🌼🔆🌼قفل فطرت🌼🔆🌼
🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹
🔅🌹 « خانواده بزرگ» « میوه شیرین صنایع نماز» « پرچم عترت» « شرح دعای 20 صحیفه سجادیه» « جلسه 223» و … چکیده با تکمله 1403.04.14 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌹🔅
🔅🌼نقشه و جغرافیای مطالب محاسبه فطرت🌼🔅
🌼 رشد نیت، به بلوغ رساندن نیت است، رشید ساختن نیت است.
🌼 هدایت صالح، استحکام و پایداری در طریق حق است؛ طی کردن سرزمین بندگی خداوند با سرعت و رسیدن به آنچه نزد پرودگار است.
🌼 بازگشت از فطرت برابر با شمشیر کشیدن به روی امام است.
🌼 بازگشت از فطرت سبب منکوس شدن است و سبب می شود که به جای مسیر توحید، مسیر شرک پیموده شود. مکارم جای خود را به مکاره خواهد داد، نور را ظلمت خواهیم دید.
🌼 یکی از نشانه های قفل شدن فطرت، ایستادن در برابر علم و حکمت است.
🌼 اندکی به خودمان شک کنیم به دادههایی که داریم و ممکن است از جانب نفس یا شیطان باشد.
🌼 انکار نور، موجب گرفتاری در تاریکی است.
🌼 تمام انتخاب های ما به کل جهان تاثیر میگذارد.
🌼 انتخاب نیکو بر زیبایی جهان خواهد افزود و برعکس.
🌼 ما پیوسته در سقیفه یا غدیر هستیم و لحظه ای از آن جدا نیستیم.
🌼اراده باید در جهت اراده الله باشد، ائمه اطهار ظرف مشیت الله هستند. حضرات باید الگوی ما باشد.
🌼 انتخاب های ما تاثیر ظاهری و باطنی دارد حسن انتخاب باعث افزایش سرعت سیر بندگی می شود.
🌼 مراقب باشیم که شیطان مرکب ما نباشد و بدتر از آن مراقب باشیم که مرکب شیطان نشویم! در تلاش برای افزایش پلیدی ها نباشیم.
🌼 حال امروز ما سیمای فردای ماست.
🌼 امام زمان منتخب و منتحب است، او انتخاب نمی شود بلکه انتخاب شده است، ما باید با او بیعت کنیم نه اینکه انتخابش کنیم. او حجت خداست. حضرت پایان راه سقیفه است.
🌼 بهترین نوع خدمت به مردم از درون صنایع نماز و روزه است که این نوع خدمت با برکت و شفا بخش و نفع رسان است خارج از آن هر نوع خدمتی بی برکت خواهد بود.
🌼 نسبت به خوش اخلاقی منافقان خود را نبازیم، از دل ظرف پلید، میوهی شیرین در نمیآید!
🌼 مومن تابع تمام معروفات است.
🌼 تنها با اقرار زبانی به ولایت ائمه کار تمام نمی شود باید همراه با عمل شود.
🌼 نسبت به خلق خدا خدمت کنیم اما نسبت به مومنین از جان خود بگذریم.
🔅🌼مکارم با وجود مکاره محال است 🌼🔅
🌹تا زمانی که مکاره در جان آدمی موجود است، شکوههای مکارم باز نخواهند شد، بدتر از آن زمانیکه مکاره، مکارم حساب شوند، مکارم در جان آدمی جان خواهد گرفت و مکاره حکمران منحوس جان و تن خواهد گشت.
🌹سخن از پرورش اندام ملکوتی با وجود اندام شیطانی و تنفسهای ابلیسی، نشان جهل و جهالت است.
🔅🌼محاسبه فطرت🌼🔅
🌹معاینه و محاسبه فطرت از وظایف ضروری شبانه روزی ماست.
🌹مبارزه با فطرت مبارزه با خدا و حجت خدا و قوانین الهی است.
🔅🌼قفل فطرت🌼🔅
🌹مقاومت در برابر حق، علم، حکمت و نور نشان بارز قفل و پشت گردی به فطرت است.
🌹هر که در برابر فطرت مقاومت و با آن مخالفت کند به صورتهای پست حیوانی، بعد از مسخ روحانی، مسخ خواهد شد.
🔅🌼یقین دروغین باید فرو ریزد🌼🔅
🌹به «یقین کذب» خود شک کنیم تا دروغ فرو ریزد و «یقین صدق» ظهور کند.
🔅🌼با گناه عالم به احتضار است 🌼🔅
🌹هر نوع انتخاب غلط در هر مقطع نسبت به خود و دیگران حتی نسبت به جهان هستی ظلم آشکار است، حال و جان جهان از انتخابات ناصحیح به هم میخورد.
🌹حال عالم در سقیفه به احتضار افتاد، مومنان ارضی و سماوی به غصه افتادند.
🌹ساختار موجودات نتیجه انتخاب آنهاست.
