🌻🔆راز قرب و قربانی🔆🌻

18

🌼🔆🌼زیباترین آراستگی🌼🔆🌼

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 « سیر و سلوک قرب و قربانی»  «شاهرگ قربانی »  «تمرین قربانی » «آخرین قربانی »  « شب عید قربان» و … چکیده با تکمله       1403.03.27    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🔅🌼 به قربانت، ای قربان، قربانم کن🌼🔅

🌹برای قرب و قربانی خود مدیریت و تدبر و تعقل نماییم تا زیباترین قرب و قربانی را رقم زنیم، قربانی پایان‌نامه حیات آدمی است.

🔅🌼 مرا به قربانی‌ات بپذیر🌼🔅

🌹خداوندا مرا به حلیه‌ی اهل تقوا مزین و به قربانی‌ات پذیرا باش.

🔅🌼 سیر و سلوک قربانی🌼🔅

🌹از عرفات تا منی سیر از وادی معرفت تا وادی قرب و قربانی است.

🌹انسان باید کمال و زلال و خلوص جانش را قربان معبودش سازد، اوج زلالی و زیبایی بشر در کمال اخلاص او در توحید است، اوجِ اوج انسان مقام وجه اللهی است که همان مقام اعلای عبداللهی است، در این مقام تنها خداست که بنده‌اش را به خود قربانی می‌کند.

🌹وقتی بنده خدا تمام دارایی‌های خود را در مسیر قرب الهی به فنا می‌رساند فقط وجهه‌ی وجه اللهی‌اش می‌ماند.

🌻🔆الرحمن : 26   كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ

🌻🔆الرحمن : 27   وَ يَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ

🔅🌼 شاه‌رگ «نفی الصفات»🌼🔅

🌹مقام شایسته بشر در قربانی شدن رسیدن به مقام کمال الاخلاص برای معبود است، این مقام همان درک حقیقت «نفی الصفات» از ذات کبریایی است، در این جایگاه به لحاظ  شدت قربی که بنده خدا با معبودش دارد، او را به این حقیقت راهنمایی می‌سازد که معبودش برتر از زیبایی و عظمت و از هر کمال و بزرگی است، به این راز می‌رسد که حضرت یکتای یگانه از هر گونه «کمّ و کیف» و «وصف و توصیف» منزه است و قد و قواره صفات عالیات به آستانه‌ی بی‌مثال معبود نمی‌رسد.

🌹در ارتقاء درجات بندگی در مقام ارتباط وصفی بنده‌ی خدا با معبود، او به افقی از شناخت و فرزانگی می‌رسد که دیگر زبان و دلش به وصف معبودش نمی‌چرخد و تبدیل به اراده محض پروردگار می‌گردد، بدون اینکه از خود اختیار و اراده‌ای داشته باشد. تحقق این حال تنها با قطع شاهرگ صفات در وصف پروردگار تبارک و تعالی میسر است.

🌷🔆أَوَّلُ‏ الدِّينِ‏ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْه‏[1]

🌷🔆اول دین معرفت خداست و کمال معرفت او تصدیق اوست و کمال تصدیق او توحید اوست و کمال توحید او اخلاص برای اوست و کمال اخلاص برای او نفی صفات از اوست.

🌹پس، زیباترین قرب به درگاه الله «واحد و احد» کمال اخلاص برای او است و نشانه‌اش نفی هر گونه صفات از ذات اوست. به واقع شخص موحّد در توحید به توحّد می‌رسد، یعنی توحیدش به کمال خلوص خود دست می‌یابد.

🌹با قطع شاهرگ صفات در شناخت پروردگار متعال، بنده خدا به شناخت مستقیم معبودش می‌رسد، معبودش را با خود معبودش می‌شناسد، هر چند گذاشتن نام شناخت بر این امر خالی از خطا نیست اما از روی ناچار مجاز است.

🌹ارتباط و شناخت ما با معبود به طریق صفت به واقع تمرین و آزمون بنده‌ی خدا برای رسیدن به لقاء معبود است. رسیدن به حقیقت بی‌واسطه‌گی و این حقیقت که او واسط میان هر واسطی بوده بنده را به ذبح اعظم نزدیک می‌گرداند. نکته لطیف این است که خالق حائل میان صفات منتسب به خویش با خلقش می‌باشد.

