لطفا متن ارسالی که از دکتر الهی قمشه ای است و در مورد مرگ واقعی و فشار قبر می باشد را نقد بفرمایید.

8

سوال2493:

سلام علیکم

جناب استاد لطفا متن ذیل رو نقد فرمایید

فشار قبر چیست؟
بخونید خیلی جالبه👍👍👍👍

استادالهی قمشه اي ، فیلسوف بزرگ جهانی اینگونه می گوید:

که مرگ واقعی چگونه است وفشار قبر چیست؟
آیا فشار قبر واقعیت دارد؟

استادالهی قمشه اي

جدا شدن روح از بدن هنگام مرگ قطعی ، در کسری از ثانیه انجام میشود . این لحظه چنان سریع اتفاق می افتد که حتی کسی که چشمانش لحظه مرگ باز است فرصت بستن آن را پیدا نمیکند . یکی از شیرین ترین تجربیات انسان دقیقا لحظه جدا شدن روح از جسم میباشد . یه حس سبک شدن و معلق بودن .
بعد از مرگ اولین اتفاقی که می افتد این است که روح ما که بخشی از آن هاله ذهن است و در واقع آرشیو اطلاعات زندگی دنیوی اوست شروع به مرور زندگی از بدو تولد تا لحظه مرگ میکند و تصاویر بصورت یک فیلم برای روح بازخوانی میشود . شاید گمان کنیم که این اتفاق بسیار زمان بر است . زمان در واقع قرارداد ما انسانهاست . این ما هستیم که هر دقیقه را 60 ثانیه قرارداد میکنیم . اما زمان در واقع فراتر این تعاریف است .
با مرور زندگی ، روح اولین چیزی که نظرش به آن جلب میشود، وابستگیهای انسان در طول زندگی میباشد . برخی از این وابستگی ها در زمان حیات حتی فراموش شده بود ولی در این مرحله دوباره خودنمایی میکند .میزان وابستگی دنیوی برای هرکس متغیر است .
روح از بین خاطراتش وابستگی های خود را جدا میکند . این وابستگی ها هم مثبت است هم منفی . مثلا وابستگی به مال دنیا یک وابستگی منفی و وابستگی مادر به فرزندش هم نوعی دلبستگی و وابستگی مثبت محسوب میشود . ولی به هرحال وابستگی ست .
این وابستگی ها کششی به سمت پایین برای روح ایجاد میکند که او را از رفتن به سمت هادی یا راهنما جهت خروج از مرحله دنیا باز میدارد . یعنی روح بعد از مرگ تحت تاثیر دو کشش قرار میگیرد . یکی نیروی وابستگی از پایین و دیگری نیروی بشارت دهنده به سمت مرحله بعد . اگر نیروی وابستگی ها غلبه داشته باشد باعث میشود روح تمایل پیدا کند که دوباره وارد جسم گردد . چون توان دل کندن از وابستگی را ندارد و دوست دارد دوباره آن را تجربه کند . به همین جهت روح به سمت جسم رفته و تلاش میکند جسم مرده را متقاعد کند که دوباره روح را بپذیرد . فشاری که به “روح” وارد میشود جهت متقاعد کردن جسم خود در واقع همان فشار قبر است . این فشار به هیچ وجه به جسم وارد نمیشود . چون جسم دچار مرگ شده و دردی را احساس نمیکند . پس فشار قبر در واقع فشار وابستگی هاست و هیچ ربطی ندارد که شخص قبر دارد یا ندارد . این فشار هیچ ربطی به شب زمینی ندارد و میتواند از لحظه مرگ شروع گردد .
یکی از دلایل تلقین دادن به فرد فوت شده در واقع این است که به باور مرگ برسد و سعی در برگشت نداشته باشد .
بعد از مدتی روح متقاعد میشود که تلاش او بیهوده است و فشار قبر از بین میرود .

وابستگی ها باعث میشود که روح ، شاید سالها نتواند از این مرحله بگذرد . بحث روح های سرگردان و سنگین بودن قبرستانها بدلیل همین وابستگی هاست . گاهی تا سالها فرد فوت شده نمیتواند وابستگی به قبر خود و جسمی که دیگر اثری از آن نیست را رها کند .
به امید اینکه بتوانیم به درک این شعر برسیم:

دنیا همه هیچ و کار دنیا همه هیچ
ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ …
بگذار و بگذر
ببین و دل مبند
چشم بینداز و دل مباز
که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت …
نگذارید گوشهایتان گواه چیزی باشد که چشمهایتان ندیده، نگذارید زبانتان چیزی را بگوید که قلبتان باور نکرده…

