🌻🔆دین بی‌رقیب🔆🌻

6
https://B2n.ir/m32356

🌼🔆🌼دین غیر قابل تغییر🌼🔆🌼

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 «نقد جوامع مدنی»  «»  «نقد دین انسانیت» «شرح دعای 20 صحیفه سجادیه»  «جلسه 227» و … چکیده با تکمله       1403.06.29    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🔅🌼 نقشه و جغرافیای کلی بحث دین بی‌رقیب🌼🔅

🌼 اگر از «هدایت صالح» بهره مند گردیم، به طوری که بدون استبدال باشد، در آن صورت شاهد ظهور حضرت خواهیم بود.

🌼 استبدال گاه به عمد، گاهی به سهو و یا به سبب غفلت اتقاق می‌افتد، شیطان در کمین است تا  حافظه دینی ما را تضعیف کند تا لحظه ای، ما را از یاد خدا غافل سازد؛ استبدال کاها به آرامی شروع می‌شود و در نهایت به شک در دین می‌رسد.

🌼هر لحظه باید مجهز به ثقلین باشیم اگر نباشیم، سقوط در انتظارمان خواهد بود.

🌼 استبدال دین به هر کیفیتی، محکوم است .

🌼 استبدال ناپذیری دین، به معنی استبداد در دین نیست؛ بلکه به معنی اثبات حقانیت دین است.

🌼 کسی که مدافع دین است، مدافع نظر شخصی نیست، بلکه به دفاع از آن حقیقتی که با جان و دل به آن رسیده است، می‌پردازد.

🌼 پیوسته باید حق را ملاک تشخیص و ارزیابی خود قرار دهیم و با حق، اصلش را بشناسیم.

🌼 گاهی حق با اهلش یکی می‌شود، مثل نور خورشید با خود خورشید.

🌼 حق با علی است همراه همیشگی علی است، علی هر کجاست حق هم، همان جاست.

حق همان علی است؛ علی با حق است و حق با علی است، حق می گردد آنجا که علی می گردد؛ علی ستاد مرکزی حق است؛ هرکه با حق عجین شد، آن شخص نشان اعلای حق می‌گردد.

🌼 آیا دینی به نام انسانیت وجود دارد؟ آیا به موازات دین الهی می توان، دین انسانیت را صناعت نمود؟

🌼 تعیین بدل برای اصل نامرغوب، می تواند جایگزین خوبی باشد!

🌼 در اثر پیشرفت، فناوری جدید، جایگزین فناوری قدیم می گردد، اما زمانی که فناوری به اوج رسید، میوه به شیرینی تمام رسید، دیگر کدام بدلی را می‌توان برای آن جست؟ نهایت صنعت  جایگزین نمی‌خواهد.

🌼 آب جایگزینی ندارد، به بالاتر از دانایی، چگونه می توان دانا شد؟

🌼 پس برای هر چیزی نمی توان بدل ساخت، بدل برخی چیزها دغل است.

🌼 دین خداوند، همانندی ندارد.

🌼 اگر انسان می‌تواند، نظیری مانند اتم بسازد، آب بسازد، نان بسازد.

🌼 قرآن چون آب است،‌ همچون یاقوت است، کسی که یاقوت نشناس باشد شیشه را به جای یاقوت معرفی می کند، اما در میان یاقوت شناسان اعتباری نخواهد داشت.

🌼 آیات قرآن مثلی ندارند، تنها خداوند قادر است که چون آیاتش را بیاورد.

🌼 تغییر یا تبدیل خداوند یا به حکمت است، یا به مصلحت، یا آزمون، یا تخفیف، یا رحمت، یا جریمه.

🌼 خداوند اگر بخواهد قانونش را تغییر می دهد، اما کلمات خدا تغییر ناپذیرند.

🌼 خداوند محو یا ثبت می کند هر آنچه را که بخواهد، خداوند می‌داند چه چیزی را تغییر دهد یا ثابت نگه دارد .

🌼 امضای خداوند تغییر ناپذیر است.

