ملکه سرور و شادی

23

🔹 ملکه سرور و شادی
🔹 شب شهادت حضرت صدیقه طاهره حضرت زهرا (س)
📅 تاریخ: 1403/09/15 – 3 جمادی الثانیه 1446
✨ جلسه: مشکات نور
📖 جلسه هفتگی شرح و تفسیر صحیفه سجادیه (دعای بیستم)
🎤 سخنران: استاد علی ساعی
🎥 تماشای کامل سخنرانی در لینک زیر:

برخی موارد مطرح شده در جلسه:

فاطمه، ملکه شادی و سرور 🌸

ملکه نجابت، ملکه بحر نبوت و امامت،
فاطمه، فاطمه، گوهر صدف حسنین،
فاطمه بی‌بی یتیمان عالم،
فاطمه ننه مظلومان و دل‌شکستگان،
فاطمه جام زلال توحید،
فاطمه ملکه آب و نان و نور و صفا،
طروات مهر، فاطمه این سریه‌ی نوریه سروریه.
فاطمه کیست؟
خدایا فاطمه کیست که سرورش سرور توست و غضبش غضب توست؟
فاطمه دروازه‌ی عظیم سرور و شادی، لذت و زیبایی.
فاطمه همان فاطمه است که غمش غم جهان هستی است،
با غمش جهان هستی به سوگواری می‌نشیند و با لبخندش جهان هستی می‌خندد.
با تبسمش بهشت خود را می‌نمایاند.
مهرها از دل مادران فواره می‌زند.
شادی فاطمه، که شادی‌اش شادی مدینه علم است.
مدینه شادی و سرور را شاد می‌کند.
فاطمه است که سرورش، سرور مدینه علم است.
با شادی فاطمه، علم می‌خندد.
علم شکوفا می‌شود، میوه‌هایش را می‌رساند.
ابداعات و اختراعات از آسمان به زمین بارش می‌کند.

این فاطمه همان فاطمه است، بانوی شادی‌ها.
این بانوی شادی‌ها همان بانویی است که با شادی‌اش خدای شادی‌آفرین شاد می‌شود، خوشنود می‌گردد.
عجب بانویی است فاطمه!
کیست که بتواند شادی خدا را تفسیر کند و بفهمد که فاطمه آیت عظمای شادی خداست؟
عجب سخنی است که فاطمه آیت‌الله‌العظمای شادی خداست.


شادی فاطمه، کلید شادی آسمانی 🌟

اگر فاطمه شاد شود،
این فاطمه همان کلید شادی است که خدا، با فاطمه می‌چرخاند
و عالم و عالمیان را پر از شادی و سرور می‌کند.
خدا اگر شاد شود، یعنی شادی مستقر و پایدار می‌شود.
کیست که جرأت کند ادعا کند لذت شادی را می‌شناسد؟
کیست که بگوید من سرور را صید کرده‌ام که ننموده، یا لذت را شکار کرده‌ام که نکرده؟
سرعت شادی و سرور و لذت چنان ماورا است که کسی تا کنون، قدرت صید آن را نداشته است.
می‌گذرد، ضربه‌اش را می‌زند،
شادی و زیبایی خود را به لحظه‌ای می‌نماید و محو می‌گردد.

حال ما می‌خواهیم صیاد این سرور و شادی و لذت گردیم.
تا فاطمه را نشناسیم،
تا تحت ولایت مبارک او نباشیم،
تا تایید فاطمه نباشد،
به آن مقام صید سرور و لذت نخواهیم رسید.

چگونه ربط یابیم؟
چگونه این آیت‌الله‌العظمای سرور و شادی را بشناسیم؟
آری، قامت شادی و لذت، تنها به افق فاطمه، … دارد.
آری، هم لذت و هم سرور، مقصد و تاویلی دارد که باید به آن برسیم.

رسول خدا می‌فرماید…

فاطمه، کلید شادی الهی 🌹

همانا خداوند با سرورت مسرور و با غضبت، مغضوب می‌شود.
اگر بخواهیم عمق رضا و غضب را بفهمیم، باید به این نکته برسیم که فاطمه، ام‌المومنین است.
اگر مومنان از مومنی خشمگین شوند، خداوند به خاطر همان مومن خشمگین می‌شود.
و اگر مومنی شاد شود، با شادی مومن، خدا شاد می‌شود.

