سوال1954 :
🍀🔅🌟سلام علیکم 🌟🔅🍀
⏪⁉️ لطفا مطلب فوق را نقد فرمایید:
تاملی خیلی کوتاه درباره متن حدیث جنود عقل و جهل :
این حدیث ، حدیث 14 اصول کافی است در این حدیث تصریح شده که عقل و جهل 75 لشکر دارند اما در نهایت 78 لشکر برای هرکدام معرفی شده است البته بلاء دوبار به عنوان لشکر جهل ذکر شده یکبار در مقابل سلامة و بار دیگر در برابر عافیة
اما اینکه بلاء لشکر جهل است محل تامل جدی است زیرا بلاء با نیکان آنچنان ملازم است که گفته اند : “البلاء للولاء” و روایات متعدی داریم که شیعه بودن مقرون با رنج و زحمت بسیار است بگذریم از اینکه حضرت ایوب در قرآن سمبل صبر در برابر بلایا معرفی شده است …
همچنین در این حدیث فقر از جنود جهل قلمداد شده است که با حدیث نبوی معروف “الفقر فخری” منافات دارد حتی اگر این حدیث نبوی مشکل سندی داشته باشد فقیر بودن پیامبر اکرم از مسلمات تاریخ اسلام است که در قرآن هم مورد اشاره قرار گرفته است (احزاب/28)
اما از همه اینها مهمتر این است که علم از جنود عقل شمرده شده و جهل از جنود جهل !
اصولا تقابل علم و جهل و اینکه در آخر روایت آمده که در نبی و وصی نبی همه این جنود عقل فراهم است شاهد بر این است که علم در اینجا مطلق نیست چون علم مطلق مخصوص خداست و به شهادت قرآن پیامبر اکرم هم عالم به همه معلومات نبوده اند (نازعات/43)
بنابراین منظور از سهو نیز که در این حدیث از جنود جهل آمده سهو نسبی و مقید است نه سهو مطلق تا با حدیث خیلی معتبر سهو النبی تعارض داشته باشد گرچه درصورت تعارض هم تاب مقاومت در برابر آن را ندارد زیرا گذشته از اینکه حدیث سهو النبی قوت خیلی بالای سندی دارد موافقت با تصریحات و اشارات قرآن را هم به همراه دارد والله یعلم 🌷
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1954
🍀🔅🌟علیکم السلام🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🌷🔅🌱مشخص است که بعضی از عبارات همانطوری که در متن مربوطه هم اشاره شده، تکراری هستند !
🍀🔅🌱و الرَّجَاءُ وَ ضِدَّهُ الْقُنُوطَ.= وَ الطَّمَعُ وَ ضِدَّهُ الْيَأْسَ.
🍀🔅🌱و الْفَهْمُ وَ ضِدَّهُ الْحُمْقَ= وَ الْفَهْمُ وَ ضِدَّهُ الْغَبَاوَة
🍀🔅🌱و الْعَافِيَةُ وَ ضِدَّهَا الْبَلَاءَ= وَ السَّلَامَةُ وَ ضِدَّهَا الْبَلَاءَ.
🌷🔅🌱 اما «البلاء» که از جنود جهل است! همانطوریکه در متن حدیث هم اشاره شده جنود عقل و جهل هر دو عناصر وجودی هستند، عارضی و در مورد جنود جهل لشکریانش عناصری عرضی و عدمی نبوده بلکه موجودیت خارجی دارند؛ مثلا نمیتوانیم «یاس» را که در این حدیث لشکری از لشکریان جهل است بعنوان «عدم رجاء» از آن یاد کنیم! بلکه دارای هویت عینی هستند! صرف نام (و صرف وجه تسمیه) جنود نبایستی ما را در فهم حدیث گمراه کند!( فَأَعْطَاهُ خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ جُنْداً)
🌷🔅🌱پس «البلاء» لشکری از لشکریان جهل یعنی قوه ای از قوای جهل بوده و زمانیکه بر انسان غلبه مییابد نه جسم بلکه دل و جان را گرفتار میکند، در حالیکه بلائی که از آن بعنوان امتحان و آزمون یاد میشود، در دایره ی مصائب دنیوی بحث میگردد ولی بلای جهلی دل و جان آدمی را به خطر می افکند،
🌺🔅🌱بلای جهلی و بلای امتحانی
🌷🔅🌱پس بایستی بلایی را که از لشکریان جهل است با قید جهل از آن یاد نماییم تا کاملا از بلای آزمون دنیوی تفکیک یابد، یعنی با عنوان بلای جهلی!
🌷🔅🌱بلای جهلی به معنای قوه ای است که باعث خستگی و فرسودگی و فرسایش و کهنگی دل و جان آدمی میگردد! در واقع بلای دینی و عقیدتی است! این بلا مرض قلب تولید میکند و سلامتی بندگی خدا را به خطر می افکند!
🌷🔅🌱بلای امتحانی همیشه زیباست چرا که آزمون و کنکور بندگی است و بایستی شکرگزارش باشیم که در معرض توجه حق واقع شده ایم.. ِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَبْلَانَا.
🌸
🍀🔅🌱و الْغِنى وَ ضِدَّهُ الْفَقْر
🌷🔅🌱در این فقره هم مراد از «فقر»، فقر به معنای نبود «غِنی» نیست، بلکه نیرویی است که غالب بر دل و جان آدمی گشته و تمام ثروت بندگی را نابود میگرداند! یعنی این «فقر» ماهیتش وجودی است نه عدمی!
🌸🔅🌱و اعْصِمْنِي فِي دِينِي
🌸🔅🌱 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَجْعَلْ مُصِيبَتِي فِي دِينِي
🌸🔅🌱عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَقُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْفَقْرُ مِنَ الدِّينَارِ وَ الدِّرْهَمِ فَقَالَ لَا وَ لَكِنْ مِنَ الدِّينِ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج2، ص: 266
🌷از امام صادق علیه السلام از فرمایش آن حضرت که فرمودند«فقر مرگ سرخ است» سوال شد که آیا این فقر از درهم و دینار است، حضرت فرمودند: نه چنین نیست بلکه (فقر) از دین است!
🌸
🌷🔅🌱اما اینکه علم از جنود عقل شمرده شده و جهل از جنود جهل، «وَ الْعِلْمُ وَ ضِدَّهُ الْجَهْلَ.» میتواند مراداز علم بعض العلم و یا بدل آن باشد و یا به معنای آموزه و این جهل نیز جهل رئیس مکاره الاخلاق نیست بلکه میتواند بدل از آن باشد، این جهل مقابل علم است نه عقل، علم روشنایی است و جهل مقابل علم حکم ظلمت را داراست! البته نبایستی نقل به معنی را در نقل روایت از قلم بیاندازیم!
🌸
🌷🔅🌱اما سهو مورد اشاره شیخ صدوق در اسناد به حدیث سهو، هیچ ارتباطی با این سهو جهلی ندارد، حتی بصورت مقید و محدود هم نمیتوانیم به حضرت منتسب اش نماییم! چرا که سهو از سستی عقل ناشی میشود در حالیکه در حدیث مورد اشاره حضرت تحت فتور عقلی قرار نگرفتند بلکه اراده ی الهی در تحقق سهو حاصل شد!