🌹انتخاب حسن و قبح و احسن و اقبح انتخاب، از بدو خلقت تا زمان حال بوده و تا انتهای عالم ادامه خواهد داشت، از اول، عقل در برابر جهل، نور در برابر ظلمت، پاکی در برابر پلیدی بوده، هر کدام که انتخاب شود ساختار به تناسب آن دگرگون میشود.
🌹در شرایط خاصی نوع انتخاب ما حداقل میتواند از شدت خونریزی بکاهد.
🌹انتخاب عالی امتیاز عالی خواهد داشت انسان میتواند به منبع اراده الهی تبدیل شود.
🌷🔆بَلْ قُلُوبُنَا أَوْعِيَةٌ لِمَشِيئَةِ اللَّهِ، فَإِذَا شَاءَ اللَّهُ شِئْنَا، وَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) يَقُولُ: وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّه[1]
حضرت مهدی علیه السلام: … بلکه دلهای ما ظروف خواست خدایند، پس زمانی که خدا خواست ما میخواهیم، و خدای عز و جل میفرماید: و نمیخواهند مگر آنچه را که خدا میخواهد.
🔅🌼منتخب انتخاب نمیشود 🌼🔅
🌹ما حق انتخاب امام زمانرا نداریم، بلکه وظیفه ما بیعت و تثبیت عهد ولایت است، چرا که او منتخب و منتجب و نور و برهان و خلیفه و حجت خداست، عملکرد امروز ما گواه حسن بیعت فردای ماست، فردا یا در غدیر خواهیم بود یا در سقیفه،
🌹امام زمان ما حجت زمینیان و فرا زمینیان است.
🔅🌼خانواده بزرگ🌼🔅
🌹آفریدههای خدا در حکم خانواده خدایند، هر کس به آنها خدمت کند خدا را خشنود ساخته، هر خدمتی نبایستی با ترک و نادیدهگرفتن قوانین الهی و دروازههای دیگر شادی خدا همراه باشد،
🌹به کل آفریدههای خدا باید توجه کنیم اما نسبت به مومنان و بندههای شایسته خدا بطور خاص و اخص نظر کنیم و نسبت به آنها جانفشانی نماییم.
🌷🔆قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْخَلْقُ عِيَالُ اللَّهِ فَأَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَى اللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اللَّهِ وَ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ سُرُوراً.[2]
🔆پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: مردم (در حکم) خانواده خدا هستند؛ پس محبوبترين كس نزد خدا، آن است كه به خانواده او سود رساند و خانوادهاى را خوشحال كند.
🌷🔆مَنْ سَمِعَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَحَبُّ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ قَالَ أَنْفَعُ النَّاسِ لِلنَّاسِ.[3]
🔆امام صادق عليه السلام : از پيامبر خدا صلي الله عليه و آلهپرسيدند : محبوب ترين مردم ، نزد خدا كيست ؟ فرمود: «سودمندترينِ مردم ، براى مردم است» .
🌹خیر خواهی معنوی نافعتر از خیرخواهی مادی است، هر چند که بایستی هر دو همزمان صورت پذیرد، ناصح بودن، انتخاب صحیح در منافع جمعی بهترین خیر رسانی به انسانهاست.
🔅🌼مومن ناقص نداریم 🌼🔅
🌹 باید تمام مکارم منتخب ایمان ما باشد، ایمان ناقص بیایمانی است، نبایستی بخاطر اهمیت و تاکید بعضی فرائض و نوافل خود را از دیگر نوافل و فرائض محروم کنیم.
🌹 تاکید بر رسیدگی به امورات مردم نباید ما را از توجه به اصل و پایه فرائض که نماز و روزه و … است غافل کند.
🌷🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّا لَا نَعُدُّ الرَّجُلَ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ لِجَمِيعِ أَمْرِنَا مُتَّبِعاً مُرِيداً أَلَا وَ إِنَّ مِنِ اتِّبَاعِ أَمْرِنَا وَ إِرَادَتِهِ الْوَرَعَ فَتَزَيَّنُوا بِهِ يَرْحَمْكُمُ اللَّهُ وَ كَبِّدُوا أَعْدَاءَنَا بِهِ يَنْعَشْكُمُ اللَّه[4]
🔆امـام صـادق (ع ) فـرمـود: مـا شـخـصـى را مـؤمن ندانيم تا آنكه از همه امر ما پيروى كند و خـواهـان آن بـاشـد، هـمانا ورع از جمله پيروى امر ما و خواستن آنست، پس خود را بآن زينت دهـيـد. خـدا شـمـا را بـيـامـرزد و بـوسـيـله ورع بـر دشمنان ما غلبه كنيد خدا بشما رفعت بخشد.
🔅🌼میوه صنایع نماز 🌼🔅
🌹 میوه صنایع نماز و دیگر فرائض، شیرین و بابرکت و شفابخش است، میوه صنایع بینماز تلخ وبیبرکت است.
