🌼🔆🌼سلامتی بندگی🌼🔆🌼

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 «انسان کشتزار الهی»  «تعطیلی عبادت»  «موضوع استکمال و هدف» «شرح دعای 20 صحیفه سجادیه»  «جلسه 235» و … چکیده با تکمله       1403.09.22    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🔅🌼عمر سالم عمر مبذول 🌼🔅

🌸🔆☘️وَ عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمُرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِكَ، فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَيَّ، أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَي‏ ☘️ 🔆 🌸

🔅🌼 سلامت عبادت🌼🔅

🌹به سلامت عبادت خود توجه نمایید، عبادات خود را معاینه کنید، مباد که روح عبادت رحلت کرده باشد و یا آفت و بیماری به جانش رخنه کرده باشد.  

🔅🌼 بندگان درهم و دینار🌼🔅

🌷🔆 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَلْعُونٌ‏ مَلْعُونٌ‏ مَنْ‏ عَبَدَ الدِّينَارَ وَ الدِّرْهَمَ مَلْعُونٌ‏ مَلْعُونٌ‏ مَنْ‏ كَمِهَ أَعْمَى‏  مَلْعُونٌ‏ مَلْعُونٌ‏ مَنْ‏ نَكَحَ بَهِيمَةً. [1]

🌷🔆 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَلْعُونٌ‏ مَلْعُونٌ‏ مَنْ‏ أكمه [كَمِهَ‏] أَعْمَى عَنْ وَلَايَةِ أَهْلِ بَيْتِي مَلْعُونٌ‏ مَلْعُونٌ‏ مَنْ‏ عَبَدَ الدِّينَارَ وَ الدِّرْهَمَ مَلْعُونٌ‏ مَلْعُونٌ‏ مَنْ‏ نَكَحَ بَهِيمَةً.[2]

🌷🔆پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: ملعون است، ملعون! شخصی که نابينا را از ولایت اهل بیت من کور گرداند، نفرين شده و لعنت شده است کسی که درهم و دینار را عبادت کند؛ نفرين شده و لعنت شده است شخصى كه با حيوان نکاح كند.

🌹«مَن أكمه أَعْمَى عَنْ وَلَايَةِ أَهْلِ بَيْتِي » به واقع کسی که افرادی که ناآگاه به شخصیت اهل بیت علیهم السلام هستند آنها را به غیر مسیر اهل بیت علیهم السلام بکشاند.  به واقع کسانی را كه در دين‌شان واله و سرگردان هستند، به كفر كشاند.

🌹الْأَكْمَه‏: كسى است كه با چشمانى نابينا متولد ميشود (كور مادرزاد) و بكسي هم كه چشمش از دست مي‌رود نيز گفته مي‌شود،

🌹همچنین ملعون است هر که شکم پرست و شهوت پرست است، همچنین هر که تفکر و عقاید شخصی خود را عبادت کند.

🌹کور مادرزاد را کور کردن، کور را از راه به در کردن، مثل عالم‌نمایان، غیر حکیمان حکیم‌نما. افراد غیر مطلع مثل کوران هستند.

🌹افراد حریص و طماع و بخیل و خسیس و اسرای دنیا از جمله مصادیق عابدان درهم و دینار هستند.

🔅🌼کارکرد عصب عبادت 🌼🔅

🌹اعصاب عبادات خود را معاینه کنیم، تا در عبادات به خطای محاسباتی نیفتیم.

🌹با عقل و فطرت، تفکر می‌کنیم؛ تفکر با شکم و شهوت و هوای نفس، جهالت است؛ هر که عقاید شخصی خود را بر ثقلین ترجیح دهد، خود را عبادت نموده است.

🔅🌼 استکمال🌼🔅

🌹پروردگار متعال را با خودمان قیاس نکنیم، برای خدا هدف تعیین نکنیم، او هدف را می‌آفریند نه اینکه با هدف آفرینش را تدبیر کند، خالق قادر، نیاز به هدف ندارد تا بر اساس آن بیافریند، او بی‌نیاز از هدف داشتن است، اراده مطلق او اوج زیبایی و کمال است.