🌼 خداوند کلمات غیر قابل تغییر دارد، کلمه ای دارد که با آن آسمان ها و زمین را خلق کرده، سنت خدا تغییر ناپذیر است، خودش این چنین خواسته است.

🌼 کسی نمی تواند خداوند را بازخواست کند که چرا قانونی را ثابت یا چرا آن را تغییر داد.

🌼 دین انسانیت، خارج از انسانیت است.

🌼 دین بدون ثقلین، دین بدون انسانیت است.

🌼 انسان تلاش می کند که از قید دین خدا خلاص شود که این برابر با نابودی خودش است.

🌼 رسول خدا هم نمی‌تواند حکم خدا را عوض کند یا جایگزینی برای آن انتخاب کند؛ این اختیار را ندارد.

🌼 اما بشر به خود این اجازه را می‌دهد که دینی ابداع کند.

🌼 درد بعضی ها درد کفر است درد شرک است؛ جز عده ای قلیل، اکثریت همه چیز پرست هستند.

🌼 انسان که استبدال معبود می کند، چه انتظاری است که استبدال دین نکند؟

🌼 خداوند نعمت خاص خود را تغییر نمی دهد، نعمت رسالت، علی و اولادش را تغییر نمی دهد، اما خود مردم، نعمت خود را تغییر دادند و جایگزینی برای علی یافتند.

🌼 حوزه ی اجتماع، حوزه ی آزمون و خطا نیست.

🌼 طب‌های کنونی که جایگزین طب الهی شده اند، سبب مال باخته شدن، جان باخته شدن و آرامش باخته شدن گشته است. مراد از طب الهی طب گیاهی نیست چرا که این طب تنها شعبه‌ای از طب الهی است.

🌼 انسان با ظلمت نوردی به نور و روشنایی نمی رسد. درون ظلمت، دنبال نور گشتن، بیانگر جهل است.

🌼 اگر قرار بود انسان، خود به تنهایی به شناخت برسد پس چرا این همه پیامبر آمده است؟

🌼 جوامع به اصطلاح مدنی، از انسانیت و مدنیت خارج شده‌اند.

🌼 تمام انسان‌ها باید شبه پیامبر می‌شدند وحی خدا را می‌گرفتند اما چون آلوده شده‌اند، محتاج پیامبر شده‌اند.

کتاب خدا، در دل تک تک ما نوشته شده بود.

🌼 امام زمان، آن زمان ظهور خواهد کرد که دل زمین از ظلم و جور پر شده باشد اگر خدا به داد مردم نرسد، مردم نابود می‌شوند.

🌼 آن کسی از راه خطا برمی گردد، که راه صحیح را بشناسد.

🌼 اگر آزمون و خطاهای بشر جایز بود، تنها نسل‌های بعدی، خطا های نسل قبل را تکرار نمی‌کردند اما محل آن نسل سوخته چه می‌شود؟ این خسارت چگونه جبران می‌شود؟

🔅🌼 نقد بحث دین انسانیت🌼🔅

☘️🔆 آیا دین‌داران حق دارند که حق‌پنداری کنند؟

🔅🌼بخاطر کس از حق نگذریم 🌼🔅

🌹استبدال دینی به هر شکل به هر کمّ و کیف محکوم بوده و غیر قابل مسامحه و مساهله است.

🌹مخالفت با استبدال دینی را نباید استبداد دینی تلقی نمود، بلکه این امر به معنای حقانیت دینی است.

🌹مدافع با اخلاص دینی مستبد نظر شخصی نبوده بلکه مدافع حق و حقیقت به اثبات رسیده است.

🌹همیشه حق را ملاک تشخیص و ارزیابی قرار دهید نه شخص را، با حق به اهل حق برسید، شخص با حق، اثبات می‌شود و مشروعیت می‌یابد اما زمانی می‌رسد که شخص مخلص اهل حق به منبع حق و حقیقت تبدیل می‌شود، به چراغ راهنمای حق و حقیقت تبدیل می‌گردد.

