🌼انسان دشمن خونین خویش است🌼

21

🌼ختم محبت به سوی خداست🌼

🌼تجارب نزدیک مرگ🌼

🌼حقایق و اسرار ناگفته آفرینش🌼

🌸🔆🌿   «نکته‌های لطیفه علمی »  « مباحث و رموزات خلقت » « رازهای جهان  »

🔅🌹 چکیده با تکمله «نکته‌های لطیفه علمی»  «مباحث و رموزات خلقت » «راز‌های جهان »  « » « »        1402.03.18   علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903)  🌹🔅

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

🔅🌹 وَ أَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ، وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ‏ الْبَغْيِ‏ الْمَوَدَّة

🌸🔆پناه از خود به خدا

🌸چه بسا من از خود به خدا پناه میبرم و خبر ندارم، چه بسا من همان شرّ مجسم هستم و از آن بی‌خبرم!

☘️آیا من از اصحاب محبت هستم یا از اصحاب شنآن؟ پس باید از خدا بخواهم این خصلت باطنی مرا تبدیل نماید  تا اینکه اول از همه از گروه اهل شنان خارج و آنگاه از شرّ آن اصحاب به خدا پناه برم.

🌸خداوندا از تلخی خود به تو پناه میبرم، شیرینم ساز!    من دشمن قسم خورده خود بودم و خبر نداشتم.

☘️أَعْدَى‏ عَدُوِّكَ‏ نَفْسُكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْك‏

🌸خداوندا از آتش خود بر علیه خودم به تو پناه میبرم، خاموشم کن، گلستانم ساز.

☘️حب نفس نشان بارز دشمنی با کل جهان است. همچنین دشمنی با خداست. اثبات حب نفس نفی ما عدا میکند! چرا که در جوف آدمی تنها یک قلب وجود دارد.

🌸پس تمام محبت ها بایستی للهی باشد و گرنه آن محبت شرک به خداست.

☘️حب نفس تنها از این جهت که آیه‌ای از آیات الهی است مبارک است. ایستادن در آیه معنا ندارد با آیه بایستی به سوی مقصد اعلای آن راهی شد.

🌸نفس ما حکم نفس اصغر و حب للهی نفس اکبر منتهی به نفس اکبر که همان وجود مقدس پیامبر اعظم است، منتهی میشود. و آن شاهراه مبارک به سوی حب خالص الهی است.

☘️اعتماد به نفس تنها در توکل بر خدا مبارک است در غیر این‌صورت نامبارک است.

🌸بعد از هزینه ظرفیت و وسع وجود، طلب افزونتر معنا می‌یابد.

☘️حتی بایستی در حسن هزینه وسع و ظرفیت وجود، از خدا استمداد کنیم و فراتر از آن را از خدا طلب کنیم که حُسن محض است.

🌸🔆سرای جبران

🌸عالم دنیا  صرف نمایش عالم ذر نیست بلکه سرای جبران مافات است.

☘️خوف و رجا بر عقل و جهل و عاقلان و جاهلان، هر دو لازم است، امکان لغزش عقل و امکان تحسین جهل وجود دارد.

🌸امکان تغییر برای همه مهیاست، مگر کسی که مختوم القلوب است. شخص مختوم القلوب تنها تحت بداء الهی میتواند متحول شود.

☘️بر وجود هیچ کس قفل مطلق وجود ندارد چرا که ید قدرت الهی بر هرچیزی مفتوح است.

🌸امکان تحول و بهشتی شدن ولدزنا وجود دارد چرا که تکالیف الهی نیز بر او واجب است همان طوری که سگ نیز میتواند پاک و متحول شود، اگر به کهف نمک بخوابد و یا یار اصحاب کهف گردد.

☘️افراط و تفریط مسیر به سوی ختم قلوب است.

🌸تکلیف ما در مورد افراد مختوم القلوب مشخص است هیچ مسئولیتی در هدایت آنها نداریم اما تکلیفشان با خدا پیوسته مفتوح است.

☘️بد دهنی نشان بارز خطر پلیدی باطن است.

🌸حسن ظن بر کسی که به ساحت مقدس تعدی میکند محکوم و حرام است.

