لطفا در مورد این عبارت “لیس لصفه حد محدود” راهنمایی بفرمایید مگر نه اینکه تمام مخلوقات محدود هستند پس اگر صفت مخلوق است و عین ذات نیست، چرا گفته شده صفات نامحدودند؟

1

سوال2342:
سلام علیکم
استاد یه بخش از سوالم مونده کمک کنین درک بیشتری داشته باشم
لیس لصفه حد محدود
اینو برام توضیح دهید
نیست برای صفتش حد محدود
مگر نه اینکه تمام مخلوقات محدود هستند پس اگر صفت مخلوق است و عین ذات نیست، چرا گفته شده صفات نامحدودند؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2342
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱با دقت به سخن مولا علی امیر المومنین علیه السلام: «لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ» این نتیجه را میگیریم که «صفة الله» نامحدود است، قبل از این فراز اشاره به نعمات غیر قابل شمارش پروردگار متعال دارد « لَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ» نعمت های خدا قابل شمارش نیستند در واقع حدی برای نعمات خدا نمیتوان قائل شد، همانطوریکه نعمت خدا که قابل شمارش نیست، غیر خداست، به همانصورت نیز صفت خدا فعلی از افعال خداست که حدی نمیتوان برای آن قائل شد.
🌷🔅🌱در ادامه خطبه مبارک کلام حضرت میرسد به «كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ…»
🌷🔅🌱همین نامحدویت برای اسم الهی هم وارد شده:
🌸🔅🌱عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ اسْماً بِالْحُرُوفِ غَيْرَ مُتَصَوِّتٍ وَ… مُبَعَّدٌ عَنْهُ الْحُدُودُ مَحْجُوبٌ عَنْهُ حِسُّ كُلِّ مُتَوَهِّمٍ…
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 112
🍀
🌷🔅🌱پس نامحدودیت به اسماء و صفات الهی برمیگردد و ذات الهی برتر از نامحدودیت میباشد، یعنی صفت بی نهایت نیز در وصف پروردگار کم میاورد، خالق اسمی آفرید که حدی ندارد! با عنایت به اینکه این نامحدود از یک سمت دارای مبدأ بوده (صفر شروع) و از سمت دیگر امتداد دارد تا اراده پروردگار ادامه داشته باشد آن اسماء و صفات نیز ادامه خواهد یافت.
🌷🔅🌱هر چیزی که تجلی یابد یعنی، هر آن چه به ظهور میرسد دارای آغازی است و ظهوری که هر چند حدی ندارد اما از ناحیه مبدأش محدود است،خلاصه اینکه صفت نامحدود در برابر ذات حق مغلوب و محکوم و محدود است. یعنی هر چیز نامحدود اگر با ذات حق مقایسه شود ، محدود است.

🌸🔅🌱الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَظْهَرَ مِنْ آثَارِ سُلْطَانِهِ وَ جَلَالِ كِبْرِيَائِهِ مَا حَيَّرَ مُقَلَ الْعُقُولِ مِنْ عَجَائِبِ قُدْرَتِهِ وَ رَدَعَ خَطَرَاتِ هَمَاهِمِ النُّفُوسِ عَنْ عِرْفَانِ كُنْهِ صِفَتِهِ‏
نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 308

🌻🌸🔆 أنَّ كُلَّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ مَخْلُوقٌ
🌸🔅🌱 أوَّلُ عِبَادَةِ اللَّهِ مَعْرِفَتُهُ وَ أَصْلُ مَعْرِفَةِ اللَّهِ تَوْحِيدُهُ وَ نِظَامُ تَوْحِيدِ اللَّهِ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ الْعُقُولِ أَنَّ كُلَّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ مَخْلُوقٌ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَخْلُوقٍ أَنَّ لَهُ خَالِقاً لَيْسَ بِصِفَةٍ وَ لَا مَوْصُوفٍ وَ شَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ بِالاقْتِرَانِ وَ شَهَادَةِ الِاقْتِرَانِ بِالْحَدَثِ وَ شَهَادَةِ الْحَدَثِ بِالامْتِنَاعِ مِنَ الْأَزَلِ الْمُمْتَنِعِ مِنَ الْحَدَثِ فَلَيْسَ اللَّهَ عَرَفَ مَنْ عَرَفَ بِالتَّشْبِيهِ ذَاتَه‏
التوحيد (للصدوق)، ص: 34

🌸🔅🌱 عنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع اسْتَنْهَضَ النَّاسَ فِي حَرْبِ مُعَاوِيَةَ فِي الْمَرَّةِ الثَّانِيَةِ فَلَمَّا حَشَدَ النَّاسَ قَامَ خَطِيباً فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْأَحَدِ الصَّمَدِ الْمُتَفَرِّدِ الَّذِي لَا مِنْ شَيْ‏ءٍ كَانَ وَ لَا مِنْ شَيْ‏ءٍ خَلَقَ مَا كَانَ قُدْرَتُهُ «1» بَانَ بِهَا مِنَ الْأَشْيَاءِ وَ بَانَتِ الْأَشْيَاءُ مِنْهُ فَلَيْسَتْ لَهُ‏ صِفَةٌ تُنَالُ وَ لَا حَدٌّ يُضْرَبُ لَهُ الْأَمْثَالُ كَلَّ دُونَ صِفَاتِهِ تَعْبِيرُ اللُّغَاتِ «1» وَ ضَلَّ هُنَالِكَ تَصَارِيفُ الصِّفَاتِ وَ حَارَ فِي مَلَكُوتِهِ عَمِيقَاتُ مَذَاهِبِ التَّفْكِيرِ و …
التوحيد (للصدوق)، ص: 41

🌸🔅🌱 لشَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَيْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهَادَةِ الْمَوْصُوفِ أَنَّهُ غَيْرُ الصِّفَةِ وَ شَهَادَتِهِمَا جَمِيعاً عَلَى أَنْفُسِهِمَا بِالْبَيْنَةِ الْمُمْتَنِعِ مِنْهَا الْأَزَلُ «3» فَمَنْ وَصَفَ اللَّهَ فَقَدْ حَدَّه‏
التوحيد (للصدوق)، ص: 57

🌸🔅🌱 عنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الِاسْمِ مَا هُوَ قَالَ صِفَةٌ لِمَوْصُوفٍ.
التوحيد (للصدوق)، ص: 192

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.