🌹 هر عمل صالح از دل صنایع نماز و فرائض دیگر، شیرین و گورا و شفابخش است، عمل صالح از غیر مومن نیز میوه دارد اما تلخ و بیفایده و کم فایده و نازیباست.
🌹 میوه مومن، مثل گل زیبا و خوشبوست، میوه غیر مومن بدترین و گندیدهترین است.
🔅🌼کافر خوش ظاهر و بد باطن 🌼🔅
🌹 انسان ملحدی که اخلاق خوشی دارد، به واقع لباس خوشی است که بر بدن حیوانی خود پوشیده و صاحب اصلی آن نمیباشد بلکه عاریتی است.
🌷🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعَارَ أَعْدَاءَهُ أَخْلَاقاً مِنْ أَخْلَاقِ أَوْلِيَائِهِ لِيَعِيشَ أَوْلِيَاؤُهُ مَعَ أَعْدَائِهِ فِي دَوْلَاتِهِمْ. وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمَا تَرَكُوا وَلِيّاً لِلَّهِ إِلَّا قَتَلُوه [5]
🔆 به راستى خدا تبارك و تعالى از اخلاق دوستان خود به دشمنانش عاريه داده تا دوستانش با دشمنانش در موقع تسلط آنها و دوران دولت آنها زندگى توانند. در روايت ديگر فرمود: اگر نه چنين بود هيچ دوست خدا به جا نمىگذاشتند جز آنكه او را مىكشتند.
🌹 خدا از خزانه دوستانش به دشمناش میبخشد، تا اینکه بوی گند کافر برای مومنان قابل تحمل باشد.
🌻🔆آلعمران : 91 إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِلْءُ الْأَرْضِ ذَهَباً وَ لَوِ افْتَدى بِهِ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرينَ
🔆كسانى كه كافر شدند و در حال كفر از دنيا رفتند، اگر چه روى زمين پر از طلا باشد، و آن را بعنوان فديه (و كفّاره اعمال بد خويش) بپردازند، هرگز از هيچ يك آنها قبول نخواهد شد؛ و براى آنان، مجازاتِ دردناك است؛ و ياورانى ندارند.
🔅🌼نهی از معروف بدتر از منکر 🌼🔅
🌹 تقویت و امر به عمل نیک با تضعیف عمل نیک دیگر به نوعی نهی از معروف و امر به منکر است.
🔅🌼هر کسی صاحب کلید ولایت نیست 🌼🔅
🌷🔆 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ لِي يَا جَابِرُ أَ يَكْتَفِي مَنِ انْتَحَلَ التَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ الْأَمَانَةِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِينَ وَ الْأَيْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي الْأَشْيَاءِ قَالَ جَابِرٌ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا نَعْرِفُ الْيَوْمَ أَحَداً بِهَذِهِ الصِّفَةِ فَقَالَ يَا جَابِرُ لَا تَذْهَبَنَّ بِكَ الْمَذَاهِبُ حَسْبُ الرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلَّاهُ ثُمَّ لَا يَكُونَ مَعَ ذَلِكَ فَعَّالًا فَلَوْ قَالَ إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ- فَرَسُولُ اللَّهِ ص خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ ع ثُمَّ لَا يَتَّبِعُ سِيرَتَهُ وَ لَا يَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّهِ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ يَا جَابِرُ وَ اللَّهِ مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً فَهُوَ لَنَا وَلِيٌّ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ.[6]
🌷🔆امام باقر عليه السّلام به جابر فرمود: آيا كسى كه خودش را به شيعه نسبت مىدهد همين مقدار كه اظهار دوستى با ما اهل بيت را كند برايش كافى است؟ به خدا قسم شيعۀ ما نيست مگر كسى كه از خدا بپرهيزد و فرمانبردار او باشد، و شيعيان ما شناخته نمىشوند مگر با فروتنى و خضوع و بسياری ياد خدا، و روزه گرفتن و نماز خواندن، و دلجويى از همسايگان مستمند و فقيران و بدهكاران و يتيمان، و راستگويى، و خواندن قرآن و نگاه داشتن زبان در برابر مردم مگر به كلام نيكو، و اينها در همه چيز امين قبايل خود بودند. جابر گويد: گفتم: يا ابن رسول الله ما كسى را به اين صفات نمى شناسيم. فرمود: اى جابر سخنان مردم در تو تأثير نگذارد، آيا همين بس است كه كسى بگويد من على را دوست دارم و پيرو او هستم، ولى كارى نكند، و اگر بگويد: من رسول خدا را دوست دارم و رسول خدا بهتر از على است، سپس به شيوه و روش او عمل نكند و سنت او را پيروى نكند محبّت پيامبر نفعى به حال او ندارد. پس از خدا بپرهيزيد و براى آنچه نزد خدا هست عمل نمائيد زيرا بين خدا و كسى خويشاوندى نيست بلكه محبوبترين بندگان نزد خداوند و ارجمندترين ايشان نزد او با تقواترين آنهاست، و عمل كننده ترين آنها به طاعت اوست. بخدا قسم تقرّب به خدا ميسّر نيست براى كسى مگر به اطاعت و بندگى، و برات آزادى از دوزخ به دست ما نيست، و احدى را بر خدا حجتى نيست، هر كس مطيع خداست دوست ماست، و هر كس نافرمانى خدا كند دشمن ماست، و فرداى قيامت به ولايت ما نمى رسد مگر به وسيله فضيلت و پرهيز از گناه.
