🌻🔆مراقب وصف خود باشید🔆🌻

5

🌼🔆🌼توحید کاظمیه🌼🔆🌼

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 « دور و نزدیک برای او یکسان است»  «راز یکسانی »  «راز زکات در رکوع » « اسرار کاظمیه»  « شامگاه ولادت امام کاظم علیه السلام» و … چکیده با تکمله       1403.04.07    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🔅🌼  طرح و نقشه جغرافیای بحث🌼🔅

🌼امام کاظم علیه السلام امام حق و نور  و هدایت و سعادت و اسرار است.

🌼 حساب و کتاب تمام عاشقان در جان حضرت امام کاظم علیه السلام است همچنین حساب و کتاب تمام دشمنان اسلام و در هم شکننده تمام منافقان عالم است ( وَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ مُحْصِي الْمُحِبِّينَ وَ الْمُبْغِضِينَ وَ قَامِعُ الْمُنَافِقِين‏)

🌼 برای طیب و طاهر شدن به ولایت امام کاظم علیه السلام نیازمندیم(وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ طَاهِراً مُطَهَّراً، فَلْيَتَوَلَّ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الْكَاظِم‏)

🌼 هر لحظه باید با حضرت کاظم به عهد حجت کاظمیت تجدید عهد ولایت کنیم.   حس ولایت کاظمی باید پیوست زنده و جاری باشد. 

🌼 باید غدیر کاظمیه را احیا کنیم، غدیر علوی قطعا از کوی و کوچه کاظمی نیز گذشته است.

🌼 غدیر منظومه است یک عضو اعلای این منطومه امام کاظم علیه السلام است.

🌼 حجییت، یک سامانه است این سامانه با تک تک ائمه کامل می شود.

🌼 فراموش کردن امام کاظم خاموش کردن جان است.  ما با امام خودمان را می شناسیم، دیده‌مان باید به این نور، باز باشد.

🌼 آیه ولایت، اسرار مختلفی در خود دارد .   زکات به هنگام رکوع ولی الله، این موضوع ظاهر و باطن دارد .  مولا نفس نماز است او لحظه ای از رکوع خارج نمی شود.   تک تک امامان به حال رکوع زکات می دهند.

🌼 آیا زکات کاظمی را از جان امام کاظم دریافت کرده‌ایم؟

🌼 امام حجت و ستاد اِنعام خداست.   خضوع و خشوع امام  محل انتشار عنایات خاص الله است.

🌼 اگر کاظم آل محمد را فراموش کنیم از زکان خاص خدا محروم می شویم.

🌼 قرآن بدون عترت، مثل خورشید بدون روشنایی است همچون علم بدون حکمت است.

🌼 هر یک از ائمه به یک حکم یک قانون خاص خداست.

🌼 اگر به طیف نور، طیف جدیدی اضافه شود دیده‌ی ما به پنهانی‌های خاصی روشن خواهد شد.

🌼 با هریک از ائمه نادیده‌های خاص را خواهیم دید، پس باید حجج خدا را بشناسیم و با این دیده‌ها به جهان هستی بنگریم.   ذائقه ما باید به این طعم آشنا باشد ( عنصر کاظمیه وجود خود را باید احیا کنیم) 

🌼امام کاظم لایه‌ها و طبقاتی دارد، باید به تقوای کاظمیه ملبس شویم و با این لباس به ملاقات خدا بشتابیم و همچنین با لباس تک تک ائمه .

🌼 کلام امام روح دارد، کلام امام زنده است، چون از سامانه زنده یکپارچه صادر شده است، هر بار با بارقه‌ی جدید ظاهر می شود.

🌼 نزول و فرود آمدن نشان نقصان است.

🌼 علم، قدرت و عظمت خدا به هر کجایی که وجود نداشته باشد، آنجا وجود نخواهد داشت.

🌼 هر چیزی هم در پدید آمدن و هم در بقا یافتن به الله نیاز دارد.

🌼 خداوند در مکان نبود که مکان را آفرید.

🌼 صرف اراده الله به وجود آورنده است، اراده او نیز خلق اوست.