🌷🔆خُذِ الْحِكْمَةَ مِمَّنْ أَتَاكَ بِهَا وَ انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى‏ مَنْ‏ قَالَ‏.[1]

🔆امام على عليه السلام : حكمت را از هر كه برايت آورد فراگير و بنگر كه چه گفت و منگر كه گوينده كيست.

🌷🔆 وَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ الْحَقُّ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ اعْرِفِ‏ الْحَقَ‏ تَعْرِفْ أَهْلَه‏[2]

🔆امیرالمومنین علیه السلام: حق با اشخاص شناخته نمی‌شود؛ حق را بشناس تا اهلش را بشناسی.

🔅🌼نشان حق تنها در پرچم حق است🌼🔅

🌷🔆 دَخَلَ الْحَارِثُ بْنُ حَوْطٍ اللَّيْثِيُّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) فَقَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، مَا أَرَى طَلْحَةَ وَ الزُّبَيْرَ وَ عَائِشَةَ احْتَجُّوا إِلَّا عَلَى حَقٍّ فَقَالَ: يَا حَارِثُ، إِنَّكَ إِنْ نَظَرْتَ تَحْتَكَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَكَ جُزْتَ عَنِ الْحَقِّ، إِنَّ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ لَا يُعْرَفَانِ بِالنَّاسِ، وَ لَكِنْ اعْرِفِ‏ الْحَقَ‏ بِاتِّبَاعِ مَنِ اتَّبَعَهُ، وَ الْبَاطِلَ بِاجْتِنَابِ مَنِ اجْتَنَبَهُ.

قَالَ: فَهَلَّا أَكُونَ كَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ وَ سَعْدِ بْنِ مَالِكٍ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ):

إِنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ وَ سَعْداً أَخْذَلَا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرَا الْبَاطِلَ، مَتَى كَانَا إِمَامَيْنِ فِي الْخَيْرِ فَيُتَّبَعَانِ![3]

🔆حارث بن حوط نزد أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)  آمد و گفت: ای امیرالمومنین من طلحه و زبیر و عایشه را نمی‌بینم مگر اینکه آنها بر حق احتجاج نمودند(یعنی، من اصحاب جمل را گمراه نمى‌پندارم) على (علیه السلام) در پاسخ او فرمود: اى حارث، تو به پايين نگريسته‌اى و به بالا ننگريسته‌اى، از اين رو حيران و سرگردان مانده‌اى. تو حق را نشناخته‌اى كه اهل حق را بشناسى و باطل را ندانسته‌اى تا بدانى آنها كه راه باطل مى سپرند، كدام‌اند. حارث گفت: آیا من مثل عبد الله بن عمر و سهد بن مالک نباشم(مثل آنها بی‌طرف بمانم) على (ع) فرمود: سعد بن مالك و عبد الله بن عمر حق را يارى نكردند و باطل را فرو گذاشتند. پس چه زمانى اين دو، پيشواى در خير باشند كه بشود از آنان پيروى كرد.

🔅🌼اولیاء الهی کندوی حق‌اند🌼🔅

🌹اگر شخص با حق به اثبات برسد ملاک حق می‌گردد.

🌹عترت خود حق‌اند، شخص و حق یکجا جمع‌اند.

🌷🔆 الْحَقُ‏ مَعَ‏ عَلِيٍ‏ أَيْنَمَا مَالَ [4]

🔆حق با علی است هر جا که مایل شود.

🌷🔆 أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ‏ عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُ‏ مَا دَار[5]

🔆پیامبر اسلام فرمود: علی ملازم حق است و حق ملازم علی است، می‌گردد هر جا او می‌گردد.

🌹اگر انسان حق‌جو باشد حق به استقبالش خواهد آمد، با خلوص دل حق را نیت کنید، حق طلوع خواهد نمود.

☘️🔆 آیا امکان ندارد بهتر از دین، روش تربیتی بهتر برای انسان تدوین نمود؟

🔅🌼بدل خوب 🌼🔅

🌹آیا بدل‌سازی خوب داریم؟

🌹آیا امکان دارد که بدل از اصل خویش بهتر باشد؟

🌹مسلم که بدل غیر از اصل خویش است، اما، بدل تنها  برای اصل نامرغوب می‌تواند جایگزین نیکی باشد، پیشرفت فناوری از این نوع است.