🔅🌼 داوران بهشتی🌼🔅
🌷🔆 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ص قَالَ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى مُوسَى ص أَنَّ مِنْ عِبَادِي مَنْ يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالْحَسَنَةِ فَأُحَكِّمُهُ فِي الْجَنَّةِ قَالَ وَ مَا تِلْكَ الْحَسَنَةُ قَالَ يَمْشِي فِي حَاجَةِ مُؤْمِنٍ [7]
🌷🔆امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند تعالی به موسى وحى كرد: برخى از بندگان من با نیكوئى به من تقرب مىجویند و من آنان را در بهشت داور قرار مى دهم(یا جایگاهشان را در بهشت محکم میکنم) پس موسى پرسید پروردگارا آن نیكوئى چیست فرمود: اینكه در پى كار برادر مؤمن خویش برود.
🔅🌼 نسبت به سرور مومنان سبقت بگیرید🌼🔅
🌷🔆أَبِي جَعْفَرٍ ص قَالَ فِيمَا نَاجَى اللَّهُ مُوسَى ع أَنْ قَالَ إِنَّ لِي عِبَاداً أُبِيحُهُمْ جَنَّتِي وَ أُحَكِّمُهُمْ فِيهَا قَالَ مُوسَى مَنْ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ أَبَحْتَهُمْ جَنَّتَكَ وَ تُحَكِّمُهُمْ فِيهَا قَالَ مَنْ أَدْخَلَ عَلَى مُؤْمِنٍ سُرُوراً [8]
🌷🔆مىفرمود (ع): به راستى در آنچه خدا عز و جل با بنده خود موسى راز گفت، فرمود: (اى موسى) به راستى براى من بندههائى است كه بهشتم را برايشان مباح سازم و آنان را در آن داور قرار میدهم(یا جایگاهشان را در بهشت محکم میکنم)، عرض كرد: پروردگارا، كيانند اينان آنان را در آن داور قرار میدهی(یا جایگاهشان را در بهشت محکم میکنی)؟ فرمود: هر كه مؤمنى را شاد كند.
🌹از دویدن در رفع نیاز مومن و تزریق و تلقین سرور، نسبت به مومنان دریغ نکنیم.
🔅🌼مومنان را شناسایی و به خدمتشان بشتابید 🌼🔅
🌷🔆وَ قَالَ زَيْنُ الْعَابِدِينَ ع مَنْ قَضَى لِأَخِيهِ الْمُؤْمِنِ حَاجَةً فَبِحَاجَةِ اللَّهِ بَدَأَ وَ قَضَى اللَّهُ لَهُ بِهَا مِائَةَ حَاجَةٍ فِي إِحْدَاهُنَّ الْجَنَّةُ وَ مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرَبَ الْقِيَامَةِ بَالِغاً مَا بَلَغَتْ وَ مَنْ أَعَانَهُ عَلَى ظَالِمٍ لَهُ أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَى إِجَازَةِ الصِّرَاطِ عِنْدَ دَحْضِ الْأَقْدَامِ وَ مَنْ سَعَى لَهُ فِي حَاجَتِهِ حَتَّى قَضَاهَا لَهُ فَيُسَرَّ بِقَضَائِهَا كَانَ إِدْخَالَ السُّرُورِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ مَنْ سَقَاهُ مِنْ ظَمَإٍ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِيقِ الْمَخْتُومِ وَ مَنْ أَطْعَمَهُ مِنْ جُوعٍ أَطْعَمَهُ اللَّهُ مِنْ ثِمَارِ الْجَنَّةِ وَ مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرَبَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ بَالِغاً مَا بَلَغَتْ وَ مَنْ كَسَاهُ مِنْ عُرْيٍ كَسَاهُ اللَّهُ مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَ حَرِيرٍ وَ مَنْ كَسَاهُ مِنْ غَيْرِ عُرْيٍ لَمْ يَزَلْ فِي ضَمَانِ اللَّهِ مَا دَامَ عَلَى الْمَكْسُوِّ مِنَ الثَّوْبِ سِلْكٌ وَ مَنْ أَخْدَمَ أَخَاهُ الْمُؤْمِنَ أَخْدَمَهُ اللَّهُ مِنَ الْوِلْدَانِ وَ أَسْكَنَهُ مَعَ أَوْلِيَائِهِ وَ مَنْ حَمَلَهُ عَلَى رَحْلِهِ بَعَثَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى نَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ يُبَاهِي بِهِ الْمَلَائِكَةَ وَ مَنْ كَفَّنَهُ عِنْدَ مَوْتِهِ فَكَأَنَّمَا كَسَاهُ مِنْ يَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ إِلَى يَوْمِ يَمُوتُ وَ مَنْ زَوَّجَهُ زَوْجَةً يَأْنَسُ بِهَا وَ يَسْكُنُ إِلَيْهَا آنَسَهُ اللَّهُ فِي قَبْرِهِ بِصُورَةِ أَحَبِّ أَهْلِهِ إِلَيْهِ وَ مَنْ عَادَهُ فِي مَرَضِهِ حَفَّتْهُ الْمَلَائِكَةُ يَدْعُو لَهُ حَتَّى يَنْصَرِفَ وَ يَقُولُ طِبْتَ وَ طَابَتْ لَكَ الْجَنَّةُ وَ اللَّهِ لَقَضَاءُ حَاجَةِ مُؤْمِنٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ صِيَامِ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ وَ اعْتِكَافِهِمَا فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ [9]
🔆ابو حمزه ثمالى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: كسى كه حاجت برادر ايمانى خود را برآورد به برآوردن حاجت خداوند شروع كرده، و خدا صد حاجت او را برآورده مىكند كه يكى از آنها بهشت است؛ و كسى كه گرفتارى او را برطرف سازد، خداوند تمام گرفتاريهاى روز قيامت را از او دور مىكند، هر اندازه كه باشد؛ و كسى كه او را بر عليه دشمنش يارى كند، خداوند او را در عبور از پل صراط يارى خواهد كرد هنگامى كه قدمها به لغزش در مىآيند؛ و كسى كه در انجام خواسته او تلاش كند تا آن را برآورده كند و او را شادمان سازد، به منزله آن است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم را شادمان كرده باشد؛ و كسى كه او را سيراب كند، خداوند از شربت سر به مهر بهشتى او را سيراب خواهد ساخت؛ و كسى كه او را اطعام كرده و گرسنگى او را چاره كند، خداوند از ميوههاى بهشتى به او عطا فرمايد؛ و كسى كه برهنگى او را بپوشاند، خداوند بر اندام او از جامههاى استبرق و ابريشمين بهشتى خواهد پوشاند، و كسى كه او را با آنكه برهنه نيست بپوشاند، همواره در پناه خدا خواهد بود تا زمانى كه از آن جامه تار و پودى باقى باشد؛ و كسى كه او را از آنچه كه باعث خوارى و سرشكستگى اوست نجات دهد، و آبرويش را حفظ كند و به يارى او بشتابد، خداوند ولدان مخلّدين را در بهشت به خدمت او خواهد گمارد؛ و كسى كه او را با مركبش بردارد خداوند او را در روز قيامت سوار بر ناقه بهشتى به محشر درآورد، به گونهاى كه بر فرشتگان ببالد؛ و كسى كه او را پس از مرگ كفن كند، مانند اين است كه بدن او را از روزى كه به دنيا آمده تا روزى كه از دنيا رفته است پوشانده باشد؛ و كسى كه براى او همسرى برگزيند كه مايه انس و آرامش خاطر او شود، خداوند او را در قبر با محبوبترين بستگانش مأنوس مىسازد؛ و كسى كه به هنگام بيمارى از او عيادت كند، فرشتگان اطراف او را مىگيرند و در حقّ او دعا مىكنند تا زمانى كه (به خانه خود) باز گردد، و به او مىگويند: خوشا بر تو! و بهشت بر تو خوش باد.
و فرمود: بخدا سوگند برآوردن درخواست و نياز برادر مؤمن در پيشگاه الهى، از دو ماه روز و اعتكاف متوالى در ماه حرام محبوبتر است.