☘️حیات شخص پلید مختوم القلوب از باب استدراج و املاء و همچنین از باب مصادره مطلوب به میدان آزمون خلقت است.

🌸شخص پاک شرست هر چند تحت تسخیر هم باشد اما عامل پلیدی نمیگردد.

☘️اعمال نیک اشخاص پلید نوعی پلیدی آراسته و مخفی است و رگه‌ای از فریب است.

🌸شیطان حسن اصغر اشخاص پلید را تکثیر و بر جسته‌سازی میکند و در مقابل حُسن اکبر مومنان را تصغیر و تضعیف نموده و قبح اصغر آنها را بر جسته و ثتثقیل میکند.

☘️دفاع و تبلیغ شیطان بر له افراد پلید و علیه مومنان ذات و عدف شیطنت شیطان رجیم است.

🌸شیطان بدی های اشخاص پلید را به آراستگی تعریف میکند و محاسن افراد مومن را به تخفیف و تحقیر بیان میکند.

☘️ عصبانیت مدیریت شده مومن در مسیر احقاق حق و استیفای حق و حقیقت مستحسن است.

🌸مراعات حریم موجوداتی همچون مورچه لازم و ضروری است نبایستی مساکن آنها را نابود کرد بلکه میبایست در حفظ حریم آنها با تمهیداتی کوشا شد.

☘️صفر شدن خلقت و احیای بعد از صفر خلقت بر حکمت حضرت حکیم قرار دارد.

🌸رابطه عذاب الهی با  ارحم الراحمیت الله تبارک و تعالی منافاتی ندارد، چرا که هر کس به جزای خود میرسد و مزه اعمال خود را میچشد و نوعی معرفت به مغز ساختار وجود خویش است.

☘️ یک لحظه وارد نمودن سوزن بر چشم  کوری ابدی را به دنبال دارد چنین کوری باید از خود ناله کند چرا نتیجه اعمالش را تجربه میکند، به جرقه آتش میتواند تمام دودمانش را به آتش بکشد، هر کسی در رهن اعمال خویش است.

🌸عذاب الهی بازتاب اعمال خود مخلوقات است. عذاب از ناحیه انتخاب و اختیار و افعال خود مخلوقات است.

الله محقق کننده و عیان کننده باطن اعمال موجودات است.

☘️تهدید بازدارنده است دلسوزی بیمورد جایز نیست، اگر خالق بنده‌اش را بسوزاند به صلاح او و لازم و ضروری و عین عدالت است.

🌸به هر حال عذاب الهی وزن زشتی اعمال خود بندگان است.

☘️اگر خالق از تهدیدات خودش بگذرد به خود ذات مبارکش وابسته است اما ما نبایستی بال خوف و رجا را از دست بدهیم.

🌸اصل بر عذاب بدکاران است اما پایان نیست!

☘️خلود تا آن زمانی است که خالق قصد ثبوت عذاب داشته باشد.

🌸با اراده او هر چیزی محو میشود با اراده‌اش هر چیزی قابل تغییر خواهد بود.

☘️در صورت تخفیف عذاب رتبه مومنان  تشدید خواهد شد و فاصله میان مومنان و کافران حفظ خواهد شد.

🌸اگر آدم از شجره ممنوعه نمی‌خورد آراسته‌تر از گل میشد و نیازی به پوشش و استتار نبود.

☘️روده انسان نشان اینستکه این دستگاه مخصوص زمین و حوراکی های آن نبوده بلکه انسان تبعیدی دنیاست.

🌸انسان بعد از خوردن شجره منهیه تا درجاتی مسخ شده و از هیئت احسن منقلب شده است.

☘️الأعراف : 22   فَدَلاَّهُما بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَكُما عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَكُما إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُما عَدُوٌّ مُبينٌ

🌸اسرار میلیونها سلولهای جنسی که در بدن آدمی تولیدی میشود، از روی عبث نیست، براب امری خاص تولید میشود انسان غافل از اسرار وجود است.

☘️هیچ چیز و هیچ آرایشی در این جهان از روی اتفاق نیست بلکه از روی حساب و کتاب است سراسر علم و حکمت و پیام و آیه و بیان است.