🌹پس بنده خدا زمانی که اراده‌اش را در هر فعل و علی الخصوص در شناخت پروردگار ذبح نماید به قربانی خالص خدا تبدیل می‌گردد.

🔅🌼 قربانی خدا باید به کمال آراستگی باشد🌼🔅

🌹توحید عالی‌ترین آراستگی بندگی است.

🌹اول از همه، باید رگهای شک و شرک را قطع کنیم، آنگاه نوبت رگهای جان پاک و لطیف‌مان فرا می‌رسد، اوج پاکی و زلالی «وتر الموتور» است؛ یعنی، وجودش یک‌رگ و یک‌رنگ می‌گردد؛ بنده فرد تنها می‌گردد.

🌹انسان پاک و خالص و مخلص، همان بنده فرد تنها در بندگی خداست، فقط بنده‌ی فرد تنهاست که شایسته قربانی شدن به الله «فرد المتفرد» است.

🌷🔆 وَ وَسِيلَتِي إِلَيْكَ التَّوْحِيدُ، وَ ذَرِيعَتِي أَنِّي لَمْ أُشْرِكْ بِكَ شَيْئاً، وَ لَمْ أَتَّخِذْ مَعَكَ إِلَهاً، وَ قَدْ فَرَرْتُ إِلَيْكَ بِنَفْسِي،[2]

🔆 و وسیله‌ام به سوی تو توحید است، و دست‌آویزم آن است که چیزی را با تو شریک نساخته‌ام و با تو خدایی(دگر) نگرفتم، و با (تمامت)جانم بسویت گریختم،

🌷🔆 أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْأَحَدُ الْمُتَوَحِّدُ الْفَرْدُ الْمُتَفَرِّدُ  وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْكَرِيمُ الْمُتَكَرِّمُ، الْعَظِيمُ الْمُتَعَظِّمُ، الْكَبِيرُ الْمُتَكَبِّر[3]

🔆 تنها توئی الله، هیچ الهی جز تو نیست، احدی که به احدیت تنهایی، فردی که به فردیت یکتایی(جز تو فردی نیست) و تنها توئی الله، هیچ الهی جز تو نیست، کریمی که به کرم یگانه‌ای(به کرم یگانه‌ای و جز تو کریمی نیست) عظیمی که به عظمت یکتایی، کبیری که به کبریایی تکی.

🔅🌼خداوندا مرا برای قربانیت آماده فرما 🌼🔅

🌹دنیا، مانع طعم لذت قرب الهی است؛ دنیا حس تقرب «الی الله» را خنثی می‌کند؛

🌹خداوندا حجله‌گاه خلوت قربت را برایم آراسته فرما.

🌷🔆وَ انْزِعْ مِنْ قَلْبِي حُبَّ دُنْيَا دَنِيَّةٍ تَنْهَى عَمَّا عِنْدَكَ، وَ تَصُدُّ عَنِ ابْتِغَاءِ الْوَسِيلَةِ إِلَيْكَ، وَ تُذْهِلُ عَنِ التَّقَرُّبِ مِنْكَ. وَ زَيِّنْ لِيَ‏ التَّفَرُّدَ بِمُنَاجَاتِكَ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَار[4]

🔆 (خداوندا) ریشه کن فرما از سویدای قلبم عشق دنیای پست را که مرا از آنچه نزد توست باز می‌دارد، و مانع وسیله‌جویی به سوی تو می‌گردد و از قرب تو غافل می‌نماید. مرا آراسته کن خلوت و تنهایی در راز و نیازت را، به شبانگاهان و صبحگاهان.

🔅🌼 تقدیم توحید مقدمه قربانی است🌼🔅

🌷🔆 وَ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أُقَدِّمْ مَا قَدَّمُوهُ مِنَ الصَّالِحَاتِ فَقَدْ قَدَّمْتُ‏ تَوْحِيدَكَ‏ وَ نَفْيَ الْأَضْدَادِ وَ الْأَنْدَادِ وَ الْأَشْبَاهِ عَنْكَ،[5]

🔆 من گرچه اعمال شایسته ای که آنان پیش فرستادند، پیش نفرستادم، ولی توحیدت و نفی همانند و همتاها و شبیه‌ها را از وجود مبارکت پیش فرستادم.