🌹بدل سازی به هر شکل هر چند با ظاهری خوشایند و مقبول، مخالف اصل خویش است و نوعی دغل کاری و حیله‌گری است.

🌹قوانین و احکام الهی بدلی ندارند هماوردی ندارند، مثل آیات الهی است.

🌹بالاتر از آب خود آب است، بالاتر از نور همان نور است و بالاتر از علم خود همان علم است، جایگزین و بدلی ندارد.

🌻🔆البقرة : 23   وَ إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ

🔆و اگر در باره آنچه بر بنده خود  نازل كرده‏ايم شك و ترديد داريد، يك سوره همانند آن بياوريد؛ و گواهان خود را- غير خدا- براى اين كار، فرا خوانيد اگر راست مى‏گوييد!

🔅🌼 تنها خدا قانون خود را می‌تواند عوض کند🌼🔅

🌻🔆البقرة : 106   ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ

🔆هر حكمى را نسخ كنيم، و يا نسخ آن را به تأخير اندازيم، بهتر از آن، يا همانند آن را مى‏آوريم. آيا نمى‏دانستى كه خداوند بر هر چيز توانا است؟

🌻🔆النحل : 101   وَ إِذا بَدَّلْنا آيَةً مَكانَ آيَةٍ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُنَزِّلُ قالُوا إِنَّما أَنْتَ مُفْتَرٍ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ

🔆و هنگامى كه آيه‏اى را به آيه ديگر مبدّل كنيم و خدا بهتر مى‏داند چه حكمى را نازل كند؛ آنها مى‏گويند: «تو افترا مى‏بندى!» امّا بيشترشان نمى‏دانند!

🔅🌼کلمات الهی تغییر ناپذیرند 🌼🔅

🌹«احکام(قضاء)» قابل تغییرند، یعنی اگر خدا بخواهد تغییرش می‌دهد، اما «امضاء» غیر قابل تغییر است، چون خود خدا خواسته که تغییر نکند!

🌹حدس بر این است که بعضی از آیات در ردیف احکام هستند و سنت و کلمات در ردیف امضاء قرار دارند.

🌹«نعمت خاص و کلمه و سنت الهی» تغییر ناپذیرند.

🌻🔆الأنعام : 34   وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى‏ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلينَ

🔆پيش از تو نيز پيامبرانى تكذيب شدند؛ و در برابر تكذيبها، صبر و استقامت كردند؛ و (در اين راه،) آزار ديدند، تا هنگامى كه يارى ما به آنها رسيد. و هيچ چيز نمى‏تواند سنن خدا را تغيير دهد؛ و اخبار پيامبران به تو رسيده است.

🌻🔆الأنعام : 115   وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ

🔆و كلام پروردگار تو، با صدق و عدل، به حدّ تمام رسيد؛ هيچ كس نمى‏تواند كلمات او را دگرگون سازد؛ و او شنونده داناست.

🌻🔆الأحزاب : 62   سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْديلاً

🔆اين سنّت خداوند در اقوام پيشين است، و براى سنّت الهى هيچ گونه تغيير نخواهى يافت!

🌹تغییر و تثبیت فقط با اوست، اگر او اراده کند، تغییر و اراده کند، تثبیت رخ می‌دهد.

🌻🔆الرعد : 39   يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ

🔆خداوند هر چه را بخواهد محو، و هر چه را بخواهد اثبات مى‏كند؛ و «امّ الكتاب»  نزد اوست!

🌹امضاء و کلمات الهی تغییر ناپذیرند. کلمات الهی بی‌نیاز از حرکت و فراتر از حرکتند.

🌷🔆 وَ بِكَلِمَتِكَ الَّتِي خَلَقْتَ‏ بِهَا السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ بِحِكْمَتِكَ الَّتِي صَنَعْتَ بِهَا الْعَجَائِب‏[6]

🔆و از کلمه‌ات که با آن آسمان‌ها و زمین را خلق کردی مسئلت می‌جویم و با حکمت‌ات که با آن عجایب را صناعت نمودی.

