آیا دعای موسوم به فرج(عظم البلا) با نصوص قرآن کریم مغایرت دارد؟
سوال1176 :
سلام علیکم 👇👇👇👇
🍁 آیا دعای موسوم به فرج(عظم البلا) با نصوص قرآن کریم مغایرت دارد؟
🔹آیا دعای موسوم به فرج (الهی عظم البلا) دعایی بدون سند و از نظر شکلی و محتوایی، مخالف با قرآن است؟
آیا دلایل ذیل در رد این دعا و ربط آن به توسل گریزی از معصومین صحت دارد!
1⃣از نظر شکلی قرآن میفرماید تنها خدا را به امداد بخوانید (ایاک نستعین) در حالیکه در این دعا؛ حضرات معصومین “محمد” و “علی” و ” صاحب الزمان” خوانده میشوند.
2⃣اینکه میگویند “به قصد استقلال خوانده نشود اشکالی ندارد” درست نیست زیرا قرآن مطلقا نهی کرده (18 سوره جن) و چنین قیدی نه در قرآن و نه در روایات نیامده است.
3⃣ از نظر محتوا نیز قرآن میفرماید “آیا خدا برای بنده اش کافی نیست؟!” (36 سوره زمر)
🌱و نیز میفرماید :
“نصرت تنها از طرف خدای عزیز و حکیم است” (126 سوره آل عمران) در حالیکه در این دعا “محمد” و “علی” کافی و ناصر شمرده میشوند.
4⃣ اینکه میگویند “در طول خدا باشند اشکالی ندارد” درست نیست به دلیل توحید افعالی که برگرفته از آیاتی همچون آیه 17 سوره انفال است که میفرماید “تو (= پیامبر) نبودی که (در جنگ به کافران) سنگ انداختی بلکه خدا انداخت” .
5⃣ این دعا سند درست حسابی ندارد.
🌱یکی از نقل ها بر منابع این دعا ،نقل ﺻﺎﺣﺐ ﻣﺠﻤﻊﺍﻟﺒﯿﺎﻥ است که مدعی شده است اﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺭﺍ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺎﺣﺐﺍﻟﺰﻣﺎﻥ، ﺑﻪ ﺍﺑﻮﺍﻟﺤﺴﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺍﺑﯽ ﺍﻟﻠﯿﺚ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺑﻐﺪﺍﺩ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﺮ ﻗﺮﯾﺶ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.
ﺍﺑﻮ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﻣﺬﮐﻮﺭ، ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ، ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺑﺮ ﻗﺮﯾﺶ ﮔﺮﯾﺨﺘﻪ ﻭ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ؛ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺑﺮﮐﺖ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺍﺯ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﯾﺎﻓﺖ.
ﺍﺑﻮ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ.)
6⃣ ایراد آشفتگی خطاب در دعای مزبور است.
ملاحظه بفرمایید:
1- دعا با خطاب حضرت احدیت آغاز میشود.
2- از اواسط دعا، خطاب به رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) تعویض میشود.
3- و در پایان بدون دلیلی حداقل ادبی، امام زمان (عج) مورد خطاب دعا قرار میگیرد.
النهایه،دعا کننده مشخص نمیکند که خواسته خود را از چه کسی مطالبه مینماید. التماس دعا
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1176 برگ اول
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🔆توسل به حضرات هزاران هزار برهان قاطع دارد تا اینکه دعای «عظم البلا» بر ابهامش بیفزاید🔆🌻
🍁 آیا دعای موسوم به فرج(عظم البلا) با نصوص قرآن کریم مغایرت دارد؟
🔹آیا دعای موسوم به فرج (الهی عظم البلا) دعایی بدون سند و از نظر شکلی و محتوایی، مخالف با قرآن است؟
🔆🔅🌱دعای منقول در منابع با دعای مشهور و متداول «عظم البلا» تفاوت هایی دارد، دعایی که امروزه بیشتر در محافل و مجالس کاربرد دارد، یک دعای تدوینی است و نمیشود تمامیت این دعا را به این شکل به امام معصوم منتصب نمود!
🍀 چون که 🍀
🔆یک🔆
🔆🔅🌱با منابع اصلی منطبق نیست.
🔆دو🔆
🔅🌱 در منابع مختلف این دعا به شکل های متفاوت از هم ذکر شده!
🔆سه🔆
🔆🔅🌱از حیث سند دارای صعف است
🔆چهار🔆
🔆🔅🌱اگر از ضعف سند صرفنظر کنیم، از حیث محتوا دارای ابهامات آشکاری است که نمیتوان بی تفاوت از کنار آن گذر نمود!