🌸انسان باید معمای اکبر خلقت را حل نماید، تمام عبادات برای رسیدن به حل معماست.

☘️پرده‌ای که بر روی اهل اسراف می‌افتد مانع وصول حقیقت است.

🌸تجربه مرگ با تجارب قبل مرگ متفاوت است، تجارب قبل مرگ به نوعی احوال صادقه و ظهور تعبیرات و تاویلات افعال و نیات است.

☘️در ترک تک تک ارواح چهارگانه آدمی  احوالات خاصی رخ میدهد، همچنین در رحلت قوای آدمی از جواح تا جوانح، رحلت نفس آدمی مرگ را رقم میزند.

🌸گزارش واقع مرگ با احوالات وقایع پیش از مرگ متفاوت است.

☘️در نزدیک مرگ باطن تجارب زندگانی به ظهور میرسد.

🌸اعمال آدمی دارای بطون مختلف است، و نمایشات خاص خود را دارد.

☘️احوالات آدمی در ماوراء ماده در برگشت به زمین به زبان تجارب مادی و قابل حس ترجمه میگردد. در واقع احوالات به زبان قابل فهم تجربه میشود ترجمه بر اساس معلومات اشخاص.

🌸میان دو واحد زمانی امکان سیر کائنات وجود دارد. میان دو واحد زمانی امکان تجربه حیات های موازی وجود دارد.

☘️حس، در واقع  تفسیری از حقایق است نه اینکه خود حقیقت باشد.

🌸نرم‌افزار علوم در دل دل سخت افزار جان ائمه کاشته شده.

☘️راز احصاء کل شیء و امام مبین، راز نرم افزار خلقت با عظیم‌ترین سخت افزار خلقت است.

🌸آیا احصاء به معنای، شمارش؟ حفظ؟  علم؟ شبح؟  دانه؟

☘️آیا امام مبین، همان سخت افزار، کتاب، دفتر، مزرعه، خزینه، … است.

🌸حب اهل بیت علیهم السلام اگر از روی معرفت باشد همان حب الهی خواهد بود. معرفتی که مستجاب دعای «اللهم عرفنی رسولک و حجتک» باشد.

☘️خطا در توسل لغزش به سوی باتلاق شرک است.

🌸توسل، همان وسیله الی الله است؛ توسل مقصد نیست طریق است. توسل عارفانه مقبول درگاه الهی است، استفاده ناصحیح از وسایل الهی، کفران نعمات الهی است؛ عظیم‌ترین کفران نعمت در توسل است.

☘️در بهشت و جهنم اختیار هست اما هوای نفس نیست.

🌱🔅قصه اصحاب تابوت🔅🌱

🌸🔅🌿… فَقَالَ عَلِيٌّ ع لَسْتُ بِقَائِلٍ غَيْرَ شَيْ‏ءٍ وَاحِدٍ أُذَكِّرُكُمْ بِاللَّهِ أَيُّهَا الْأَرْبَعَةُ يَعْنِينِي وَ أَبَا ذَرٍّ وَ الزُّبَيْرَ وَ الْمِقْدَادَ سَمِعْتُ  رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ إِنَّ تَابُوتاً مِنْ نَارٍ فِيهِ اثْنَا عَشَرَ رَجُلًا سِتَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ سِتَّةٌ مِنَ الْآخِرِينَ فِي جُبٍّ فِي قَعْرِ جَهَنَّمَ فِي تَابُوتٍ مُقَفَّلٍ  عَلَى ذَلِكَ الْجُبِّ صَخْرَةٌ فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُسَعِّرَ جَهَنَّمَ كَشَفَ تِلْكَ الصَّخْرَةَ عَنْ ذَلِكَ الْجُبِّ فَاسْتَعَرَتْ جَهَنَّمُ مِنْ وَهَجِ ذَلِكَ الْجُبِّ وَ مِنْ حَرِّهِ قَالَ عَلِيٌّ ع فَسَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ أَنْتُمْ شُهُودٌ بِهِ عَنِ الْأَوَّلِينَ فَقَالَ أَمَّا الْأَوَّلُونَ فَابْنُ آدَمَ الَّذِي قَتَلَ أَخَاهُ وَ فِرْعَوْنُ الْفَرَاعِنَةِ  وَ الَّذِي حَاجَّ إِبْراهِيمَ فِي رَبِّهِ وَ رَجُلَانِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ بَدَّلَا كِتَابَهُمْ وَ غَيَّرَا سُنَّتَهُمْ أَمَّا أَحَدُهُمَا فَهَوَّدَ الْيَهُودَ وَ الْآخَرُ نَصَّرَ النَّصَارَى  [وَ إِبْلِيسُ سَادِسُهُمْ‏] وَ فِي الْآخِرِينَ الدَّجَّالُ وَ هَؤُلَاءِ الْخَمْسَةُ  أَصْحَابُ الصَّحِيفَةِ وَ الْكِتَابِ وَ جِبْتُهُمْ وَ طَاغُوتُهُمُ الَّذِي تَعَاهَدُوا عَلَيْهِ وَ تَعَاقَدُوا عَلَى عَدَاوَتِكَ يَا أَخِي وَ تظاهرون [تَظَاهَرُوا] عَلَيْكَ بَعْدِي هَذَا وَ هَذَا حَتَّى سَمَّاهُمْ وَ عَدَّهُمْ لَنَا قَالَ سَلْمَانُ فَقُلْنَا صَدَقْتَ نَشْهَدُ أَنَّا سَمِعْنَا ذَلِكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص‏[1]

