🌻🔆حسین زینت  و راز آسمان‌ها و زمین‌ها🔆🌻

15

🌼🔆🌼 رازهای شگفت حسین🌼🔆🌼

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 «آسمان سرای من است »  « راز جذبه جواهرات»  «نسبت زیبایی با حسین» «اسرار خفیه حسین»  « زیبایی نوازندگی است» و … چکیده با تکمله       1403.04.19    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🔅🌼نقشه و جغرافیای کلی بحث «حسین زینت و راز آسمان‌ها و زمین‌ها» 🌼🔅

🌼خداوند نور حسین را شکاف می دهد و از آن جنان و حور العین را می آفریند، حسین از هرچه لذتی که بتوانید به ذهنتان بیاورید از آن بالاتر و با جلال تر است (جنان و حورالعین محل لذت و زیبایی هستند)

🌼 حسین در میان آیه نور المصباح فی زجاجه است نور خدا تمام سرزمین ها را روشن می سازد هم درون را روشن می‌کند هم برون را هم آسمان‌های هفتگانه را و هم تمام اسرار را روشن می‌سازد.  اگر زجاجه نباشد زیبایی ها به نمایش در نمی‌آیند اگر شیشه فانوس را برداریم، تنها جرقه‌ای از نور می‌ماند اما زجاجه، نور را به زیبایی پخش می‌کند اگر زجاجه را از زمین برداریم فقط در سیاهی جرقه‌های نور نخواهیم دید.

🌼 اگر حیا را مجسم کنیم به شکل حسین در می آید، حیا یعنی قلعه حیات طیبه، یعنی، قلعه جهان زیبایی، اگر حیا نباشد زیبایی نابود می‌گردد.

🌼 مولا می فرماید «سلونی قبلا ان تفقدونی» و به خدا قسم می‌خورد که به راه‌های آسمان آشناتر از راه‌های زمین است، مولا یعسوب المومنین است اگر مومنین می‌خواهند به عسل و شیرینی برسند علی همان ملک عسل ساز است .

🌼 از مولا از نحوه تشکیل آسمان‌ها سوال می‌پرسند و حضرت پاسخ می دهد آسمان‌ها از بخار آب تشکیل شده است توجه کنید که در اینجا منظور امام از آب H2O  نیست این سایه آب است.

🌼 از نحوه تشکیل زمین سوال می پرسند و حضرت پاسخ می دهد از کف آب تشکیل شده است.

🌼 سوال می پرسند که کوه‌ها از چه ساخته شده است حضرت پاسخ می دهند از امواج ( به چه اشاره دارد؟ آیا تئوری ریسمان به این آستانه رسیده است؟)

🌼 سوال می پرسند که چرا مکه‌ ام القری است حضرت پاسخ می دهند چون زمین از تحت آن گسترش یافته است.

🌼 از آسمان دنیا سوال می پرسند و حضرت پاسخ می دهد از موج مکفوف است

🌼 از طول و عرض شمس و قمر از طول کوکب سوال می پرسند و حضرت به رمز پاسخ می دهند

🌼 از رنگ آسمان های هفتگانه سوال می پرسند و حضرت به ترتیب نام و رنگ آن ها را می گوید ( به سخنرانی مراجعه شود)

🌼 به خدا مولا آماده سفر های آسمانی بودند و می خواستند ما را در این سفر ها همراه خود سازند.

🌼  در عرش تمثال تمام مخلوقات قرار دارد تمثال تمام مخلوقات چه بیابانی چه دریایی، اگر تصویر من در عرش خداست پس من انتشار عرشی دارم، سیمای‌مان در آنجا چگونه است؟

🌼 آیا در تک تک زمین های هفتگانه نیز من تمثالی دارم؟ آیا منظور از زمین‌های هفتگانه همان جهان‌های موازی ما هستند؟!

🌼  آیا ملکوت آسمان‌ها و زمین را نظاره کرده ایم؟!

🌼  هرچه زینت است انعکاس جمال حسین است.

🌼 اگر زیبایی را فهم کردم، یعنی از زیبایی بالاتر رفتم.

🌼 زیبایی اشتها برانگیز است، زیبایی یک علامت است.

