باتوجه به اینکه فرمودید بعضی از حیوانات به خاطر انتخاب هایشان کریه شدند، در علم زیست شناسی هر گونه ی جانوری جایگاه خاصی در تداوم طبیعت دارد، آیا نقش موجودات در عالم هستی بعد از نافرمانی هایشان انتخاب شده است؟ آیا جهان بدون شرارت می توانست تداوم داشته باشد؟

29

سوال2990:
سلام علیکم
در مورد حیوانات که بحث شد و فرمودید بعضی حیوانات مثلا سوسک یا… چهره کریهشون به خاطر اعمال و… هست که در عوالم قبلی مرتکب شدن یا انتخابی که کردن.
در علم زیست شناسی و… میگیم تمام موجودات در عالم نقشی دارن و هیچ موجودی بیهوده نیست. حتی موجودات مزاحم یا پلید هم در عالم نقشی دارن و مثلا اگر اون موجود رو حذف کنیم چرخه طبیعت دچار مشکل میشه. حالا اینو اگه تعمیم بدیم به تمام مخلوقات خداوند.. مثلا همین جنود عقل و جهل.. یا حتی خود ابلیس و کلا چیزهایی که شر یا منفین… آیا این نقششون در جهان هستی بعد از نافرمانی و عصیانشون به اونها اعطا شده یا از اول بوده؟ اصلا آیا جهان بدون شرور در هر شکلش میتونست برقرار بشه؟ چون اونها هم نقشی دارند… یعنی خداوند چون کار بیهوده نمیکند.. این نقش را برای آنها درنظر گرفته تا بیهوده نباشند؟ و به موجودات دیگر مرتبط شوند؟ یا از اول مبنای خلقتش را بر سیستم دوگانه خیر و شر قرار داده؟ اگر همه مخلوقات نیک و خیر بودند آنگاه روابط میان آنها چگونه میشد؟
نکته دیگه اینکه رتبه بندی میان مخلوقات وجود داره و افراد هم در بعد مادی و هم در بعد معنوی متفاوت باشند و طبقه طبقه… همینطور بین حیوانات و… آیا این رتبه بندی لازمه حیات است و عالم برپایه این رتبه بندی شکل گرفته؟ مثلا اگر روزی این رتبه بندی ها در تمام ابعاد از بین رود، جهان هم نابود می شود؟ کما اینکه آیه قران میگه شما همه امت واحد بودید اما اختلاف کردید و…
آیا بخشی از تفاوت ها و اختلافات طبیعی و مبنای خلقت است و بخشی دیگر ناشی از خطای انسان؟ از آنجایی که این تفاوت ها میان ائمه هم وجود دارد، گویا مبنا بر همین می باشد. نمیتونم جمع کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2990
🌹علیکم السلام
🌼🌿خلق موجودات عاصی در عالم دنیا با قیافه قبیح و مسوخ بخاطر کارنامه اعمال آنها بوده و لیکن خلق آنها با این سیما در عالم دنیا به معنای رها نمودن آنها با صفات پست شان نبوده بلکه همه آن موجودات موظف به کنترل صفات رذیله و رعایت قوانین وضع شده خودشان میباشند، عالم دنیا برای این موجودات محل تجمل کیفر اعمال گذشته و جبران خطاها و انجام وظایف تعریف شده برای تکالیف و پیشرفت بندگی ست!
🌼🌿خالق حکیم در بطن هر یک از موجودات را علی رغم خصوصیات باطنی و گذشته و کارنامه و اعمالشان علومی را در بطن آنها به ودیعت نهاده و ماموریت های خاصی را برایشان وضع نموده و عقاب و ثواب هم تعیین فرموده، هیچ یک از موجودات با هر کارنامه و قیافه اذن و حق ظلم به دیگر موجودات نداشته و علی رغم سابقه آنها در رفتار زشت حق تکرار و انجام هیچ گونه عصیان دیگری را ندارند!
🌼🌿موجودات پست در عالم دنیا شبیه محکومانی هستند که در زندان با تخصص هایی که به آنها آموخته شده میبایست انجام وظیفه نمایند مثل زندانیانی که صنعتگر هستند و در درون زندان به حرفه های مختلف مشغولند، هر جنایتکار و خاطی درون زندان اگر همان خطا و یا شبیه آن را انجام دهد به اشد مجازات محکوم میگردد اما میتواند با حسن رفتار گذشته سیاهش را سفید نماید!
🌼🌿جهل و جنودش حق تمرد مجدد ندارند و در صورت عصیان کیفر خواهند شد. اما وجودشان برای خلایقی که به عرصه خاص بندگی الهی وارد شده اند لازم است، مخلوقاتی که امکان تاثیر پذیری از آنها را داشته و با این تاثر و با مدیریت و حفظ تبعات آن عامل پیشرفت بوده و در مسیر سلوک بندگی آنها قرار دارد.
🌼🌿خالق علیم و حکیم هر موجودی را چنان صنعتگری فرموده که برای دیگر موجودات و محیط مفید واقع شوند. تدبیرگر عالم هستی با حسن صنع خود زشتی را تبدیل به زیبایی و از دل نازیبایی معادن زیبایی را استخراج میکند همانطوریکه فضولات را تبدیل به گل و شهد و عسل مینماید، موجودات پست علی رغم پستی شان خالق مقتدر و توانا آنها در مسیر تکثیر زیبایی و تکامل خلقت قرار داده است.
🌼🌿ظلم و جنایت موجودات پست به دیگر موجودات و محیط، عصیان آنها محسوب میشود آنها میتوانند صد در صد برای خود و دیگر جانداران و محیط مفید واقع شوند و جبران خطاهای خود نموده حتی چهره مسخ شده خودشان را تغییر دهند! اگر چه آنها موجب رنج موجودات دیگر شوند نحوه رفتار و مواجهه موجود مظلوم عاملی برای پیشرفت آن موجود بوده و از جنبه دیگر خالق مهربان جبران کننده هر کاستی میباشد
🌼🌿چنین نیست که حتما در برابر خیر بایستی شرّی وجود داشته باشد، همانطوریکه جهان فرشته گان خالی از شرور است. اما پیدایش شرّ و شرارت در عالم برای موجوداتی که وارد حریم مسابقه بندگی خاصی شده اند بعنوان ابزاری برای پیشرفت در آمده است، اولا این عرصه را انتخاب و همچنین با حفظ و مراقبت خود از شرارت ها به مقامات عالیه ای دست مییابند.
🌼🌿همچنین چنین نیست که برای حفظ نظام خلقت حتما باید طبقات و تفاوت هایی موجود باشد، این نوع نظام یکی از نظامات خاص بوده که خالق هستی آن را به حکمت چنین خلق فرموده و شئونات دیگری هم هست که هر کدام احکام و قوانین خاص خود را دارا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.