🌻🔆طوفان توحید🔆🌻

4

🌼🔆🌼فاطمه فناوری ویژه الهی🌼🔆🌼

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 «فاطمه سابق قداست»  «راز توحید از زبان بانوی توحید»  «راز محدثه» «راز مصحف فاطمه»  «شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها» و … چکیده با تکمله       1403.08.24    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼

🔅🌼فاطمه ملکه نسیم و تندر توحید 🌼🔅

🔅🌼خداوندا فاطمه کیست؟ چیست؟ 🌼🔅

🌹خداوندا فاطمه کیست؟ فاطمه چیست؟

🌹عترت رازهای ناگشوده زیادی دارد و رازها و خفیات و مغیبات فاطمی از اعظم اسرار عترت است.

🌹فاطمه از اعاجیب الهی است، چقدر زمان لازم است تا فاطمه احصاء شود، طی شود، قرائت و تلاوت شود، فهمیده شود، شناخته شود.

🌹هر روز و هر لحظه فاطمه یک راز بود؛ قابل حدس است، عمق مصیبتی که با فقدان فاطمه بر زمین وارد شد.

🌹فاطمه در روی زمین همچون کتابی بود و  این کتاب به حال نگارش بود با فاطمه بر علوم زمینی افزوده می‌شد؛ بر حافظه آدمیان تاثیر می‌گذاشت؛ راز لیلة القدر از جانب تقدیرات و تغییرات و تحولات عیان می‌شود، فاطمه لیلة القدر جهان هستی بود و هست.

🌹راز عجائب دعای «عرفنی نفسک … نبیک … حجتک» در کشف اسرار قرآن و عترت مشهود است.

🌹فاطمه ملکه ارض و سماء، رئیسه قداست، بیگم ولایت، بی‌بی امامت، خاتون کرامت، کریمه نجابت، بانوی شهادت، مادر مومنین و مومنات، نه نه خلقت، کوهر بانوی عفت و حیا و پاکی، آیت کبرای فاطر السموات و الارض، ضیاء عظمای توحید، کلمه اخلاص و کمال اخلاص توحید است.

🌹فاطمه ملکه لیل و نهار، سیدة الشهدای نساء عالمین.

🌹جهان از چه فاصله نوری، به انوار فاطمه می‌نگرد،

🔅🌼 مصحف فاطمه🌼🔅

🌹ما که یک دفتر از دفاتر او را نشناختیم، چه برسد به حقیقت فاطمیه، «مصحف فاطمه» خاطرات از خواطر دل عظیم او در 75 روز بود.

🌹«مصحف فاطمیه» اطلاعات جامع جهان هستی، اطلاعات جامع کتب آسمانی است که به حضرت در طی 75 روز بعد از شهادت پیامبر اسلام به خاتون شهادت الهام می‌شد.

🌹مصحف فاطمیه با نرم‌افزار ویژه با فناوری متعالی است، ناشناحته‌ترین فناوری در جهان هستی؛ منبع عظیم اهل بیت علیهم السلام، منبع علم و حکمت و فناوری است.

🌷🔆 عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ قَالَ: سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنِ الْجَفْرِ فَقَالَ هُوَ جِلْدُ ثَوْرٍ مَمْلُوءٌ عِلْماً فَقَالَ لَهُ مَا الْجَامِعَةُ قَالَ تِلْكَ صَحِيفَةٌ طُولُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعاً فِي عَرْضِ الْأَدِيمِ مِثْلُ فَخِذِ الْفَالِجِ فِيهَا كُلُّ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ وَ لَيْسَ مِنْ قَضِيَّةٍ إِلَّا وَ فِيهَا حَتَّى أَرْشُ الْخَدْشِ قَالَ لَهُ فَمُصْحَفُ فَاطِمَةَ فَسَكَتَ طَوِيلًا ثُمَّ قَالَ إِنَّكُمْ لَتَبْحَثُونَ عَمَّا تُرِيدُونَ وَ عَمَّا لَا تُرِيدُونَ إِنَّ فَاطِمَةَ مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً وَ قَدْ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا وَ كَانَ جَبْرَئِيلُ يَأْتِيهَا فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا وَ يُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا وَ مَكَانِهِ وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَا وَ كَانَ عَلِيٌّ ع يَكْتُبُ ذَلِكَ فَهَذَا مُصْحَفُ فَاطِمَة[1]

🌷🔆شيخ كلينى در اصول كافى از ابو عبيده روايت ميكند كه گفت: بعضى از اصحاب حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام از آن حضرت راجع به جفر پرسش نمود. امام صادق عليه السّلام فرمود: جفر پوست گاوى است كه علوم فراوانى بر آن نوشته شده.