🌼 با زیبایی نباید محبوس هوس شویم که سبب فراموش کردن مقصد می‌شود.

🌼 زیبایی تنها راهی است که باید طی شود باید به ماورای زیبایی رسید.

🌼 دیدن ترجمه علم است، هر چه عالم‌تر شویم حس زیبایی طلبی بالاتر می رود؛ لذت‌بری نیز ترجمه علم است هرچه عالم‌تر شویم حس لذت افزایش خواهد یافت.  ولایت اوج لذایذ جهان است.

🌼 چرا جواهرات این چنین جذاب هستند مگر الماس و طلا چه دارند تنها ظاهر آن‌‌ها مارا شیفته نمی کند، بلکه باطن آن‌هاست که مارا جذب خود می‌کند از باطن آن را درک می کنیم، اما از فهم آن عاجز هستیم، نمی توانیم آن را ترجمه نماییم.

🌼 امام حسین (ع) جوهر جواهرات جهان هستی است، زینت آسمان‌ها و زمین است؛ حسین بالاتر از هر گوهری است باید به حسین خوانی و حسین دانی برسیم.

🌼 باید کتاب زینت خدا را بخوانیم تا به معرفت الله دست بیابیم.

🌼  ظرف علم‌مان باید گسترش پیدا کند، راهش رو به خدا کردن است؛ علم دل، پاک می خواهد؛ تا در آن قرار گیرد و در آن آرام شود دل تنگ و تاریک علم و حکمت را از خود می‌راند.

🌼 زیبایی تنها برای لذت نیست بلکه برای عالم تر شدن است.

🌼 علم در این عصر هنوز نوزاد است ، درک ما از کره‌ی زمین چقدر است؟

🌼 دیدن زیبایی های دنیا دیده‌ی وسیع می خواهد.

🌼 من هنوز محبوس 7 طیف هستم و بالاتر از آن را نمی توانم ببینم

🌼 چقدر زیبایی ها را خوانده‌ام؟ خواندن تمام زیبایی ها با قدرت الله میسر است

🌼 با تقوا می توان ابتغای وسیله نمود می توان به حسین متصل شد

🌼 ما باید در تک تک آسمان ها نماز بگذاریم در تک تک آن ها عزای حسین را برپا کنیم باید طوفان بندگی به پا کنیم

🌼 مولا نقشه ی آسمان‌ها و زمین را ترسیم کرده تا من آن‌ها را فتح کنم

🌼 اگر حسین چراغ هدایت است چرا هدایت نمی پذیرم؟!

🌼بدون این چراغ هدایت نفس و شیطان بر من چیره خواهد شد و سبب سقوطم به سمت ظلمت خواهد شد

🌼 خداوندا دیده ی بینا می خواهم تا امام خود را شهود نمایم

🔅🌼 تلاش برای ترسیم جمال حسین در دل🌼🔅

🌹حسین با زیبایی نسبت خاصی دارد، زیبایی با حسین جلالت می‌یابد.

🌷🔆رَسُولُ اللَّهِ ص:  مَرْحَباً بِكَ‏ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ‏  يَا زَيْنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِين‏[1]

🔆رسول خدا صلی الله علیه و آیه و سلم: آفرین بر تو ای ابا عبدالله، ای زینت آسمان‌ها و زمین.

🌹رسول خدا در حدیث زینت رمز ولایی را آشکار می‌کند.

🔅🌼علم به ظرف پاک نیاز دارد 🌼🔅

🌹روزنه انسان غافل و ساهی در علم و حکمت تنگ است، ظرف علم هر چه تنگ و تاریک و سخت باشد از علم و حکمت بیشتر محروم می‌ماند! برای علم، دل نرم و لطیف و پاک و وسیع لازم است. درک و بهره برداری از زیبایی و لذت تنها با علم میسر است.

🌹زیبایی و لذت تنها برای چشیدن،  نیست، بلکه برای بهره‌برداری متعالی از علم است باید از آن عالمانه و عاقلانه بهره جست،

🌹سهم و حظ و بهره عاقلان از لذت و زیبایی افزونتر است، کسی به پای‌شان نمی‌رسد. بهره و حظّ عاقلان و عالمان از حسین ستودنی است.

