🌻🔆بذل عمر🔆🌻
🌼🔆🌼عمر لباس خدمت برای معبود🌼🔆🌼
🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹
🔅🌹 «عمر مبذول» «عمر زرّین» «شرح دعای 20 صحیفه سجادیه» « عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمُرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِكَ » «جلسه 232» و … چکیده با تکمله 1403.08.10 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌹🔅
🔅🌼 وَ عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمُرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِكَ🌼🔅
🌷🔆وَ عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمُرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِكَ، فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَيَّ، أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَي
🔅🌼معبودا عمرم را خرج خدمت خودت گردان 🌼🔅
🌹خداوندا چنان عمری برای من عنایت فرما تا بذل اطاعت تو کنم.
🌹خداوندا چنان عمری برای من ببخش تا لباس خدمت تو گردانم.
🔅🌼 اطاعت نمایشگر عبادت است🌼🔅
🌹اطاعت الهی عالیترین نشان عبادت الهی است. اطاعت، عبادت را اثبات میکند، اطاعت از مهمترین ابزار کسب مقام بندگی الهی است و مقام بندگی، علیترین رتبه و مدال انسانیت است.
🌹وصول مقام عبادت، فتح قله آفرینش است. فوق اخبار به فراسوی مقصد عبادت است.
🔅🌼 معبودا! خودت، اطاعت و عبادت را در وجودم راه اندازی فرما🌼🔅
🌷🔆وَ عَبِّدْنِي لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْب
🔆معبودا مرا بنده مخصوص خودت گردان و عبادتم را با خودشیفتگی تباه مگردان(مگذار که به خودشیفتگی گرفتار شوم).
🌷🔆وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي بِدَوَامِ الطَّاعَةِ، وَ لُزُومِ الْجَمَاعَة
🔆معبودا (امتیازاتم را) با پیوستگی اطاعت و ملازمت جماعت، کامل گردان.
🌷🔆 وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكَسَلِ عَنْ عِبَادَتِك
🔆معبودا مرا به تنبلی از عبادتت مبتلا مگردان.
🌷🔆وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَسْلَم
🔆معبودا و مرا به آنچیزی که سالمتر(شایستهتر) است به کار گیر.
🌷🔆وَ اسْتَعْمِلْنِي بِالطَّاعَة
🔆معبودا و مرا به اطاعت خودت به کار گیر.
🌷🔆وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْه
🔆معبودا و مرا به آن چیزی که فردا از من بازخواست خواهی نمود بکار گیر.
🌷🔆وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى
🔆معبودا و مرا به آن چیزی که نسبت به آن راضیتری بکار گیر.
🌷🔆وَ اسْتَعْمِلْنِي بِطَاعَتِكَ فِي أَيَّامِ الْمُهْلَة
🔆معبودا و مرا در روزهایی که برای من مهلت قرار دادهای به اطاعت خودت بکار
گیر.
🌷🔆وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْتَعْمِلُ بِهِ خَالِصَتَك
🔆معبودا و مرا به عمل خالصانه خودت بکار گیر.
🌷🔆وَ اسْتَعْمِلْنِي فِي مَرْضَاتِكَ عَمَلًا لَا أَتْرُكُ مَعَهُ شَيْئاً مِنْ دِينِكَ
🔆معبودا و مرا به عمل مورد رضایت خودت بکار گیر بطوری که با وجود آن چیزی از دینم را ترک نکنم
🔅🌼 «عبده» از مرز عبادت ظاهری گذشته به باطن عبادت خدا دست یافته🌼🔅
🌹مقام عبده، مقامات خفیاتی است که کسی را بر آن حدس و گمانی نمیتواند داشته باشد، بندگی به «عبده» بندگی خدا به سرّ الاسرار و غیوبات و خفیات است.
🌹حضرت محمد ص به مقام «عبده و رسوله» دست یافته است. حضرت در عبادت خدا سیری نمیپذیرد؛ از آن روست که میگوید:« مَا عَبَدْنَاكَ حَقَ عِبَادَتِكَ»
🌷🔆وَ قَالَ رسول الله ص: مَا عَبَدْنَاكَ حَقَ عِبَادَتِكَ وَ مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ.[1]
🔆تو را به شایستگی عبادتت نکردم و تو را به شایستگی نشناختمت.
