لطفا به شبهه هایی که در مورد خطای انبیاء وارد شده است پاسخ دهید.

20

سؤال2574 :
⛔️شبهه خطای انبیاء⁉️
💠 لحظه ای تدبر (153)
🔶 ولَمَّا رَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي ۖ أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ ۖ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ ۚ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلَا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْدَاءَ وَلَا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ [اعراف/150]
✔️ و آنگاه که موسی نزد قومش برگشت با خشم و اندوه، گفت : “چه بد جانشینی کردید در نبودم! آیا در کار پروردگارتان شتاب کردید؟” و الواح را انداخت و سر برادرش را گرفته سوی خود کشید؛ (برادرش هارون) گفت : “ای پسر مادرم! قوم مرا بی یاور گذاشتند و نزدیک بود مرا بکشند پس نزد دشمنان مرا سرزنش نکن و مرا در کنار قوم ظالم (مشرک) قرار نده”
✅ حضرت موسی در مقصر دانستن حضرت هارون اشتباه کرد (هم خاطی و هم شاکی هردو پیامبرند) پس معلوم می شود انبیا از هرگونه اشتباهی مبرا نیستند بلکه از اشتباه در ابلاغ وحی و تعلیم شریعت معصومند. ضمنا از این آیه معلوم می شود که حضرت موسی قبلا عالم به قضیه نبود پس انبیا اینگونه نیست که همه چیز را بدانند بلکه بدانچه ضروری است عالمند.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2574
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱در باره رفتار انبیاء نباید با معیارهای خودمان به قضاوت بپردازیم!
در نگاه اول چنین بنظر میرسد که حضرت موسی علیه السلام عصبانی شده و به جور با جناب هارون علیه السلام برخورد نموده اند، اما مواخذه حضرت موسی ع برادرش را به واقع محاکمه قوم بنی اسرائیل میباشد! شبیه مؤاخذه ای که خدای تبارک و تعالی از عیسی علیه السلام میکند!
🌻🔅🌱المائدة : 116 وَ إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُوني‏ وَ أُمِّيَ إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَكَ ما يَكُونُ لي‏ أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ لي‏ بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ ما في‏ نَفْسي‏ وَ لا أَعْلَمُ ما في‏ نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ
🌹و آن گاه كه خداوند به عيسى بن مريم مى‏گويد: «آيا تو به مردم گفتى كه من و مادرم را بعنوان دو معبود غير از خدا انتخاب كنيد؟!»، او مى‏گويد: «منزهى تو! من حق ندارم آنچه را كه شايسته من نيست، بگويم! اگر چنين سخنى را گفته باشم، تو مى‏دانى! تو از آنچه در روح و جان من است، آگاهى و من از آنچه در ذات (پاك) توست، آگاه نيستم! بيقين تو از تمام اسرار و پنهانيها با خبرى.
🌷🔅🌱به یقین خدای علیم بی همتا قداست و پاکی حضرت عیسی ع را در امر شرک نصاری میداند اما محاکمه عیسی ع از برای برائت از تمام اتهاماتی است که مسیحیان مشرک میتوانند حضرت را با آن متهم سازند و یا عمل مشرکانه خود را به او نسبت داده و عمل خود را توجیه نمایند.
🌷🔅🌱 رفتار حضرت موسی علیه السلام با هارون نوعی آماده سازی فضا برای محاکمه سامری و بنی اسرائیل است همچنین رفع تمام اتهامات و رفع احتمال همدستی جناب هارون علیه السلام با گوساله پرستی بنی اسرائیل میباشد.
🌷🔅🌱به گواه قرآن حضرت موسی علیه السلام قبل از مراجعت از طور سینا از گوساله پرستی بنی اسرائیل حبر داشته و خالق عالم الغیب و الشهاده او را آگاه ساخته بود .
🌻🔅🌱طه : 85 قالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِنْ بَعْدِكَ وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ
🌹فرمود: «ما قوم تو را بعد از تو، آزموديم و سامرى آنها را گمراه ساخت!»
🌷🔅🌱پس حضرت موسی علیه السلام از فتنه و آزمون بنی اسرائیل خبر داشته و جناب هارون را مقصر قضیه نمیدانسته! و فعل او سیاستی برای آغاز تنبیه قوم مشرک بوده است!
🌷🔅🌱پس ظالمانه در باره رفتار انبیاء عظام به قضاوت ننشینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.