ عَبْداً مِنْ عِبَادِهِ خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ مِنْ مَشَارِقِهَا إِلَى مَغَارِبِهَا
مصباح الشريعة، ص: 198
🔆🔅🌱حضرت صادق (ع) فرمود: حكمت روشنايى و جلوه معرفت، و ميزان و ميراث تقوى، و ميوه راستى و درستى مى‏باشد. و پروردگار متعال به بنده‏اى احسان و انعام نفرموده است به چيزى كه بزرگتر و روشنتر و بهتر و بالاتر و ارزشمندتر باشد از نعمتى كه در دل انسان پديدار مى‏شود.
خداوند متعال مى‏فرمايد: مى‏دهد حكمت را به هر كسى كه مى‏خواهد، و كسى كه به او حكمت داده شد، البته خير فراوانى او را عطا شده است، و به‏ مقام عظمت حكمت متوجه نمى‏شود مگر آنان كه صاحبان باطن و بينايى هستند.
منظور اينست كه مى‏فرمايد: آنچه را كه در موضوع حكمت وديعه گذاشته و در زمينه حكمت فراهم كردم، آگاه نمى‏شوند از آنها مگر آنان كه بندگان خالص و مخصوص و برگزيده من هستند.
و حكمت يگانه وسيله نجات يافتن از ابتلائات و ناراحتيها و اضطراب است. و علامت حكمت: استقرار و ثبات قدم و عدم تزلزل و اضطراب خاطر است به هنگام پيش آمدها و حوادث، و توقف و راضى بودن و تسليم شدن در اواخر جريانهاى قضايا و حوادث.
و رسول اكرم (ص) و شخص حكيم راهنما و هدايت‏كننده مردم است به سوى خداوند عزيز متعال. مى‏فرمايد: خداوند به دست و راهنمائى تو بنده‏اى از بندگان خود را هدايت فرمايد، بهتر است براى تو از همه دنيا از شرق تا غرب،
مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص: 449

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.