🌼 خداوند زمان و مکان را در زمان و مکان نیافریده است بلکه در فرا زمان و فرامکان آفریده است، پس هیچ‌ یک از مختصات زمان و مکان برای او تفاوت ندارد .

🌼 از نگاه دیگر دوری و نزدیکی جعل( قانون) است او به اول و آخر هر چیزی اشراف دارد، نه اشراف همزمانی، بلکه اشراف فراتر از همزمانی به ناچار از یکسان و همزمانی استفاده می کنیم، اگر او به اول و آخر اشراف نداشت اصلا پدیده‌ای وجود نداشت.

🌼 اگر او دور و نزدیک را همزمان درک نکند اصلا نزدیک و دور وجود نخواهد داشت.

🌼 ما ماهیت دور و نزدیک را نمی دانیم.

🌼 هر موجودی در مختصات خود محدود است.

🌼 ما در گذشته به سر می بریم هنوز حال را درک نکرده‌ایم.   زمانی که به آسمان نگاه می‌کنیم در حال تماشای گذشته هستیم.

🌼 زمان و مکان برای ما معما است.

🌼 اگر اراده کند دور، نزدیک و نزدیک‌ را دور می سازد.

🌼 فزونی پذیری نشان نقصان است، چرا که چیزی را نداشته و سپس آن را بدست آورده است.

🌼 در نزول و صعود، نوعی نقصان و فزونی وجود دارد.

🌼 هر نزول و صعودی با حرکت اتفاق می افتد که خود حرکت نیاز به حرکت درآورنده دارد.   فاصله را او آفریده است.   راتق و فاتق زمان اوست.

🔅🌼 امام تندیس توحید است🌼🔅

🌹توحید بعد از اقرار به وحدانیت الله یکتا و رسالت نبی مبارک با اقرار به ولایت تحقق می‌یابد. چرا که ولایت تندیس توحید است، تا در ولایت هضم نشویم توحید را درک نکنیم.

🌹از هر حال و احوال امام می‌توان بهره جست، از حال نماز و نیایش و شور و عشق، ملکوت و جبروتش، نَفَس و نور و علمش.

🔅🌼 رکوع جاودانه🌼🔅

🌹نماز بدون رکوع و سجود معنا ندارد، گویا که رکوع اهل بیت علیهم السلام ستاد اِنعام و محبت و کرم الهی است، حضرات،  به حق روح رکوع و سجودند و در هر زمانی فارغ از محدودیت زمانی و مکانی رکوع‌شان استمرار دارد.

🌻🔆المائدة : 55   إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ

🌻🔆 ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏اند؛ همانها كه نماز را برپا مى‏دارند، و در حال ركوع، زكات مى‏دهند.

🌹در آیه «انما ولیکم الله» «الذین» آمده که جمع است، به واقع به همه ائمه اطهار علیهم السلام اشاره دارد که همه آنها به حال رکوع زکات می‌دهند!

🌹آیا زکات از امام کاظم علیه السلام گرفته‌ای؟  امام موسی بن جعفر (کاظم) علیه السلام نیز در این این آیه می‌درخشند.

🔅🌼قرآن در معیت عترت 🌼🔅

🌹علم بدون عترت، قرآن بدون عترت معنا ندارد، قرآن نرم افزار و حجت خدا سخت‌افزار آن است، قرآن نور و تک تک امامان چراغ آنند، گل قرآنند، هر کدام روشنایی خاص، طراوت خاص خود دارند، محرومیت از هر کدام محرومیت از نور و علم و روشنایی است.

🌹علم بدون عترت مثل علم بدون حکمت است. ثروت بدون عترت فتنه‌انگیز است، همچنین قرآن بدون عترت، که هر شغالی ادای تدین در می‌آورد.

🌹حکومت بدون عترت حکومتی دجالی است.

🔅🌼 امام کاظم علیه السلام نمک ویژه جهان هستی است🌼🔅

🌹اگر خدای متعال کاظم را از جهان بردارد جهان از هم می‌پاشد. اگر یک قانون عوض شود، نظم جهان از هم گسیخته می‌شود.