🌹شناخت زینت و حقیقت حسینی، زینت شامل زیبایی  خیره‌کننده و لذات غیر مشهود است، حواس ما در درک زیبایی به تمام ابعاد است.

🌹حدس کلام نبی ص  در توصیف حضرت امام حسین علیه السلام با عبارت « یا زین السماوات و الارض.» ما را به حقایق پنهان راهنمایی می‌سازد.

🔅🌼 زیبایی و لذت بهشت، شکوفه شکافتن نور حسین است🌼🔅

🌷🔆 وَ فَتَقَ‏ نُورَ الْحُسَيْنِ‏ فَخَلَقَ مِنْهُ الْجِنَانَ وَ الْحُورَ الْعِينَ وَ الْحُسَيْنُ وَ اللَّهِ أَجَلُّ مِنَ الْجِنَانِ وَ الْحُورِ الْعِين‏[2]

🔆 (خدای متعال) نور حسین را شکافت و از آن بهشت و حور عین را آفرید، به خدا قسم حسین از بهشت و حور عین، با جلالت‌تر است.

🌹بهشت و حور یعنی معدن زیبایی و لذت که از پرتو نور حسین آفریده شده است.

🔅🌼 حیاء آئینه جمال حسین است🌼🔅

🌷🔆 وَ لَوْ كَانَ الْحِلْمُ رَجُلًا لَكَانَ عَلِيّاً ع‏ وَ لَوْ كَانَ‏ الْفَضْلُ‏ شَخْصاً  لَكَانَ الْحَسَنَ ع وَ لَوْ كَانَ الْحَيَاءُ صُورَةً  لَكَانَ الْحُسَيْنَ ع وَ لَوْ كَانَ الْحُسْنُ (هَيْئَةً لَكَانَتْ) فَاطِمَةَ [بَلْ هِيَ أَعْظَمُ إِنَّ فَاطِمَةَ ع‏]  ابْنَتِي خَيْرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَرَفاً وَ كَرَما[3]

🔆اگر برای حیاء صورتی بود حسین می‌شد…

🌹حیاء، قلعه زندگی پاک و قلعه جهان زیبایی‌هاست.

🔅🌼 حسین زینت فانوس خداست🌼🔅

🌷🔆 فس، تفسير القمي مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّائِغِ‏ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍ‏ عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ الْهَمْدَانِيِ‏  قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فَاطِمَةُ ع‏ فِيها مِصْباحٌ‏ الْحَسَنُ وَ الْمِصْباحُ‏ الْحُسَيْنُ‏ فِي زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌ‏ كَأَنَّ فَاطِمَةَ كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ بَيْنَ نِسَاءِ أَهْلِ الدُّنْيَا يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ يُوقَدُ مِنْ إِبْرَاهِيمَ ع‏ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ لَا يَهُودِيَّةٍ وَ لَا نَصْرَانِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يَكَادُ الْعِلْمُ‏ يَنْفَجِرُ مِنْهَا  وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ إِمَامٌ بَعْدَ إِمَامٍ‏ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ يَهْدِي اللَّهُ بِالْأَئِمَّةِ ع مَنْ يَشَاءُ.

🌹امام حسین علیه السلام زجاجه آیه نور است، نور الهی با حسین، ناشر جلوه اعلای زیبایی آن است.

🔅🌼 حسین نوازنده جان زیبایی‌هاست🌼🔅

🌹همه زیبایان با حسین ناز می‌کنند و نمی‌دانند.

🌹آیا می‌توانیم تصویری از جمال امام حسین علیه السلام را در دل ترسیم کنیم.

🌹زیبایی دارای  عرض و طول و عمق و ظاهر و باطن، پنهان و آشکار است، برای درک آن نیازمند تکامل وجودیم، ما هنوز اندر خم زیبایی‌های زمینی مانده‌ایم، باید که تمام زیبایی را از جان خلقت استخراج کنیم، درک زیبایی خوانش و علم به زیبایی است. ما هم از زیبایی حظی داریم.