🔅🌼رهایم مکن🌼🔅

🌷🔆 وَ لَا تُرْسِلْنِي‏ مِنْ يَدِكَ إِرْسَالَ مَنْ لَا خَيْرَ فِيهِ، وَ لَا حَاجَةَ بِكَ إِلَيْهِ، وَ لَا إِنَابَةَ لَه‏[6]

🔆 دست خود را از من رها مکن مثل رها کردن کسی که خیری در او نباشد و تو با او کاری نداشته باشی و بازگشتی برایش نباشد.

🌹معبودا، تنها تویی که مرا به قربت می‌رسانی، پس رهایم مکن تا به قربانت.

🌷🔆 وَ خُذْ بِقَلْبِي إِلَى مَا اسْتَعْمَلْتَ بِهِ الْقَانِتِينَ، وَ اسْتَعْبَدْتَ بِهِ الْمُتَعَبِّدِينَ، وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ الْمُتَهَاوِنِينَ. [7]

🔆 خداوندا دلم را بگیر به سوی آن چیزهایی که اهل خشوع را به آن گماشته‌ای و عبادت کنندگان را بر آن به عبادت وا داشته‌ای، و مسامحه کاران را به آن نجات داده‌ای،

🌹 خداوندا! از دلم  بگیر همانطوری دل اهل خشوع را گرفته‌ای. خداوندا دلم را به حال خود رها مکن، خداوندا دلم را لوح نامت ساز.

🔅🌼 قرب به طعم خلوت با خداست🌼🔅

🌷🔆 وَ أَذِقْنِي طَعْمَ‏ الْفَرَاغِ‏ لِمَا تُحِبُّ بِسَعَةٍ مِنْ سَعَتِك‏[8]

🔆 خداوندا بچشانم، طعم فراغ، به آنچه را که دوست می‌داری به بیکرانگی فراخی‌ات!

🌹 فارغم کن و طعم دوست‌داشتنی‌هایت را  به من بچشان، دلم را از هر آنچه دوستش نمی‌داری خالی فرما و با دوست داشتنی‌هایت پر فرما.

🌹 به سِعه‌ی توانگری و وسعت بیکرانگی خود مرا احاطه فرما و جایی به غیر عشق‌ات راه مده.

🔅🌼همگون نگاهت به صالحان را بر حقیر جانم بیفکن🌼🔅

🌷🔆 وَ كُنْ‏ لِي‏ كَمَا تَكُونُ لِلصَّالِحِينَ، وَ حَلِّنِي حِلْيَةَ الْمُتَّقِينَ،[9]

🔆 با من چنان باش که با صالحان هستی؛ مرا به زیور اهل تقوا مزین فرما

🔅🌼 ذبح مشتهیات خود را مقدمه قربانی او کن🌼🔅

🌻🔆 التوبة : 24   قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ في‏ سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ

🔆 بگو: «اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما، و اموالى كه به دست آورده‏ايد، و تجارتى كه از كساد شدنش مى‏ترسيد، و خانه هايى كه به آن علاقه داريد، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند؛ و خداوند جمعيّت نافرمانبردار را هدايت نمى‏كند!

🔅🌼 علم قربانی🌼🔅

🌹عاقلانه و عالمانه و عارفانه باید قربانی دهیم و قربانی شویم. به اوج زیبایی برسانیم و برسیم و آن‌گاه قربانی دهیم و قربانی شویم.

🌹عاشق جاهل،  عذاب و مزاحم جان معشوق خویش است. عشق جاهلانه معشوق آزاری است.

🔅🌼 بهائم جانت را به نظام احسن برسان🌼🔅

🌹بهائم جان خود را به اطمینان قربانی کن.

🌹آیا بهائم جان خود را به نیکی تربیت و پرورش داده‌ای؟! به پاکی و به تغییر ساختاری رسانده‌ای؟!

🌹همانطوری‌ که انسان دامداری می‌کند و حیوانات وحشی را اهلی می‌کند باید که بهائم و گزندگان و درندگان جانش را رام و اهلی کند و به جان آفرین قربان نماید.

🌹تا بهائم جان را رام و آرام نکنی به سطوح بالا نخواهی رسید.

🌹بعد از ذبح بهائم جان، نوبت یوسف‌ها و اسماعیل‌های جان است؛ آنگاه نوبت صفات عالیات وجود است. باید نورت را آماده قربانی کنی؛ لطافات و ظرافات جانت را قربانی کنی.