🌹خداوند آفرینش خود را تکمیل نمی‌کند، بلکه تجدید می‌کند، تغییر می‌دهد، تبدیل می‌کند نسخ و فسخ می‌کند، هر آفریده‌اش در اوج کمال خویش است،

🌹هدف یعنی تلاش برای رسیدن به کمال، هدف را خدا می‌آفریند، هدف همان تعیین مسیر و فناوری سیر و صعود برای موجودات صاحب اختیار است، موجوداتی که در معرض آزمون و کسب مقامات هستند.

🌹هدف،  ایده‌ای است برای آینده، برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب که برای حصول آن برنامه‌ریزی می‌کنند و برای دست‌یابی به آن سعی و تلاش می‌کنند در حالیکه ملازم انتظار بوده و در بستر زمان انجام می‌پذیرد تا طرح و نقشه‌ای که قصد آن داریم بدست آید.

🌹حرکت و تلاش لازمه رسیدن به هدف است و خالقِ حرکت آفرین آنچه را که می‌خواهد بدون انتظار و درنگ و مقاومت ایجاد می‌شود.

🔅🌼 اهداف نزد خدا حاضرند، غایب نیستند🌼🔅

🌹خلق دانه و خلق درخت و خلق میوه برای خلاق علیم یکسان است، مبدا و معاد از منظر او یکی است، اول و آخر برای او فرقی ندارد، هدفی که ما از آن سخن می‌گوییم تنها به اراده‌ی او تحقق می‌یابد.

🌹هدف نوعی آفرینش است که در آن خالق هستی، میان مبدا و معاد فاصله می‌اندازد و برای طی مسیر میان آن مدت و اجل تعیین می‌فرماید، هدف برای مخلوقاتی است که وارد میدان اثبات شایستگی قرار گرفته‌اند.

🌹فاصله را او ایجاد می‌کند، آفرینش هدفمند یعنی آفرینش چند لایه، پیوند میان اراده‌ها، هر اراده‌اش به کمال خویش است.

🔅🌼 او هدف را آفرید🌼🔅

🌹تا او هدف را نیافریند و مشخص نفرماید هدفی نخواهد بود، حرکتی نخواهد بود، تا راه و پا را او نیافریند حرکتی در هیچ مسیری انجام نمی‌پذیرد.

🌹غایت و هدف نیز از آفریده‌های خداست، تا پروردگار قادر علیم و حکیم هدف را مشخص نکند آن هدف تحقق نمی‌یابد، هدف و غایت همان اراده غایتی خداست، مبدأ و معاد را او تعیین می‌کند به تعین او مبدأ و معاد هویت و تَشخُّص می‌یابد.

🔅🌼«چرا و چگونه» آفریده خداست 🌼🔅

🌹«چرائی و چگونگی» خلقتی است که با اراده الهی ظهور می‌یابد، به گاه خلقت اولین، چرائی و چگونگی وجود خارجی نداشت، آنگاه که او «اراده چرائی و اراده چگونگی» نمود، چرائی و چگونگی هویت یافتند، پس سخن از چرائی در باره ذات حق غلط فاحشی است.

🌹جایگاه مبدأ و مقصد برای حضرت علیم یکسان است، پروردگار متعال محبوس و محدود زمان نیست تا در انتظار نتیجه باشد بلکه او به اشراف و احاطه‌‌گی علمی، محیط بر هر امری است.

🌹هدف و غایت در محدوده زمان است و خدا خالق زمان و لحظات زمان است و مقام غیر قابل وصفش فراتر از وصف شدنی است.

🔅🌼 آیا خالق خواست با آفرینش خودش را تماشا کند؟🌼🔅

🌹تلقی اینکه خالق با آفرینش خواست تا خود را ببیند اشتباه محض است و همچنین تلقی اینکه خلایق او را ببینند نوعی محدود سازی خالق در خود و غیر خود اوست.