🔅🌼 حسین فرمانروای حوض کوثر است🌼🔅

عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ‏ أَنَا وَارِدُكُمْ عَلَى الْحَوْضِ وَ أَنْتَ يَا عَلِيُّ السَّاقِي وَ الْحَسَنُ الرَّائِدُ وَ الْحُسَيْنُ الْآمِرُ وَ عَلِيُ‏ بْنُ‏ الْحُسَيْنِ‏ الْفَارِطُ وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ النَّاشِرُ وَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ السَّائِقُ وَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ مُحْصِي الْمُحِبِّينَ وَ الْمُبْغِضِينَ وَ قَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى مُزَيِّنُ الْمُؤْمِنِينَ وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مُنْزِلُ أَهْلِ الْجَنَّةِ فِي دَرَجَاتِهِمْ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ خَطِيبُ شِيعَتِهِمْ وَ مُزَوِّجُهُمُ الْحُورَ وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ سِرَاجُ أَهْلِ الْجَنَّةِ يَسْتَضِيئُونَ بِهِ وَ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ شَفِيعُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَيْثُ لَا يَأْذَنُ إِلَّا لِمَنْ يَشاءُ وَ يَرْضى‏[4]

🔅🌼حسین رمز آرامش مومنان در روز جزاست 🌼🔅

🌷🔆وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَلْقَى اللَّهَ تَعَالَى وَ هُوَ لَا خَوْفَ عَلَيْهِ فَلْيُوَالِ ابْنَهُ الْحُسَيْنَ ع[5]

🔆و هر کس که بخواهد خدا را در حالی ملاقات کند که هیچ خوفی داشته باشد پس باید که تحت ولایت فرزند علی، حسین علیهما السلام باشد.

🔅🌼 نام‌های آسمان‌ها و رنگ آن‌ها از زبان امیر آسمان🌼🔅

🌷🔆إِذْ قَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ، فَقَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، …

أَخْبِرْنِي عَنْ أَوَّلِ مَا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى؟ قَالَ: خَلَقَ النُّورَ.

قَالَ: فَمِمَّ خُلِقَتِ السَّمَاوَاتُ؟ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): مِنْ بُخَارِ الْمَاءِ. قَالَ: فَمِمَّ خُلِقَتِ الْأَرْضُ؟ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): مِنْ زَبَدِ الْمَاءِ. قَالَ: فَمِمَّ خُلِقَتِ الْجِبَالُ؟ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): مِنَ الْأَمْوَاجِ. قَالَ: فَلِمَ سُمِّيَتْ مَكَّةُ أُمَّ الْقُرَى؟ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): لِأَنَّ الْأَرْضَ دُحِيَتْ مِنْ تَحْتِهَا.

وَ سَأَلَهُ عَنْ سَمَاءِ الدُّنْيَا، فَمِمَّ هِيَ؟ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): مِنْ مَوْجٍ مَكْفُوفٍ. وَ سَأَلَهُ عَنْ طُولِ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ وَ عَرْضِهِمَا؟ فَقَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): تِسْعُ مِائَةِ فَرْسَخٍ فِي تِسْعِ مِائَةِ فَرْسَخٍ. وَ سَأَلَهُ كَمْ طُولُ الْكَوْكَبِ وَ عَرْضُهُ؟ قَالَ: اثْنَا عَشَرَ فَرْسَخاً فِي اثْنَيْ عَشَرَ فَرْسَخاً.

وَ سَأَلَهُ عَنْ أَلْوَانِ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ أَسْمَائِهَا. فَقَالَ لَهُ: اسْمُ السَّمَاءِ الدُّنْيَا رَفِيعٌ، وَ هِيَ مِنْ مَاءٍ وَ دُخَانٍ، وَ اسْمُ السَّمَاءِ الثَّانِيَةِ قَيْدُومٌ‏[6]، وَ هِيَ عَلَى لَوْنِ النُّحَاسِ، وَ السَّمَاءُ الثَّالِثَةُ اسْمُهَا الْمَارُومُ وَ هِيَ عَلَى لَوْنِ الشَّبَهِ، وَ السَّمَاءُ الرَّابِعَةُ اسْمُهَا أَرْفَلُونُ، وَ هِيَ عَلَى لَوْنِ الْفِضَّةِ، وَ السَّمَاءُ الْخَامِسَةُ اسْمُهَا هَيْعُونُ، وَ هِيَ عَلَى لَوْنِ الذَّهَبِ، وَ السَّمَاءُ السَّادِسَةُ اسْمُهَا عَرُوسٌ، وَ هِيَ يَاقُوتَةٌ خَضْرَاءُ، وَ السَّمَاءُ السَّابِعَةُ اسْمُهَا عَجْمَاءُ، وَ هِيَ دُرَّةٌ بَيْضَاءُ».[7]

