چرا خداوند متعال در آیه 109 از سوره کهف، بحر را واسطه ای برای نشان دادن و نوشتن کلمات خود بیان میدارد؟ بحر از این جهت چه ویژگی دارد؟

17

سوال2492 :

تکمله 2491
خیلی ممنون استاد.
چرا خداوند متعال در این آیه بحر را واسطه ای برای نشان دادن و نوشتن کلمات خود بیان میدارد؟ بحر از این جهت چه ویژگی دارد؟
دلیل احصا نشدن کلمات الهی به چه دلیل است؟ آیا تعداد کلمات الهی (مخلوقات) بیش از حد زیاد است یا عمق معنایی مخلوقات الهی این اجازه را نمیدهد؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2492
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱جان معنای بحر به وسع و فراخی برمیگردد، به دریا بحر میگویند چون که جایگاه وسیعی است که تمام آبها را در خود جا داده، خالق از بحر به مداد نام میبرد میتواند به این خاطر باشد که اگر نهایت مُرکبی که میتوان از آن برای نگارش کلمات الهی میتوان بکار برد کفاف نخواهد نمود. در واقع اگر تمام مُرکب عالم را برای نگارش کلمات الهی بکار ببریم آن مرکب به پایان خواهد رسید اما کلمات الهی باقی خواهد ماند.
🌷🔅🌱احصا نشدن کلمات الهی نشان از عظمت آن کلمات الهی است منطقه کلمات الهی به حوزه گسسته شدن حدود منتهی میشود بیشک محدود را توان ترسیم و احصاء نامحدود را ندارد، لازم به ذکر است که نامحدودیت از خصوصیات اسماء حسنای الهی است و خالق اسماء، عظمتش برتر از آن است که به نامحدودیت توصیف شود بلکه او برتر و والاتر و بزرگتر از آن است که به نامحدودیت و غیر آن وصف شود. (هو العلیم)
🌸🔅🌱عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ اسْماً بِالْحُرُوفِ غَيْرَ مُتَصَوِّتٍ وَ بِاللَّفْظِ غَيْرَ مُنْطَقٍ وَ بِالشَّخْصِ غَيْرَ مُجَسَّدٍ وَ بِالتَّشْبِيهِ غَيْرَ مَوْصُوفٍ وَ بِاللَّوْنِ غَيْرَ مَصْبُوغٍ مَنْفِيٌّ عَنْهُ الْأَقْطَارُ مُبَعَّدٌ عَنْهُ الْحُدُودُ مَحْجُوبٌ عَنْهُ حِسُّ كُلِّ مُتَوَهِّمٍ مُسْتَتِرٌ غَيْرُ مَسْتُورٍ فَجَعَلَهُ كَلِمَةً تَامَّةً عَلَى أَرْبَعَةِ أَجْزَاءٍ مَعاً
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 112

🌸🔅🌱 و أَمَّا قَوْلُهُ وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ‏
فَهُوَ كَذَلِكَ لَوْ أَنَّ أَشْجَارَ الدُّنْيَا أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ لَهُ بَعْدَ سَبْعَةٍ مَدَّدَ الْبَحْرَ حَتَّى فُجِّرَتِ الْأَرْضُ عُيُوناً فَغَرِقَ أَصْحَابُ الطُّوفَانِ لَنَفِدَتْ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِمَاتُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هِيَ عَيْنُ الْكِبْرِيتِ وَ عَيْنُ الْيَمَنِ وَ عَيْنُ بَرَهُوتَ وَ عَيْنُ الطَّبَرِيَّةِ وَ حَمَّةُ مَاسَبَذَانَ وَ تُدْعَى المنيات وَ حَمَّةُ إِفْرِيقِيَةَ وَ تُدْعَى بسلان وَ عَيْنُ باحروان وَ بَحْرُ بحر وَ نَحْنُ الْكَلِمَاتُ الَّتِي لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا وَ لَا تُسْتَقْصَى‏
الإختصاص، النص، ص: 94
🌸🔅🌱 و أَسْأَلُكَ بِكَلِمَاتِكَ التَّامَّاتِ الَّتِي لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏
تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏3، ص: 98

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.