پرسيد: جامعه چيست؟ گفت: جامعه يك صحيفه‏ايست كه طول آن هفتاد ذراع (هر ذراع نيم متر است) بپهناى يك پوست ميباشد. در آن جامعه آنچه را كه مردم احتياج داشته باشند موجود است هيچ موضوعى نيست كه در آن نباشد حتى تاوان و ديه خراش.

گفت: مصحف فاطمه عليها السّلام چيست؟ امام صادق پس از اينكه مقدار زيادى مكث نمود فرمود: شما در باره موضوعى كه تصميم داريد و نداريد جستجو ميكنيد.

فاطمه اطهر مدت 75 روز با حزن شديدى بعد از رسول خدا زنده بود، جبرئيل نزد او مى‏آمد و راجع برحلت پيامبر خدا باو تسليت ميگفت و او را از مكان پدرش آگاه ميكرد، او را از آن مصائبى كه بعدا دچار فرزندانش ميشد خبر ميداد، على ابن ابى طالب عليه السّلام اين موضوعات را مى‏نوشت اين معنى مصحف فاطمه است. [2]

یکی از دستاورد او در 75 روز

🌹مصحف بر قلب فاطمه علیها سلام نزول و نگارش آن توسط مولا علی امیر المومنین علیه السلام انجام یافت، نحوه نگارش مصحف فاطمه از اسرار و خفیات است؛ به کدامین قلم و دوات نگاشته شده؟! بر کدامین لوح عظیم قرار و جای یافته؟!

🌹مصحف فاطمه از مبدأ اعلی به جان فاطمه س که رایانه بحرالنبوة است  ارسال و از آن جایگاه  به رایانه بحر العلم قرار ثبت گشته است؛ دریافت اطلاعات توسط بحرالنبوة و ثبت آن توسط بحر العلم انجام گرفته است، محل ضبط آن دل مبارک امام مبین است.

🌹مصحف فاطمه حاوی احکام حلال و حرام، اخبار مغیبات، اخبار گذشته و آینده تا روز قیامت، اخبار آسمان‌ها و ملائکه و تعداد آنها و غیر آنها، اوصاف شهرها، فهرست مؤمنان و کافران و صفات آنها، اهل جنت و نار، علم قرآن و کتب آسمانی . اخبار و اسرار فراوان دیگر که در دو جلد از زبرجد، در اوراق درّ سفید نگاشته شده است.

🌹توحید، رمز و پیش‌نیاز رهیابی به حقایق ولایت و خزائن الهی و کلید رهیابی به مصحف فاطمه و عترت است.

🔅🌼 فاطمه محدثه است🌼🔅

🌹محدثه بودن فاطمه، یعنی، شنوای ملکوت، مرتبط با ملکوت اعلی، گوش شنوای جهان هستی.

🌷🔆عِيسَى بْنِ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ كَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِيهَا كَمَا تُنَادِي مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَتَقُولُ يَا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِينَ‏ يَا فَاطِمَةُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ‏  فَتُحَدِّثُهُمْ وَ يُحَدِّثُونَهَا فَقَالَتْ لَهُمْ ذَاتَ لَيْلَةٍ أَ لَيْسَتِ الْمُفَضَّلَةُ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَقَالُوا إِنَّ مَرْيَمَ كَانَتْ سَيِّدَةَ نِسَاءِ عَالَمِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَكِ سَيِّدَةَ نِسَاءِ عَالَمِكِ وَ عَالَمِهَا وَ سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ.[3]

🌷🔆در كتاب: علل الشرائع از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام روايت ميكند كه گفت: فاطمه‏ بدين جهت محدثه‏ (بضم ميم و فتح حاء و دال با تشديد) ناميده شد كه ملائكه از آسمان بزمين مى‏آمدند و آن بانو را ندا ميكردند همان طور كه حضرت مريم بنت عمران را ندا مى‏كردند.