🔆امام علی (علیه السلام) علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) در مسجد جامع کوفه حضور داشت که مردی از اهالی شام به نزد ایشان آمد و از حضرت پرسید: «من درباره‌ی چندین مسئله‌ی از شما سؤال دارم …» او درباره‌ی رنگ‌ها و نام‌های هفت آسمان از حضرت (علیه السلام) سؤال کرد. حضرت (علیه السلام) در جواب به او فرمود: «آسمانِ اوّل متشکّل از آب و دود است و «رفیع» نام دارد؛ و آسمان ِدوّم به رنگ مس قرمز است و «قیذوم» نامیده می‌شود؛ سوّمین آسمان به رنگ فلز برنج است و «ماروم» خوانده‌می‌شود؛ آسمان ِچهارم نقره‌ای رنگ است و «ارفلون» نامیده‌می‌شود؛ و نام آسمان ِپنجم «هیعون» است و طلایی رنگ می‌باشد؛ نام آسمان ِششم «عروس» است که هم رنگ یاقوت سبز است و در نهایت «عجماء» که چون مروایدی سفید است و نام هفتمین طبقه آسمان می‌باشد».

🔅🌼 سخن از آسمان برای به پرواز در آوردن است🌼🔅

🌹 چرا مولا از جنس و رنگ آسمانها سخن می‌گوید؟آری می‌خواهند، بعد از معرفی، شیعیانشان را در آنجا بگردانند، معنای حجت زمین و آسمان همین است، ما را به سرزمین اصلی خودمان آشنا و محل هجرت را به یادمان می‌اندازند، تا که شاید از غفلت خارج شویم. حضرت می‌خواهند شوق پرواز را در ما تحریک نمایند.

🌹 باید آسمانها کوی و کوچه و محل گردش و بندگی خدا باشد، باید در هر کدام مسجد و محراب و معبدی داشته باشیم، مسکنی داشته باشیم؛ سیر در ملکوت اعلا را تمرین نماییم.

🌷🔆سَلُونِي [عَمَّا شِئْتُمْ‏]  قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي فَوَ اللَّهِ إِنِّي بِطُرُقِ‏ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّي بِطُرُقِ الْأَرْضِ أَنَا يَعْسُوبُ الْمُؤْمِنِين‏[8]

🌹 مولا امیر المومنان با مومنان چه می‌کند به کجاها می‌گرداند؟!!!

🌹 هر آسمان برای امری خاص برای منظوری خاص بنا شده، صفات خاص خود را دارد،  هر آسمان منبع خاص علوم ناب، اسرار خانه، طرق الی الله است.

🌹 یعسوب مومنان مومنان را به عسل ایمان می‌رساند، به عسل خالص بندگی خدا خواهد رساند.

🌹 مولا نقشه کائنات را برای فتح ترسیم فرموده است.

🌹 با حدیث «نام و رنگ آسمان‌ها» و حدیث «هفت طبقه زمین و هفت طبقه آسمان» و با احادیث در ردیف آن‌ها آیا می‌توانیم زینت آسمانها و زمین‌ها را در ذهن‌مان مجسم کنیم و تصویری از جمال حسین علیه السلام را شهود نماییم؟!

🔅🌼 من اسیر حسینم🌼🔅

🌹عالم همه اسیر زیبایی‌اند، و برای کسب آن، همه دارایی خود را قربانیش می‌کنند،

🌹معدن  زیبایی کجاست؟ آری زیبایی هم معدنی داد، مرکز انتشاری دارد،

🌹زینت برای برجسته سازی زیبایی و خلق آن است،

🌹اگر زینت نباشد زیبایی هیچ نمود و هیجان و جذابیتی نخواهد داشت، میلی را به اشتها در نخواهد آورد.