🌹این نظر که «خالق برای دیدن خود و به ظهور رساندن خود و دیده شدن برای غیر خود، آفرینش را آغاز نمود»، نوعی محدود سازی خالق در خود و در غیر خود اوست.

🌹اینکه بگویند خدا انسان را آئینه تمام نمای خود قرار داد اشتباه محض است، خدا تمامی ندارد اسماء و صفات خدا نیز به نوعی افعال او محسوب می‌شوند.

🌹اینکه خدا بخواهد خود را ببیند، به نوعی تلاش برای عالِم شدن به خویش است، آیا نعوذ بالله خدا می‌خواهد به خود عالم شود؟! چرا که دید و شنود از ابزار کسب علم‌اند.

🔅🌼آیا خدا با آفرینش خواست، تا خلایق او را ببینند؟  🌼🔅

🌹خدا اسم و صفت را آفرید، پس آیا خالق می‌خواهد، این اسم و صفت را به همان اسم و صفت نشان دهد؟ و یا با اسم و صفت خود را نشان دهد و خلایق را آئینه خود قرار دهد؟ مگر خلایق، خود همان آینه نیستند، آیا آئینه باید در آئینه به خود بنگرد تا آئینه را مشاهده کند. خالق ازلی و ابدی آیا می‌خواهد در آفریده خود یعنی در حد و حدودی که ایجاد و تقدیر نمود خود را بنگرد. -نعوذ بالله- آیا خالق میخواهد محدود شده‌ای از خود را مشاهده کند؟

🌹آنچه دیده شدنی است خود خلق است، -نعوذ بالله- آیا خالق در آئینه محدود می‌خواهد محدود شود؟ اگر در آئینه بخواهد خود را نشان دهد باید چیزی از خود خلق در آئینه بیندازد تا دیده شود، یعنی هر چه دیدنی و دیده شدنی است خلق خداست.

🌹اینکه بخواهد که به دیگران خود را نشان دهد، اینگونه استدلال، سؤالات بیشتری پیش خواهد آورد یعنی چراها بیشتر و پیچیده‌تر خواهد شد، مثلا: «چرا می‌خواهد خود را ببیند، چرا می‌خواهد شناخته شود، چرا باید دیده شود و یا چرا می‌خواهد دیده شود؟»

🌹چرائی و چگونگی به نوعی خلق جدید خداست، تا خدا چرائی و چگونگی را نیافریند «نه چرائی و نه چگونگی»، هیچکدام نخواهد بود.

 🌹چرائی و چگونگی از صفات خلق است نه صفات خالق، برای او چرائی و چگونگی بی‌معناست.

🌹چرائی و چگونگی از ابزار کسب علم و معرفت است و تنها برای کشف و طرح جهل کاربرد داد.

🌹او نتیجه را می‌داند، پس چرا؟ «پس چرا» برای ماست نه برای او.

🔅🌼 فینال بندگی🌼🔅

عالم دنیا یعنی آخرین مسابقه بندگی الهی، به عبارتی یعنی، فینال بندگی

🔅🌼 همیشه بر دهان شیطان تلخ باشید🌼🔅

🌹انسان چگونه به چَراگاه شیطان تبدیل می‌شود؟

🌹اگر به مزرعه عبادت و فضائل و مکارم  نشود به مزرعه شیطان تبدیل می‌شود.

🌹برای شیطان زهر باشید؛ نه نوشدارو

🌹عالم‌نمایان مرتع و چراگاه دانش شیطان است، جوجه و توله‌هایش را در آنجا پرورش می‌دهد.

🔅🌼 مزرعه عبادت🌼🔅

🌹انسان خود را باید به مزرعه عبادت و بندگی الهی تبدیل نماید،

🌹انسان باید بهشت عبادت و بندگی خدا باشد.