ملائكه بفاطمه زهرا ميگفتند: اى فاطمه خدا ترا پاك و پاكيزه كرد و بر زنان عالم برگزيد، اى فاطمه براى خداى خود قنوت بجاى آور و با ركوع‏كنندگان سجده و ركوع كن‏  فاطمه با ملائكه و ملائكه با فاطمه گفتگو ميكردند.

يك شب زهراى اطهر بملائكه گفت: آيا نه چنين است كه حضرت مريم از زنان عالم افضل بود؟ گفتند: مريم بر زنان زمان خود افضل و برتر بود، ولى خدا ترا بر تمام زنان زمان خود و زنان زمان حضرت مريم و زنان اولين و آخرين افضل و برتر قرار داده است‏[4]

🔅🌼آشنای فاطمه 🌼🔅

🌹چه کسی با فاطمه خویشاوندی دارد؟!

🌹چه کسی با فاطمه آشناست؟ اگر با کلامش آشنایی داری پس به خودت امیدوار باش؛ اگر حس بیگانگی کنی باخته‌ای!

🔅🌼 فریاد و طوفان توحید🌼🔅

🌹چرا فاطمه خطبه فدکیه را با توحید شروع نمود؟ چرا که تا توحید احیا نشود دل خلایق بیدار و زنده نشود!

🌹اگر فطرت توحیدی به شرک ختم شود دیوار بندگی تا ابدیت کج شود،

🔅🌼 توحید مغز لذت و آرامش است🌼🔅

🌹ایمان قرین آرامش است؛ ایمان  با توحید آغاز می‌شود؛ توحید ریشه لذت است، مابقی لذات سراب لذایذ‌اند، همه به دنبال لذت‌اند اما راهش را گم کرده‌اند.  جاه و مقامی بالاتر از توحید نیست، با توحید به اوج هر چیزی می‌توان رسید.

🌹کسی که به توحید نرسد گویا که معبودش را گم کرده است و آواره و سرگردان است.

🌹آرامش فراتر از لذت است، آرامش به معنای آرامش، در تمام ابعادش، هر آرامشی قرین لذت است ولی هر لذتی قرین آرامش نیست، آرامش تنها از دل با ایمان تولید می‌شود، مومن و مومنه مولد این آرامش‌اند و توحید راز اول و آخر ایمان است.

🔅🌼فاطمه درد شناس بود 🌼🔅

🌹فاطمه در خطبه فدکیه از ستون اصلی که توحید است شروع نمود؛ چرا که هر کسی از عمود توحید دور شود، به چاه شرک و شک و جهل سقوط می‌کند،

🌹چرائی اینکه به چه علت علی رغم پیشرفت‌های علمی، بر جهل و رنج بشر افزوده می‌شود، این است که سبیل شرک به جهل ختم می شود؛ هر کس با شرک به میدان علم وارد شود مثل کوری است که به دورن نور فرو می‌رود، اما از آن بهره متعالی نبرد؛  با شرک، نور عامل کوری است و علم اسباب نادانی است.

🔅🌼پاسداشت سرمایه فاطمی 🌼🔅

🌹سرمایه اندک خود را کاشت و داشت نماییم، یا تباه نشود.

🌹سرمایه فاطمی خود را پاس داریم؛ کشت نمایید.

🔅🌼پاکی تک بالی از بال گسترده فاطمه است 🌼🔅

🌹پاکی بال فاطمه است با آن به اوج پاکی می‌پرد، فاطمه بالاتر از پاکی است، او از پاکی سبقت جسته است؛ همچنین از زیبایی؛ فاطمه بالاتر از قداست و بالاتر از آرامش است.