🌹حسین چگونه زینت آسمانها و زمین است؟ چرا رسول خدا حسین را زینت آسمان‌ها و زمین‌ها خواند؟! در رمز کلام حضرت تعقل کنیم! حسین و حقیقت او را چه کسی درک خواهد نمود؟

🌹آری جهان هستی بعنوان صفحه نمایش جمال حسین است.

🌹هر بخشی از این جهان هستی قسمتی از زیبایی جمال حسین را به نمایش می‌گذارد.

🌹هم آسمان‌ها و زمین‌ها و هم از اهل‌شان به زینت حسین آراسته‌اند.

🌹هر یک از ما نیز در خود از آثار زیبایی حسینی سهمی داریم، همه زیبایان وام‌داران حسین‌اند. از مناظر تا اشخاص زیبایی را در جان خود در بر‌دارند.

🌹ما با تک تک حواس، زینت و زیبایی را با توجه به خصوصیات آنها در می‌یابیم.

🔅🌼آسمان‌ها سرای من است🌼🔅

🌹صرفا جهت تفکر: آیا ما در هر یک از زمین‌های هفتگانه نمونه‌ای از خود داریم؟ آیا زنده‌اند یا مرده؟ همچون تمثال عرشی.

🌷🔆روى جعفر بن محمد، عن أبيه، عن جده (عليهم السلام)، أنه قال: «في العرش تمثال جميع ما خلق الله في البر و البحر، و هذا تأويل قوله تعالى: وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ‏ [9]

🌷🔆رَوْضَةُ الْوَاعِظِينَ، رَوَى جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: فِي الْعَرْشِ تِمْثَالُ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ  قَالَ وَ هَذَا تَأْوِيلُ قَوْلِهِ‏ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُه‏[10]

🔆در عرش تمثال هر آفریده بیابانی و دریایی خدا وجود دارد و این تاویل آیه «هیچ چیزی نیست نگر اینکه خزائنش نزد ماست.

🔅🌼 زیبایی محرک دانایی است🌼🔅

🌹 زیبایی، میل و اشتهای بندگی را به شدت تحریک می‌کند، علت محدود سازی بشر برای زیبایی و لذایذ دنیوی هم از باب آزمون است و هم از ناحیه لطفی است که موجب می‌شود، اشتهایشان به لذایذ و زیبایی دنیوی و ظاهری کور نشود.

🌹 زیبایی اشتها بر انگیزترین علامت و نشانه است، ولایت اهل بیت علیهم السلام از هر مشتهیات برتر است. این اشتها برای سیر به ماورای زیبایی و لذت است، واقعا «عند الله» چه فراخبرهایی است!

🔅🌼 درک و فهم زیبایی شکار زیبایی است🌼🔅

🌹 همسنگ زیبایی، درک و فهم زیبایی است.

🌹 دیدن زیبایی علم به زیبایی است، هر چه عالم‌تر، حس زیبایی بالاتر خواهد رفت، زیبایی شنیدنی و چشیدنی هم داریم و همچنین زیبایی قلبی و ماوراء آن.

🌹 لذت بردن، علم به زیبایی است هر چه عالم‌تر، حس زیبایی و لذت بالاتر خواهد رفت.

🌹 انسان تنها با علم، به زیبایی و لذت دست می‌یابد.

🔅🌼 میدان زیبایی و لذت🌼🔅

🌹 کیست که زیبایی و لذت متعالی را طلب نکند، چگونه؟ راز رسیدن به این آرزو آشنایی با کوی ولایت اهل بیت علیهم السلام است. زیبایی و لذات متعالی از کوی و کوچه آنها می‌گذرد.

🔅🌼 راز جذبه جواهرات🌼🔅

🌹 جواهرات زمینی هنوز به تمام استخراج نشده است! ما تنها مبهوت به اندک جواهرات کشف شده آنیم!

🌹 راز زیبایی و جذبه جواهرات، این است که انسان حس باطنی به جواهرات دارد، حس ما به طلا و الماس به باطن ما برمی‌گردد، علی رغم اینکه متوجه این حقیقت نباشیم.

🌹 ما به ولایت اهل بیت علیهم السلام نیز چنین حسی داریم، اما این حس بایستی در حد مطلوبش تقویت شود.

