چرا در آیه ۳۵ سوره البقره « …انت و زوجک….» بکار رفته در حالیکه انتظار می رفت « زوجتک » استفاده شود ؟

37

سوال2423:
چرا در آیه ۳۵ سوره البقره « …انت و زوجک….» بکار رفته در حالیکه انتظار می رفت « زوجتک » استفاده شود ؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2423
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱لفظ زوج هم برای مذکر و هم برای مؤنث بکار میرود و واژه زوجة در عرب کلمه ناپسندی به شمار میرود! وقتی میگوئیم، زوج مرد و یا زوج زن از عبارات زوج المرء و زوج المرئه استفاده میکنیم. (زوج المرء، المرئه و زوج المرئه، المرء)
🌷🔅🌱همسر مرد به حتم زن و همسر زن به حتم مرد است، پس زوج به معنای قرین و جفت و همسر جنسیت اش با طرف مقابلش مشخص میشود! وقتی زوج المرء را بصورت زوجة المرء بکار ببریم گویا که انتظار میرفت زوجش غیر مؤنث باشد! البته اگر در مواردی به زوجه اشاره میرود یا از روی خطاست و یا به لهجه بعضی از قبایل عرب میباشد .
🌷🔅🌱میتوان چنین استدلال نمود که: به خاطر اینکه خالق هستی زن را از نفس و جان آدم آفرید لذا کاربرد زوجه برای آن معنا ندارد! همچنین زوج در برابر فرد بوده و هر کدام از زن و یا مرد طرف دیگر خود را از فردیت خارج میکند! استعمال این رویه در میان بعضی از اهالی و قبایل اعراب متداول بوده!
🔆هو العلیم🔅🔅🔅
🌻🔅🌱النحل : 72 وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَنينَ وَ حَفَدَةً وَ رَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ أَ فَبِالْباطِلِ يُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ
🌹خداوند براى شما از جنس خودتان همسرانى قرار داد و از همسرانتان براى شما فرزندان و نوه‏هايى به وجود آورد و از پاكيزه‏ها به شما روزى داد آيا به باطل ايمان مى‏آورند، و نعمت خدا را انكار مى‏كنند؟
🌻🔅🌱الروم : 21 وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
🌹و از نشانه‏هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد در اين نشانه‏هايى است براى گروهى كه تفكّر مى‏كنند!

🌸و (الزَّوْجُ) عِنْدَ الْحِسَابِ خِلَافُ الْفَرْدِ وَ هُوَ مَا يَنْقَسِمُ بِمُتَسَاوِيَيْنِ.
و الرَّجُلُ (زَوْجُ) الْمَرْأَةِ وَ هِىَ (زَوْجُهُ) أَيْضاً هذِهِ هِىَ اللُّغَة الْعَالِيَةُ وَ بِهَا جَاءَ الْقُرْآنُ نَحْوُ «اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ»*

وَ الْجَمْعُ فِيهِمَا (أَزْوَاجٌ) قَالَهُ أَبُو حَاتِمِ.
وَ أَهْلُ نَجْدٍ يَقُولُونَ فِى الْمَرْأَةِ (زَوْجَةٌ) بِالْهَاءِ
وَ أَهْلُ الْحَرَمِ يَتَكَلّمُونَ بِهَا و عَكَسَ ابْنُ السِّكِّيتِ فَقَالَ وَ أَهْلُ الْحِجَازِ يَقُولُونَ لِلْمَرْأَةِ (زَوْجٌ) بِغَيْرِ هَاءٍ وَ سَائِرُ الْعَرَبِ (زَوْجَةٌ) بِالْهَاءِ وَ جَمْعُهَا (زَوْجَاتٌ) و الْفُقَهَاءُ يَقْتَصِرُونَ فِى الاسْتِعْمَالِ عَلَيْهَا لِلْإِيضَاحِ و خَوْفِ لَبْسِ الذَّكَرِ بِالْأُنْثَى إِذْ لَوْ قِيلَ تَرِكَةٌ فِيهَا (زَوْجٌ) و ابْنٌ لَمْ يُعْلَمْ أَ ذَكرٌ هُوَ أَمْ أُنْثَى.
و (زَوْجُ) بَرِيرَةَ اسْمُهُ مُغِيثٌ و (زَوَّجْتُ) فُلَاناً امْرَأَةً يَتَعَدَّى بِنَفْسِهِ إِلَى اثْنَيْنِ (فَتَزَوَّجَهَا) لأَنَّهُ بِمَعْنَى أَنْكَحْتُهُ امْرَأَةً فَنَكَحَهَا قالَ الْأَخْفَشُ وَ يَجُوزُ زِيَادَةُ الْبَاءِ فَيُقَالُ (زَوَّجْتُهُ) بِامْرَأَةٍ (فَتَزَوَّجَ) بِهَا وَ قَدْ نَقَلُوا أَنَّ أَزْدَ شَنُوءَةَ تُعَدِّيهِ بِالْبَاءِ وَ (تَزَوَّجَ) فِى بَنِى فُلَانٍ وَ بَيْنَهُمَا حَقُّ الزَّوْجِيَّةِ.
المصباح المنير، ج‏2، ص: 259
🌸و زَوْجَةٌ لغة رديئة،
مفردات الفاظ القرآن، ص: 385

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.