🌹اگر تنها نمک از جهان حذف شود جهان به چه حالی می‌افتد؟! اگر یک عنصر از عناصر جهان هستی حذف و یا عوض شود چهره زیبای جهان هستی دگرگون می‌شود.

🌹اگر محبت و معرفت و ولایت امام کاظم علیه السلام از جان ما حذف شود، نظام جان ما از هم می‌پاشد، بدون کاظم، بی‌نمک کاظمی خواهیم بود!

🌹بدون ستاره کاظمی، بدون عضو اعلای کاظمی، سرزمینی ناقص و خاموش خواهیم بود.

🔅🌼ولایت عترت بر جان ما حاکم است 🌼🔅

🌹دل ما اگر تحت محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام باشد، این دل آسمان عظیمی خواهد بود. مسجد و محراب اعلایی خواهد داشت.

🌹ولایت عترت بر جان ما حاکم است وظیفه داریم تا حس‌اش کنیم.

🌹 هریک از ائمه در انطباق با اعصار ملکوتی، ما در عصر مادی با حضرات ملاقات نداریم اما به افق «فراغ زمانی» میتوانیم عصر دنیوی حضرات را نیز درک و در عصر ملکوتی حضرات نیز حضور مداوم داشته باشیم.

🌹امکان اتصال و ارتباط با تک تک ائمه هست و باید باشد، ارتباط ما با حضرات مثل ارتباط رگ و سلسله اعصاب آن است، ارتباط اعضاء با پیکر آن است.

🌹عضوهایی که هنوز نروئیده‌اند و تحت ولای ولایت خواهند روئید، پس ولایت عترت لازمه تکامل است.

🔅🌼 برج کاظمیه🌼🔅

🌹معرفت خود را نسبت به تک تک اهل بیت علیهم السلام باید تجدید و تعطیر و تقویت نماییم، باید پیوسته عهد و پیمان ولایت تک تک ائمه تجدید گردد.

🌹نباید غدیر کاظمیه فراموش شود، غدیر علویه در سیر خود از مدار هر یک از حضرات گذر نموده است!

🌹امام کاظم علیه السلام حجت خداست، وقتی به آسمان نگاه می‌کنیم این آسمان با ابراجش شناخته می‌شود، فقدان  هر یک از ابراج، آسمان را از آسمان بودن خواهد انداخت؛  آسمان جان ما با ولایت تک تک حضرات کامل می‌شود. برج کاظمیه در منطقه خاص جغرافیای جان و دل ما قرار دارد.

🌻🔆البروج : 1   وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ

🔆سوگند به آسمان كه داراى ابراج است،

🌷🔆رَسُولُ اللَّه ص قَالَ: «أَمَّا السَّمَاءُ فَأَنَا، وَ أَمَّا الْبُرُوجُ فَالْأَئِمَّةُ بَعْدِي، أَوَّلُهُمْ عَلِيٌّ وَ آخِرُهُمْ الْمَهْدِيُّ».[1]

🔅🌼 کلام ملکوت امام ملکوت🌼🔅

🌹سیر در ملکوت کلام امام کاظم علیه السلام برای فتح جان و جهان کاظمیه ضروری است. با امام کاظم علیه السلام فتح الفتوح رخ خواهد داد.

🌹کلام حضرت امام کاظم علیه السلام ابواب و دریچه‌هایی را به روی ما خواهد گشود.

🌹کلام حضرت دارای روح و نور است، زنده است، کلامش خودش را تفسیر می‌کند، کلامش سامانه‌ای زنده و پویا  از اسباب کاظمیه است، نمایشگر است، با هر بار مراجعه نمایش جدیدی رخ خواهد می‌دهد.