🔅🌼 ارواح خود را پاک و قربان کن🌼🔅

🌹روح الشهوه، روح البدن و روح القوه خود را به همراه روح‌الایمان خویش به جوامع عقل و دل و مکارم و معالی به قربانی تقدیم خدا کن.

🌹با تطهیر و تربیت روح الشهوه به قرابت عقل و روح الایمان و مکارم الاخلاق، این قوه مهم وجود، پاک و نظیف‌ می‌گردد و به نیکی پرورده می‌گردد و شهوات ملکوتی و جبروتی تجربه می‌گردد این‌چنین، روحی شایسته برای قربانی می‌گردد.

🌹سلول به سلول و ذره ذره و لحظه به لحظه وجودت را بقربانش نما.

🌹تمام موجودات از جماد و نبات و حشرات و گزندگان و درندگان و دیگر موجودات دارای صورت و نظام احسنی هستند که می‌توانند به آن تبدیل یابند. قربانی، زمانی معنا می‌یابد که موجود در مسیر نظام احسن خویش باشد.

🌹تمام اعضا و جوارح ما دارای نظام احسنی هستند حتی اعضایی که باید پوشیده باشند، هر عضوی که به نظام احسن خود برسد دیگر نیازی به پوشیده شدن نخواهد داشت.

🔅🌼تمرین قربانی 🌼🔅

🌹اول از همه رگ‌های شرک و شک را قطع کن، آنگاه شاهرگ جان پاکت را به ذبح به قربان‌گاه خدا ببر، وقتی به اوج پاکی و خلوص می‌رسی، تک و بی‌نظیر می‌گردی و به معنای واقعی به «وتر الموتور» تبدیل می‌گردی، دیگر این رگ را جز خالق بی‌همتا کس دگر نمی‌تواند قطع کند، این همان راز جاودانگی است.

🌹قربانی دادن و قربانی شدن از جمله وظیفه بنیادین بندگی الهی است؛ قربانی شدن ختم بندگی است.

🌹همه در هر لحظه و به هر حالی قربانی می‌دهند و قربانی می‌شوند؛ همه لحظات تمرینات قربانی برای قربانی آخر است.

🔅🌼نمازت را قربان کن 🌼🔅

🌹نماز بهترین قربانی ماست که در اوقات مختلف تکرار می‌شود، به همراه نماز، جان‌مان را نیز تقدیمش کنیم و در سجده این قربانی را ذبحش ‌کنیم.

🌹آیا روحت به گاه نماز پر می‌کشد؟!

🌹اگر به گاه نماز جان ندهیم بی‌جانیم.

🌷🔆 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِذَا قَامَ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ فِي صَلَاتِهِ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ أَوْ قَالَ أَقْبَلَ اللَّهُ عَلَيْهِ حَتَّى يَنْصَرِفَ وَ أَظَلَّتْهُ الرَّحْمَةُ مِنْ فَوْقِ رَأْسِهِ إِلَى أُفُقِ السَّمَاءِ وَ الْمَلَائِكَةُ تَحُفُّهُ مِنْ حَوْلِهِ إِلَى أُفُقِ السَّمَاءِ وَ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَكاً قَائِماً عَلَى رَأْسِهِ يَقُولُ لَهُ أَيُّهَا الْمُصَلِّي لَوْ تَعْلَمُ مَنْ يَنْظُرُ إِلَيْكَ وَ مَنْ تُنَاجِي مَا الْتَفَتَّ وَ لَا زِلْتَ مِنْ مَوْضِعِكَ أَبَداً. [10]

🔆 هرگاه بنده ي مؤمن به نماز قيام کند ، خداوند به او نظر و توجه مي کند خداوند به او روي مي‌کند تا اين که از نماز فارغ شود و رحمت از بالاي سرش تا افق آسمان سايه مي افکند و فرشتگان اطراف او را تا آسمان مي پوشانند و خداوند فرشته‌اي را بر او مامور مي کند که به او بگويد: اي نمازگزار! اگر بداني چه کسي به تو نظر مي کند و با چه کسي مناجات مي کني به چيز ديگري توجه نخواهي کرد و هرگز از جايگاه خود کنار نخواهي رفت .