🔅🌼عمرتان را به معبودتان بذل نمایید 🌼🔅
🌹عمر را به همراه حاصل عمر به معبودت بذل کن، درخت وجود خود را به همراه محصولات آن درخت به معبودت بذل کن.
🌹وقتی از میهمان مخصوص پذیرایی می کنیم، چگونه غذایی آماده میکنیم و چگونه آن را به ظرافت و هنر در سفره میهمانی میچینیم، بذل عمر چنین حالی دارد، در نهایت انظباط و احترام و محبت انجام میپذیرد.
🌹بذل عمر صرف عمر در نهایت زیبایی و آراستگی و شایستگی است، یعنی عمر خود را به پاکی تقدیم معبودتان نمایید.
🌹عمرتان را مخصوص پروردگارتان نمایید. هیچکس را سهامدار عمر خود قرار ندهید.
🔅🌼 عمر مبذول🌼🔅
🌹عمر مبذول عمری بدون هیچ ادعا و خواهش و تمنایی است.
🌹بذل عمر به خدمت گرفتن عمر از برای معبود، خارج از حوزه تکلیف است؛ خروج از تکلیف و ورود به حوزه عشق و شیدایی است.
🌹عمل نه از روی وجوب و تکلیف، بلکه از روی عشق و محبت است.
🌻🔆الإنسان : 8 وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً
🔆و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند، به «مسكين» و «يتيم» و «اسير» مىدهند!
🌻🔆الإنسان : 9 إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً
🔆 ما شما را بخاطر خدا اطعام مىكنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمىخواهيم!
🌻🔆الإنسان : 11 فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً
🔆پس خداوند آنان را از شر آن روز نگه داشته، و آنان را با خوشى و شادابى و شادمانى رو به رو خواهد ساخت.
🔅🌼 عمر مبذول عمر آزادگی است🌼🔅
🌷🔆وَ قَالَ ع إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار[2]
🔆امام على عليه السلام : گروهى به هواى پاداش خدا را عبادت كردند، و اين عبادتِ سوداگران است؛ دسته اى از روى ترس خدا را عبادت كردند، و اين عبادت بردگان است؛ و گروهى براى سپاسگزارى خدا را عبادت كردند، و اين عبادت آزادگان است.
🔅🌼 عمر مبذول عمر مزین به مستحبات است🌼🔅
🌷🔆 قَالَ ص إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ لَا يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ مُخْلِصاً لِي حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ إِنِ اسْتَعَاذَنِي أَعَذْتُه[3]
🔆پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند متعال مى فرمايد: ··· بنده ام به وسيله نوافل(مستحبات) پيوسته خود را به من نزديك مى گرداند، تا جايى كه دوستدارش مى شوم. پس من گوش او مى شوم كه بدان بشنود و چشم او مى شوم كه بدان ببيند و زبان او مى شوم كه بدان سخن گويد و قلب او مى شوم كه بدان تعقّل ورزد ، هرگاه مرا بخواند، پاسخش دهم و هر گاه از من چيزى بخواهد، عطايش كنم.
🔅🌼 عمر مبذول عمر زرین است🌼🔅
🌹عمر مبذولانه عمری نافلانه، والهانه و عبادتی با لذت و با عزت است؛ به زبان سادهتر و شایستهتر عمری محمدی و آل محمدی است؛ چنین عبادتی سیری نمیپذیرد.
🔅🌼 عبادت رابطهای ویژه با معبود است🌼🔅
🌻🔆الذاريات : 56 وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ
🔆جن و انسان را نیافریدم مگر برای اینکه مرا عبادت کنند.
🌹خدا تا اجازه عبادت را صادر نکند هیچکس شایسته عبادت خدا نخواهد بود!
🌹خلقت انسی و جنی با عبادت گره خورده است!
🌹قبل و بعد از خلقت انسی و جنی شکل ارتباط میان خالق و مخلوق متفاوت است!
🌹وضعیت انسان قبل از انسانیت و بعد از انسانیت چگونه بود و خواهد بود؟ ای کاش میدانستم! این عبادت مقدمهای برای متن است.