🔅🌼 مومن حاجی واقعی است به خدمتش قیام کن🌼🔅
🌷🔆وَ رَوَى الْمُشْمَعِلُّ الْأَسَدِيُّ قَالَ خَرَجْتُ سَنَةً حَاجّاً فَانْصَرَفْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ مِنْ أَيْنَ بِكَ يَا مُشْمَعِلُّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كُنْتُ حَاجّاً فَقَالَ ع أَ وَ تَدْرِي مَا لِلْحَاجِّ مِنَ الثَّوَابِ فَقُلْتُ مَا أَدْرِي حَتَّى تُعَلِّمَنِي فَقَالَ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا طَافَ بِهَذَا الْبَيْتِ أُسْبُوعاً وَ صَلَّى رَكْعَتَيْهِ وَ سَعَى بَيْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ سِتَّةَ آلَافِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ سِتَّةَ آلَافِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ سِتَّةَ آلَافِ دَرَجَةٍ وَ قَضَى لَهُ سِتَّةَ آلَافِ حَاجَةٍ لِلدُّنْيَا كَذَا وَ ادَّخَرَ لَهُ لِلْآخِرَةِ كَذَا فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ هَذَا لَكَثِيرٌ فَقَالَ أَ لَا أُخْبِرُكَ بِمَا هُوَ أَكْثَرُ مِنْهُ قُلْتُ بَلَى فَقَالَ ع لَقَضَاءُ حَاجَةِ مُؤْمِنٍ أَفْضَلُ مِنْ حِجَّةٍ وَ حِجَّةٍ حَتَّى عَدَّ عَشْرا[10]
🔆مشمعل اسدى گويد يك سال بحج رفتم و در برگشتن خدمت امام صادق (ع) رسيدم، فرمود از كجا مىآئى؟ عرضكردم قربانت از حج فرمود ميدانى حاج چه ثوابى دارد؟ عرضكردم تا نياموزيدم ندانم، فرمود چون بنده باين خانه هفت دور طواف كند و دو ركعت نماز آن را بخواند و سعى ميان صفا و مروه كند خدا شش هزار حسنه برايش نويسد و شش هزار گناهش بريزد و شش هزار درجه از او بالا برد و شش هزار حاجتش برآورد در دنيا و همچنان برايش ذخيره آخرت كند، عرضكردم قربانت اين اجر بسياريست، فرمود به بيشتر از آن آگاهت نكنم؟ گفتم چرا فرمود هر كه حاجت مؤمن را برآورد به است از حج و حج و حج و تا ده شمرد.
🌹چرا خدمت به مومن از حج برتر است، چون که مومن راغب حج است، محب و احیاگر حج است، احیاگر شریعت است، شب زنده دار واقعی است، اهل نماز و روزه و پایگاه شریعت است، بنگاه جهاد است، چرا که مومن پرچم دین است و پرچم باید پیوسته به اهتزاز باشد.
🔅🌼شیعه پرچم عترت است 🌼🔅
🌷🔆عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ أَنْ يَصِلَنَا فَلْيَصِلْ فُقَرَاءَ شِيعَتِنَا وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ أَنْ يَزُورَ قُبُورَنَا فَلْيَزُرْ قُبُورَ صُلَحَاءِ إِخْوَانِنَا.[11]
🔆امام هفتم عليه السلام فرمود: كسى كه دوست دارد از نزديك ما را ببيند، ولى نمى تواند با ما ديدار كند، بايد به ديدار فقراى شيعه برود؛ كه ديدار با شيعيان فقير، ديدار با ما است و هركه دوست دارد، بر مزار ما حاضر شود ولى نمى تواند قبور ما را زيارت كند، بايد به زيارت قبور برادران صالح ما برود.
🌷🔆وَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْضُ بِثَمَانِيَةَ عَشَرَ وَ صِلَةُ الْإِخْوَانِ بِعِشْرِينَ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ بِأَرْبَعَةٍ وَ عِشْرِينَ. [12]
🔆پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: صدقه ده، قرض هيجده، ارتباط با برادران دينى بيست و صله رحم بيست و چهار حسنه دارد.
🌷🔆قَالَ الصَّادِقُ ع مَشْيُ الْمُسْلِمِ فِي حَاجَةِ الْمُسْلِمِ خَيْرٌ مِنْ سَبْعِينَ طَوَافاً بِالْبَيْتِ الْحَرَامِ.[13]
🔆تلاش مسلمان در حاجت مسلمانی از هفتاد طواف بیت الله الحرام بهتر است.
🌷🔆قَالَ الصَّادِقُ ع الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ وَ عَيْنُهُ وَ دَلِيلُهُ لَا يَخُونُهُ وَ لَا يَخْذُلُهُ. [14]
🔆مومن برادر مومن است، نگهبان و راهنمای اوست به هیچ وجه به او خیانت نمیکند و او را بییاور نمیگذارد.
🔅🌼اعمال حسنه از ثمرات ایمان و عبادات است🌼🔅
🌷🔆وَ قَالَ ع الْمُؤْمِنُ بَرَكَةٌ عَلَى الْمُؤْمِنِ. [15]
🔆مومن برای مومن برکت است.
🌷🔆وَ قَالَ ع احْرِصُوا عَلَى قَضَاءِ حَوَائِجِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَيْهِمْ وَ دَفْعِ الْمَكْرُوهِ عَنْهُمْ فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنَ الْأَعْمَالِ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَعْدَ الْإِيمَانِ أَفْضَلُ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ.[16]
🔆امام رضا علیه السلام: بر رفع نیازمندی های مؤمنین و شادکردن و برطرف نمودن ناراحتی آنها حریص باشید؛ زیرا بعد از ایمان هیچ عملی بهتر از مسرور کردن مؤمن نیست.