🌹آرامش ابزار است، آرامش می‌یابیم تا چه شود، آرامش مقصدی دارد که با ابزار آرامش می‌توان به آن رسید، آرامش مقصد نیست، راه هست. ایمان نیز چنین است، ایمان نیز اسباب است، نیرویی است برای سیر و سلوک و رهیابی به مقصد متعالی؛ توحید نیز چنین است، انسان موحد شود تا چه شود؟ توحید اسباب متعالی خلوص و پیراستگی است، توحید عطر دیدار معبود است.

🔅🌼 تفرج در گلزار خطبه فدکیه(توحیدیه)🌼🔅

🔅🌼 اوهام نباید نسبت به او به توهم افتند🌼🔅

 🌼وَ مِنَ الْأَوْهَامِ كَيْفِيَّتُهُ🌼

🌹 (درک)کیفیت او با اوهام ناشدنی است.

🌹 توهم کمّی و کیفی به او محکوم است و نشان انحطاط شناخت است.

🌹 او به کمّ و کیف در نیاید، کمّ و کیف را او به کمیت و کیفیت رسانده.

🌷🔆 هُوَ أَيَّنَ الْأَيْنَ بِلَا أَيْنٍ وَ كَيَّفَ‏ الْكَيْفَ‏ بِلَا كَيْفٍ فَلَا يُعْرَفُ بِالْكَيْفُوفِيَّةِ وَ لَا بِأَيْنُونِيَّةٍ وَ لَا يُدْرَكُ بِحَاسَّةٍ وَ لَا يُقَاسُ بِشَيْ‏ء[5]

امام رضا علیه السلام: … او مكان را مكان قرار داد بدون اينكه براي او مكاني باشد و چگونگي را چگونگي قرار داد بدون اينكه براي خود او چگونگي باشد؛ پس خدا به چگونگي و مكان گرفتن شناخته نشود و بهيچ حسي درك نشود و با چيزي سنجيده نگردد.

🌹اوهام شامل محسوسات است، هر آنچه را که انسان با حواس خود به آن دست می‌یابد اوهام است. «وهم» مرتبه خاصی از علم را شکل می‌دهد، قد و قامت اوهام به کیفیت او، چگونگی و چونی اسماء او نرسد، به واقع کیفیت اسماء او مراد است نه کیفیت ذات او، چرا که ذات او غیر قابل وصف است؛ او  نه به صفت و نه به کیفیت محدود نمی‌شود. اسم او: «مَحْجُوبٌ عَنْهُ حِسُّ كُلِّ مُتَوَهِّمٍ»

🌹دیدن، شنیدن، چشیدن، فهمیدن تنها تفسیر و ترجمه و نقش و نقاشی و حدسی از علم هستند.

🔅🌼 هستی اگر بود دیگر هستی نبود🌼🔅

 ابْتَدَعَ الْأَشْيَاءَ لَا مِنْ شَيْ‏ءٍ كَانَ قَبْلَهَا

🌹هستی بداعت است، هستی نوست، اگر نو نبود، اصلا نبود. هستی را مثل یک امر جدید بدون سابقه باید تلقی نبود،

🌹وقتی هستی نبود پس چه بود؟ قبل از هستی بودی نبود تا به هستی درآید.

🌹پس خدا نبود؟ او که «بود» را به «بود» می‌رساند از «بود» بودن «بودتر» است، او فراتر از «بود و هستی» است.

🌹چرا باید خالق مثل داشته باشد، مثل خلق خود باشد، مثل فعل خود، مثل علم خود، مثل صفت خود، مثل اسم خود، آیا این امر شرک تلقی نمی‌شود؟! مثلیت به هر شکل و توصیفی از او دور است، سبحان الله عما یشرکون.

🌹اشیاء را بدع نمود، نه از چیزی که قبل از آن اشیاء باشد، «چیز» نبود و او «چیز» را «چیز» نمود. «چیز» را با «چیز» نیافرید، «چیز» نبود که با آن «چیز معدوم» «چیز» را بیافریند.

🌹هیچ خمیرمایه‌ای را برای ابداع اشیاء قرار نداد،

🌹اشیاء را از شیء نیافرید چیز را از چیز نیافرید.

🌹از عدم محض اشیاء را ابداع نمود.

🌹زمان را هم آفرید نه در زمان.