🌹قوانین تغییر پذیر الهی مثل آیات ناسخ و منسوخ و تغییر قبله و تغییر بعضی از احکام الهی

🌹تغییر نشان و هشدار حاکمیتی و نوعی آزمون خلقت است، در تغییرات الهی تغییر یافته‌ها برای ویرایش احکام و قوانین نیست بلکه بخاطر حکمت و مصلحت و آزمون است؛ و در مواقعی بخاطر رحمت و عطوفت و یا عذاب و جریمه است.

🌻🔆الأنبياء : 23   لا يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْئَلُونَ

🔆هيچ كس نمى‏تواند او را از آنچه که انجام داده بازخواست نماید؛ آنها هستند که بازخواست می‌شوند.

🔅🌼حتی پیامبر الهی نیز نمی‌تواند قانون الهی را تغییر دهد🌼🔅

🌻🔆يونس : 15   وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِمْ آياتُنا بَيِّناتٍ قالَ الَّذينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هذا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ ما يَكُونُ لي‏ أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقاءِ نَفْسي‏ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحى‏ إِلَيَّ إِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذابَ يَوْمٍ عَظيمٍ

🔆و هنگامى كه آيات روشن ما بر آنها خوانده مى‏شود، كسانى كه ايمان به لقاى ما (و روز رستاخيز) ندارند مى‏گويند: «قرآنى غير از اين بياور، يا آن را تبديل كن» بگو: «من حق ندارم كه از پيش خود آن را تغيير دهم؛ فقط از چيزى كه بر من وحى مى‏شود، پيروى مى‏كنم! من اگر پروردگارم را نافرمانى كنم، از مجازات روز بزرگ مى‏ترسم!»

🔅🌼هر که بخواهد قانون خدا را تغییر دهد خودش تغییر یابد 🌼🔅

🌹کیست که قانون خدا را عوض کند؟ جزای گستاخ بنظرتان چیست؟ به یقین نوازش نخواهد شد! کسی که خدا را قبول نکند، قانونش را نقض کند، کمترین جزا از منظر ما نقض هستی اوست! عجب!

🌹هر که بخواهد قانون الهی را زیر پا و یا آن را تغییر دهد نوعی رقابت و مبارزه با خدا را در پیش گرفته، بی‌شک به تغییر و تغیّر گرفتار خواهد شد، آیا بشر به قد و قواره خود نظر نمی‌کند؟! همچون ذره‌ای بدخیم در جان خلقت است. این است شرک عظیم و اعظم.

🌻🔆الإنسان : 28   نَحْنُ خَلَقْناهُمْ وَ شَدَدْنا أَسْرَهُمْ وَ إِذا شِئْنا بَدَّلْنا أَمْثالَهُمْ تَبْديلاً

🔆ما آنها را آفريديم و پيوندهاى وجودشان را محكم كرديم، و هر زمان بخواهيم جاى آنان را به گروه ديگرى مى‏دهيم!

🔅🌼 تغییر نعمت استقبال از نقمت است🌼🔅

🌻🔆إبراهيم : 28   أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ

🔆آيا نديدى كسانى را كه نعمت خدا را به كفران تبديل كردند، و قوم خود را به سراى نيستى و نابودى كشاندند؟

🌷🔆عَنِ الْأَصْبَغِ قَالَ: قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا بَالُ أَقْوَامٍ غَيَّرُوا سُنَّةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَدَلُوا عَنْ وَصِيِّهِ لَا يَتَخَوَّفُونَ أَنْ يَنْزِلَ بِهِمُ الْعَذَابُ؟ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ: أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ جَهَنَّمَ‏ ثُمَّ قَالَ: نَحْنُ النِّعْمَةُ الَّتِي أَنْعَمَ اللَّهُ بِهَا عَلَى عِبَادِهِ، وَ بِنَا يَفُوزُ مَنْ فَازَ يَوْمَ الْقِيمَةِ.[7]

