🌻🔆محاسبه معرفت حسینیه🔆🌻

5

🌼🔆🌼تفکر حسینیه🌼🔆🌼

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 « »  « »  « » « »  « » و … چکیده با تکمله       1403.04.17    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🔅🌼نقشه و جغرافیای کلی محاسبه معرفت حسینیه 🌼🔅

🌼حسین، عشق مجسم، فواره عشق، عاشقی که با عشق برابری می‌کند، همان عاشقی که عشق را به خود عاشق کرد.

🌼 اگر یک عمر، بدون تفکر، حسین حسین، گفته ایم، باخته‌ایم. عاقلانه، مدبرانه، از روی اخلاص باید عاشق حسین باشیم.

🌼 علت گریستن و سوز وجودم، علت و مقصد قطرات اشک خود را باید بدانم، این قطرات، آب حیات هستند؛ اگر از روی خلوص باشد، سبب آباد شدن دنیا و آخرت می‌شود.  به یقین این اشک از اهل تقوا مورد قبول است.

🌼 تباکی مبادا از روی ریا باشد باید جهت  ایجاد حال بکا و برای احترام به ساحت مجلس عزای حسینی باشد.

🌼 آیا حقیقت حسین را شناخته‌ایم؟ آیا درس آزادگی و چنگ زدن به مکارم را از او یاد گرفته ایم؟ آیا ما نیز چون او عاشق شده ایم؟ عشق خدا در دلمان می جوشد ؟

🌼 عشق حسین باید فطرت مرا بیدار کند، آیا در مکتب حسین به توحید رسیده‌ایم؟

🌼 آیا با خواندن کلام امام حسین علیه‌السلام چراغ توحید در وجودمان روشن می‌شود؟

🌼 حسین جواهر است؛ همه، جواهر را دوست دارند، اما کسی که جواهر شناس است جواهر نشان است.

🌼 هرچه نظر الله است از آن قبله عشق به عالم می تابد.

🌼 حسین آسمان است باید تبدیل به زمین حسین شویم.

🌼 ماموم باید حجت الله را که بر همه چیز محیط است بتواند ترجمه‌اش نماید.

🌼 کسی که رو به کعبه می‌کند، باید شبیه کعبه باشد.

🌼 دستمان را که هنگام طلب روزی بالا می بریم به خاطر آن است که خداوند رزق خود را در آسمان قرار داده است، روبه ولایت که می‌کنیم و با ولایت خدای خود را می‌خوانیم، با توسل مقرب خدا می‌گردم.

🌼 شیعه کسی است که به امام خود بافته شده باشد.

🌼 هر اتفاقی که در آسمان می‌افتد در زمین هم تاثیر می‌گذارد، آسمان هفتم به تک تک آسمان‌ها بافته شده است هرچه در آن رخ می‌دهد به سایر آسمان‌ها و زمین‌ها تاثیر می‌گذارد.

🌼 زمین نه ایستاده است بلکه به همراه آسمان در حال سیر است، همراه با سرعتی که کهکشان دارد در حال حرکت است.

🌼 آیا به شرح الحسین یا وصف الحسین دست یافته‌ایم؟ این معرفت هرچقدر هم که سخت باشد خداوند آن را به دل عاشقانه حقیقی می‌اندازد.

🌼 من اگر خود را بشناسم قادر به شناخت خدایم خواهم شد، خداوند هرچه در ظرف من ریخته باشد من به همان میزان به معرفت الله دست پیدا میکنم.

🌼 باید ظرف خود را بزرگ سازم این ظرف، به وسیلة الله و ولی خدا بزرگ می شود و اندازه آن افزایش پیدا می‌کند ( بندگی حقیقی خدا سبب افزایش ظرف وجود می‌شود)

🌼 من بدون حجت الله به اندازه و حد و حدود خود به معرفت الله دست پیدا می‌کنم اگر بخواهم از محدودیت خلاص شوم باید ظرف وجود خود را بزرگ سازم باید به معرفت امام برسم تا ظرفیت وجودم به گستردگی ازل تا ابد شود(پس باید مجهز به امام حسین گردم)

🌼 اگر خداوند اراده عظمت کند، آن را به کدام خزینه جاری می‌سازد؟ من اگر متصل به حجت الله شوم من نیز خزینه دار خواهم شد!