🌹او نه در زمان و نه در مکان و نه در چیز، بلکه خالق همه آنهاست.

🌹پای علم فیزیک لنگ است، علم در اسارت جهالت مدرن است.

🌹قبل از زمان چه بوده، قبل از زمان قبلی نبوده، باید عبارت دیگری جستجو نمود، قبل و بعد را او آفرید.

🌹فریاد بزنید، تا گوش دانشمندنماها بشنوند، هستی نبود و او را هستی را به هستی نشاند. هستی بخش از هستی برتر است.

🔅🌼 زمان حسی بیش نیست🌼🔅

🌹هستی بخش از هستی برتر است.

🌹معنای ایمان به خدا با ایمان به خود اشتباه نگیریم.

🌹ایمان به اندیشه خود، به باور خود، فلسفه خود، کفر به خداست، از حقیقت برای خود فلسفه بافی نکنیم. بیایید فطرت گشایی کنیم، قرآن و عترت، روح فطرت و کلید گشایش فطرت‌اند. زمان ما طویل نیست قصیر است، وقت تجربه آزمون و خطا نیست؛ زنگ پایان نزدیک است.

🌹مکان نیز حس دیگری است، با این حس باید، به تاویل این محسوسات برسیم.

🌹سرعت نو شدن به سرعت بی‌زمانی است.

🌹هستی درون هستی نیست.

🌹زمان درون زمان نیست.

🌹مکان در دل مکان نیست.

🌹فضا در دل فضا نیست.

🌹علم درون علم قرار ندارد.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼

🔅🌼 گزیده‌ای از «طوفان توحید»🌼🔅

🌼

فاطمه زهرا، بانوی خلقت، ملکه عرش و زمین،

🌺 فاطمه زهرا، رئیسه قداست 

فاطمه زهرا رئیسه قداست، نه نه‌ی امامت، و خاتون کرامت است. او بانوی نجابت، مادر مومنین و مومنات، و گوهر عفت و حیاست.

 فاطمه زهرا کیست؟ خداوندا، فاطمه را به ما بشناسان. فاطمه آیت کبرای حضرت فاطر السماوات و الارض است، ضیاء عظمای توحید و کلمه اخلاص. او ملکه شب و روز، خاتون شهادت و سیدة النساء العالمین است.

💫 عظمت فاطمه 

ما غرق در عظمت فاطمه هستیم و او را نمی‌شناسیم. فاطمه چیزی فراتر از کیستی و چیستی است. در عرض هفتاد و پنج روز، مصحف فاطمه ظهور یافت و این جهان هستی را پر کرد. مصحف فاطمه کتابی است که در آن اسرار جهان هستی به نگارش درآمده و از آسمان بر او نازل شده است.

📖 مصحف فاطمه 

مصحف فاطمه کتابی است از طرف خداوند که طی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر اکرم، به حضرت زهرا عرضه شد. این مصحف اسرار گذشته و آینده را در بر دارد و به امام زمان (عج) به امانت سپرده شده است. هنوز ما یک صفحه از این مصحف الهی را درک نکرده‌ایم و رازهای آن بر ما پوشیده است.

🕊️ ارتباط فاطمه با ملکوت 

فاطمه، محدثه بود و با ملکوت اعلی پیوسته در ارتباط بود. او شنونده اسرار جهان هستی بود و این اسرار را در جان مبارکش ثبت می‌کرد. این جویبار از اسرار به جان حضرت علی علیه‌السلام جاری می‌شد، چرا که شایسته دیگری برای درک آن نبود.

👼 نزول ملائکه بر فاطمه 

ملائکه بر حضرت فاطمه نازل می‌شدند و همچون حضرت مریم با او مناجات می‌کردند. مصحف فاطمه گنجینه‌ای از اسرار الهی است که مُهر آن هنوز باز نشده و در دستان امام زمان (عج) قرار دارد.

«خلایق به دنبال چیستند؟ علی را گم کرده‌اید و خورشید را در سایه‌اش جستجو می‌کنند.»

 مصحف فاطمه، پرتوئی از نور حضرت زهراست و عجیب‌ترین نرم‌افزار الهی به شمار می‌رود.