اگر ام‌المومنین خشمگین شود، خدا چه می‌کند؟
اگر ام‌المومنین، سیده زنان عالم و اهل بهشت، مسرور شود، خدا چگونه مسرور می‌گردد؟
با سرور فاطمه، چه اتفاقات عظیمی در جهان خواهد افتاد؟

فاطمه را چگونه بشناسیم؟
فاطمه، ام‌الاسماء، کلید شادی است، و شادی خدا همان اراده‌ی خداست.
وقتی خدا اراده می‌کند، نام اراده‌اش را شادی می‌گذارد و عالم پر از سرور می‌شود.
در هر اراده‌اش، اراده‌ی بدیع و جدیدی نهفته است.
حال، خود را بسنجیم که در کدام طیف عظیم شادی و لذت قرار داریم؟
آیا نور را می‌بینیم یا تنها نشانه‌ای از آن را حس می‌کنیم؟
اگر اراده‌ی مطلق خدا بر جان ما غالب شود، چه می‌شود؟


شادی فاطمه، همگان را تغییر می‌دهد 🌸

خدا با شادی فاطمه چگونه “کن فیکون” می‌کند؟
چه می‌شود وقتی جهان نگاهش به لبخند جان جهان، به لبخند سروریه فاطمه است؟
اگر فاطمه بخندد، غنچه‌ها باز می‌شود، سینه‌ها لبریز محبت می‌شود.
اگر فاطمه بگرید، شادی از جهان می‌رود.
که رحلت کرده است؟ کیست که از ته دل بخندد که نمی‌تواند بخندد،
چون فاطمه گریسته است و ناله کرده است.

این همه سرور در دنیا چیست؟ همه سراب سرور است.
با غم فاطمه، شادی رحلت کرد.
سینه‌ها تنگ شده‌اند، و گرگان زوزه کشیده اند.
با ناله فاطمه، جهل خندید و بشر را به سخره گرفت

چرا با این همه پیشرفت ظاهری علمی، بشر در تنگ‌ترین تنگناهای جهل غرق است؟
این بشر چه کرده است با ظلم به فاطمه و علی؟


شادی، اسماء حسنای خدا و ولایت فاطمه 🌟

شادی از اسماء حسنای خداست، ذکر خداست.
کیست که خدا را به نام شادی اش” ذکر کرده باشد؟
کیست که ذکر اعظم شادی را شناخته باشد؟
تنها با ذکر اعظم، با فاطمه و اهل بیتش، می‌توان به این شادی رسید.

فاطمه چگونه شاد می‌شود؟
با غدیر علی شاد می‌شود، با ولایت شاد می‌شود،
با نگاه علی شاد می‌شود و بدون آن، شادی مسدود می‌گردد.

چرا این بشر با همه‌ی امکانات، همچنان از شادی محروم است؟
چرا هنوز بشر در جستجوی شادی روحی، به غذا و آب بی‌روح روی می‌آورد؟
شادی بشر منجمد شده است.


ناسپاسی بشر و ظلم به فاطمه 🌙

چطور فاطمه، ربیعه هستی بود،
چطور فاطمه بهار را بهاری می‌کرد،
بدون فاطمه، هیچ شادی روحی ندارد.
چگونه در حق فاطمه ناسپاسی شد؟
بشر چقدر به خود ستم کرد،
سخت‌ترین ظلم را با ظلم به فاطمه و علی انجام داد.

شادی و ولایت فاطمه، راز نجات بشر 🌸

چرا این بشر خود را با دستان خود به هلاکت انداخت؟
عجب بدبختی است، عجب جاهلی است این بشر که در صدد شکست کلمه‌ی اعلای توحید است.
چگونه می‌توانیم از این وضعیت رهایی یابیم؟
هر کس ملکه شادی را شاد کند، خدا او را در این جهان شاد می‌کند.
شادی فاطمه تنها با ورود به جهان فاطمه میسر است.
فاطمه از طریق ولایت خود، شیعیانش را می‌شناسد و آن‌ها را وارد جهان عظمت و نور خود می‌سازد.


شاد کردن فاطمه، شاد کردن خدا 💖

ای ابی وقاص!
آیا شنیدی که رسول خدا فرمود:
«فاطمه جگرگوشه‌ی من است. هر کس او را شاد کند، مرا شاد کرده است. و هر کس او را غمگین کند، مرا غمگین ساخته است.
فاطمه از بهترین بندگان خدا نزد من است.»