🔆پنج🔆
🔆🔅🌱تمام اجزاء دعا از پیوستگی و هماهنگی لازم برخوردار نیستند، به بیان ساده تر دعای مذکور یکدست نبوده بلکه از سه جزء متفاوت از هم تشکیل یافته، چرا که توسل مستقیم از ذات باریتعالی به توسل مستقیم از حضرات معصومین علیهم السلام سوق یافته و در آخر یعنی در اوج توسل مستقیم به حضرات، ذکر «یا ارحم الراحمین» آمده که هیچ تناسبی در آن دیده نمیشود، هر کس که آشنایی مستقیمی با مناجات معصومین علیهم السلام داشته باشد، به حتم در این قسمت توقف خواهد کرد!
🔆ششم🔆
🔆🔅🌱بنظر میرسد در طول شهرت این دعا هیچ کارشناسی و تحقیق خاصی روی دعای مذکور صورت نپذیرفته، هر گونه توجیه ضعف های این دعا راه و طریق توحید و نبوت و امامت را در هاله ای از ابهامات مختلف رها خواهد نمود!
🔆هفتم🔆
🔆🔅🌱به اندازه ی کافی دعاهای ماثور و معتبر از ناحیه مقدس حضرات صادر شده تا توقف ما در مناجات مذکور ما را به فقر ذکر و مناجات نکشاند!
🔆هشتم🔆
🔆🔅🌱میتوانیم فراز هایی از دعا را از جمله بند اول به تنهایی بکار بریم، که انصافا در اوج بیان توحیدی است، هیچ منافاتی با نصوص قرآنی ندارد!
🌸🔅🌱اللَّهُمَّ عَظُمَ الْبَلَاءُ، وَ بَرِحَ «1» الْخَفَاءُ، وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ، وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ، وَ إِلَيْكَ يَا رَبِّ الْمُشْتَكَى، وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ، وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلًا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ مِنْ ذَلِكَ.
🔆نهم🔆
🔅🌱با اینکه توسل به حضرات معصومین علیهم السلام حقیقتی غیر قابل انکار میباشد و هیچ منافاتی با بنیان توحیدی ندارد، اما شکل و ساختار این دعا و ترکیب بندی آن امکان دفاع از اصل توسل را سخت تر نموده و تهاجم اهل مخالف توسل را در کوبیدن توسل سهل میسازد.
آیا دلایل ذیل در رد این دعا و ربط آن به توسل گریزی از معصومین صحت دارد!
1⃣از نظر شکلی قرآن میفرماید تنها خدا را به امداد بخوانید (ایاک نستعین) در حالیکه در این دعا؛ حضرات معصومین “محمد” و “علی” و ” صاحب الزمان” خوانده میشوند.
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1176 برگ دوم
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🔆طناب امداد الهی به قدرت الهی امدادگر است، طنابی را که خدا آویزان کند هرکه به دست گیرد به زبان عمل « إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِين» گوید 🔆🌻
🔆🔅🌱« إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِين» یک اقرار موحدانه است، یک انطباق حقیقی «ظاهر با باطن» و «تکوین با تشریع» بوده که کل خلایق در این اقرار و انطباق شراکت دارند، اجتماع تمام خلایق در بیان این حقیقت دخالت دارد، مجموعه ی عالم هستی با تمام اسباب و مسبباتش در این اقرار مقدس سهم دارند.
🔆🔅🌱هم سبب، هم مسبب داد میزند و میگوید « إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِين» دارو در اثر بخشی، باران در رویاندن و نور در روشنی دادن و هر نیرو در امداد رسانی و … داد میزند « إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِين».
🔆🔅🌱صدور هر نیرو و ظهور هر یار و یاوری و مادر در ترحم بر فرزند و هر دستگیر مخلصی در عونش به یاری او قوت میگیرد!
🔆🔅🌱اگر حضرات یار و یاور جن و انس و ملک گشته اند به عون و کمک خدا به این توانایی دست یافته اند! هر آن کسی که به توسل و شفاعت دست به دامان پاک حضرات میگردد، میداند که چه سان بایستی کمک و امداد خدا را جذب نماید پس به این طریق زیبا خدا را یار و یاور برآورده شدن حاجاتش میسازد!
🔆🔅🌱شکل و ساختار قسمت دوم دعای عظم البلا نبایستی بهانه ای باشد برای انکار توسل، همانطوریکه قبلا گفته شد، طرز بیان قسمت دوم دعای عظم البلا طوری است که با آموزه ها و ادبیات توسل تفاوت و تمایز خاصی دارد، توقف در این فراز نه تنها مانع توسل نیست بلکه امکان دفاع از توسل را با محکمات قرآن و روایت آسان تر میکند!