🔅🌼 توحید کاظمیه🌼🔅

🌷🔆عَنْ أَبِي إِبْرَاهِيمَ ع قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَهُ قَوْمٌ يَزْعُمُونَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَنْزِلُ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا فَقَالَ إِنَ‏ اللَّهَ‏ لَا يَنْزِلُ‏ وَ لَا يَحْتَاجُ‏ إِلَى أَنْ يَنْزِلَ إِنَّمَا مَنْظَرُهُ‏  فِي الْقُرْبِ وَ الْبُعْدِ سَوَاءٌ لَمْ يَبْعُدْ مِنْهُ قَرِيبٌ وَ لَمْ يَقْرُبْ مِنْهُ بَعِيدٌ- وَ لَمْ يَحْتَجْ إِلَى شَيْ‏ءٍ بَلْ يُحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ هُوَ ذُو الطَّوْلِ‏ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‏ أَمَّا قَوْلُ الْوَاصِفِينَ إِنَّهُ يَنْزِلُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَإِنَّمَا يَقُولُ ذَلِكَ مَنْ يَنْسُبُهُ إِلَى نَقْصٍ أَوْ زِيَادَةٍ وَ كُلُّ مُتَحَرِّكٍ مُحْتَاجٌ إِلَى مَنْ يُحَرِّكُهُ أَوْ يَتَحَرَّكُ بِهِ فَمَنْ ظَنَّ بِاللَّهِ الظُّنُونَ هَلَكَ فَاحْذَرُوا فِي صِفَاتِهِ مِنْ أَنْ تَقِفُوا  لَهُ عَلَى حَدٍّ تَحُدُّونَهُ بِنَقْصٍ أَوْ زِيَادَةٍ أَوْ تَحْرِيكٍ أَوْ تَحَرُّكٍ أَوْ زَوَالٍ أَوِ اسْتِنْزَالٍ أَوْ نُهُوضٍ أَوْ قُعُودٍ فَإِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ عَنْ صِفَةِ الْوَاصِفِينَ وَ نَعْتِ النَّاعِتِينَ وَ تَوَهُّمِ الْمُتَوَهِّمِينَ‏ وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ‏ الَّذِي يَراكَ حِينَ تَقُومُ‏ وَ تَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ‏.[2]

🔆وقتی به امام کاظم علیه السلام گفته شد عده‌ای عقیده دارند که خدا به آسمان دنیا نزول می کند فرمود: خداوند فرود نیاید و نیازی به فرود آمدن ندارد زیرا که دوری و نزدیک از منظر او یکسان است، هیچ نزدیکی از او دور نشده و هیچ دوری به او نزدیک نگشته، او به چیزی نیاز ندارد، بلکه نیاز همه به اوست او عطا کننده است، شایسته پرستشی جز او نیست، عزیز و حکیم است.

اما گفته وصف کنندگانی که گویند: «خدای تبارک و تعالی فرود آید» و این سخن را کسی گوید که خدا را به کاهش و فزونی نسبت دهد. به علاوه هر متحرکی احتیاج به محرک یا جنبیدن دارد، کسی که این گمان‌ها را به خدا برد هلاک گردد، بپرهیزید از اینکه راجع به صفات خدا حدی قائل شوید و او را به کاهش یا فزونی یا تحریک یا تحرک یا انتقال یا فرود آمدن یا برخاستن و یا نشستن محدود کنید، خدا از توصیف واصفان و ستایش ستایندگان و توهم متوهمان، والا و گرامی است…  وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ‏ الَّذِي يَراكَ حِينَ تَقُومُ‏ وَ تَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ

🔅🌼غواصی در کلام امام کاظم علیه السلام 🌼🔅

🌸☘️عَنْ أَبِي إِبْرَاهِيمَ ع قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَهُ قَوْمٌ يَزْعُمُونَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَنْزِلُ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا

☘️وقتی به او گفته شد عده ای عقیده دارند که خدا به آسمان دنیا نزول می کند

🌹کسی به جایی نازل می‌شود، که در آنجا نباشد، او به «بالاتر از بودن» در هر جا هست، او با «بالاتر از هست» در هر جا هست؛

🌹 خدا بالاتر از «بودن» هست، او همه جا هست و  قدرت و علم و عظمتش محیط و اشراف بر هر چیزی است.

🌹هر «جا» هست، با او هست، به اراده او هست، «هست» با او هست، او فراتر از هستی است.

