عبارت «و ایاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم» از زیارت جامعه کبیره با آیه شریفه‏ «إِنَّ إِلَیْنا إِیابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ» (25 و 26 غاشیه) چگونه سازگار است؟ آیا آوردن ضمیر جمع(ما) در این آیات می تواند نشان دهنده آن جمله در دعای جامعه باشد؟

47

سوال2701 :
عبارت «و ایاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم»
از زیارت جامعه کبیره با آیه شریفه‏ «إِنَّ إِلَیْنا إِیابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ» (25 و 26 غاشیه) چگونه سازگار است؟ آیا آوردن ضمیر جمع(ما) در این آیات می تواند نشان دهنده آن جمله در دعای جامعه باشد؟
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2701
🌹علیکم السلام
🌼🌿نباید تصور شود که ایاب و حساب خلق خدا به سوی حضرات موجب کسر و سلب قدرت مقتدر توانای عالم هستی میشود، خالق هر که را اراده فرماید بعنوان مرجع و ماخذی برای خلایق اختیار میکند که رجوع خلایق بسوی آن بمنزله رجوع به آستانه مقدس اش حساب میشود. 🌼🌿همانطوریکه در قرآن، خالق توانای یکتا بیعت با رسولش را بمنزله بیعت با خود تلقی فرموده:
🌻🌿الفتح : 10 إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِم …
🌸كسانى كه با تو بيعت مى‏كنند (در حقيقت) تنها با خدا بيعت مى‏نمايند، و دست خدا بالاى دست آنهاست
🌼🌿به همین صورت کتابت کاتبان اعمال هیچ مغایرتی با علم پنهان و آشکار و محیط خدا ندارد خالق به حکمت خویش چنین مقرر داشته تا کاتبانی از ملائک اعمال آدمی را ثبت نماید در حالیکه خالق دانا به اعمال بندگانش قبل از اینکه آنها عملی را انجام دهند داناست.
🌻🌿ق : 18 ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيدٌ
🌸انسان هيچ سخنى را بر زبان نمى‏آورد مگر اينكه همان دم، فرشته‏ اى مراقب و آماده براى انجام مأموريت (و ضبط آن) است!
🌼🌿حتی خالق بندگانش را به حساب خودشان آگاه میگرداند و بندگانش حسابرس اعمالشان میگردند و خالق حسیب به علم و اقتدارش بندگانش را حسابرس و حسابگر مینماید.
🌻🌿الإسراء : 14 اقْرَأْ كِتابَكَ كَفى‏ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسيباً
🌸(و به او مى‏گوييم:) كتابت را بخوان، كافى است كه امروز، خود حسابگر خويش باشى!
🌼🌿عظمت اهل بیت علیهم السلام چنان بالاست که با رجوع خلایق به اذن خدا بسوی آنها امتیازات والای آنها را ختم نمی نماید.
🌼🌿با اینکه هدایت فقط از آن خداست!!!
🌻🌿الليل : 12 إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى‏
🌸به يقين هدايت كردن بر ماست،
🌼🌿ولی به اذن و اراده اش رسولش را هادی قرار میدهد:
🌻🌿الشورى : 52 وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّكَ لَتَهْدي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ
🌸همان گونه (كه بر پيامبران پيشين وحى فرستاديم) بر تو نيز روحى را بفرمان خود وحى كرديم تو پيش از اين نمى‏دانستى كتاب و ايمان چيست ولى ما آن را نورى قرار داديم كه بوسيله آن هر كس از بندگان خويش را بخواهيم هدايت مى‏كنيم و تو مسلّماً به سوى راه راست هدايت مى‏كنى. ٍ
🌼🌿خلایق به عبارتی از معبود خود دور نیستند که به او نزدیک شوند نزدیکی و رجوع آنها به معنای قرب آنها به آیات و اسماء حسنای الهی میباشد پس حضرات دارالحکومه و دار القضاء و دارالحساب حضرت الله قادر متعال میباشند.
🌸🌿 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ: يَا جَابِرُ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ جَمَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ لِفَصْلِ الْخِطَابِ دُعِيَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ دُعِيَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فَيُكْسَى رَسُولُ اللَّهِ ص حُلَّةً خَضْرَاءَ تُضِي‏ءُ مَا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ يُكْسَى عَلِيٌّ ع مِثْلَهَا وَ يُكْسَى رَسُولُ اللَّهِ ص حُلَّةً وَرْدِيَّةً