🌹انسان باید منبع تغذیه عشق و محبت و عبادت و بندگی برای خلایق باشد.

🌹آیا کسی هست که عبادت را تجربه کرده باشد، عبادت در یک تعریف همان، «ابراز عالی‌ترین احساسات  از طرف بنده الهی و پاسخ غیر قابل تصور از ناحیه حق تعالی است».

🌹عبادت انعکاس علمی است که خالق به جان عبدش انداخته است.

🔅🌼 در حال جوانه زدن🌼🔅

🌹عمر آدمی کشتزار الهی است.

🌹انسان ناسپاس زر اوقات را به مفت می‌بازد؛ عمر و سرمایه بندگی‌اش را نابود می‌کند،

🔅🌼بندگی الهی تعطیلی ندارد 🌼🔅

🌹 به دنبال پر کردن اوقات فراغت بودن، معنایش، باخت توأم با استمرار خسارت است، فارغ بودن به واقع تعطیل بودن از حیث بندگی است و تعطیلی بندگی را به مباح و یا مکروه و معصیت تبدیل نمودن است.

🌻🔆النساء : 119   وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبيناً

🔆(شیطان می‌گوید) «و آنها را گمراه مى‏كنم! و به آرزوها سرگرم مى‏سازم! و به آنان دستور مى‏دهم كه گوش چهارپايان را بشكافند، و آفرينشِ خدا را تغيير دهند»  و هر كس، شيطان را به جاى خدا ولى خود برگزيند، زيانِ آشكارى كرده است.

🌹در مقابل فعالیت صد در صدی شیطان نباید خاموش بود.

🌹گمراهی‌ها و آرزوهای آخرالزمانی امحاء آخرت است.

🌹تغییر ظاهر تا تغییر باطن از جراحی‌های پلاستیکی اعضا و اندام تا تغییرات ژنتیکی و دی ان ای و به فراتر از آن امتداد دارد؛ تراریخته‌ها نمونه‌ای از آن هستند، از تراریخته‌های نباتی و حیوانی تا تراریخته‌های انسانی، همچنین، طرح و برنامه ربات سازی انسان و عروسک سازی آن.

🌹بندگی تعطیلی ندارد، باید از خدا وام اضافه بندگی بگیریم.

🌹لهو و لعب حقایق را سرقت می‌کنند، مواظب آسیب و خطر لهو و لعب باشید. بازار فریب چه پر رواج است.

🌹شیطان شبانه روزی است تعطیلی ندارد و انسان غافل، یک سر به تعطیلی است، بدتر از آن اینکه با شیطان علیه خود همکاری می‌کند.

🔅🌼 سامانه بندگی الهی را فعال نگه داریم🌼🔅

🌹انسان کی به حقیقت راه‌اندازی خواهد شد؟!

🌹جهان هستی در رحم فرا هستی به زایمان است.

🌹تمام حرکات مثل جوانهایی هستند که در حال شکفتن می‌باشند.

🔅🌼 هزینه از انسانیت🌼🔅

🌹 اگر شیطان را فرمانروای دل قرار دهیم، انسان به معبد شیطان تبدیل می‌گردد، فضله‌گاه شیطان می‌شود.

🌹 بی‌دینی منبع شوم درآمد شیاطین است، ثروت و سرمایه شیطانی برکتی ندارد. اقتصاد غیر اسلامی منحوس است، فاقد هر گونه برکات است.

🌹شیاطین، هم دین و هم دنیا و آخرت آدمی را به یغما می‌برند و آدمی را به سرمایه خود تبدیل می سازند و او را به بردگی می‌گیرند و همچنین تمام دارایی آدمی را به تاراج می‌برند.

🔅🌼 راه‌اندازی شبکه فطرت🌼🔅

🌹تمام سبل متفرق به او می‌رسد، اما تنها سبیل واحد، صراط مستقیم، مرضی محبوب معبود است.

🌹سبیل مستقیم با نور و هدایت نمایان است و فطرت رفیق راه است.