شاد کردن فاطمه بسیار آسان است؛ کافی است به قرآن و عترت متصل شویم،
کافی است با غیرت و حیا و عفت شویم تا فاطمه را شاد کنیم و خدا شادی را بر جهان نازل کند.


ظلم به فاطمه و عظمت مصحف فاطمه 🌟

اگر خدا اجازه دهد، تمام انبیا و فرشتگان مقرب خدا که در حق کسی که به فاطمه ظلم کرده شفاعت کنند،
خدا به هیچ وجه آن‌ها را از آتش خارج نخواهد کرد.

فاطمه چگونه عظمتی دارد؟
ما در عمق راز فاطمه مانده‌ایم.
ما هنوز در راز مصحف فاطمه مانده‌ایم.
چگونه می‌توانیم این راز عظیم را درک کنیم؟
مصحف فاطمه حامل تمام اسرار هستی است، آنجا تمام دانش‌ها و علوم کتب آسمانی نگاشته شده است.


قرآن و مصحف فاطمه: فناوری‌های الهی 📖

اگر قرآن تبیان کل شی است، پس ارتباط آن با مصحف فاطمه چیست؟
قرآن فناوری ویژه‌ی خداوند است که هیچ فناوری دیگری نمی‌تواند با آن مقایسه شود.
مصحف فاطمه نیز فناوری خاص خداوند است که با قرآن خویشاوندی دارد، اما غیر از آن است.
قرآن از عجیب‌ترین محدوده‌های خداست، فناوری غیر خلقی است، خدایی که آن را خلق کرده، آفریننده‌ای است بی‌همتا.

اگر خلقت به معنای خلق است، پس باید دانست که خلقت تنها یکی از فناوری‌های خداست.
فناوری‌های خدا غیر قابل احساس و درک بشر است، اما مصحف فاطمه که به‌طور ویژه در دستان مبارک آقا بقیه‌الله است، عمق و معنای دیگری دارد.
تمام فناوری‌های بشری در این مصحف شریف موجود است.


مصحف فاطمه: شجره‌نامه‌ی انبیا و اوصیای الهی 🌳

مصحف فاطمه نه تنها حامل علوم قرآن است، بلکه شجره‌نامه‌ی انبیا و اوصیای الهی است.
این کتاب عظیم شامل جزئیات هر حاکم و شخصیت‌های تاریخ است.
این کتاب از فراسوی زمان و مکان آمده است و به نوعی شناسنامه حقایق هستی است.
مصحف فاطمه همچنان در دستان مبارک آقا بقیه‌الله اعظم است، و عظمت آن هنوز برای بسیاری از بشر در پرده‌ای از اسرار باقی مانده است.

توصیف مصحف اعلی و نرم‌افزار خلقت 📜

این مصحف نشان اعلای امامت، نرم‌افزار خلقت و کتاب جامع آفرینش است. توصیفاتی که صادق آل محمد، بیان کرده‌اند، دو جلد دارد. امام، وقتی این همه توصیفات را بیان کرد، گفت که من کم گفتم. حضرت می‌فرماید: آنچه برای تو گفتم، تنها از برگ اول این صحیفه بود. سپس می‌گوید از برگ دوم، آن، چیزی به تو نگفته‌ام، چه برسد به دو جلد آن. صحیفه او این‌چنین مبارک است و خود او مبارک تر.

شاگرد مکتب حضرت زهرا 🌸

امام زمانمان شاگرد مکتب مادرش زهرا است. میزان حد شناخت خود را بشناسیم؛ ما هنوز به نور مادی نرسیده‌ایم. آخرین سرعت تشخیصی ما اسرار این سرعت محدود است. تا فراتر از آن قدم نگذاریم، اسیر این محدودیت‌ها خواهیم بود. ما نمی‌دانیم که نور هم مرکبی دارد. این نور را می‌توان به آنی به مقصدش رساند، همان‌طور که صوت را به نور تبدیل می‌کنند و با سرعتی بالاتر ارسال می‌کنند. آیا نور این‌چنین نمی‌شود؟

ارتباط با نرم‌افزار خلقت 🌍

ما به این نرم‌افزار چگونه متصل شویم تا به آنچه می‌خواهیم به آنی دست یابیم؟ چرا وارد باغ و بستان بانوی توحید نشویم؟ ما چه استفاده‌ای از فاطمه کرده‌ایم؟ تنها گفته‌ایم و خوابیده‌ایم. ما از بلوغ بنون فاطمه چه بهره‌هایی برده‌ایم که نبرده‌ایم؟ ما فاطمه را تعظیم ساخته‌ایم، اما غافل از ثقلین هستیم؛ هم عترت و هم قرآن. قرآنی که تاج اعظم فاطمه است.