2⃣اینکه میگویند “به قصد استقلال خوانده نشود اشکالی ندارد” درست نیست زیرا قرآن مطلقا نهی کرده (18 سوره جن) و چنین قیدی نه در قرآن و نه در روایات نیامده است.
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1176 برگ سوم
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🔆آیا کسی میتواند خدا را بدون نامهایش بخواند؟!!!🔆🌻
🔆🔅🌱مع با باء از زمین تا آسمان فرق دارد!
🌻🔅🌱الجن : 18 وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً
☀️🔅🌱و اينكه مساجد از آن خداست، پس هيچ كس را با خدا نخوانيد!
🔆🔅🌱«مع» اسم است «باء» حرف است.
🔆🔅🌱مع الله یعنی به همراهی خدا کسی خدا را بخواند یعنی هم خدا و هم همراه خدا را با هم میخوند که این طرز توسل عین کفر و شرک است، اما در توسل به حضرات ما خدا را با اسباب میخوانیم به این معنی که فقط خدا را میخوانیم او را به تنهایی میخوانیم اما با اسبابف که دلیل قرآنی دارد!
🔆🔅🌱اینکه خدا را با اسباب میخوانیم این لطف الهی است، چرا که کسی نمیتواند خدا را بدون اسباب بخواند، مگر نه این است که ما خدا را با اسمائش میخوانیم و اسماء غیر خودش میباشد، و حضرات نیز همان حقیقت اسماء الهی اند که بارها در این باره بحث شده است!
🌻🔅🌱الأعراف : 180 وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذينَ يُلْحِدُونَ في أَسْمائِهِ سَيُجْزَوْنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
☀️🔅🌱و براى خدا، نامهاى نيك است خدا را بوسیله ی آنها بخوانيد! و كسانى را كه در اسماء خدا تحريف مىكنند رها سازيد! آنها بزودى جزاى اعمالى را كه انجام مىدادند، مىبينند
3⃣ از نظر محتوا نیز قرآن میفرماید “آیا خدا برای بنده اش کافی نیست؟!” (36 سوره زمر) 🌱و نیز میفرماید : “نصرت تنها از طرف خدای عزیز و حکیم است” (126 سوره آل عمران) در حالیکه در این دعا “محمد” و “علی” کافی و ناصر شمرده میشوند.
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1176 برگ چهارم
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🔆جاذبه با خدا جاذب است🔆🌻
🌻🔆هر که رافع نیازی است، خداست که به رافعیت فرمانش داده🔆🌻
🌻🔆او به هر طریقی که بخواهد کفایت امور میکند🔆🌻
🌻🔅🌱الزمر : 36 أَ لَيْسَ اللَّهُ بِكافٍ عَبْدَهُ وَ يُخَوِّفُونَكَ بِالَّذينَ مِنْ دُونِهِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ
☀️🔅🌱آيا خداوند براى (نجات و دفاع از) بندهاش كافى نيست؟! امّا آنها تو را از غير او مىترسانند. و هر كس را خداوند گمراه كند، هيچ هدايتكنندهاى ندارد!
🔆🔅🌱خدا کافی است «هو الکافی» جز این نیست که اوست که موجودات را کفایت میکند و بس، حتی حضرات معصومین علیهم السلام از این امر مستثنی نیستند! اما بایستی حقیقت کلام الهی را با دلی کاملا باز دریابیم!
🔆🔅🌱خدا برای بندگانش کافیست! در این شکی نیست، این این به این معنا است که دیگر کسی نه آب بخورد و نه نان، چرا که خدا کافی است! و کسانی که توسل را با آیه کفایت انکار میکنند، بایستی نه بخورند و نه بخوابند و نه چیزی را طلب کنند، نه به چیزی تکیه کنند، نه از نور خورشیدبهره جوید و نه از چشمش استفاده کند و نه فکر کنند، چرا که با مبانی توحیدی آنها منافات خواهد داشت، اگر کسی آب و غذا میخورد از نور بهره میجوید چرا برای رفع نیاز روح و جانش از طعام پاک الهی که وجود مقدس حضرات است و در عین حال نور الهی اند محروم سازد.
🔆🔅🌱بنده در دفاع از توسل به هیچ وجه از مسیر دعای عظم البلا وارد نمیشوم، که نقد های وارده بر آن دفاع از توسل با این دعا دشوار است اما تذکر این امر مهم است که اگر هر گونه استعانتی شرک باشد، این امر شامل هر چیزی میشود چه امورات دنیوی و چه اخروی در حالیکه در استعانت های مرسوم هیچ کس ره شرک را طی نمیکند!