🌹ملاک و معیار و استاندارد، فطرت است همه فطرت واحدی دارند و همه با آن به اشتراک‌اند، کیست که پاکی را نپسندد؟ کیست که از عدالت گریزان باشد؟ کیست که سعادت طلب باشد؟ کیست که ابدیت را با دنیای مخدود یکی بگیرد؟ هر که از فطرت خود عدول کند در تشخیص خود خطا کند.

🌹شبکه فطرت آدمی را از آسیب فطری مصون می‌دارد؛ کافیست متمسک به ثقلین شویم.

🔅🌼کمین پشت اذهان 🌼🔅

🌹دشمن پشت اذهان و قلوب به کمین است.

🌹خط مقدم شیاطین نزدیکتر از آنی است که گمان می‌رود.

🌹دشمن به پشت مرز اعتقادات است.

🌹دشمن به دستکاری «دی ان ای» آدمی رسیده است، ژن‌ها را تغییر می‌دهد.

🌹شیاطین به هک فطرت رسیده‌اند، اطلاعات خود را جایگزین فطرت آدمی می‌سازند، انسان منفعل و جاهل، هک می‌شود.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼

🔅🌼 نگاه متعلمانه به مبحث «عصب بندگی»🌼🔅

### 🌟 درخواست هدایت و عبادت خالص

الهی و رب، مرا مؤید به هدایت صالح، طریق حق و نیت رشد فرما و عمرم را بذل عبادت خودت ساز. زمانی که عمرم تبدیل به چراگاه شیطان شد، روحم را بگیر، پیش از آنکه خشم و غضب تو به سوی من سبقت گیرد و مستحکم شود. 

الهی، مرا به آنی به حال خود وامگذار. فناوری عبادتت را در روح و جانم فعال کن و خودت مدیر آن باش. رسم عبادتت را نمی‌شناسم؛ تو خود مرا فهیم عبادت خویش ساز. چه کنم تا مرز عبادت تو را ترک نتوانم کرد؟ مرا اسیر عبادت و عشق خود گردان. تا چنان به عشق و محبت تو فرو روم که امکان خروج از آن نباشد. 

خداوندا، به این توفیق اکبر، خودت مرا موفق ساز. باید لحظه به لحظه، اعصاب عبادت و بندگی خود را معاینه کنم و با عقل و فطرتم بیندیشم تا دریابم در کجای این جهان هستی قرار دارم.

### 🧠 اندیشه عقلانی و فطری

خداوندا آیا موفق به عبادت و بندگی تو شده‌ام؟

باید اندیشه‌ام عاقلانه و فطریانه باشد. اگر چنین نباشد، با هوای نفس و شهوت، اندیشه خواهم کرد و خود و دیگران را به باتلاق شرک خواهم افکند. 

خداوندا چه کنم تا به سلامتی بندگی‌ات برسم؟ عبادتم عبادتی سلیم باشد، دلم سلیم و پاک شود و با سلامت عبادتت کنم. 

خداوندا، تویی طریق و طبیب عبادت. تو هستی که بنده‌ات را طبابت می‌کنی؛ عبادتم را را کامل گردان و به سلامت بندگی راهنمایی‌ام کن. 

مبادا روح از عبادتم رحلت کند؛ مبادا به آفت و بیماری عبادت جان دهم. مبادا به بیماری شرک مبتلا شوم و از آن خبر نداشته باشم، و آن را توحید بپندارم.  

آنگاه که افکار و عقاید خود را بندگی کردم، به شرک خفی و جلی به یکجا مبتلا شده‌ام.

### 💰 عبادت درهم و دینار

. هرکس درهم و دینار را عبادت کند، ملعون است. این سخن رسول الله است:  “ملعون است، ملعون، هر آن کسی که درهم و دینار را عبادت کند.” 