🔅🌼حسین را به ترتیل قرائت کن 🌼🔅

🌹 حسین خوانی نمودن، زیبا خوانی کردن است، حسین دان شدن، به علوم متعالی دست یافتن است، حسین دانی رمز رسیدن به معرفت اعلای الهی است، چرا که معرفت الله، همان معرفت امام واجب الطاعه است.

🔅🌼 کور دل، نور را سیاه فرض نکند چه فرض کند🌼🔅

🌹 سخن از ماده تاریک  و انرژی تاریک اعتراف به شدت جهل ما از جهان مادی است، حال با این شدت تاریکی اطلاعات ما از ملکوت آسمانها و زمین چقدر است؟

🌹 انسان نادانی خود را به تاریکی تفسیر می‌کند، بشر  طاغی ناتوانی خود را با انکار پنهان می‌دهد.

🔅🌼 حسین چه زیبا سرآغازی است برای بندگی خدا🌼🔅

🌹 ما هنوز حسین را آغاز نکرده‌ایم، در حرف اول دیوان معرفت او ایستاده‌ایم.

🔅🌼به «جهل» عالم شویم تا ز جهل دور شویم 🌼🔅

🌹 دید خود را گسترش دهیم، علم به جهل دروازه بسوی روشنایی علم است!

🌹 علوم روز مثل طفل شیرخوار است!

🌹 ما چقدر زمین و مسکن خود را می‌شناسیم، زمین زیر پای ما مجهول ماست، بالای 99 درصد مجهول است.

🌹 زمین‌های بالای سر ما جای خود دارد!

🌹 چه کسی مسکن‌اش زمین‌های بالای سر است!  اقامه نماز در زمین‌های بالای سر را انجام داده‌ایم. زمین‌های دیگر غیر موطن ما کجایند؟ چگونه‌اند؟  میزان ربط خود با عالم را دریابیم.

🌹 باید آسمانها و زمین را درک نماییم، نه تنها مُلک بلکه ملکوتش را هم فهم نماییم

🌻🔆الأعراف : 185   أَ وَ لَمْ يَنْظُرُوا في‏ مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْ‏ءٍ وَ أَنْ عَسى‏ أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَيِّ حَديثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ

🔆آيا ملکوت آسمانها و زمين، و آنچه خدا آفريده است،  نظر نيفكندند؟! شايد پايان زندگى آنها نزديك شده باشد؟!  بعد از آن به كدام سخن ايمان خواهند آورد؟!

🌻🔆المؤمنون : 88   قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُوَ يُجيرُ وَ لا يُجارُ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

🔆بگو: «ملکوت هر چیزی را در دست کیست، و او به بى‌پناهان پناه مى‏دهد، و نياز به پناه‏دادن ندارد؟!»  اگر می‌دانید؟

🌻🔆يس : 83   فَسُبْحانَ الَّذي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

🔆پس منزّه است خداوندى كه ملکوت همه چيز در دست اوست؛ و شما را به سوى او بازمى‏گردانند!

🔅🌼 بدون حسین در باتلاق ظلمتیم🌼🔅

🌹تا چراغ هدایت نباشد انسان در تاریکی فرو می‌رود، کور میگردد، به باتلاق ضلالت فرو می‌رود؛ جهل غالب می‌شود و شیطان سلطه می‌یابد و نفس حاکم می‌گردد.

🌹هر که در ظلمت فرو رود سرعتش کند و راهش چپ گردد، به جای پیشرفت پس‌رفت ‌کند؛ به جای صعود و عروج سقوط می‌کند!

🌹حق معرفت حسین یعنی تحصیل علوم متعالیو

🌹با تشدید علم، عشق شدت می‌یابد

🌹بندگی بدون مغز قابل تصور نیست، بندگی بدون ولایت محال است.

🌹امام منبعی است که تمام اسباب و لوازم را یکجا داراست.

🔅🌼 خدا زینت‌گر است🌼🔅

🌻🔆الحجرات : 7   وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في‏ كَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ

🌻🔆و بدانيد رسول خدا در ميان شماست؛ هر گاه در بسيارى از كارها از شما اطاعت كند، به مشقّت خواهيد افتاد؛ ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهايتان زينت بخشيده، و  كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است؛ كسانى كه داراى اين صفاتند هدايت يافتگانند!