🌷🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ  «ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى‏ ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أَدْنى‏ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ ما كانُوا»  فَقَالَ هُوَ وَاحِدٌ أَحَدِيُّ الذَّاتِ بَائِنٌ مِنْ خَلْقِهِ وَ بِذَاكَ وَصَفَ نَفْسَهُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحِيطٌ بِالْإِشْرَافِ وَ الْإِحَاطَةِ وَ الْقُدْرَةِ  «لا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ فِي السَّماواتِ وَ لا فِي الْأَرْضِ وَ لا أَصْغَرُ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْبَرُ» بِالْإِحَاطَةِ وَ الْعِلْمِ لَا بِالذَّاتِ‏  لِأَنَّ الْأَمَاكِنَ مَحْدُودَةٌ تَحْوِيهَا حُدُودٌ أَرْبَعَةٌ  فَإِذَا كَانَ بِالذَّاتِ لَزِمَهُ الْحَوَايَةُ..[3]

🔆 از امام جعفر صادق عليه السلام روايت است در فرموده خداى تعالى: «ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى‏ ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ»، يعنى: «نمى‏باشد و واقع نمى‏شود از راز گفتن سه كس، مگر اين‏كه خدا چهارم ايشان است، و نه راز گفتن پنج كس، مگر آن‏كه او ششم ايشان است»

كه حضرت فرمود: «خدا يكى است و يگانه واحدي الذات است و از خلق خود جدا است و به همين، خويش را وصف نموده و خدا به هر چيز احاطه دارد، و به طور اطلاع بر وجه استعلا و احاطه و قدرت: «لا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ فِي السَّماواتِ وَ لا فِي الْأَرْضِ وَ لا أَصْغَرُ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْبَرُ» يعنى: «دور شود و پوشيده نگردد از او هم سنگ مورچه خُرد، يا به وزن ذره‏اى از ذرات هوا در آسمان‏ها، و نه در زمين، و نه خُردتر از آن، و نه بزرگ‏تر از اين» وليكن به طور احاطه و علم، نه به اعتبار و ذات مقدس؛ زيرا كه مكان‏ها به اندازه در مى‏آيند، و حدود چهارگانه گرداگرد آن را فرا مى‏گيرد.

🌻🔆طه : 5   الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‏

🔆رحمان بر عرش استواء دارد(بر هر چیزی استواء دارد چیزی نزدیک‌تر از چیز دیگر به او نیست)

🌷🔆عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‏. فَقَالَ: «اسْتَوَى عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ، فَلَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَقْرَبَ إِلَيْهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ».[4]

از امام صادق علیه السلام از سخن خدای عزّ و جلّ «رحمان بر عرش استواء دارد» سؤال شد، حضرت فرمودند: بر هر چیزی استواء دارد چیزی نزدیک‌تر از چیز دیگر به او نیست.

🔅🌼فرود آمدن دلیل نیاز است 🌼🔅

☘️🌷 فَقَالَ: إِنَ‏ اللَّهَ‏ لَا يَنْزِلُ‏ وَ لَا يَحْتَاجُ‏ إِلَى أَنْ يَنْزِلَ

☘️ فرمود: خداوند فرود نیاید و نیازی به فرود آمدن ندارد

🌹نزول نشان بارز نیاز است، نزول نشان نقصان و محدودیت است، خودش که «الله اکبر» است، اگر علم و قدرت و عظمتش در هر جایی نباشد، آن «مکان و محل» نخواهد بود. علمش و قدرتش و اسماء حسنایش در هر محلی حضور و احاطه مطلق دارد و ذات کبریائیش فراتر از احاطه‌گی و اشراف است.

🌹«بودن» نیازی از جنس «بودن» است، «تداوم بودن» نیازی دیگر است.