🌷🔆 قَالَ الْكَاظِمُ ع لِعَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَبِاللَّهِ بَدَأَ وَ بِالنَّبِيِّ ص ثَنَّى وَ بِنَا ثَلَّثَ وَ قَالَ ع إِنَّ لِلَّهِ حَسَنَةً ادَّخَرَهَا لِثَلَاثَةٍ لِإِمَامٍ عَادِلٍ وَ مُؤْمِنٍ حَكَّمَ أَخَاهُ فِي مَالِهِ وَ مَنْ سَعَى لِأَخِيهِ الْمُؤْمِنِ فِي حَاجَتِهِ.[17]
🔆امام كاظم عليه السلام به على بن يقطين فرمود: هر كس مؤمنى را شاد سازد، اوّل خدا را شاد كرده است، دوّم پيامبر خدا صلي الله عليه و آله را، و در مرحله سوّم، ما را.
و فرمود: همانا خداوند حسنهاى دارد، كه براى سه كس اندوخته است: براى پيشواى دادگر، و مؤمنى كه دست برادرش را در مال خود باز بگذارد، و كسى كه براى برآوردن نياز برادر مؤمنش بكوشد.
🌷🔆وَ بِإِسْنَادِهِ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ يَا كُمَيْلُ مُرْ أَهْلَكَ أَنْ يَسْعَوْا فِي الْمَكَارِمِ وَ يُدْلِجُوا فِي حَاجَةِ مَنْ هُوَ نَائِمٌ فَوَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا أَدْخَلَ أَحَدٌ عَلَى قَلْبِ مُؤْمِنٍ سُرُوراً إِلَّا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ ذَلِكَ السُّرُورِ لُطْفاً فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَةٌ كَانَ أَسْرَعَ إِلَيْهَا مِنَ السَّيْلِ فِي انْحِدَارِهِ حَتَّى يَطْرُدَهَا عَنْهُ كَمَا يَطْرُدُ غَرِيبَةَ الْإِبِلِ [18]
🌷🔆امير مؤمنان علیه السلام به كميل بن زياد فرمود: اى كميل بفرما باهل خود كه بكوشند در تحصيل اخلاق خوب و سحرخيز باشند براى حاجت كسى كه خود در خوابست، بدان كه جانم بدست اوست كسى دل مؤمنى را شاد نكند جز كه خدا از آن شادى لطفى آفريند و چون پيشامد بدى بدو فرود آيد هر چه زودتر بمانند سيل در سرازيرى بدو شتابد تا آن را از وى براند چنانچه شتر غريب را برانند.
🌷🔆 عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ رَفَعَهُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ أَدْخَلَ عَلَى قَوْمٍ سُرُوراً إِلَّا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ ذَلِكَ السُّرُورِ مَلَكاً يَعْبُدُ اللَّهَ تَعَالَى وَ يُمَجِّدُهُ وَ يُوَحِّدُهُ فَإِذَا صَارَ الْمُؤْمِنُ فِي لَحْدِهِ أَتَاهُ السُّرُورُ الَّذِي أَدْخَلَهُ عَلَيْهِ فَيَقُولُ أَ مَا تَعْرِفُنِي فَيَقُولُ وَ مَنْ أَنْتَ فَيَقُولُ أَنَا السُّرُورُ الَّذِي أَدْخَلْتَنِي عَلَى فُلَانٍ أَنَا الْيَوْمَ أُونِسُ وَحْشَتَكَ وَ أُلَقِّنُكَ حُجَّتَكَ وَ أُثَبِّتُكَ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ وَ أَشْهَدُ بِكَ مَشَاهِدَ الْقِيَامَةِ وَ أَشْفَعُ لَكَ إِلَى رَبِّكَ وَ أُرِيكَ مَنْزِلَتَكَ مِنَ الْجَنَّةِ.[19]
🔆 امام سجاد علیه السلام فرمود: مؤمنى نباشد كه مردمى را شاد كند جز كه خدا از آن شادى فرشتهاى آفريند كه خدا را پرستد و بزرگوار و يگانه شمارد، و چون آن مؤمن در گورش افتد آن شادى كه ارزانى داشته بر او وارد شود و گويد: مرا نمى شناسى گويد: تو كيستى؟ گويد: من آن شاديم كه بفلانى ارزانى داشتى امروزه همدم هراس تنهائى تو هستم، و دليل تو را بدهانت گذارم، و بگفته حق تو را وادارم، در همه مشاهد قيامت با تو باشم، و نزد پروردگارت از تو شفاعت كنم، و مقامت را در بهشت بتو بنمايم.