🔆«اصبغ بن نباته گويد حضرت اميرالمؤمنين (علیه السّلام) فرمودند: چه خيال مى ‏كنند مردمى كه سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را دگرگون كردند و وصى او (از وصيت او) سر برتافتند و نمى‌‏ترسند كه عذاب خدا بر آنها نازل شود سپس اين آيه 29 سوره ابراهیم را تلاوت فرمودند: «آيا نگاه نكنى به آن كسانى كه نعمت خدا را عوض نمودند و تبار خود را به خانمان نابودى كشيدند كه دوزخ است.  سپس فرمود: ما هستيم آن نعمتى كه خدا به بندگانش انعام كرده است و هر كه در روز قيامت كامياب شود به وسيله ما كامياب شده است.»

🔅🌼انسان پست ادنی را به اعلی ترجیح می‌دهد 🌼🔅

🌹انسان هر چه حقیرتر شود، از تعالی دورتر گردد. انسان هر چه تاریکتر شود کوتاه‌تر ‌گردد، دلش تنگ‌تر و از حق دورتر و به باطل مایل‌تر و از تقرب الهی به عبادت اصنام واله شود.

🌹وقتی رگه‌های شرک در دل بشر جای بگیرد هوس تغییر دین و تغییر کلمات و نعمات الهی به سرش می‌زند، چنان گستاخ می‌شود که خدای خود را هم می‌خواهد عوض کند.

🌻🔆الأعراف : 138   وَ جاوَزْنا بِبَني‏ إِسْرائيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلى‏ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلى‏ أَصْنامٍ لَهُمْ قالُوا يا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ قالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ

🔆و بنى اسرائيل را (سالم) از دريا عبور داديم؛ (ناگاه) در راه خود به گروهى رسيدند كه اطراف بتهايشان، با تواضع و خضوع، گرد آمده بودند. (بنى اسرائيل) به موسى گفتند: «تو هم براى ما معبودى قرار ده، همان‏گونه كه آنها معبودانی دارند» گفت: «شما جمعيّتى جاهل و نادان هستيد!

🔅🌼 هوس بی‌دینی هوس پستی است🌼🔅

🌹بشر پست هوس شرک دارد تا پستی خود را به نمایش بگذارد و زمینه اسقاط خود را فراهم سازد، هر چه بشر از دین خدا دورتر از انسانیت دورتر و به موجودات پست‌تر شبیه‌تر و در نهایت به مسوخیت سقط می‌شود.

🌹مسیر و قوانین غیر دینی راه به سوی پستی و نابودی است.

🌹ظلمت نوردی انسان را به نور و روشنایی نمی‌رساند. باید از ظلمت خارج شد.

🌹بشر از ظلمات عبرت نمی‌گیرد و یا نمی‌تواند عبرت بگیرد و یا بعد عبرت راه نیکو و صلاح را نخواهد شناخت تا به آن سو گرایش یابد، مگر اینکه پیشوای پاکی او را راهنمایی کند یعنی او را به دین الهی بکشاند. چرا که در غیر این‌صورت بر ظلم و ظلمتش افزوده می‌گردد؛ چرا که ناتوان و ظلوم و جهول است .

🔅🌼هدف جوامع غیر دینی دشمنی با خداست 🌼🔅

🌹جوامع به اصطلاح «مدنی غیر دینی» و یا با عناوینی همچون «دین انسانی» که خود را مستقل و بی‌نیاز از دین الهی می‌پندارند، انسان را از انسانیت و مدنیت ساقط می‌کنند.

🌹اگر جوامع مدنی غیر دینی انسان را به شناخت و تعالی و تکامل می‌رساندند دیگر نیازی به بعثت 124هزار پیغمبر نبود.

🌹تک تک انسان‌ها می‌بایست شبه پیغمبر می‌شدند که نشدند. به فطرت خود عمل می‌کردند که همان تعالی انسانی است عمل نکردند و این فطرت نیاز به کلیدی دارد که این کلید در دستان دین خداست.

🌹جستجوی نور خورشید خارج منظومه شمسی حماقت است.