🌹 مکانی که نبود و آفریده شد، به یقین او در مکان نبود که مکان را آفرید، مقام قبل از مکان و مکانت، از جنس مکان نیست، از جنس فهمیدن نیست، همین زمین و همین آسمان و هر مکانی، چه در مُلک و چه در ملکوت، نبودند و بوجود آمدند، پس او از هیچکدام از آنها، یعنی از عالم مُلک و نه از عالم ملکوت، آنها را نیافرید. صرف اراده او بوجود آورنده آنها بود و صرف اراده او بر دوام حیات اماکن و استمرار هستی آنهاست، پس اراده او پیوسته بر هر چیزی مستقر است و قطع نمی‌گردد، تازه اراده او خلق اوست، نمایشی از علم اوست و او از همه آنها برتر و بالاتر است و با هیچ‌کدام وصف نگردد.

🌷🔆عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَمَّنْ ذَكَرَهُ قَالَ: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ يَجُوزُ أَنْ يُقَالَ إِنَّ اللَّهَ شَيْ‏ءٌ قَالَ نَعَمْ يُخْرِجُهُ مِنَ الْحَدَّيْنِ حَدِّ التَّعْطِيلِ وَ حَدِّ التَّشْبِيهِ.[5]

🌷🔆عَنْ بُكَيْرِ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عِلْمُ اللَّهِ وَ مَشِيئَتُهُ هُمَا مُخْتَلِفَانِ أَوْ مُتَّفِقَانِ فَقَالَ الْعِلْمُ لَيْسَ هُوَ الْمَشِيئَةَ أَ لَا تَرَى أَنَّكَ تَقُولُ سَأَفْعَلُ كَذَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ لَا تَقُولُ سَأَفْعَلُ‏  كَذَا إِنْ عَلِمَ اللَّهُ فَقَوْلُكَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ دَلِيلٌ عَلَى أَنَّهُ لَمْ يَشَأْ فَإِذَا شَاءَ كَانَ الَّذِي شَاءَ كَمَا شَاءَ وَ عِلْمُ اللَّهِ السَّابِقُ لِلْمَشِيئَةِ. [6]

🌷🔆عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع أَخْبِرْنِي عَنِ الْإِرَادَةِ مِنَ اللَّهِ وَ مِنَ الْخَلْقِ قَالَ فَقَالَ الْإِرَادَةُ مِنَ الْخَلْقِ الضَّمِيرُ وَ مَا يَبْدُو لَهُمْ بَعْدَ ذَلِكَ مِنَ الْفِعْلِ وَ أَمَّا مِنَ اللَّهِ تَعَالَى فَإِرَادَتُهُ إِحْدَاثُهُ لَا غَيْرُ ذَلِكَ لِأَنَّهُ لَا يُرَوِّي‏  وَ لَا يَهُمُّ وَ لَا يَتَفَكَّرُ وَ هَذِهِ الصِّفَاتُ مَنْفِيَّةٌ عَنْهُ وَ هِيَ صِفَاتُ الْخَلْقِ فَإِرَادَةُ اللَّهِ الْفِعْلُ لَا غَيْرُ ذَلِكَ يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ بِلَا لَفْظٍ وَ لَا نُطْقٍ بِلِسَانٍ وَ لَا هِمَّةٍ وَ لَا تَفَكُّرٍ وَ لَا كَيْفَ لِذَلِكَ كَمَا أَنَّهُ لَا كَيْفَ لَهُ. [7]

🌷🔆عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: خَلَقَ اللَّهُ الْمَشِيئَةَ بِنَفْسِهَا ثُمَّ خَلَقَ الْأَشْيَاءَ بِالْمَشِيئَةِ. [8]

🔅🌼 نظرش بر هر چیزی یکسان است 🌼🔅

🌸☘️  إِنَّمَا مَنْظَرُهُ‏  فِي الْقُرْبِ وَ الْبُعْدِ سَوَاءٌ

☘️ چرا که منظرگاه او در نزدیکی و دوری یکسان است.

🌹زمان و مکان را او آفرید، زمان و مکان را در زمان و مکان نیافرید، بلکه به «لا زمان و لا مکان» و «فرازمان و مکان» به وصف و به فهم نیاید، او به اراده‌اش تمام مختصات «زمان و مکان» را به «فرا زمانی و فرا مکانی» می‌آفریند، پس نمی‌تواند هیچ‌یک از مختصات زمان و مکان برای او متفاوت باشد دور و نزدیک باشد.