🌷🔆 قَالَ الصَّادِقُ ع: يَا ابْنَ جُنْدَبٍ الْمَاشِي فِي حَاجَةِ أَخِيهِ كَالسَّاعِي بَيْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ وَ قَاضِي حَاجَتِهِ كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَوْمَ بَدْرٍ وَ أُحُدٍ وَ مَا عَذَّبَ اللَّهُ أُمَّةً إِلَّا عِنْدَ اسْتَهَانَتِهِمْ بِحُقُوقِ فُقَرَاءِ إِخْوَانِهِمْ الْخَبَرَ[20]
🔆 امام صادق عليه السلام : كسى كه در راه برطرف ساختن نياز برادر خود قدم بردارد چونان كسى است كه سعى ميان صفا و مروه به جاى آورد .
🌷🔆عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: أَيُّمَا مُؤْمِنٍ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ سَبْعِينَ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا وَ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ قَالَ وَ مَنْ يَسَّرَ عَلَى مُؤْمِنٍ وَ هُوَ مُعْسِرٌ يَسَّرَ اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مَنْ سَتَرَ عَلَى مُؤْمِنٍ عَوْرَةً سَتَرَ اللَّهُ عَلَيْهِ سَبْعِينَ عَوْرَةً مِنْ عَوْرَاتِهِ الَّتِي يُخَلِّفُهَا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ قَالَ وَ إِنَّ اللَّهَ لَفِي عَوْنِ الْمُؤْمِنِ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ فَانْتَفِعُوا بِالْعِظَةِ وَ ارْغَبُوا فِي الْخَيْرِ[21]
🔆امام صادق عليه السلام فرمود: هر مومني كه اندوه مومني را بزدايد خداوند هفتاد اندوه از اندوه هاي دنيا و آخرت را از او بزدايد و فرمود: هر كه بر مومني تهيدست آسان گيرد خداوند نيازهاي او را در دنيا و آخرت هموار سازد و برآورد و فرمود: هر كه عيب مومني را كه از آن عيب بيمناك است بپوشاند، خداوند هفتاد عيب او را كه از آنها بيمناك است در دنيا و آخرت بپوشاند. و فرمود: و به راستي، تا زماني كه مومن، ياري رسان برادر مومنش باشد خداي گرامي و بزرگ يار او خواهد بود؛ پس از اين پند بهره بريد و خواهان كار نيك باشيد
🌷🔆وَ عَنْهُ ع قَالَ: وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يُفَرِّجُ عَنْ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ كُرْبَةً إِلَّا فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الْآخِرَةِ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يُعِينُ مَظْلُوماً إِلَّا كَانَ ذَلِكَ أَفْضَلَ مِنْ صِيَامِ شَهْرٍ وَ اعْتِكَافِهِ فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَام[22]
🔆از امام صادق(ع) است كه فرمود: هر مؤمني كه غصهاي را از مؤمني بر طرف كند، خداوند هفتاد غصّه از غصّههاي دنيا و آخرت او را برطرف ميكند. و هيچ مؤمنى مؤمن ستمديدهاى را يارى نرساند، مگر آن كه اين كار او برتر از يك ماه روزه و اعتكاف در مسجد الحرام باشد .
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼
[1] دلائل الإمامة (ط – الحديثة) ؛ ؛ ص506 طبرى آملى صغير، بعثت – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1413ق.
[2] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص164 كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[3] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص164 كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[4] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص78 كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[5] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص101 كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[6] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص74 كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[7] قصص الأنبياء عليهم السلام (للراوندي) ؛ ؛ ص165 قطب الدين راوندى، مركز پژوهش هاى اسلامى – مشهد، چاپ: اول، 1409 ق.
[8] قصص الأنبياء عليهم السلام (للراوندي) ؛ ؛ ص165 قطب الدين راوندى، مركز پژوهش هاى اسلامى – مشهد، چاپ: اول، 1409 ق.
[9] عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج1، ص: 355 ابن أبي جمهور، دار سيد الشهداء للنشر – قم، چاپ: اول، 1405 ق.
[10] عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ؛ ج4 ؛ ص25 ابن أبي جمهور، دار سيد الشهداء للنشر – قم، چاپ: اول، 1405 ق.
[11] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج71 ؛ ص311 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[12] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج71 ؛ ص311 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[13] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج71 ؛ ص311 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[14] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج71 ؛ ص311 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[15] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج71 ؛ ص311 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[16] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج71 ؛ ص313 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[17] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج71 ؛ ص314 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[18] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج71 ؛ ص314 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[19] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج71 ؛ ص314 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[20] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج12 ؛ ص413 نورى، حسين بن محمد تقى، ، مؤسسة آل البيت عليهم السلام – قم، چاپ: اول، 1408ق.
[21] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج12 ؛ ص413 نورى، حسين بن محمد تقى، ، مؤسسة آل البيت عليهم السلام – قم، چاپ: اول، 1408ق.
[22] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج12 ؛ ص413 نورى، حسين بن محمد تقى، ، مؤسسة آل البيت عليهم السلام – قم، چاپ: اول، 1408ق.