اگر خدا ظرف واقع نشه واصلا ذات در معنای مجازی در نظر گرفته و فناء فی الله رو بمعنای نابود شدن فیزیکی یا روح سالک در ذات خدا یا اسماء خدا ندانیم بلکه بمعنای جذب کامل و غافل شدن سالک از اغیار در نظر بگیریم ،این اصطلاح فناء فی الله از جانب عرفا درسته؟

23

سوال2747:
تکمله #
ببخشید استاد،یعنی،اگر خدا ظرف واقع نشه واصلا ذات در معنای مجازی در نظر گرفته و فناء فی الله رو بمعنای نابود شدن فیزیکی یا روح سالک در ذات خدا یا اسماء خدا ندانیم بلکه بمعنای جذب کامل و غافل شدن سالک از اغیار در نظر بگیریم ،این اصطلاح فناء فی الله از جانب عرفا درسته؟؟؟
و میشه شبیه همون علی ممسوس فی ذات الله؟
یعنی در واقع سوال اصلی من اینه ک ،خود اهل بیت ع مجوز چنین تعابیر ک صرفا اعتبار میباشد و در معنای حقیقت بکار نرفته باشه رو ب ما دادن؟

🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🌷
#پاسخ2747
🌹علیکم السلام
🌼🌿مقام تفویض امر به سوی الله و قطع هر گونه خواست و اراده شخصی و ظهور خواست خالص الهی از جان آدمی عالیترین جایگاهی است که باید سائر و سالک به سوی معبود به آن دست یابد! ظهور این مقام در رسول و ولی امکان حصول آن را برای دیگران نوید میدهد!
🌻🌿الأنفال : 17 فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى‏ وَ لِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنينَ مِنْهُ بَلاءً حَسَناً إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ
🌸🌿اين شما نبوديد كه آنها را كشتيد بلكه خداوند آنها را كشت! و اين تو نبودى (اى پيامبر كه خاك و سنگ به صورت آنها) انداختى بلكه خدا انداخت! و خدا مى‏خواست مؤمنان را به اين وسيله امتحان خوبى كند خداوند شنوا و داناست.
🌻🌿الفتح : 10 إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً
🌸🌿كسانى كه با تو بيعت مى‏كنند (در حقيقت) تنها با خدا بيعت مى‏نمايند، و دست خدا بالاى دست آنهاست پس هر كس پيمان‏شكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد.
🌼🌿به واقع گذر از اراده عاریتی و امانتی و اختیار «احسن اختیار» ممکن، که همانا تقدیم اختیار به ساحت قدسی حضرت مختار مطلق است. زیباترین وصف این حال و مقام درجه عبداللهی است. مقام عبده.
🌼🌿حقیقت مطلب این است که هیچ فعلی از هیچ مخلوقی چه نیک و چه بد به وقوع نمی پیوندد مگر آنکه به امضا و تنفیذ خدای قاضی و مرید و منشیء و علیم، قلم میخورد، تنها تفاوت بنده ی راستین الهی که تمام خواست و اراده اش را در برابر خواست و اراده معبود فانی ساخته است، این است که خواست و اراده خود را به او واگذار نموده و رها گشته است! یعنی اراده اراده مخلوق به ابتدا توسط الله.
🌼🌿عاشق خدا در میدان عشق و محبت سینه اش را به قلب و محبت واحد رسانده و هیچ قلب دگر را به سینه راه نداده، حتی به مرحله ای رسیده که از قلب هم گذشته و شرمنده از ادعای عاشقی گشته، هم از عشق و هم ز عاشقی دست کشیده و او و تنها او را سلطان هر چیز دانسته و به سلطان عشق پذیرفته و حال تنها اوست که بنده ی از خود بریده را به عاشقی پرورانده و با عشق یکی ساخته.
🌼🌿 توصیف ممسوس بودن مولا به مس ذات خطای مطلق است، زیباترین بیان آن است که عاشقان خدا به میقات خدا حظ و لّذّ لقاء الله را با مولا تجربه مینمایند!
🌼🌿زبان قرآن و عترت بی نظیر ترین وصف ارتباط معبود با مخلوقات را بیان میکند که نبایستی توسط مدعیان مصاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.