🌼علم توحید عالی ترین علم است

🔅🌼محاسبه معرفت حسینیه 🌼🔅

🌹سفره محاسبه معرفت حسینیه را پهن نمایید، به عبادت «تفکر حسینیه» مشغول شوید.

🌹«دروس حسینیه» را مرور نمایید، از درس توحید تا دروس عالی عبادت و بندگی و مکارم الاخلاق، آزادگی و ردیف آن تا بتوانید «نمره حسینیه» خود را مشخص نمایید.

🌹به رشد و «تغذیه حسینیه» دقت کنید، میزان پرواری از نعمت حسینیه توجه نمایید، چه خورده‌ایم چه برده‌ایم؟! آثار نور و حب حسین را بررسی کنیم، اگر رو به پیشرفت هستیم پس مغبوطیم، آیا همانیم پس مغبونیم، اگر پس رفت داریم بیم گرفتار لعنتیم.

🌷🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‏ عِبَادَةِ سَنَةٍ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْباب‏[1]

🔆امام صادق علیه السلام: ساعتی اندیشه کردن از عبادت یک سال برتر است، این حقیقت را فقط صاحبان لبّ و مغز می‌دانند.

🌹در حسین اندیشه کنیم، در عشق و شهادتش، در علت و آثار قیامش، به وظیفه خود در قبال حسین و قیامش.

🌹قبل از گریستن و گریاندن و تباکی و سینه زدن،  ساعتی به تفکر بنشینیم و در عمل خود و خلوص آن و در عظمت و مرام و راه و هدف و معرفت  حسین علیه السلام بیندیشیم.

🔅🌼 امام حسین پایگاه معرفت الله است🌼🔅

🌹هدف را فراموش نکنیم، حسین برای عبادت بهتر و عالی‌تر و برای سرعت گرفتن در بندگی و در شتاب گرفتن در مکارم است.

🌹حسین روغن چراغ بندگی را در دل ما تقویت می‌کند.

🌹حسین دستگاه معرفت الله است.

🌷🔆عَنْ عَبْدِ الْكَرِيمِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ عَطَاءٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ خَرَجَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ‏ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ‏ عَلَيْهِمْ طَاعَتُه‏[2]

🔆امام حسين عليه السلام فرمود: اى مردم! همانا خداى بزرگ بندگان را نيافريده مگر براى آنكه او را بشناسند، وقتى او را شناختند او را پرستش خواهند كرد، هنگامى كه او را پرستش كردند از بندگى غير او بى نياز مى‌شوند. مردى گفت: اى فرزند رسول خدا، پدر و مادرم فدايت باد، شناخت خدا چيست؟ فرمود: عبارتست از شناخت مردم هر زمان امامشان را، آن امامى كه اطاعت او بر آنها واجب است.

🌷🔆 السَّلَامُ عَلَى مَحَالِّ مَعْرِفَةِ اللَّهِ‏ السَّلَامُ عَلَى مَسَاكِنِ ذِكْرِ اللَّهِ

🌷🔆 وَ مَنْ عَرَفَهُمْ‏ فَقَدْ عَرَفَ اللَّهَ وَ مَنْ جَهِلَهُمْ فَقَدْ جَهِلَ اللَّهَ

🔅🌼 جان جواهر شناس حسینی باشیم🌼🔅

🌹حسین جواهری است که هنوز باطنش گشوده نشده و همه از ظاهرش عاشق اویند؛ اگر گشوده شود چه می‌شود! راز معرفت جواهر الهی چیست؟!