“صادقانه زندگی کنید”
ما موجودات خاکی نیستیم که به بهشت میرویم. ما موجودات بهشتی هستیم که از خاک سر برآورده ایم…
لطفاً این متن رو دقیق بخونید چون ارزش هر کلمه معادل دنیایی فهم و شعور هست.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2493
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱اینکه ایشان اشاره میکنند که «جدایی روح از بدن در کسری از ثانیه اتفاق می افتد» کاملا خطاست برای اینکه امر جدایی روح در ابتدای ورود به عالم آخرت به وقوع می پیوندد و هیچ زمانی از زمان های عالم مادی در آن دخیل نمیباشد، در واقع وقوع قیض روح نسبت به عالم دنیا و زمان دنیوی حکم لا زمان را داراست.
🌷🔅🌱نمیتواند لحظه جدایی روح از بدن برای همه انسانها شیرین ترین تجربه باشد چرا که با توجه به اعمال نیک و بد فرد متوفی نوع تجربه قبض روحش فرق خواهد نمود به یقین برای فاجران و بدکاران و عاصیان دردناکترین تجربه حیاتشان خواهد بود.
🌷🔅🌱تجربه معلق شدن مربوط به خروج کالبد مثالی و قرار گرفتن آن بر فراز بدن مادی است و ربطی به روح ندارد چرا که روح شکل مادی و مثالی ندارد.
🌷🔅🌱با عنایت به ارواح پنجگانه-روح البدن، القوه، الشهوه، روح الایمان، روح القدس- و با توجه به جایگاه قلب و عقل و جنود عقل و همچنین جهل و جنودش، جایگاه حافظه و ذهن به سامانه قلب مربوط است نه روح و همچنین بحث هاله مربوط به ارتعاشاتی است که از کل وجود آدمی ساطع میشود و میتواند به جسمانیت و روحانیت برگردد.
🌷🔅🌱روحی که تحویل میشود به حال خود رها نمیشود که سرگردان بماند، روح سر خود نیست که بخواهد با جسم خود برای حلول انس گیرد بلکه با آشکار شدن حقایق پنهانی و فراموش شده به حال التماس و التجاء خواهد افتاد.
🌷🔅🌱اصطلاحات هادی و راهنما از مصطلحات احضار روح بوده که این امر صحت نداشته چرا که احضار اجانین با احضار اراوح به خطا گرفته میشود، روح تحت نظارت دقیق مراقبین خدا بوده و کسی نمیتواند تعرضی به آنها نماید.
🌸🔅🌱اینکه روح بخواهد جسم را متقاعد نماید که از ماده انصراف دهد بی معناست چرا که جسم بعد از مفارقت روح هیچ حس و تقاضا و کشش وحیاتی ندارد که بخواهد از روح تقاضایی نماید و او را برای بازگشت تحت فشار قرار دهد.
🌷🔅🌱فشار قبر ربطی به جسم ندارد درواقع کالبد مثالی و برزخی آدمی تحت فشار قرار میگیرد.
🌷🔅🌱همه موجودات خاکی به بهشت نخواهد رفت بلکه تنها مومنان صالح خوش اعمال به بهشت ره خواهند یافت و دیگران را جهنم به کام خود خواهد بلعید.
🌻🔅🌱البقرة : 25 وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُونَ
🌹به كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، بشارت ده كه باغهايى از بهشت براى آنهاست كه نهرها از زير درختانش جاريست. هر زمان كه ميوه‏اى از آن، به آنان داده شود، مى‏گويند: «اين همان است كه قبلا به ما روزى داده شده بود. (ولى اينها چقدر از آنها بهتر و عاليتر است.)» و ميوه‏هايى كه براى آنها آورده مى‏شود، همه (از نظر خوبى و زيبايى) يكسانند. و براى آنان همسرانى پاك و پاكيزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.
🌷🔅🌱هشدار که با خوش بینی های خارج از کتاب و دفتر ثقلین، خود را فریب ندهیم.
🌻🔅🌱المؤمنون : 99 حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ
🌹(آنها هم چنان به راه غلط خود ادامه مى‏دهند) تا زمانى كه مرگ يكى از آنان فرارسد، مى‏گويد: «پروردگار من! مرا بازگردانيد!
🌻🔅🌱المؤمنون : 100 لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ
🌹شايد در آنچه ترك كردم (و كوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم!» (ولى به او مى‏گويند:) چنين نيست! اين سخنى است كه او به زبان مى‏گويد (و اگر بازگردد، كارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته شوند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.