چگونه درهم و دینار بت می‌شود، اله می‌گردد، عشق و معشوق می‌شود؟ آنگاه که اسیر دنیا شدم، آنگاه که حرص و طمع بر من غالب شد، زمانی که در برابر وجوهات شرعی ایستادم و از انفاق در راه خدا گریختم، به بنده مسلم درهم و دینار تبدیل شده‌ام. 

بدتر از آن، ملعونی است که افکار پست و پلید خود را پرستش کند.

### 👁 کوری هدایت

ملعون است، هر آن کسی که کور را، کورتر گرداند؛ کور را به کوری مادرزادی برساند و کوری‌اش را صد برابر کند. 

ملعون است آن کسی که راه هدایت را برای هدایت‌جویان برعکس نشان دهد. 

ملعون است آن کسی که هدایت‌جویان را از ولایت اهل بیت (علیهم‌السلام) دور گرداند و آن‌ها را به افکار خام و پست سوق دهد. 

کسی که خدا را نشناسد، خودش را عبادت کرده است.

### 🎯 هدف بندگی

آیا خداوند برای خود هدفی دارد؟ آیا آفریده‌های خود را تکمیل می‌کند یا تجدیدشان می‌دهد؟ 

به خدا که خداوند آفریده‌هایش را تکمیل نمی‌کند؛ هر اراده‌اش کمال خلق خداست. 

خداوند تنها اراده‌اش را تجدید می‌کند و اراده‌اش استمرار می‌یابد، خلقتش تجدید و تغییر می‌یابد. هر اراده‌اش غایت و نهایت است. 

آنچه ما از آن به هدف یاد می‌کنیم، تنها یک فناوری از فناوری‌های خداوند است. 

خداوند فناوری خاصی می‌آفریند برای بندگانش که در مسیر سیر و سلوک هستند. او هدفی برای بندگانش تعیین می‌کند، یعنی فناوری‌ای که آن‌ها را به مقصد بندگی هدایت کند. 

هدف برای بنده آفریده شده است، نه برای خداوند.

### 🕊 هدف بندگی و اراده الهی

هر موجودی که در تلاش برای کسب مقام در بندگی خداست، خدا برای او هدفی تعیین می‌کند. هدف ایده‌ای برای آینده است، برنامه‌ریزی خاصی است که نیازمند تلاش و سعی است. اما مگر خدا به تلاش نیاز دارد؟ مگر به الگو نیاز دارد تا به چیزی برسد؟ 

خداوند، توانای مطلق و دانای مطلق است؛ هر اراده‌اش همان اوج کمال است. خلقت دانه، شجر و میوه برای خالق علیم یکسان است. مبدا و معاد برای این خالق بی‌همتا یکی است. اول و آخر برای او تفاوتی ندارد.

### 🌌 فاصله میان مبدا و معاد

او، اوست و غیر او نمی‌داند او کیست! هدف، نوعی آفرینش است که در آن خالق هستی میان مبدا و معاد فاصله ایجاد می‌کند. خدا، فاصله‌ساز میان اول و آخر است؛ یعنی راهی باز می‌کند تا بنده‌اش از مبدا به معاد برسد. او مقصد و معاد را نشان می‌دهد و اجلی مشخص می‌کند تا بنده در مسیر بندگی به زیبایی طی مسیر کند. 

همه در فینال عبادت و بندگی خدا هستند تا شایستگی خود را اثبات کنند و قهرمان مشخص شود.

### 🛤 آفرینش هدفمند

فاصله را او ایجاد می‌کند. آفرینش هدفمند است؛ یعنی آفرینش چندلایه که این لایه‌ها با اراده او به هم پیوند می‌خورند. اگر او هدف را نیافریند و مشخص نکند، هیچ حرکتی نخواهد بود. تا او راه و پا را خلق نکند، مسیر و حرکتی نخواهد بود. 

او خالق علیم است و نتیجه را از همان ابتدا می‌داند. به مبدا و مقصد احاطه دارد؛ احاطه علمی و قدرتی. پس هدف برای ماست، نه برای او. غایت و هدف از آفریده‌های خداست، اما خداوند هدفی ندارد.