🔆🔅🌱آیا ذوالقرنین مشرک بوده؟؟؟ که فاعینونی میگوید. نعوذ بالله!!!
🌻🔅🌱الكهف : 95 قالَ ما مَكَّنِّي فيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعينُوني بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ رَدْماً
☀️🔅🌱(ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم در اختيار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مىكنيد)! مرا با نيرويى يارى دهيد، تا ميان شما و آنها سدّ محكمى قرار دهم!
🔆🔅🌱نماز و صبر که خدا نیستند، پس چرا استعانت به آنها توصیه خدای واحد است، شرک که شرک است و سفید و سیاه ندارد، پس بایستی قبول کنیم استعانت از حضرات با دلی توحیدی عین عمل توحیدی است، چرا که متوسل حضرات را بنده ی خدا میدانند و از آنها برای محبوبیت و سیر و سلوک به کمک میگیرند، این امر در تعاون هم صدق میکند!
🔆🔅🌱
🌻🔅🌱البقرة : 153 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ
🌻🔅🌱المائدة : 2 … وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ
🔆🔅🌱آیا حضرت عیسی علیه السلام -نعوذ بالله – مشرک هستند؟
🌻🔅🌱آلعمران : 52 فَلَمَّا أَحَسَّ عيسى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصاري إِلَى اللَّهِ قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ اشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ
☀️🔅🌱هنگامى كه عيسى از آنان احساس كفر (و مخالفت) كرد، گفت: «كيست كه ياور من به سوى خدا (براى تبليغ آيين او) گردد؟» حواريان [شاگردانِ مخصوصِ او] گفتند: «ما ياوران خداييم به خدا ايمان آورديم و تو (نيز) گواه باش كه ما اسلام آوردهايم
🔆🔅🌱آیا تشویق خدا به نصر و نصرت اهل ایمان و دین خدا – نعوذ بالله- دعوت به شرک است؟؟؟
🌻🔅🌱الأنفال : 72 إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ ميثاقٌ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ
☀️🔅🌱كسانى كه ايمان آوردند و هجرت نمودند و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد كردند، و آنها كه پناه دادند و يارى نمودند، آنها ياران يكديگرند و آنها كه ايمان آوردند و مهاجرت نكردند، هيچ گونه ولايت [دوستى و تعهّدى] در برابر آنها نداريد تا هجرت كنند! و (تنها) اگر در (حفظ) دين (خود) از شما يارى طلبند، بر شماست كه آنها را يارى كنيد، جز بر ضدّ گروهى كه ميان شما و آنها، پيمان (ترك مخاصمه) است و خداوند به آنچه عمل مىكنيد، بيناست
4⃣ اینکه میگویند “در طول خدا باشند اشکالی ندارد” درست نیست به دلیل توحید افعالی که برگرفته از آیاتی همچون آیه 17 سوره انفال است که میفرماید “تو (= پیامبر) نبودی که (در جنگ به کافران) سنگ انداختی بلکه خدا انداخت” .
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1176 برگ پنجم
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🔆تحقق هر فعل و عملی به تقدیر خداست🔆🌻
🔆🔅🌱چه حضرات معصومین علیهم السلام به اذن الهر منشاء اثری باشند و جه انسانی لب خود را تکان دهد و یا هر امری که در این عالم تحقق مییابد تنها به اذن و اجازه و فرمان خداست و از مسیر علم الهی گذر میکند!
🔆🔅🌱علم، مشیت، اراده، تقدیر، قضاء، امضاء(اذن)
🔆🔅🌱شک نکنیم که هر عملی به اذن خدا تحقق مییابد!
🌻🔅🌱آلعمران : 49 وَ رَسُولاً إِلى بَني إِسْرائيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في بُيُوتِكُمْ إِنَّ في ذلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ
☀️🔆🌱و (او را به عنوان) رسول و فرستاده به سوى بنى اسرائيل (قرار داده، كه به آنها مىگويد:) من نشانهاى از طرف پروردگار شما، برايتان آوردهام من از گِل، چيزى به شكل پرنده مىسازم سپس در آن مىدمم و به فرمان خدا، پرندهاى مىگردد. و به اذن خدا، كورِ مادرزاد و مبتلايان به برص [پيسى] را بهبودى مىبخشم و مردگان را به اذن خدا زنده مىكنم و از آنچه مىخوريد، و در خانههاى خود ذخيره مىكنيد، به شما خبر مىدهم مسلماً در اينها، نشانهاى براى شماست، اگر ايمان داشته باشيد!
نظرتون در مورد این پست چیه؟