يُضِي‏ءُ لَهَا مَا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ يُكْسَى عَلِيٌّ ع مِثْلَهَا ثُمَّ يَصْعَدَانِ عِنْدَهَا ثُمَّ يُدْعَى بِنَا فَيُدْفَعُ إِلَيْنَا حِسَابُ النَّاسِ فَنَحْنُ وَ اللَّهِ نُدْخِلُ أَهْلَ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ وَ أَهْلَ النَّارِ النَّارَ ثُمَّ يُدْعَى بِالنَّبِيِّينَ ع فَيُقَامُونَ صَفَّيْنِ عِنْدَ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى نَفْرُغَ مِنْ حِسَابِ النَّاسِ فَإِذَا دَخَلَ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ وَ أَهْلُ النَّارِ النَّارَ بَعَثَ رَبُّ الْعِزَّةِ عَلِيّاً ع فَأَنْزَلَهُمْ مَنَازِلَهُمْ مِنَ الْجَنَّةِ وَ زَوَّجَهُمْ- فَعَلِيٌّ وَ اللَّهِ الَّذِي يُزَوِّجُ أَهْلَ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ وَ مَا ذَاكَ إِلَى أَحَدٍ غَيْرِهِ كَرَامَةً مِنَ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ فَضْلًا فَضَّلَهُ اللَّهُ بِهِ وَ مَنَّ بِهِ عَلَيْهِ وَ هُوَ وَ اللَّهِ يُدْخِلُ أَهْلَ النَّارِ النَّارَ وَ هُوَ الَّذِي يُغْلِقُ عَلَى أَهْلِ الْجَنَّةِ إِذَا دَخَلُوا فِيهَا أَبْوَابَهَا لِأَنَّ أَبْوَابَ الْجَنَّةِ إِلَيْهِ وَ أَبْوَابَ النَّارِ إِلَيْهِ.
🌸جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: اى جابر چون روز قيامت شود (و) خداى عز و جل اولين و آخرين را براى فصل خصومت گرد آورد رسول خدا (ص) را بخوانند و امير مؤمنان عليه السّلام را نيز بخوانند، پس برسول خدا (ص) جامه‏اى سبز ميپوشانند كه در ميان مشرق و مغرب بدرخشد، و بعلى عليه السّلام نيز مانند آن را بپوشانند، و جامه گلى ديگرى برسول خدا بپوشانند كه ما بين مشرق و مغرب از نور آن روشن شود و مانند آن را بعلى عليه السّلام نيز بپوشانند و پس از آن آن دو را بالا برند، آنگاه ما را بخوانند و حساب مردم را بدست ما دهند، و ما بخدا سوگند اهل بهشت را ببهشت بريم و اهل‏ دوزخ را بدوزخ، سپس پيمبران را بخوانند و آنها در پيش عرش خداى عز و جل بدو صف بايستند تا وقتى كه ما از حساب مردم فارغ شويم، و چون بهشتيان ببهشت روند، و دوزخيان بدوزخ وارد شوند پروردگار عزت، على عليه السّلام را بفرستد تا بهشتيان را هر يك در جايگاه مخصوص بخودش منزل دهد و همسر برايشان تزويج كند، و بخدا سوگند على عليه السّلام است كه در بهشت همسران را بتزويج اهل بهشت درآورد و اين كار بدست ديگرى جز او نيست، و اين كرامتى است از جانب خداى عز ذكره و فضيلتى است كه خداوند آن حضرت را بدان فضيلت و برترى داده و بدان وسيله بر او منت نهاده است، و او است بخدا سوگند كسى كه دوزخيان را بدوزخ برد، و او است آن كسى كه درهاى بهشت را پس از ورود بهشتيان بر آنها مى‏بندد، زيرا اختيار درهاى بهشت بدست او است، و اختيار درهاى دوزخ نيز بدست او است.
الروضة من الكافي / ترجمه رسولى محلاتى، ج‏1، ص: 233 ٍ
🌸🌿عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ وَكَلَنَا اللَّهُ بِحِسَابِ شِيعَتِنَا فَمَا كَانَ لِلَّهِ سَأَلْنَا اللَّهَ أَنْ يَهَبَهُ لَنَا فَهُوَ لَهُمْ وَ مَا كَانَ لَنَا فَهُوَ لَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ إِنَّ إِلَيْنا إِيابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ‏
إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏2، ص: 256
🌸عبد اللَّه سنان روايت كرده كه حضرت ابى عبد اللَّه فرمود: هر گاه روز رستاخيز شود خداوند ما را مأمور حساب شيعيانمان قرار ميدهد هر چه از خدا در باره‏ى آنان بخواهيم خداوند بواسطه‏ى ما با آنان مى‏بخشد هر نعمتى كه براى ما باشد براى آنانست سپس حضرت ابى عبد اللَّه اين آيه را خواند: «إِنَّ إِلَيْنا إِيابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ‏
☘️☘️☘️
🌻🌿النحل : 89 وَ يَوْمَ نَبْعَثُ في‏ كُلِّ أُمَّةٍ شَهيداً عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِكَ شَهيداً عَلى‏ هؤُلاءِ وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمينَ
(به ياد آوريد) روزى را كه از هر امتى، گواهى از خودشان بر آنها برمى‏انگيزيم و تو را گواه بر آنان قرار مى‏دهيم! و ما اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيانگر همه چيز، و مايه هدايت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است!

🌸☘️قال أبو عبد الله عليه السلام: نحن و الله نعلم ما في السموات و ما في الأرض و ما في الجنة و ما في النار و ما بين ذلك، قال فبقيت أنظر اليه فقال: يا حماد ان ذلك في كتاب الله ثلث مرات قال: ثم تلا هذه الآية: «وَ يَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِكَ شَهِيداً عَلى‏ هؤُلاءِ وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمِينَ» آية من كتاب الله فيه تبيان كل شي‏ء.
تفسير نور الثقلين، ج‏3، ص:74

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.