🔅🌼 ما زمین آسمان حسینیم🌼🔅

🌹هر زمینی آسمانی دارد، هر موجودی آسمانی دارد، یدالله بر فراز همه دستان است، حجت الهی همه را در خود غرق نموده است، یعنی همه غرق رحمت و عظمت خدایند، حسین لذیذترین راه بندگی و لطیف‌ترین طریق درک عشق الهی است.

🌹تحولات آسمان به زمین منتقل میشود! هر نوع تحول ولایت بر موالی منتقل می‌گردد، مأموم به امواج و نوسان و ارتعاشات امام آرایش می‌گیرد.

🌷🔆 عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع‏ قَالَ قُلْتُ لَهُ: أَخْبِرْنِي عَنْ قَوْلِ اللَّهِ‏ وَ السَّماءِ ذاتِ الْحُبُكِ‏، فَقَالَ هِيَ‏: مَحْبُوكَةٌ  إِلَى الْأَرْضِ وَ شَبَّكَ بَيْنَ أَصَابِعِهِ.[3]

🔆حسین‌بن‌خالد گوید: از امام رضا (علیه السلام) درباره‌ی آیه: و السَّمَاء ذَاتِ الحُبُکِ پرسیدم، حضرت (علیه السلام) فرمود: «آسمان و زمین به هم بافته شده است». و برای نشان‌دادن آن، انگشتان دو دست خود را در هم فرو برد.

🌹زمین مترجم آسمان است؛ اتفاقات آسمان در زمین همان آسمان نقش می‌بندد.

🌹ماموم واقعی مترجم حجت الهی است.

🔅🌼 حسین آسمان عشق و بندگی است🌼🔅

🌻🔆الذاريات : 22   وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ

🔆و روزى شما در آسمان است و آنچه به شما وعده داده مى‏شود!

🌷🔆 قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِذَا فَرَغَ أَحَدُكُمْ مِنَ الصَّلَاةِ فَلْيَرْفَعْ يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ وَ لْيَنْصَبْ فِي الدُّعَاءِ، فَقَالَ ابْنُ سَبَإٍ:

يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَ لَيْسَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ مَكَانٍ؟ قَالَ: بَلَى، قَالَ فَلِمَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ؟ فَقَالَ: أَ وَ مَا تَقْرَأُ: «وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ» فَمِنْ أَيْنَ تَطْلُبُ الرِّزْقَ إِلَّا مِنْ مَوْضِعِ الرِّزْقِ [وَ مَوْضِعُ الرِّزْقِ‏] وَ مَا وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ السَّمَاءُ.[4]

🔆امام صادق عليه السلام ـ به نقل از پدرانش ـ فرمود امام على عليه السلام فرمود : هر گاه فردى از شما نمازش را تمام كرد، دستانش را به سوى آسمان بردارد و در دعا كردن بكوشد. عبد اللّه بن سبأ عرض كرد: اى امير المؤمنين! مگر خدا در همه جا نيست؟ حضرت فرمود: چرا. عرض كرد: پس، چرا بنده، دستانش را به سوى آسمان بلند كند؟ حضرت فرمود: مگر نخوانده‌اى: «و در آسمان است روزى شما و آنچه وعده داده مى شويد». آيا روزى را جز از جايگاهش بايد خواست؟

🌹شربت عشق و ملاحت بندگی را از درگاه الهی از جایگاه مخصوصش طلب کنیم. قبله عشق را پیدا کن و از آن سو از درگاه معشوق طلب کن،