📜 فاطمه و اسرار جامع هستی 

مصحف فاطمه اطلاعاتی جامع از جهان هستی و کتب آسمانی را در خود جای داده است. این صحیفه، نرم‌افزاری عجیب از علم و حکمت است و ما از دسترسی به آن محروم مانده‌ایم. فناوری فاطمه فناوری‌ای است که ما از آن محروم شده و برای آن مصیبت‌نامه‌ای بزرگ باید نگاشت، چرا که با فقدان فاطمه ظلمی بزرگ بر ما تحمیل شد.

🌠 مصیبت عظیم فقدان فاطمه 

ما با فقدان فاطمه ظلم عظیمی را متحمل شدیم. فاطمه زهرا، همان بانویی است که از علم الهی بهره‌مند بود، نرم‌افزاری از اسرار هستی که هر خط و کلمه‌اش پر از حکمت و دانش بود. اگر مصحف فاطمه در دسترس ما بود، کل جهان هستی از این دانش بهره‌مند می‌شد و گسترش می‌یافت. فاطمه زهرا همان منبعی است که علم و نور را به قلب جهان جاری می‌کرد، و ما با فقدان او از این جریان محروم گشتیم.

🌸 مظلومیت فاطمه 

فاطمه زهرا مظلوم بود؛ زنی که حامل عظیم‌ترین اسرار الهی بود، مصحف او، همان گنجینه‌ی اسرار، همچنان مهر بسته در دست امام زمان (عج) است و جهان از دسترسی به این معرفت عظیم محروم مانده است.

🌹 فقدان و محرومیت ما از فاطمه 

ما از نور وجودی فاطمه و از دانش بی‌پایان او محروم شدیم. اگر مصحف فاطمه در دست ما بود، بسیاری از رموز هستی و مسائل عمیق به آسانی حل می‌شد و بشر به معرفتی عظیم‌تر دست می‌یافت. فقدان فاطمه نه تنها یک مصیبت خانوادگی، بلکه مصیبتی برای کل جهان و محرومیتی برای تمامی هستی است. چرا که فاطمه، دریای حکمت و علم و مادر جهان بود.

💔 فاطمه، گنجینه پنهان 

فاطمه، همان گنجینه‌ای است که هنوز به طور کامل شناخته نشده است؛ صحیفه‌ای که حامل تمام دانش‌ها و اسرار هستی است. هنوز بسیاری از ما، حتی یک خط از خطبه‌ها و کلمات او را نخوانده‌ایم و از حقیقت وجودی او بی‌خبر مانده‌ایم. این محرومیت برای همه ماست، چرا که فاطمه، چراغ هدایت و راهنمایی برای بشریت بود. اگر او را می‌شناختیم، از مسیرهای نادرست بازمی‌گشتیم و به سوی نور و معرفت هدایت می‌شدیم.

✨ میراث فاطمه برای امام زمان (عج) 

مصحف فاطمه، همچنان در دست امام زمان (عج) به عنوان امانتی الهی باقی مانده است. این کتاب، حامل تمامی دانش‌های گذشته و آینده، و حکمت‌های الهی است. روزی که مهر این مصحف گشوده شود، تمامی جهان از این نور بهره‌مند خواهد شد و بشریت به معرفتی بی‌سابقه دست خواهد یافت. اما تا آن روز، این مصحف همچنان به عنوان رمز و راز جهان در دستان حضرت بقیه‌الله الاعظم باقی خواهد ماند.

🙏 پایان و امید 

ما همچنان در حسرت شناخت فاطمه و دستیابی به مصحف او به سر می‌بریم. اما این امید را داریم که روزی با ظهور امام زمان (عج)، تمامی اسرار فاطمه برای بشریت آشکار شود و از نور او بهره‌مند شویم. در این شب شهادت فاطمه زهرا، از خداوند می‌خواهیم که قلب‌های ما را به نور فاطمه روشن سازد و ما را از محرومیت و ظلمتی که از دست دادن او بر ما تحمیل کرده است، نجات دهد.