🌹زینت   آنی است که موجب تحریک شدید احساسات می‌گردد. زیبایی و زینت به حقیقت موجب تحریک شدید اشتهای بندگی الهی است. زیبایی و زینت توجه و تمرکز را تشدید می‌کند.

🌹حسین زینت و زیبایی آیات الهی است! رمز خوشحالی و رمز نشاط و رمز تحرکات و تحولات و ترشحات بندگی است.

🌷🔆عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عِنْدَهُ أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ فَقَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ ص مَرْحَباً بِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ‏ يَا زَيْنَ‏ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ‏ قَالَ لَهُ أُبَيٌّ وَ كَيْفَ يَكُونُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص زَيْنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ‏  أَحَدٌ غَيْرُكَ قَالَ‏ يَا أُبَيُّ وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ فِي السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ عَنْ يَمِينِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِينَةُ نَجَاةٍ وَ إِمَامٌ غَيْرُ وَهْنٍ وَ عِزٌّ وَ فَخْرٌ  وَ عِلْمٌ وَ ذُخْرٌ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي صُلْبِهِ نُطْفَةً طَيِّبَةً مُبَارَكَةً زَكِيَّةً وَ لَقَدْ لُقِّنَ دَعَوَاتٍ مَا يَدْعُو بِهِنَّ مَخْلُوقٌ إِلَّا حَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَهُ وَ كَانَ شَفِيعَهُ فِي آخِرَتِهِ وَ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كَرْبَهُ وَ قَضَى بِهَا دَيْنَهُ وَ يَسَّرَ أَمْرَهُ وَ أَوْضَحَ سَبِيلَهُ وَ قَوَّاهُ عَلَى عَدُوِّهِ وَ لَمْ يَهْتِكْ سِتْرَهُ فَقَالَ لَهُ أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ وَ مَا هَذِهِ الدَّعَوَاتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ تَقُولُ إِذَا فَرَغْتَ مِنْ صَلَاتِكَ وَ أَنْتَ قَاعِدٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكَلِمَاتِكَ‏ وَ مَعَاقِدِ عَرْشِكَ وَ سُكَّانِ سَمَاوَاتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ أَنْ تَسْتَجِيبَ لِي فَقَدْ رَهِقَنِي‏ مِنْ أَمْرِي عُسْراً  فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ لِي مِنْ‏ أَمْرِي يُسْراً فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُسَهِّلُ أَمْرَكَ وَ يَشْرَحُ صَدْرَكَ وَ يُلَقِّنُكَ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِكَ [11]

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏1 ؛ ص59  ابن بابويه، نشر جهان – تهران، چاپ: اول، 1378ق.

[2] الفضائل (لابن شاذان القمي) ؛ ؛ ص129  ابن شاذان قمى، رضى – قم، چاپ: دوم، 1363ش.

[3] مائة منقبة من مناقب أمير المؤمنين و الأئمة ؛ ؛ ص135  ابن شاذان، مدرسة الإمام المهدى عجّل اللة تعالى فرجة الشريف – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1407ق.

[4] مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏1 ؛ ص292  ابن شهر آشوب مازندرانى، علامه – قم، چاپ: اول، 1379 ق.

[5] الفضائل (لابن شاذان القمي) ؛ ؛ ص166  ابن شاذان قمى، رضى – قم، چاپ: دوم، 1363ش.

[6] في« ي» و المصدر: فيدوم.

[7] بحرانى، هاشم بن سليمان، البرهان في تفسير القرآن، 5جلد، موسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامية – ايران – قم، چاپ: 1، 1415 ه.ق.

[8] كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص712  هلالى،  الهادى – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1405ق.

[9] البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏5 ؛ ص635  بحرانى، مؤسسه بعثه – قم، چاپ: اول، 1374 ش.

[10] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏55 ؛ ص34  مجلسى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[11] عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏1 ؛ ص59  ابن بابويه، محمد بن على، نشر جهان – تهران، چاپ: اول، 1378ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.