🔅🌼 حسین کعبه عشق و عبادت است🌼🔅

🌹ولایت آسمان دلها و جانها و تن‌هاست

🌷🔆 عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏ … وَ قَوْلُهُ‏ وَ السَّماءِ ذاتِ الْحُبُكِ‏ قَالَ: السَّمَاءُ رَسُولُ‏ اللَّهِ ص وَ عَلِيٌّ ع ذَاتُ الْحُبُكِ- وَ قَوْلُهُ‏ إِنَّكُمْ لَفِي قَوْلٍ مُخْتَلِفٍ‏ يَعْنِي مُخْتَلِفٍ فِي عَلِيٍّ يَعْنِي اخْتَلَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ فِي وَلَايَتِهِ- فَمَنِ اسْتَقَامَ عَلَى وَلَايَةِ عَلِيٍّ ع دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ مَنْ خَالَفَ وَلَايَةَ عَلِيٍّ دَخَلَ النَّارَ وَ قَوْلُهُ‏ يُؤْفَكُ عَنْهُ مَنْ أُفِكَ‏ فَإِنَّهُ يَعْنِي عَلِيّاً ع مَنْ أُفِكَ عَنْ وَلَايَتِهِ أُفِكَ عَنِ الْجَنَّة[5]

🔆امام باقر (علیه السلام)- ابوحمزه‌ی ثمالی از امام باقر (علیه السلام) روایت می‌کند که فرمود: در آیه: وَ السَّمَاء ذَاتِ الحُبُکِ؛ منظور از آسمان، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می‌باشد و منظور از بافته شده، حضرت علی (علیه السلام) می‌باشد.

🔅🌼 شرح و وصف الحسین🌼🔅

🌹هر که نتواند به شایستگی و در حد توانایی، حسین را شرح و وصف کند، از حسینی بودن به دور است.

🌹من عرف نفسه، من عرف امامه، ما باید مجهز به دستگاه تکامل شویم، با این تجهیز دیگر من همان من نیستم، بلکه یک تشکیلات عظیم هستم و اراده الهی در آن تحقق می‌یابد، مفعول و معمول و مصنوع صرف است باید حس مربوبیت کامل شود، رب به کمال مطلق است و «کل یوم به شأن» است.

🌻🔆المائدة : 35   يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

🔆اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! تقوای خدا را پیشه کنید! و وسيله‏اى بسوی  او بجوئيد! و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد!

🌹 راه نورد و نور نورد، آسمان نورد، زیبانورد، لذت نورد، بندگی نورد حسین باشیم.

🌹 مگر حسین راه خدا نیست، پس چقدر در این راه بسوی الله سیر نموده‌ایم؟ مگر حسین نور خدا نیست، پس چقدر مشتعل به نور خدائیم؟

🔅🌼 بلبل گلزار حسین باشیم🌼🔅

🌹سوسک و موش و کفتار و کرکس و امثال آنها چقدر از گل لذت میبرند؟! از آسمان، از صدای بلبل و نسیم هوا و منظر آسمان و از تفکر و تامل و از علم و از توحید چقدر مسرور می‌شوند؟!

🌹لذت بری خود از علم با علم حسینی را سنجش کن، تا عیار حسینی خود را سنجش کنی!

