لطفا متن ارسالی که در مودر غلو در اسماء الحسنی می باشد را نقد بفرمایید.

27

سوال2568 :
☘️🔅🌱 سلام علیکم و رحمه الله

لطفا نظر خود را نسبت متن ذیل بیان فرمایید
💠 لحظه ای تدبر (184)
🔶 ولِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُون [اعراف/180]
✔️ نام های نیکو از آن خداست پس خدا را با آن نام ها بخوانید و کسانی را که در نام های خدا کفر می ورزند رها سازید و آنها به زودی کیفر کارهایشان می بینند!
✅ یکی از اشتباهات رائج برداشت غالیانه از عبارت “اسماء الحسنی” و تطبیق آن با ائمه علیهم السلام است که نهایتا منجر به شرک می شود. این عبارت در 110 اسراء نیز آمده :

َ قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ ۖ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى

بگو “الله” را بخوانید یا “رحمان” را. هر کدام را بخوانید (فرقی ندارد چون) نام های نیکو از آن اوست.

از این آیه معلوم می شود که منظور از اسماء الحسنی عناوین صفات الهی مانند “الرحمن” است یعنی خطاب قرار دادن خدای متعال با این قبیل عناوین رواست و چنین نیست که مثلا اگر “یا غفار” گفتیم غیرخدا را صدا کرده باشیم چون این اسماء همگی به ذات باری تعالی مربوطند.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2568
🍀🔅🌷 اسماء حسنای الهی غیر از ذات الهی میباشند، خالق هستی دستور فرموده با این اسماء حسنا ذات بی مثال او را مورد خطاب قرار دهیم، یعنی، او را با اسماء حسنایش بخوانیم!
در واقع اسماء حسنا ابزار توجه بسوی ذات الهی هستند!
با نظر به اینکه تمام مخلوقات عالم آیت و اسم(نشانه) ذات الهی هستند و در این میان حضرات معصومین علیهم السلام در حکم اسماء حسنای الهی اند، یعنی از زیباترین نشانه ها و آیات الهی اند! متوجه باشیم با اسماء حسنا ذات خدا را میخوانیم، نه اینکه با اسماء حسنا حضرات را بخوانیم که در صورت اخیر شرک محض خواهد بود! به زبان ساده تر و به مثال غیر تطبیقی حضرات به مانند حلقه در کوبی هستند که باب الله را با آن میکوبیم و صاحب خانه را میخوانیم و طلب میکنیم!
🌷🔅🌱به یقین اگر با اسماء حسنا خود اسماء حسنا را بخوانیم مشرکیم! همچنین با اسماء حسنا حقیقت آن اسماء را بخوانیم باز مشرکیم، اما زمانی که با اسماء حسنا معنای آن را میخوانیم، عین توحید است، مراد از معنی این است که با اسماء حسنا ذات حق را قصد میکنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.