🌼 محرومیت از فاطمه و مصحف او 

فاطمه باید مصحف خود را تفسیر می‌کرد و ما از عظیم‌ترین سرمایه‌های جهان محروم مانده‌ایم. نمی‌دانیم که چه گوهر نابی را از دست داده‌ایم. اگر بگوییم کل جهان هستی را از کف داده‌ایم، باز هم کم گفته‌ایم. فاطمه، کتابی الهی بود که در حال نگاشته شدن بود و از ما گرفته شد.

🌙 راز لیله القدر و تقدیرات الهی 

آیا از راز شب قدر و تقدیرات و تحولاتش آگاهیم؟ چگونه نوزادی متولد می‌شود و متفاوت از والدین خود به دنیا می‌آید؟ پاسخ این سؤال در لیله‌القدر است، جایی که تقدیرات الهی رقم می‌خورد.

🌺 فدک واقعی فاطمه 

فدک فاطمه تنها باغی مادی نبود، بلکه قلب‌های شیعیان بود که می‌خواستند از او بگیرند. با شهادتش، فدک دل‌های پاک را نیز گرفت و عشق به فاطمه در دل‌ها به خاطر فتح او است.

💥 قدرت عظیم فاطمه 

فاطمه نیروی عظیمی داشت، همچون یک انرژی فاطمی که اگر آزاد می‌شد، جهان را متحول می‌کرد. اما نگذاشتند فاطمه خود را در این عالم بگستراند. آیا بازگشت او ممکن است؟ ای کاش بازگردد تا دنیا را از این دنیای تنگ و تاریک نجات دهد. فاصله ما با فاطمه، فاصله‌ای به اندازه سال‌های نوری است.

🌸 فاطمه، توصیف فاطمه است 

فاطمه خود توصیف فاطمه است. او بزرگ‌ترین توصیف است، و هیچ توصیفی نمی‌تواند او را به کمال بیان کند. تنها کسانی با فاطمه آشنا هستند که کلام او را می‌شناسند. فاطمه طوفانی از توحید بود و خطبه فدکیه‌اش با توحید آغاز شد.

🌌 اهمیت توحید 

رمز نخست توحید است؛ توحید کلید فهم نبوت و امامت است. فاطمه می‌خواست فروغ توحید را در دل‌ها روشن کند، چرا که ایمان با آرامش همراه است و آرامش در آغاز با توحید آغاز می‌شود. لذت حقیقی در دل آرامش است و این لذت با توحید به دست می‌آید.

☀️ ایمان و آرامش 

هرکس به توحید دست یابد، آرامش و لذت واقعی را تجربه خواهد کرد. اگر جهان از توحید خالی باشد، انسان‌ها زنده نخواهند بود؛ بلکه مردگان متحرکی بیش نخواهند بود. فاطمه می‌دانست که انسان‌ها بدون توحید در تاریکی جهل و شرک فرو خواهند رفت.

🌍 فاطمه و مسیر علم و دانش 

با وجود این همه پیشرفت علمی، انسان همچنان در رنج و جهل خود گرفتار است. چرا که مسیر این علم از راه شرک گذشته است و بدون توحید به معدن علم وارد شده‌اند. فاطمه سرمایه عظیم خلقت بود و ما بهره اندکی از این سرمایه برده‌ایم. آیا ما این سرمایه را پاس داشته‌ایم؟

💧 پاکی و قداست فاطمه 

فاطمه از پاکی و قداست فراتر رفته بود. او از زیبایی، آرامش و لذت نیز پیشی گرفته بود. بیایید سری به باغ فاطمه بزنیم و از عطر گل‌های او بهره‌مند شویم تا میزان آشنایی خود را با او بسنجیم.

📜 خطبه فدکیه 

آیا کلمات خطبه فدکیه آرامش را در جانمان جاری می‌کند؟ حتی اگر معنای کلمات او را نفهمیم، این خطبه مایه آرامش است. سال‌هاست که ما در پای خطبه فاطمه مانده‌ایم. ای خدای بزرگ، کی می‌توانیم تمام باغ فاطمه را به تماشا بنشینیم و وارد مصحف او شویم؟ کی اسرار او را درک خواهیم کرد؟

🌌 او فراتر از اوهام و حواس 

خدا نه به کمیت می‌آید و نه به کیفیت. اگر درباره ذات او تفکر کنیم، فکرمان شکسته و عقل ما می‌ماند؛ و اگر بخواهیم به کیفیت او توهم کنیم، دچار جنون خواهیم شد. باید به این حقیقت برسیم که او فراتر از کم و کیف است؛ اوست که به کم و کیف، کیفیت بخشیده است.