🔅🌼 اگر خدا را نشناسی غیر خدا را خواهی پرستید🌼🔅
🌷🔆عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَا أَبَا حَمْزَةَ إِنَّمَا يَعْبُدُ اللَّهَ مَنْ عَرَفَ اللَّهَ وَ أَمَّا مَنْ لَا يَعْرِفُ اللَّهَ كَأَنَّمَا يَعْبُدُ غَيْرَهُ [4]
🔆ابوحمزه گوید: حضرت باقر عليه السلام به من فرمود: خدا را در حقيقت كسى بندگى مىكند كه خداشناس باشد، اما كسى كه خداشناس نيست، مثل این است که غیر خدا را میپرستد.
🔅🌼خدا را چگونه بشناسیم 🌼🔅
🔆خدا را با جمیع اسماء حسنایش، صفات علیائش و آیات عظمایش بشناسیم.
🌷🔆 عَنِ الزُّهْرِيِّ قَالَ: دَخَلَ رِجَالٌ مِنْ قُرَيْشٍ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ص فَسَأَلُوهُ كَيْفَ الدَّعْوَةُ إِلَى الدِّينِ قَالَ تَقُولُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ أَدْعُوكُمْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَى دِينِهِ وَ جِمَاعُهُ أَمْرَانِ أَحَدُهُمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْآخَرُ الْعَمَلُ بِرِضْوَانِهِ وَ إِنَّ مَعْرِفَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُعْرَفَ بِالْوَحْدَانِيَّةِ وَ الرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْعِزَّةِ وَ الْعِلْمِ وَ الْقُدْرَةِ وَ الْعُلُوِّ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَ أَنَّهُ النَّافِعُ الضَّارُّ الْقَاهِرُ لِكُلِّ شَيْءٍ الَّذِي لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَنَّ مَا جَاءَ بِهِ هُوَ الْحَقُّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا سِوَاهُ هُوَ الْبَاطِلُ فَإِذَا أَجَابُوا إِلَى ذَلِكَ فَلَهُمْ مَا لِلْمُسْلِمِينَ وَ عَلَيْهِمْ مَا عَلَى الْمُسْلِمِينَ.[5]
🔆مردانی از قریش نزد علی بن الحسین علیه السلام آمدند و از او پرسیدند که دعوت به دین چگونه است، حضرت فرمودند: میگویی: «بسم الله الرحمن الرحیم، دعوت میکنم شما را به سوی الله و به سوی دین او» و جمع میان آن، دو امر است، یکی از آن دو، «معرفت الله عز و جل» و دیگری «عمل به رضوان» اوست و معرفت خداوند عزّ و جلّ این است که او را به یگانگی و رافت و رحمت و عزت و علم و قدرت و برتری او بر هر چیزی بشناسیم و این که او نافع و ضارّ و قاهر هر چیزی اوست؛ و بینایی را درک نمی کند و اوست که بینایی را درک میکند و او لطیف و از همه چیز آگاه است و اینکه همانا محمد(ص) بنده و فرستاده اوست و هر آنچه از جانب خداوند متعال آورده، حق است و غیر از آن همه باطل است، پس اگر به آن پاسخ دهند، پس به سود آنهاست هر آنچه مختص مسلمین است و بر آنهاست هر آنچه بر مسلمین خواهد بود(با مسلمانان در هر موردی برابر خواهد بود).
🔅🌼 عبادت عارفانه عبادتی است لذیذانه🌼🔅
🌷🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي فَضْلِ مَعْرِفَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا مَدُّوا أَعْيُنَهُمْ إِلَى مَا مَتَّعَ اللَّهُ بِهِ الْأَعْدَاءَ مِنْ زَهْرَةِ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ نَعِيمِهَا وَ كَانَتْ دُنْيَاهُمْ أَقَلَّ عِنْدَهُمْ مِمَّا يَطَئُونَهُ بِأَرْجُلِهِمْ وَ لَنُعِّمُوا بِمَعْرِفَةِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ تَلَذَّذُوا بِهَا تَلَذُّذَ مَنْ لَمْ يَزَلْ فِي رَوْضَاتِ الْجِنَانِ مَعَ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ إِنَّ مَعْرِفَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آنِسٌ مِنْ كُلِّ وَحْشَةٍ وَ صَاحِبٌ مِنْ كُلِّ وَحْدَةٍ وَ نُورٌ مِنْ كُلِّ ظُلْمَةٍ وَ قُوَّةٌ مِنْ كُلِّ ضَعْفٍ وَ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ سُقْمٍ [6]
🔆 امام صادق عليه السلام : اگر مردم مى دانستند كه شناخت خداوند عزّ و جلّ چه ارزشى دارد، به زرق و برق زندگى دنيا و نعمتهاى آن كه خداوند دشمنان را از آنها بهرهمند ساخته است چشم نمىدوختند و دنياى آنان در نظرشان كمتر از خاك زير پايشان بود و از معرفت خدا متنعم مىشدند و چونان كسى از آن لذّت مىبردند كه همواره در باغهاى بهشت با اولياء و دوستان خدا باشد. شناخت خدا، مونس هر تنهايى است و يار هر بى كسى و روشنايى هر تاريكى و نيروى هر ناتوانى و شفاى هر بيمارى است.