### 🌿 چرایی و چگونگی آفرینش

خداوند مبدا و معاد را تعیین می‌کند. به اراده‌اش مبدا تحقق می‌یابد و به اراده‌اش معاد خلق می‌شود. پس، چرا خلق کرد؟ “چرایی” آفرینشی از آفرینش‌های خداست. چرایی و چگونگی، در ذات خدا جایگاهی ندارند؛

آنگاه که او اراده کرد، “چرایی” و “چگونگی” هویدا شدند. چگونگی برای ذات حق مفهومی ندارد. جایگاه مبدا و معاد برای خداوند یکسان است.

### ⏳ خداوند فراتر از زمان و مکان

پروردگار محبوس زمان نیست که در انتظار نتیجه باشد. او احاطه علمی و قدرتی بر هر چیزی دارد. هدف و غایت، در محدوده زمان و مکان قابل تعریف است، اما خداوند خالق زمان و مکان است. او فراتر از هر وصفی است.

### 🔍 خداوند و مفهوم شناخت

چگونه خدا را بشناسم؟ آیا خدا خواست با خلقتش خود را ببیند یا خلایق او را ببینند؟ این‌گونه سخنان محدودسازی خالق است. اگر بگوییم خدا خواست خود را در آیینه خلقت ببیند، یعنی او را محدود می‌کنیم. اگر بگوییم خدا خواست غیر او، او را ببیند، یعنی او را به سطح خلایق تنزل می‌دهیم. 

### 📜 اسما و صفات الهی

اسما و صفات و افعال خداوند محدودیتی ندارند، چه برسد به ذات بی‌همتایش. خداوند هم خالق نهایت است و هم خالق بی‌نهایت، و با هیچ‌کدام قابل وصف نیست. 

اینکه بگوییم خدا بخواهد خود را ببیند، نوعی تلاش برای محدودسازی اوست. دانایی از اوست و نیازی به کسب علم ندارد. دیدن و شنیدن، ابزار کسب علم هستند و خداوند علیم، نیازی به این ابزار ندارد.

### 👹 شیطان و نابودی انسان

شیطان از خود انسان برای اهداف خود هزینه می‌کند. او انسان را به مشتری خود برای نابودی خود او تبدیل می‌کند. 

وقتی شیطان را فرمانروای دل خود قرار دهیم، انسان به معبد شیطان تبدیل می‌شود؛ به فضله‌گاه او. بی‌دینی منبع شوم شیاطین می‌شود. 

ثروت و سرمایه‌ای که از شیطان است، برکتی ندارد. اقتصادی غیر اسلامی فاقد برکت است؛ هم دین و آخرت انسان را نابود می‌کند و هم تمام خزائن را بی‌برکت می‌سازد و انسان را مفلس می‌کند.

### 🧭 بازگشت به فطرت

چه باید کرد؟ ملاک و معیار، فطرت آدمی است. باید به فطرت خود رجوع کنیم تا خود را بیابیم. 

کیست که پاکی را نشناسد و از عدالت گریزان باشد؟ کیست که کوچک را از بزرگ بازنشناسد و ابدیت را با محدودیت یکی ببیند؟ 

هرکس که از فطرت خود عدول کرد، دنیا را نه تنها برابر با آخرت، بلکه بزرگ‌تر از آن می‌پندارد. آخرتش را به پای دنیا ذبح می‌کند. ناپاکی را به جای پاکی انتخاب می‌کند، از هر چه خوبی است می‌گریزد و خود را با زشتی‌ها سرگرم می‌سازد.

### 🌌 اتصال به شبکه فطرت

چه باید کرد؟ باید به شبکه فطرت متصل شویم. 

این شبکه همان ثقلین است. بدون آن، گمراه خواهیم شد و خلاف مسیر فطرت حرکت خواهیم کرد. 