ارتباط با اعضا و جوارح و جهان هستی 🧠

من چگونه در ارتباط هستم با اعضا و جوارح خود؟ من باید به قوی‌تر از آن با فاطمه و دودمان فاطمه در ارتباط بودم که نشناختم. همان‌طور که با دیده و شنوایی خود در ارتباط هستم، یعنی با این اعضا به علم می‌رسم. به ترجمه‌هایی از علم دست پیدا می‌کنم. اگر با این دستگاه عظیم خدا مرتبط بودم، چه می شد؟ خدا این توانایی را به بشر داده است که با کل جهان هستی در ارتباط باشد و آن را به استخدام گیرد.

معلولیت و تسخیر جهان هستی 🌌

به امر خدا هم شب و روز و هم ستارگان تحت تسخیر ما هستند، اما ما معلول هستیم. آن معلولی که از دیده‌اش معلول است. من از ثقلین معلولم. من معلول علمی هستم. من معلول علوی و حسنی و حسینی، سجادی و باقری، کاظمی، رضوی، جوادی، هادوی و عسگری و مهدوی هستم.

دعوت به دارالسلام و صراط مستقیم 🌟

اگر خدا آسمان‌ها و زمین و هرچه در آن است به حق آفریده است، چرا بهره نمی‌گیرند؟ خدا ما را به دارالسلام دعوت می‌کند، به سوی صراط مستقیمش. پس چرا لبیک نمی‌گوییم؟ چرا تابع ثقلین نیستیم؟ چرا وارد خانه سلام نشده‌ایم؟ چرا راهی صراط مستقیم نیستیم؟ اگر بودیم، خدا این امکان را به ما داده است که به ثقلین برسیم. اما من معلول هستم. معلول ثقلین هستم. من فاطمه را نمی‌شناسم.

نسخه‌های مختلف فاطمه ✨

ما با کدامین نسخه از فاطمه آشنا هستیم؟ یک نسخه از او نسخه زنانگی بود که شرافت به تمام زنان عالم بخشید. حالا به کدامین نسخه است؟ ما با کدامین نسخه‌های فاطمه آشنا هستیم تا وارد جهان او شویم؟ این ممتحنه خدا، که تمام امتحانات را قبل از خلق، پشت سر گذاشته، به کدامین جز فاطمه هستیم؟ این فاطمه عصب لطیفه‌ی توحیدیه است. اگر وصل می‌شدم با تمام جانم، توحید را لمس می‌کردم.

مرگ بندگی و مرگ توحیدی 🕊

مرگ بندگی، با مرگ توحیدی است. مرگ فقهی، مرگ عقلی و مرگ ثقلینی. می‌خواهم وارد باغ ملکوتیه فدکیه شوم و اندکی خود را معطر به عطر و صفای کلام نوریه توحیده نمایم. فاطمه زهرا در آن خطبه شریفه به این نکته‌ی لطیفه رسید.

آفرینش هستی و بداعت خداوند 🌌

خدا چیزها را به ابتکار خود آفرید، نه از چیزی که پیش از آن شیء باشد. خدا اشیاء را به بداعت آورد. اگر بگوییم خدا هستی را بداعت نمود، اگر نو نبود اصلاً نبود. قبل از هستی بودی نبود تا به هستی درآید و او بود که بود را به بود رساند. خداوند هیچ سنخیتی با فعل خود ندارد.

علم و محدودیت‌های بشر 🔬

پی علم امروزی، لنگ است. اگر نمی‌توانیم توصیف کنیم، چه کنیم؟ اگر مهبانگ آغاز است، او این آغاز را آغاز کرد و همه‌ی فیزیک‌دانان اعتراف می‌کنند که نمی‌تواند در زمان این اتفاق بیفتد.