🏞 جا و مکان در مقابل خداوند 

او جا و مکان را آفریده، بدون اینکه خود جا و مکانی داشته باشد. اوست که به کیفیت، کیفیت بخشیده بدون آنکه خود کیفیتی داشته باشد. امام رضا (ع) فرمودند: “خداوند به هیچ وجه با کیفیت و مکان شناخته نمی‌شود و با حواس درک نمی‌گردد و با هیچ چیزی مقایسه نمی‌شود.” اوهام به محسوسات محدود است، و هر آنچه انسان با حواس درک می‌کند، وهم است. ما باید به محدودیت‌های توهم خود اقرار کنیم.

🔍 درک علم و عظمت خدا 

قد و قامت اوهام به خدا نمی‌رسد؛ نه به اسمش، نه به صفتش. اگر بگوییم خدا چیست، این شرک است. خداوند از هرگونه کیفیت و توصیف فراتر است و به هیچ صورت محدود نمی‌شود.

💡 هستی و بدائت الهی 

فاطمه زهرا (س) می‌فرماید که “اشیاء را بدایت نمود بدون آنکه چیزی پیش از آن باشد.” فیلسوفان نمی‌توانند به عمق این جمله برسند. هستی نو است و اگر هستی نو نبود، اصلاً هستی وجود نداشت. هستی باید از بدیع الهی باشد تا به عنوان هستی تلقی شود.

✨ خداوند بالاتر از هستی 

خداوند هستی را به وجود آورده و خود از هستی برتر است. اگر بگوییم خداوند چیست، این ظلم بزرگی است. ایمان به خدا، یعنی ایمان به او نه به فلسفه و اندیشه‌های خود. اگر به فلسفه خود ایمان آوریم، به خودمان ایمان آورده‌ایم، نه به خدا.

🕰 تجربه و فطرت 

زمان برای تجربه محدود است؛ باید به فطرت خود رجوع کنیم. مکان و زمان تنها حسی هستند که درک می‌کنیم و ما باید با روح زمان و مکان ارتباط برقرار کنیم. اگر زمان و مکان را درک نکنیم، از مقصد خود باز خواهیم ماند.

💫 حرکتی به سوی فرا درجات 

سرعت نو شدن به سرعت بی‌زمانی است و به مقصد اول و لقای خداوند نمی‌رسیم تا زمانی که از تمامی حرکات فراتر نرویم. رسیدن به فرا درجات، یعنی رسیدن به بی‌ارتعاشی و ثبات مطلق.

🌺 مقام فاطمه و عشق اعلی 

مقام فاطمه در فرا درجات است؛ زیبایی، لذت و عشق از مراتب پایینی در برابر زیبایی و عشق اعلی او قرار دارند. حرکت و ارتعاشات، علائم رسیدن به مقصد نهایی و بی‌حرکتی است. زمانی که تمامی حرکات ایستادند، به مقصد و لقاالله خواهیم رسید.

🌊 تمنا برای درک سخن فاطمه 

خداوندا، سخن فاطمه را به ما بفهمان تا بتوانیم درک کنیم. اگرچه توان غواصی در عمق دریای فاطمه را نداریم، اما مشتاق غرق شدن در این اقیانوس عظیمیم و به امید درک هر قطره از این حکمت الهی، جانمان را به سوی او می‌سپاریم.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص79  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[2] زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) / ترجمه نجفى ؛ ؛ ص98  مجلسى، اسلاميه – تهران، چاپ: اول، 1377 ش.

[3] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص78  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[4] زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) / ترجمه نجفى ؛ ؛ ص97  مجلسى، اسلاميه – تهران، چاپ: اول، 1377 ش.

[5] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص78  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.