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼
🔅🌼نقشه و جغرافیای مبحث «بذل عمر» بیان اجمال 🌼🔅
### 🌿 اطاعت؛ اثبات عبادت و مقام بندگی
اطاعت خداوند، اثباتی بر عبادت من از برای اوست. اطاعت به دست آوردن مقام بندگی خداست، و این مقام، عالیترین رتبه انسانیت است. انسان باید عبدالله شود. کیست که به این مقام رسیده باشد؟ پیامبر بزرگوار، حضرت محمد مصطفی (ص)، به مقام «عبده و رسوله» دست یافتند. ایشان این مدال عظیم را بر گردن خود آویخته و به حق خداوند معترفاند. وقتی به مقام عبدالله رسید، به خفیات دست یافت و خدا را به شکلی عمیق و بینظیر عبادت کرد. رسیدن به مقام عبادت، قله انسانیت ماست.
### 🌸 بندگی؛ جهشی به فرا عبادت
مقام بندگی خدا، مقامی والا و برای جهیدن به مرحلهای فراتر از عبادت است. اما فرا عبادت چیست؟ بندگی خداوند، مقدمهای است برای رسیدن به متن حقیقی زندگی.
### 🔥 عُجب؛ آفتی برای مقام و اندوختگیها
عجب، اندوختههای سالیان را در یک لحظه به آتش میکشد. مقام، علم، ثروت، و حتی عبادت، همگی نابود میشوند وقتی کسی بگوید «من برترم» بهخاطر لباس، جمال، موقعیت یا محل سکونتم. این تکبر، همچون آتشی همهچیز را در بر میگیرد و میسوزاند.
### 🌠 بندگی با خلوص؛ دوری از عُجب
کسی که به مقام عبادت میرسد اما عجب او را فراگیرد، خود را به آتش میزند. خدایا، مرا به کارهایی وادار که رضایت تو در آنهاست و فردا از آنها بازخواست خواهم شد.
### 🌌 دعا برای اخلاص در بندگی
خدایا، اگر عمرم صرف اطاعت تو نشود، مزرعهای برای شیطان خواهم شد.
### 🌿 تسلیم خدمت به خداوند
خدایا! عمرم را لباس خدمت به خودت قرار ده. نیروی بازوی مرا بگیر و در راه اطاعت از خودت مصرف کن.
### 🌹 زیبایی در عبادت؛ پذیرایی از خدای مهمان
عبادت من باید در اوج زیبایی باشد، همانطور که از مهمانم با بهترین غذاها و ظرافت در پذیرایی استقبال میکنم. خداوندا، این اطاعت من باید برای تو باشد. هنر عبادت را به من بیاموز تا تو را به زیباترین شکل بندگی کنم. عمر من باید در عبادت تو صرف شود، تمام وجودم باید در راه بندگی تو باشد.
### 🌿 اخلاص در عبادت؛ شراکتناپذیری عمر
عبادتم باید خالصانه باشد؛ عمرم مخصوص خداست و هیچ شریکی ندارد. این عمر از آن خداست، و من تنها برای او عبادت میکنم. عبادتم نباید سهمی بهشتی یا گریز از جهنم داشته باشد؛ بلکه تنها بهخاطر رضایت خداست که او را بندگی میکنم.
### 🌸 انواع عبادت؛ عبادت تاجران و آزادگان
برخی خدا را بهخاطر بهشت و پاداش عبادت میکنند؛ اینان تاجراناند. برخی بهخاطر ترس از جهنم او را عبادت میکنند؛ این عبادت ذلیلان است. اما عدهای خدا را برای شکر و بهخاطر خود او عبادت میکنند؛ این عبادت آزادگان است. آزادگان بدون انتظار پاداش، به نیازمندان طعام میدهند و تنها بهخاطر رضای خدا این کار را میکنند.