🔅🌼مزار حسین محل رسیدن به معرفت الله است 🌼🔅

🌷🔆 الرِّضَا ع قَالَ: سُئِلَ أَبِي عَنْ إِتْيَانِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع فَقَالَ صَلُّوا فِي الْمَسَاجِدِ حَوْلَهُ وَ يُجْزِئُ فِي الْمَوَاضِعِ كُلِّهَا أَنْ تَقُولَ- السَّلَامُ عَلَى أَوْلِيَاءِ اللَّهِ وَ أَصْفِيَائِهِ السَّلَامُ عَلَى أُمَنَاءِ اللَّهِ وَ أَحِبَّائِهِ السَّلَامُ عَلَى أَنْصَارِ اللَّهِ وَ خُلَفَائِهِ السَّلَامُ عَلَى مَحَالِّ مَعْرِفَةِ اللَّهِ‏ السَّلَامُ عَلَى مَسَاكِنِ ذِكْرِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى مُظَاهِرِي أَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْيِهِ السَّلَامُ عَلَى الدُّعَاةِ إِلَى اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى الْمُسْتَقِرِّينَ فِي مَرْضَاةِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى الْمُمَحَّصِينَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى الْأَدِلَّاءِ عَلَى اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى الَّذِينَ مَنْ وَالاهُمْ فَقَدْ وَالَى اللَّهَ وَ مَنْ عَادَاهُمْ فَقَدْ عَادَى اللَّهَ وَ مَنْ عَرَفَهُمْ‏ فَقَدْ عَرَفَ اللَّهَ وَ مَنْ جَهِلَهُمْ فَقَدْ جَهِلَ اللَّهَ وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِهِمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ وَ مَنْ تَخَلَّى مِنْهُمْ فَقَدْ تَخَلَّى مِنَ اللَّهِ أُشْهِدُ اللَّهَ أَنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمْتُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبْتُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ عَلَانِيَتِكُمْ مُفَوِّضٌ فِي ذَلِكَ كُلِّهِ إِلَيْكُمْ لَعَنَ اللَّهُ عَدُوَّ آلِ مُحَمَّدٍ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ مِنْهُمْ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ هَذَا يُجْزِئُ فِي الزِّيَارَاتِ كُلِّهَا وَ تُكْثِرُ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ تُسَمِّي وَاحِداً وَاحِداً بِأَسْمَائِهِمْ وَ تَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ مِنْ أَعْدَائِهِمْ وَ تَخْتَارُ لِنَفْسِكَ مِنَ الدُّعَاءِ مَا أَحْبَبْتَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ.[6]

🔅🌼 با حسین باید عشق الهی را تجربه نماییم🌼🔅

🌷🔆الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع قَالَ: قَالَ لِي يَا بِشْرَ بْنَ غَالِبٍ مَنْ‏ أَحَبَّنَا لَا يُحِبُّنَا إِلَّا لِلَّهِ جِئْنَا نَحْنُ وَ هُوَ كَهَاتَيْنِ وَ قَدَّرَ بَيْنَ سَبَّابَتَيْهِ وَ مَنْ‏ أَحَبَّنَا لَا يُحِبُّنَا إِلَّا لِلدُّنْيَا فَإِنَّهُ إِذَا قَامَ قَائِمُ الْعَدْلِ وَسَّعَ عَدْلَهُ الْبَرَّ وَ الْفَاجِر[7]

🔆امام حسين عليه السلام: هر كه ما را دوست بدارد و اين محبّت او جز به خاطر خدا نباشد [در روز قيامت] ما و او مانند اين دو ـ حضرت دو انگشت اشاره اش را به موازات هم قرار داد ـ وارد مى شويم و هر كه ما را دوست بدارد و اين محبّت او جز براى دنيا نباشد (در این صورت) هرگاه برپا كننده عدالت قيام كند، عدالت و دادگرى او شامل نيكوكار و بدكار خواهد شد.

🌹کسی که اهل بیت علیهم السلام را بخاطر دنیا دوست بدارد با فاجر تفاوتی ندارد.

🌹سینه خود را حسین آباد حسین قرار دهیم، انسان غافل یزیدآوار است، کسی که عاشق معصیت باشد شبه یزید است.

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج‏68 ؛ ص327  مجلسى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.

[2] علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص9  ابن بابويه، كتاب فروشى داورى – قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م.

[3] تفسير القمي ؛ ج‏2 ؛ ص328  قمى، دار الكتاب – قم، چاپ: سوم، 1404ق.

[4] تفسير نور الثقلين    ج‏5    124 حويزى، اسماعيليان – ايران – قم، چاپ: 4، 1415 ه.ق.

[5] تفسير القمي ؛ ج‏2 ؛ ص329  قمى، دار الكتاب – قم، چاپ: سوم، 1404ق.

[6] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏4 ؛ ص579  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[7] المحاسن ؛ ج‏1 ؛ ص61  برقى، احمد بن محمد بن خالد، دار الكتب الإسلامية – قم، چاپ: دوم، 1371 ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.