دشمن قسم‌خورده در حال تغییر تمام ذرات وجود ماست. او در پشت افکار و در کمین قلب ماست؛ قلب را محاصره کرده و می‌خواهد ابتدا رسوایمان کند، سپس نابودمان سازد. 

خط مقدم شیطان نزدیک‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.

### 🛡 مرزهای اعتقادات

شیطان پشت مرز اعتقادات ما کمین کرده است. او اعتقادات ما را می‌بلعد و آنچه را که می‌خواهد، به جای آن در مکان مقدس اعتقادات می‌نشاند.

### 🌌 خالق و محدوده شناخت

آنچه دیده شدنی است، خودِ خلق است. نعوذ بالله، اگر خالق بخواهد در آینه‌ای خود را نشان دهد، باید چیزی از خود را در آن آینه قرار دهد. هرچه دیدنی و دیده‌شدنی است، خلق خداست، نه خود خدا. خلق خدا آیه خداست و با آیاتش به او می‌رسیم. 

اینکه گفته شود خالق می‌خواهد خود را ببیند یا دیگران او را ببینند، سوالات بی‌شماری به دنبال دارد: چرا می‌خواهد شناخته شود؟ چرا باید دیده شود؟ این چراها و چگونه‌ها، صفات خلق خدا هستند، نه خالق. برای او چرایی و چگونگی بی‌معناست.

### 🔍 چرایی و چگونگی در معرفت

چرایی و چگونگی، ابزارهایی برای کسب معرفت و از بین بردن جهل هستند. این ابزارها برای مخلوقات کاربرد دارند، نه برای خالق.

### 🌾 تبدیل شدن به مزرعه خدا

خداوندا، اگر یاری‌ام نکنی، به چراگاه شیطان تبدیل می‌شوم. چه کنم که مزرعه خدا شوم و از ننگ شیطان رهایی یابم؟ 

انسان، مزرعه خداست. خدا خودش کشت و زرعش را انجام می‌دهد. اگر دست از آستان او برندارم، داشت و برداشتش نیز به دست او خواهد بود.

### 🌀 چراگاه شیطان

چرا من به کام شیطان شیرین هستم؟ چرا به نوشداروی او تبدیل شده‌ام؟ انسان باید به بهشت بندگان خدا تبدیل شود، اما با شرک و بی‌دینی، مرتع و چراگاه شیطان می‌شود.

### 🌟 لذت عبادت واقعی

آیا کسی هست که عبادت واقعی را تجربه کرده باشد؟ کسی که از لذت و طعم عبادت برای ما بگوید؟ 

صحیفه سجادیه، شراب بندگی است که طعم بندگی را نشان می‌دهد و حس عبادت را منتقل می‌کند. عبادت، انعکاس علم خدا در جان بندگان است. زمانی که انسان عالی‌ترین احساساتش را برای معبود به نمایش بگذارد، به آستانه عبادت واقعی خدا می‌رسد.

### ⏳ وقت زایمان فرا هستی

این جهان، در رحم فراهستی است و به زایمان نزدیک شده است. زمان و مکان، به زایمان فرا زمان و فرا مکان نزدیک می‌شوند. 

هرچه هست، جوانه‌هایی است که می‌روید. افکار و حرکات، جوانه‌هایی از عمر ما هستند. از این عمر، باید ازلیت و ابدیت بروید، نه سقوط به قعر سقر اسفل.

### ⚔️ شیطان و دخالت در آفرینش

شیطان قسم خورده است که انسان‌ها را گمراه کند، آن‌ها را به آرزوهای پوچ سرگرم کند، و در آفرینش خدا دخالت نماید. 

او انسان‌ها را به تغییر ژن‌ها، انجام جراحی‌ها، و دستکاری در اعضا و جوارح تشویق می‌کند. امر و دین خدا را تغییر می‌دهد و خلقت او را دستکاری می‌کند.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص240  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[2] الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص129  ابن بابويه، جامعه مدرسين – قم، چاپ: اول، 1362ش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.