🌹تجربه قرب و قربانی به تقوا میسر است؛ عشق تقوایی مقبول درگاه حق است.

🌷🔆 عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِ‏ تَقِيٍ‏.[11]

🔆 همانانماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست .

🌷🔆 سجده‌گاه خود را قربان‌گاه خویش قرار ده.

🌷🔆 عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا يَقُولُ‏ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِدٌ  وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِب‏[12]

🔆 نزدیکترین حالت بنده به خداوند بزرگ وقتی است که در سجده است خداوندفرمود: سجده کن وتقرب جوی

🌹تمام اعضا و جوارح خود را به سجده افکن و جان به قربانش کن، نه تنها اعضا و جوارح خود، بلکه کل جهان را به سجده افکن و قربانی‌اش نما.

🔅🌼 یا مقلب القلوب تمام احوالم به قربانت🌼🔅

🌹حالات و احوال و لذات و حظّات خود را به هر لحظه و به هر مختصات به قربانش کن، یاد خود را قربانی دائمی‌اش قرار ده.

🌹خود را به قربانگاهش برسان، هر کویی را میقات و قربانگاه و خلوت‌گاه و منایی برای محبوب خود ساز.

🌹خداوندا میلیاردها میلیارد بار بیافرینم تا به هر بار بقربانت شوم.

🔅🌼 محصولات صنایع تقوا🌼🔅

🌻🔆المائدة : 27   وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ

🔆و داستان دو فرزند آدم را بحقّ بر آنها بخوان: هنگامى كه هر كدام، براى تقرّب قربانی دادند؛ امّا از يكى پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد؛ (قابیل) گفت: «به خدا سوگند تو را خواهم كشت!» (هابیل) گفت: خدا، تنها از پرهيزگاران مى‏پذيرد!

🌹در مسابقه عشق هیچ‌کس مزاحم و مانع میان او و معشوق نیست. هیچ‌کس رقیب عشق میان او و معشوق نیست، تنها می‌تواند خودش مزاحم عشق معشوق باشد.

🌹خدا محصول تقوا را می‌پذیرد، با لباس تقوا و دل با تقوا بسویش روانه شو که او میوه را با شجره‌اش می‌پذیرد.

🌻🔆الأعراف : 26   يا بَني‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُواري سَوْآتِكُمْ وَ ريشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ

🔆اى فرزندان آدم! لباسى براى شما فرستاديم كه اندام شما را مى‏پوشاند و مايه زينت شماست؛ اما لباس پرهيزگارى بهتر است! اينها (همه) از آيات خداست، تا متذكّر (نعمتهاى او) شوند!

🌹خدا بار را با صاحب بار و میوه را با خود درخت و محصول را با فروشنده‌اش می‌خرد.

🌹هر روز با لباس جدیدی به محضر معشوق ازلی حاضر شویم، با عشق جدید، با ذکر و مناجات جدید، با عمل زیبای جدید،

🌹در عشق نوآوری کنیم، جمع گردیم و قربانی شویم، جمع را یکی کنیم و آن یک را به یک تنها قربانی کنیم! کل جهان را با خود یکی کنیم و جان بقربانش کنیم.

🔅🌼 تنها کلمه پاک، قربان حضرت پاک است🌼🔅

🌻🔆إبراهيم : 24   أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ

🔆آيا نديدى چگونه خداوند «كلمه طيبه» را به درخت پاكيزه‏اى تشبيه كرده كه ريشه آن  ثابت، و شاخه آن در آسمان است.

🌻🔆إبراهيم : 25   تُؤْتي‏ أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ

🌻🔆هر زمان ميوه خود را به اذن پروردگارش مى‏دهد. و خداوند براى مردم مثل‌ها مى‏زند، شايد متذكّر شوند.

🌻🔆إبراهيم : 26   وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ

🔆 و «كلمه خبيثه»  را به درخت ناپاكى تشبيه كرده كه از روى زمين بركنده شده، و قرار و ثباتى ندارد.

🌻🔆فاطر : 10   مَنْ كانَ يُريدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَميعاً إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَ الَّذينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَديدٌ وَ مَكْرُ أُولئِكَ هُوَ يَبُورُ

🔆كسى كه خواهان عزّت است  تمام عزّت براى خداست؛ کلمات پاكيزه به سوى او صعود مى‏كند و عمل صالح آن را بالا مى‏برد و آنها كه نقشه‏هاى بد مى‏كشند، عذاب سختى براى آنهاست و مكر  آنان نابود مى‏شود!