🌹دور و نزدیک را او جعل نموده، دوری و نزدیک از جعلیات اوست از قوانین اوست،

🌹او اول و آخر هر چیزی را به قدرتش در احاطه و اشراف دارد، خدا به اول و آخر هر پدیده آگاه است و او به اول و آخر زمان و هر زمان،  اشراف  «همزمانی» نه، بلکه اشراف فراتر از «همزمانی» دارد.

🌹اگر او به اول و آخر پدیده‌ها آگاه نبود چیزی پدید نمی‌آمد، او فکر نمی‌کند، آحاد بعدی زمان و مکان را بررسی نمی‌کند، بلکه به صرف اراده و به فرازمانی می‌آفریند، انتظار از آن ماست او از زمان و انتظار و معطل ماندن بی‌نیاز است، او هر چیزی را نه به «آنی» بلکه به «فراآنی» آگاه است.

🔅🌼 نه چیزی به او و نه او به چیزی دور و نزدیک نمی‌شود🌼🔅

🌸☘️ لَمْ يَبْعُدْ مِنْهُ قَرِيبٌ وَ لَمْ يَقْرُبْ مِنْهُ بَعِيدٌ

☘️هیچ نزدیکی از او دور نشده و هیچ دوری به او نزدیک نگشته،

🌹نه چیزی به او و نه او به چیزی دور و نزدیک نمی‌شود، بلکه قدرت و علمش یکسان هر چیزی را در هر بعدی در احاطه دارد.

🌹اگر او دور و نزدیک را به «فراهمزمانی» درک نمی‌کرد، دور و نزدیکی نبود، نزدیک با او نزدیک، دور با او دور است، دوری و نزدیکی از برای موجودات است که محدودیت خود را درک کنند، به نیاز خود یقین یابند،

🌹دوری و نزدیکی علاوه بر حقیقتی که دارد یک نوع حس و ادراک است، یک نوع تحلیلی فهمی است، اما ماهیتش هنوز برای ما آشکار نیست، اما برای ما اثبات فقر و محدودیت ماست.

🌹هر موجودی در مختصات خود محدود و محصور است، نمی‌تواند از آن خارج شود، دور و نزدیک و گذشته و آینده، مختص موجودات است تا حریم خود را تشخیص دهند.

🌹ما هنوز در گذشته به سر می‌بریم ما شرح و تفسیر گذشته را نظاره می‌کنیم، کافیست سر خود را به طرف آسمان بگیریم.

🌹حتی زمان حال برای ما زمان حال نیست. حتی خود زمان و مکان برای ما معماست؛ برای ما دوری و نزدیکی مثل گذشته و آینده است! حتی نمیدانیم زمان چیست؟ مکان چیست؟

🔅🌼تلاش برای نزدک شدن تلاش برای رفع نیاز است 🌼🔅

🌸☘️ وَ لَمْ يَحْتَجْ إِلَى شَيْ‏ءٍ بَلْ يُحْتَاجُ إِلَيْهِ

☘️او به چیزی نیاز ندارد، بلکه نیاز همه به اوست او عطا کننده است،

🌹دور با او دور و نزدیک با او نزدیک است، اوست که ما را دور و نزدیک می‌سازد، اوست که ما را به فرو و فرا می‌برد.

🌹اگر اراده فرماید، دور را نزدیک و نزدیک را دور می‌سازد، همانطوریکه آتش را سرما و سرما را آتش قرار می‌دهد.

🔅🌼 او عزیز و حکیم است🌼🔅

🌸☘️ وَ هُوَ ذُو الطَّوْلِ‏ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

☘️شایسته پرستشی جز او نیست، عزیز و حکیم است.

🔅🌼 فزونی نشان بارز کاستی است🌼🔅

‏ 🌸☘️  أَمَّا قَوْلُ الْوَاصِفِينَ إِنَّهُ يَنْزِلُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَإِنَّمَا يَقُولُ ذَلِكَ مَنْ يَنْسُبُهُ إِلَى نَقْصٍ أَوْ زِيَادَةٍ

☘️ اما گفته وصف کنندگانی که گویند: خدای تبارک و تعالی فرود آید، این سخن را کسی گوید که خدا را به کاهش و فزونی نسبت دهد.