### 🌌 عشق به عبادت؛ فراتر از واجب و تکلیف
اگر خداوند عبادتش را واجب نمیکرد، باز هم در دل شب به پای محبت و لطفش میرفتم و از او اجازه عبادت میخواستم. عبادت حقیقی آن است که از روی عشق باشد، نه تکلیف و وجوب.
### 🔥 عبادت عاشقانه؛ عطش تقرب
عبادت عاشقانه، عبادتی است که از روی عشق و محبت انجام شود. عاشق، عطش تقرب دارد و نمیتواند به واجبات بسنده کند. او میخواهد بیشتر عبادت کند و به سوی خدا بپرد.
### 🌸 تقرب در نوافل؛ دستیابی به مقام محبت الهی
در حدیث قدسی آمده است: وقتی بندهای پیوسته و از روی اخلاص نوافل را انجام میدهد، به خدا نزدیکتر میشود تا آنجا که خداوند عاشق او میگردد. وقتی خدا عاشق بندهاش شود، قوه شنوایی او میشود و بنده با او میشنود؛ بینایی او میشود و بنده با بصیرت به او مینگرد؛ دست او میشود و بنده با قدرت الهی دست نیازمندان را میگیرد. این بنده یدالله میشود، دستی که خدا از طریق آن دستگیری میکند.
### 🌻 عمر زرین؛ زندگی مبذول به خداوند
خدایا، به من برکت عطا کن تا عمرم را در راه تو بذل کنم. عمر زرین، عمری است که به خداوند اختصاص یافته است و در راه او مصرف میشود.
### 🌹 تزئین عمر به هنرهای محمدی و آل محمدی
باید عمر خود را به هنرهای زیبای معنوی و الهی مزین کنم، تا عمری شایسته داشته باشم که به پیامبر و اهل بیت (ع) نزدیک باشد.
### 🌟 عبادت؛ هدف خلقت و اوج انسانیت
اطاعت مقدمهای است برای رسیدن به عبادت و اثبات بندگی. عبادت، هدف و غایت خلقت انسان و جن است. باید به مفهوم و ماهیت عبادت پی ببرم و بدانم که آیا عبادت مختص همین خلقت انسی ماست یا پس از آن، یا شکلی جدید از ارتباط با خداوند پدید خواهد آمد. عبادت بدون معرفت، معنایی ندارد و باید با شناخت کامل از خداوند او را عبادت کنم.
### 🌌 معرفت به خداوند؛ شرط عبادت حقیقی
اگر خدا را نشناسم، عبادتم بیمعنا خواهد بود و شاید دیگری را بندگی کرده باشم. ای خدای من، به معرفت تو نیازمندم. چگونه میتوانم به شناخت کامل از تو برسم تا عبادتم خالص و حقیقی گردد؟
### 🌹 دعوت به سوی خدا؛ آغاز معرفت
امام سجاد (ع) فرمودند: بگو «بسم الله الرحمن الرحیم»، و دعوت کن به سوی الله عزوجل. شناخت خداوند به یکتایی و رحمت، رافت، عزت، علم، و قدرت او است. این معرفت، آغاز راه ایمان و عبادت است. من کجا ایستادهام؟ حتی در آغاز راه معرفت ماندهام. باید به جایی برسم که بدانم هرچه او آورده حق است و غیر آن باطل. اینگونه است که مومن میشود و به مقام اطاعت و عبادت دست مییابد.
### 🌟 معرفت الهی؛ مونس وحشت و همراه تنهایی
معرفت الله، مونس هر وحشتی است و انسان را از تنهایی نجات میدهد. کسی که به این معرفت دست یافته، هیچ ترسی در دل ندارد؛ چرا که خداوند همیشه با اوست. این معرفت، همچون نوری در دل تاریکی است و داروی هر درد و شفاعی برای هر مرض. چه قدرت و کارکردی دارد معرفت الله عزوجل!
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼
[1] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج68 ؛ ص23 مجلسى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[2] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص510 شريف الرضى، هجرت – قم، چاپ: اول، 1414 ق.
[3] إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج1 ؛ ص91 ديلمى، الشريف الرضي – قم، چاپ: اول، 1412ق.
[4] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج27 ؛ ص57 مجلسى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[5] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج5 ؛ ص36 كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[6] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج8 ؛ ص247 كلينى، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.