قبل و بعد از آفرینش 🌌

قبل از ما چه بود؟ چه چیزی بود؟ قبل از زمانی، زمانی نبود. باید عبارت دیگری جستجو کرد که با آن قبل و بعد را توصیف کنیم. می‌گویند جلوه‌ای از متجلیات خداست. می‌گویند نعوذ بالله این جلوه از آن متجلی شده است، یعنی خورشید که جلوه می‌کند، همان نور از خورشید جدا نیست. همان خورشید است. این بدبخت‌ها خدا را با خورشید مقایسه می‌کنند و از آن آفرینش خدا را می‌خواهند توصیف کنند. اجزای خورشید است که از جان آن بیرون می‌آید. همان میزان که از خورشید بیرون می‌آید، کم می‌شود. نمی‌فهمند که نمی‌فهمند و اهل جهان را به سموم شرک مبتلا می‌کنند.

فراتر از زمان و مکان ⏳

همان‌طور که خدا را نمی‌توان زمان خواند، خدا را نمی‌توان هستی خواند. او فراتر از زمان و مکان است. چگونه بفهمیم این حقیقت مسلم را؟ همان‌طور که خدا را نمی‌توان وجود و موجود نامید، چرا که خالق موجودات است، همان‌طور که خالق اوقات است. وجود موجودات را آفریده است. هستی را به هستی نشانده است. مگر زمان را در زمان آفریده است؟ نه، او خارج از زمان است. خود زمان را آفرید، مگر باید در هستی باشد که هستی را بیافریند؟ این هستی را نو کرد. هستی نو خداست، بداعت خداست، تازه خداست و خدا با خلقش یکی نیست. اگر بالاتر از هستی نمی‌دانیم، این مشکل جهل ماست که نمی‌دانیم خدا را با این هستی می‌خواهیم وصف کنیم.

توحید و حقیقت خداوند 🕋

خدا را دارای مراتب می‌شناسیم. از این مراتب، تجزیه‌اش می‌کنیم. اما خدا واحد است، صمد است، لم یلد و لم یولد است. اگر ما می‌گوییم خدا وجود دارد، به خاطر این است که در وصف خدا گرفتار تعیّن نشویم، زیرا بالاتر از این نمی‌شناسیم و مجبوریم به همین صورت بیان کنیم. همان‌طور که نمی‌توانیم همه چیز را داخل زمان بدانیم، نمی‌توانیم هر حقیقتی را داخل هستی بشناسیم. برای خدا، وقتی که صفتی به کار می‌بریم، باید بگوییم «الله اکبر». یعنی خداوند، تو بالاتر از هر صفتی هستی، تو بالاتر از آن هستی که وصف شوی. خدا تعالی‌گر است و زمان را فطر کرده است. آفریدگار از آفریده خود برتر است.

آفرینش بدون احتیاج به مثال 🌟

فریاد زنیم تا گوش ناشنوایان بشنود. خداوند اشیاء را بدون احتیاج به مثال آفرید. هستی‌بخشی خدا بر پاشنه هیچ مثالی نمی‌چرخد. آفریده‌های خدا چیزهایی هستند که پاشنه ندارند، کفشی ندارند، لولایی ندارند و هیچ الگویی برای خلق آن‌ها وجود ندارد. خدا اشیاء را بدون نیاز به الگویی آفرید. او در خلق اشیاء از هیچ طراح و نقشه‌ای پیروی نکرد. خدا قالب نمی‌سازد، بلکه اراده می‌کند و آن تحقق می‌یابد.

مشیت و تکوین الهی 💡

هستی اشیاء بر پاشنه هیچ مثالی نمی‌چرخد. برای آفرینش او سرمنشأیی نیست. آفرینش به مشیت خدا تعلق دارد و مشیت صورت اولیه علمی اشیاء است. به اشیاء هستی بخشید، تنها با قدرتش. آن اشیاء را به کائنات رساند. وجود اشیاء به قدر الهی برمی‌گردد. وجود اشیاء به قدرت خدا مربوط است. تکوین اشیاء برابر با ابداع است. این توصیفی است برای رد دخالت غیر در آفرینش. آفرینش هویت خاصی دارد که به مشیت خدا برمی‌گردد و تکوین هویت اشیاء می‌توان به تسامح به اراده خدا ربط داد. این مرتبه‌ای بالاتر از وجود هست که آن، نشاء اشیاء است و پیش از آن علم اشیاء است. و خداوند از همه این‌ها برتر است.



🟠 کانال ایتا جام جان
🔗 https://eitaa.com/jamejan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.