با توجه به متن مطرح شده در شرح زیارت جامعه، آیا فرشتگان تنها موجودات باشعور جهان هستی می باشند؟(به جز انسان)
سوال1188 :
با توجه به متن زیر در شرح زیارت جامعه، آیا فرشتگان تنها موجودات باشعور جهان هستی می باشند؟(به جز انسان) در مباحث قبلی بیان شد که تمام ذرات هستی دارای شعور ذاتی هستند، سنگ و… ، آیا این شعور آنها به خاطر وجود ملکی است که امورش را تدبیر میکند؟! یا اینکه فقط کنترل و تنظیم امور به عهده فرشتگان است؟ ◀️تدبير امور، توسّط فرشتگان، به اذن خداوند متعال { فَالْمُدَبِّراتِ أمْرا } سوره نازعات آیه ی 5 ؛ «به اذن خدا، تدبير امور ميكنند».
آب از آسمان نازل مي كنند ، گياه از زمين مي رويانند. تنظيم ابرها و توزيع آن ها به نواحي مختلف به عهدهي آنهاست. طبق روايت، هر قطرهي باراني به وسيلهي ملكي به زمين نازل مي شود و به جاي خودش مي رسد. اين همه قواي طبيعي در عالم مشغول كارند و مي بينيم؛ که همه روي نظم و حساب دقيق كار مي كنند، معلوم مي شود که يك نيروي الهي بر هر يك از اين نيروهاي طبيعي مسلّط است؛ وگرنه خود طبيعت كه كور و كر است و نميتواند كار خود را تنظیم نمايد. مثلاً برگي را در نظر بگیرید كه از شاخهي درختي مي رويد و بالا ميآيد، دانشمندان گياه شناس ميگويند: هفت قوّه كار ميكنند تا يك برگ از شاخه برويد ؛ قوّهي جاذبه، قوّهي ماسكه { سوره نازعات آیه 5 }، قوّهي هاضمه، قوّهي دافعه، قوّهي مربيّه، قوّهي مصورّه و قوّه ي مولّده. اين ها همه دست به دست مي دهند تا برگي از شاخهي درختي مي رويد. آنگاه ميبينيم اين برگ چقدر منظّم است. درست مثل اين است كه يك نقّاش ورزيدهاي با يك قلم بسيار ظريف آن را نقّاشي كرده است كه مثلاً كجا سبز و كجا سرخ و كجا سفيد باشد. كدام قسمتش باريك و كدام قسمتش پهن باشد. شما يك برگ گل را بگيريد و مطالعه كنيد و ببينيد چه دقّت عجيبي در برش قطعات مختلف اين گلبرگ و رنگ آميزي آن به كار رفته تا به اين كيفيّت درآمده است! حال اين هفت قوّه كه قواي طبيعي اند و فاقد درك و شعورند، پس اين نظم و حساب دقيق حيرتانگيز از كجاست؟! معلوم ميشود که اين قواي هفتگانه، تحت تدبير هفت مَلَك كه داراي عقل و درك و شعورند؛ هدايت ميشوند. ما نميگوييم: ملائكه همان قواي طبيعي هستند! بلكه ميگوييم: قواي طبيعي مسخّر { مُسخّر : تسخیر شده ، به تصرّف در آمده } تدبير ملائكه هستند؛ يعني، يك سلسله نيروهاي الهي و غيبي داراي عقل و شعور، قواي طبيعي را تسخير كردهاند و آنها را هدايت مي كنند.
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1188
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🔆🌸مدبّر یگانه چه زیبا تدبیر امور مدبّران امور را تحقق میسازد!🌸 🔆🌻
🔆🔅🌱مدبّر عالم هستی خداست و به هر موجودی که اراده فرماید اذن تدبیر را افاضه میفرماید!
🔆🔅🌱چنین نیست که اگر موجودی از موجودات اموراتی را تدبیر نماید دیگران از هر تدبیری ممنوع خواهند بود، بلکه حوزه ی تدبیر هر مخلوق نسبت به دیگری متفاوت است!
🔆🔅🌱چنین نیست که تمام امورات موجودی توسط موجود دیگر تدبیر شود بلکه ممکن است تنها بعضی از امورات مخلوقی توسط مخلوق دیگر تدبیر میشود، گیاهان و دیگر موجودات هم چنین هستند، بعضی از علوم به جان موجودات تزریق شده و بخشی دیگر توسط ماموران مدبّر انجام می پذیرد، بعنوان مثال نرم افزاری را در نظر بگیریم که خود نرم افزار حاما علوم و اطلاعات خاصی در درون خود میباشد و رایانه آن را راه اندازی میکند و مهمتر از همه ی اینها اپراتور رایانه در تحقق این امر دخالت دارد، پس امکان دارد تدبیر امورات مخلوقی به شراکت توسط خود مخلوق و عوامل دیگر انجام پذیرد، که در نهایت کل این مجموعه توسط خالق عالم هستی که مدبّر حقیقی است انجام میشود. به عبارت دیگر اگر مدبران توسط مدبر حقیقی تدبیر نشوند، تدبیر آنها کارساز نخواهد بود!
🔆🔅🌱دانه و گل و گیاه دارای درک و شعور خاص خودشان بوده و چون مخلوق حضرت مدبّر الامور میباشند پس به نوعی در حوزه ی خود تدبیراتی را نسبت به خود و دیگر موجودات انجام میدهند، نقش ملائک در این حوزه ی تدبیر خاص بوده و مثل مهندس متخصص عمل میکند، مثل کارخانه ای که در آن کارگران و مهندسان مختلف در چرخش فعالیت آن نقش دارند!ا
🌸🔅🌱 …هُوَ تَدْبِيرُ مُدَبِّرٍ حَكِيمٍ قَادِرٍ عَلِيمٍ بِالْأَشْيَاءِ قَبْلَ خَلْقِهِ إِيَّاهَا لَا يُعْجِزُهُ شَيْءٌ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِير
🌻🔅🌱يونس : 31 قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ مَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ مَنْ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ
🔅🌱بگو: «چه كسى شما را از آسمان و زمين روزى مىدهد؟ يا چه كسى مالك (و خالق) گوش و چشمهاست؟ و چه كسى زنده را از مرده، و مرده را از زنده بيرون مىآورد؟ و چه كسى امور (جهان) را تدبير مىكند؟» بزودى (در پاسخ) مىگويند: «خدا»، بگو: «پس چرا تقوا پيشه نمىكنيد (و از خدا نمىترسيد)؟!
نظرتون در مورد این پست چیه؟