🌹فزونی پذیری نشان نقصان است، چرا که چیزی را دارا نیست بدست می‌آورد. نقص نبودن در محلی لازم نزول به آن محل است، در حالی که هر محلی به اراده او بقا دارد، بودن اماکن در هر مختصاتش فریاد حضور اراده و علم و قدرت اوست.

🌹همچنین وقتی موجودی از محلی به محل دیگر نازل می‌شود، از محل قبلی خارج و به محل جدید حضور می‌یابد، یعنی در نزول و صعود هر دو نقصان و فزونی متصور است.

🔅🌼حرکت نشان نیاز است 🌼🔅

🌸☘️   وَ كُلُّ مُتَحَرِّكٍ مُحْتَاجٌ إِلَى مَنْ يُحَرِّكُهُ أَوْ يَتَحَرَّكُ بِهِ

☘️  به علاوه هر متحرکی احتیاج به مُحرّک یا و به جنبش در آمدن دارد،

🌹هر نزول و صعودی با حرکت صورت می‌پذیرد، حرکت برای رسیدن و برای وصول آگاهی و درک و رشد است، به یقین آنکه محتاج حرکت است بیشتر از آن محتاج‌تر به حرکت دهنده است!

🌹راتق  و فاتق زمان و مکان اوست؛ او آحاد زمان و مکان را به هم می‌دوزد و از هم جدا می‌سازد.

🌹پیوند دهنده و جدا کننده اوست. «فاصله» نیز آفریده اوست. هم فضا را آفرید و هم ساکنانش را.

🌹اگر او با «فاصله» فاصله داشت، «فاصله» دیگر وجود نداشت.

🔅🌼 مواظب وصف خود باشید🌼🔅

🌸☘️    فَمَنْ ظَنَّ بِاللَّهِ الظُّنُونَ هَلَكَ فَاحْذَرُوا فِي صِفَاتِهِ مِنْ أَنْ تَقِفُوا  لَهُ عَلَى حَدٍّ تَحُدُّونَهُ بِنَقْصٍ أَوْ زِيَادَةٍ أَوْ تَحْرِيكٍ أَوْ تَحَرُّكٍ أَوْ زَوَالٍ أَوِ اسْتِنْزَالٍ أَوْ نُهُوضٍ أَوْ قُعُودٍ فَإِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ عَنْ صِفَةِ الْوَاصِفِينَ وَ نَعْتِ النَّاعِتِينَ وَ تَوَهُّمِ الْمُتَوَهِّمِينَ‏ وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ‏ الَّذِي يَراكَ حِينَ تَقُومُ‏ وَ تَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ‏.[9]

☘️   کسی که این گمانها را به خدا برد هلاک گردد، بپرهیزید از اینکه برای صفات خدا به حدی قائل شوید و او را به کاهش یا فزونی یا تحریک یا تحرک یا انتقال یا فرود آمدن یا برخاستن و یا نشستن محدود کنید، خدا از توصیف واصفان و ستایش ستایش‌گران و توهم متوهمان برتر و گرامی است…  وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ‏ الَّذِي يَراكَ حِينَ تَقُومُ‏ وَ تَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] البرهان في تفسير القرآن    ج‏5    622  بحرانى، هاشم بن سليمان، موسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامية – ايران – قم، چاپ: 1، 1415 ه.ق.

[2] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص125  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[3] التوحيد (للصدوق) ؛ ؛ ص131  ابن بابويه، محمد بن على، جامعه مدرسين – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1398ق.

[4] البرهان في تفسير القرآن    ج‏3    750  بحرانى، هاشم بن سليمان، موسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامية – ايران – قم، چاپ: 1، 1415 ه.ق.

[5] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص84   كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[6] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص109   كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[7] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص109   كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[8] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص110   كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

[9] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص125  كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.