🌸🔅🌿على عليه السّلام فرمود: جز يك مطلب چيزى نمى‏گويم. شما را بخدا يادآور مى‏شوم اى‏ چهار نفر- كه منظور حضرت من و ابو ذر و زبير و مقداد بود-، من از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيدم كه مى‏فرمود: صندوقى از آتش وجود دارد كه در آن دوازده نفرند، شش نفر از اولين و شش نفر از آخرين. (آن صندوق) در چاهى در قعر جهنّم در صندوق قفل‏شده ديگرى است. بر در آن چاه صخره‏اى است كه هر گاه خداوند بخواهد جهنّم را شعله‏ور نمايد آن صخره را از در آن چاه بر مى‏دارد و جهنّم از شعله و حرارت آن چاه شعله‏ور مى‏شود.

على عليه السّلام فرمود: شما شاهد بوديد كه از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در باره آنان و «اوّلين» سؤال كردم، فرمود: امّا «اوّلين» عبارتند از: فرزند آدم كه برادرش (هابيل) را كشت، و فرعون فرعونها، و آن كسى كه با ابراهيم عليه السّلام در باره خداوند به منازعه پرداخت  و دو نفر از بنى اسرائيل كه كتابشان را تحريف كردند و سنّتشان را تغيير دادند، يكى از آنان كسى بود كه يهوديان را يهودى نمود و ديگرى نصارى را نصرانى كرد. و ابليس ششم آنان است. و امّا «آخرين» عبارتند از دجال و اين پنج نفر اصحاب صحيفه و نوشته و جبت و طاغوتى كه بر سر آن باهم عهد بسته‏اند و بر عداوت با تو- اى برادرم- هم پيمان شده‏اند، و بعد از من بر عليه تو متحد مى‏شوند. اين و اين، كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آنان را براى ما نام برد و بر شمرد.

سلمان مى‏گويد: ما گفتيم: راست گفتى، ما شهادت مى‏دهيم كه اين مطلب را از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيديم.

🌱🔅صفر شدن خلقت🔅🌱

🌷🔅غافر : 16   يَوْمَ هُمْ بارِزُونَ لا يَخْفى‏ عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْ‏ءٌ لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ

🌸🌿فِي نَهْجِ الْبَلَاغَةِ وَ إِنَّهُ سُبْحَانَهُ يَعُودُ بَعْدَ فَنَاءِ الدُّنْيَا وَحْدَهُ لَا شَيْ‏ءَ مَعَهُ كَمَا كَانَ قَبْلَ ابْتِدَائِهَا كَذَلِكَ يَكُونُ بَعْدَ فَنَائِهَا بِلَا وَقْتٍ وَ لَا مَكَانٍ وَ لَا حِينٍ وَ لَا زَمَانٍ، عُدِمَتْ عِنْدَ ذَلِكَ الْآجَالُ وَ الْأَوْقَاتُ، وَ زَالَتِ السِّنُونَ وَ السَّاعَاتُ، فَلَا شَيْ‏ءَ إِلَّا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ الَّذِي إِلَيْهِ مَصِيرُ جَمِيعِ الْأُمُورِ، بِلَا قُدْرَةٍ مِنْهَا كَانَ ابْتِدَاءُ خَلْقِهَا، وَ بِغَيْرِ امْتِنَاعٍ مِنْهَا كَانَ فَنَاؤُهَا، وَ لَوْ قَدَرَتْ عَلَى الِامْتِنَاعِ لَدَامَ بَقَاؤُهَا.

🌸🌿عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: إِذَا أَمَاتَ اللَّهُ أَهْلَ الْأَرْضِ لَبِثَ كَمِثْلِ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ، وَ مِثْلَ مَا أَمَاتَ أَهْلَ الْأَرْضِ وَ أَهْلَ سَمَاءِ الدُّنْيَا وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ، ثُمَّ أَمَاتَ أَهْلَ الْأَرْضِ وَ أَهْلَ السَّمَاءِ الدُّنْيَا الثَّانِيَةِ ثُمَّ لَبِثَ مِثْلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ وَ مِثْلَ مَا أَمَاتَ أَهْلَ الْأَرْضِ وَ أَهْلَ السَّمَاءِ الدُّنْيَا وَ السَّمَاءِ الثَّانِيَةِ وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ، ثُمَّ أَمَاتَ أَهْلَ السَّمَاءِ الثَّانِيَةِ ثُمَّ لَبِثَ مِثْلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ وَ مِثْلَ مَا أَمَاتَ أَهْلَ الْأَرْضِ وَ أَهْلَ السَّمَاءِ الدُّنْيَا وَ السَّمَاءِ الثَّانِيَةِ وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ، ثُمَّ أَمَاتَ أَهْلَ السَّمَاءِ الثَّالِثَةِ ثُمَّ لَبِثَ مِثْلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ وَ مِثْلَ مَا أَمَاتَ أَهْلَ الْأَرْضِ وَ أَهْلَ سَمَاءِ الدُّنْيَا وَ السَّمَاءِ الثَّانِيَةِ وَ الثَّالِثَةِ وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ، فِي كُلِّ سَمَاءٍ مِثْلَ ذَلِكَ وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ، ثُمَّ أَمَاتَ‏ مِيكَائِيلَ ثُمَّ لَبِثَ مِثْلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ وَ مِثْلَ ذَلِكَ كُلِّهِ وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ ثُمَّ أَمَاتَ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلَامُ ثُمَّ لَبِثَ مِثْلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ وَ مِثْلَ ذَلِكَ كُلِّهِ وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ ثُمَّ أَمَاتَ إِسْرَافِيلَ عَلَيْهِ السَّلَامُ، ثُمَّ لَبِثَ مِثْلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ وَ مِثْلَ ذَلِكَ كُلِّهِ وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ ثُمَّ أَمَاتَ مَلَكَ الْمَوْتِ، ثُمَّ لَبِثَ مِثْلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ وَ مِثْلَ ذَلِكَ كُلِّهِ وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ ثُمَّ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ» فَيَرُدُّ اللَّهُ عَلَى نَفْسِهِ‏ «لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ» أَيْنَ الْجَبَّارُونَ؟ وَ أَيْنَ الْمُتَكَبِّرُونَ؟ وَ أَيْنَ الَّذِينَ ادَّعَوْا مَعِي إِلَهاً آخَرَ؟ أَيْنَ الْمُتَكَبِّرُونَ وَ نِخْوَتُهُمْ؟ ثُمَّ يَبْعَثُ الْخَلْقَ، قَالَ عُبَيْدُ بْنُ زُرَارَةَ: فَقُلْتُ: إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ كُلَّهُ يَطُولُ بِذَلِكَ؟ فَقَالَ: أَ رَأَيْتَ مَا كَانَ هَلْ عَلِمْتَ بِهِ؟

فَقُلْتُ: لَا، قَالَ: فَكَذَلِكَ هَذَا.

🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌼


[1] كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 597

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.