🔅🌼پناه به تو از عدم پذیرش تو 🌼🔅

🌷🔆 وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ مِنْ هَوًى مُرْدٍ وَ قَرِينٍ مُلْهٍ وَ صَاحِبٍ مُسْهٍ وَ جَارٍ مُؤْذٍ وَ غَنِيٍّ مُطْغٍ وَ فَقْرٍ مُنْسٍ وَ مِنْ قَلْبٍ لَا يَخْشَعُ وَ صَلَاةٍ لَا تَنْفَعُ وَ دُعَاءٍ لَا يُسْمَعُ‏ وَ عَيْنٍ لَا تَدْمَعُ وَ نَفْسٍ لَا تَقْنَعُ وَ بَطْنٍ لَا يَشْبَعُ وَ عَمَلٍ لَا يُرْفَعُ‏ وَ اسْتِغَاثَةٍ لَا تُجَاب‏[13]

🔅🌼 راه آدم و فرزندان آدم🌼🔅

🌹به داخل صنایع الهی مفاسد را وارد نکنیم، صنایع الهی را عشق‌خور نماییم،  به شجره منهیه نزدیک نشویم، نظام احسن الهی را معیوبش نسازیم؛ امانت دار امانت الهی باشیم. بدانیم هر لحظه شجره منهیه الهی پیش روی ماست.

🌹ما هر لحظه یا هابیلیم و یا قابیل، رو به قربان‌گاهیم، یا مقبولیم و یا مردود.

🌹احسن عمارت آدمی با پشت به فرمان خدا به اسفل تغییر می‌یابد.

🌹راه آدم با نافرمانی کج شد

🌹کسی سد قرب خدا نمی‌شود ما خود سدی می سازیم.

🌹شهادت، قربانی را مقرب‌تر می‌سازد، عیارش را بالا می‌برد

🔅🌼 تنظیم و تمهید قربانی🌼🔅

🌹به کمّ و کیف قربانی نظر کن، قبل از قربان جان، پیش‌مقدمه قربان جان را آماده کن، شاید تنها یکبار برای قربانی جان فرصت باشد، پس به حساسیت جان توجه کن.

🌹با قربانی امیال و آمال و لذیذات و حظیظات، پیوسته به تمرینات قربان جان خود باش.

🌹 پایان‌نامه جان باید پسندیده‌ترین و ارزشمندترین قربانی ما به آستان یگانه بی‌همتا باشد.

🌹با الگوی اعلای محمدی و علوی و حسنی و حسینی، جواهرات جان را بپرورانیم و آماده قربانی عشق یگانه سازیم.

🌹بَه بَه، به میوه‌های و لطیفات و ظریفات جان، اگر او باغبانش باشد.

🌹تمرینات قربانی را فراموش نکن، از قربانی مال و اولاد تا قربانی جان.

🌹در مکتب امام حسین علیه السلام رازهای شگفت‌انگیز قربانی را یاد بگیریم. امام زمان‌مان یار قربانی یار هابیلی و ابوالفضلی می‌طلبد.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص39  شريف الرضى، هجرت – قم، چاپ: اول، 1414 ق.

[2] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص242  على بن الحسين عليه السلام، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش. قسمتی از دعای 49

[3] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص210  على بن الحسين عليه السلام، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش. قسمتی از دعای 47

[4] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص226  على بن الحسين عليه السلام، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش. قسمتی از دعای 47

[5] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص222  على بن الحسين عليه السلام، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش. قسمتی از دعای 47

[6] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص226  على بن الحسين عليه السلام، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش. قسمتی از دعای 47

[7] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص225  على بن الحسين عليه السلام، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش. قسمتی از دعای 47

[8] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص230  على بن الحسين عليه السلام، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش. قسمتی از دعای 47

[9] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص230  على بن الحسين عليه السلام، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش. قسمتی از دعای 47

[10] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص265  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[11] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص265  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[12] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص264  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[13] المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية) ؛ ؛ ص237  كفعمى، دار الرضي (زاهدي) – قم، چاپ: دوم، 1405 ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.