🌹با جامعه مدنی غیر دینی، نه مدینه فاضله انسانی شکل نخواهد یافت، بلکه بشر از مدنیت خارج  و در نهایت با وحشیت نابود خواهد شد.

🌹انباشته شدن عصر آخر الزمان با ظلم و جور، نشان آن است که جامعه مدنی انسان شکست خواهد خورد و به نهایت پستی خواهد گرائید و در لبه نابودی قرار خواهد گرفت و اگر درمسیحائی آل محمد به امداد نرسد ریشه بشر کنده شده و نسل بشریت منقرض خواهد شد.

🌷🔆وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَهْدِيُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ الَّذِي يَمْلَأُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْرا[8]

🔆پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: قسم به کسی که جانم در دستان اوست، مهدی این امت کسی است که خدا با او زمین را از قسط و عدل پر خواهد نمود همان‌طوری‌که از ظلم و جور پر شد.

🔅🌼 نشر بدون دین الهی به فهم متعالی نخواهد رسید🌼🔅

🌹شناخت برتر انسان در حوزه جوامع مدنی غیر دینی اعتراف به عجز و جهل خویش است لاغیر.

🌹آزمون و خطا در حوزه اجتماع خساراتش جبران ناپذیر است. خطای شخصی در حوزه اجتماع تنها گریبان همان شخص را به تنهایی نمی‌گیرد.

🌹خداوند به هیچ کس اجازه خطا نداده، هر چند امکان خطا داده است.

🌹خسارت در حوزه اجتماع جبران ناپذیر است هر چند که آیندگان از گذشته‌گان می‌توانند تجربه اندوزی کنند اما خسارت نسل سوخته گذشته که وجه آزمون و خطا قرار گرفته‌اند به جای خود باقی خواهد بود؛ اما علی رغم همه این خوش بینی‌ها آینده بدون راهنمای نور، آینده هر چند از گذشته عبرت بگیرد، راه و روش صحیح را نخواهد یافت.

🌹بدون نور، دیده هیچ کس بینا نخواهد شد؛ بدون علم، هیچ کس به حکمت نخواهد رسید، بدون دین خدا، انسان مسیر تعالی را نخواهد یافت.

🌹خطا کار اگر نداند که چگونه خطایش را جبران کند به خطای جدیدی خواهد گرایید، بشر باید که برای جبران خطا به دین الهی رجوع نماید.

🔅🌼بشر با جامعه غیر دینی، خود را به طناب دار آویزان می‌کند 🌼🔅

🌹آزمون و خطا به تنهایی بشر را به رشد نمی‌رساند.

🌹اگر خدا انسان را به حال خود رها کند بشر مسخ می‌گردد. راز مسوخات در این رها شدگی است.

🌹مسوخات نتیجه خود محوری هاست.

🌹بشر در تجربیات جوامع مدنی خود نه تنها رشید نشده بلکه به قهقرا کشانده شده است.

🌹بشر در سراشیبی نابودی است.

🌹برای قوم شکست خورده و نابود گشته امکان برگشت و جبران وجود ندارد.

🌹بشر فراموش کرده که بنده خداست.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] عيون الحكم و المواعظ (لليثي) ؛ ؛ ص241  ليثى واسطى، دار الحديث – قم، چاپ: اول، 1376 ش.

[2] روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط – القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص31  فتال نيشابورى، انتشارات رضى – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1375 ش.

[3] الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص134  طوسى، دار الثقافة – قم، چاپ: اول، 1414ق.

[4] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص294  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[5] الفصول المختارة ؛ ؛ ص339  مفيد، كنگره شيخ مفيد – قم، چاپ: اول، 1413ق.

[6] مصباح المتهجد و سلاح المتعبد ؛ ج‏1 ؛ ص417  طوسى، مؤسسة فقه الشيعة – بيروت، چاپ: اول، 1411 ق.

[7] تفسير نور الثقلين    ج‏2    542  حويزى، عبدعلى بن جمعه، تفسير نور الثقلين، 5جلد، اسماعيليان – ايران – قم، چاپ: 4، 1415 ه.ق.

[8] كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص567  هلالى، الهادى – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1405ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.