آیا عُمر جز اصحاب پیامبر علیهم السلام بوده بعد از پیامبر راه را به خطا رفت می توانیم لعنش کنیم ؟و دیگر این که کسانی که در امر دین نفاق ایجاد کنند جز منافقین هستند و منافق طبق فرمان خداوند جایگاهشان در دوزخ است ؟

43

سوال 3298:
سلام علیکم
جناب استاد در این متن به نظر می رسد زیرکانه کارهای عُمر در مورد اهل بیت علیهم السلام را لا پوشی می کنه تا کاملا موضوع لعن بر عُمر برچیده شود
چند سوال مطرح می شود که آیا عُمر جز اصحاب پیامبر علیهم السلام بوده بعد از پیامبر راه را به خطا رفت می توانیم لعنش کنیم ؟و دیگر این که کسانی که در امر دین نفاق ایجاد کنند جز منافقین هستند و منافق طبق فرمان خداوند جایگاهشان در دوزخ است ؟👇
عید الزهرا
در مورد روز 9 ربیع الاول معروف به عید الزهرا چه می دانید؟
در قبل از انقلاب مراسمی چون عمر کُشان صورت می گرفت و در کوچه ها و محل ها مترسکی تحت عنوان عمر در انظار عمومی می گرداندند و در آخر آن را آتش می زدند. این رسم پس از انقلاب منع گردید اما محافل جشن و پایکوبی متوقف نشد و حتی سخنان رکیک وفحاشی هایی تحت عنوان لعن بر عمر در این مجالس رایج است که دون شان یک مسلمان چه رسد یک شیعه می باشد و بنا بر تفسیر غلط از حدیث رفع القلم اعمال منکری صورت می گیرد که باید در مورد این روز و رفتار ناپسند ونابخردانه عده ای روشنگری صورت گیرد.
یکی از وقایعی که به این روز نسبت می دهند قتل عمر سعد فرمانده ی لشگر اشقیا در کربلا به دست محتار ثقفی می باشد که به اشتباه روز مرگ عمربن خطاب بحساب آورده و جشن عمرکُشان می گیرند. اما بنابر قول علمای شیعه و سنی مرگ خلیفه ی دوم 26 ذی الحجه می باشد .
جدای از اینکه روز قتل خلیفه ی دوم چه روزی است آیا رفتاری که شیع و شیع نما در این روز از خود ابراز می کند در شان شیعه و مهمتر در شان اهل بیت می باشد که می فرمایند« با اعمالتان مردم را بسوی ما دعوت کنید». از طرفی عمرخطاب به عنوان خلیفه ی دوم بین اهل سنت قابل احترام است و بنابر استناد به کتاب خدا و سنت اهانت به مقدسات و اعتقادات دیگران نهی شده است.
در آیه ی 108 سوره انعام خداوند می فرمایند:« وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
اهانت به مقدسات مشرکین منع شده چون آنها هم به مقدسات حق و درست مسلمانان توهین می کنند .
همچنین امیرالمومنین علی (علیه السلام) در خطبه ی 206 می فرمایند:
• و من كلام له (علیه السلام) و قد سمع قوما من أصحابه يسبّون أهل الشام أيام حربهم بصفين:
(در جنگ صفّين شنيد كه ياران او شاميان را دشنام مى دهند فرمود):
• إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ، وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِي الْعُذْرِ، وَ قُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِيَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِنَا وَ بَيْنِهِمْ وَ اهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِمْ، حَتَّى يَعْرِفَ الْحَقَّ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَرْعَوِيَ عَنِ الْغَيِّ وَ الْعُدْوَانِ مَنْ لَهِجَ بِهِ.

خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد، اما اگر كردارشان را تعريف، و حالات آنان را باز گو مى كرديد به سخن راست نزديكتر، و عذر پذيرتر بود.
خوب بود بجاى دشنام آنان مى گفتيد: خدايا خون ما و آنها را حفظ كن، بين ما و آنان اصلاح فرما، و آنان را از گمراهى به راه راست هدايت كن، تا آنان كه جاهلند، حق را بشناسند، و آنان كه با حق مى ستيزند پشيمان شده به حق باز گردند.

اگر مسلمان و شیعه امیرالمومنین هستید نباید نوهین و دشنام جتی نسبت به دشمن از دهانتان خارج شود.

به تاریخ رجوع شود برپایی چنین مراسم خرافی از زمان صفویه آغاز شده است و آن برای تفرقه بین مسلمانان و تضعیف دو امپراتوری بزرگ ایران و عثمانی بوده است و این اختلافات همراه با این رسوم خرافی و عدم امنیت مرزها در زمان قاجار کشورهای همسایه ی شمال شرقی ایرانیان را به اسارت می گرفتند و به عنوان برده می فروختند.
عبدالمالک ریگی در اعترافات خود گفته کسانی که شب حمله تردید داشتندفیلم هایی از لعن شیعیان به خلفا را پخش می کردیم تا آنان مصمم به کشتار شیعیان بپردازند و حتی اهانت سایت انگلیسی شیعه نما به عایشه همسر پیامبر باعث شد شیعیان در یکی از کشورهای شرق آسیا تحت فشار و شکنجه های غیر انسانی قرار گیرند.و همچنین مومنان و مستضعفین را از حقیقت این روز که همه منتظر آن هستند را دور سازنند و بر شیعیان است که حقیقت این روز، ولایت منجی آخرالزمان یا غدیر ثانی را با سیره ی علوی بر جهانیان آشکار کنند

اما حقیقت روز 9 ربیع الاول
روزی که پیامبر و معصومین آن را عید می گرفتند و حذیفه بن یمان برای آن 72 اسم از حضرت علی( علیه السلام ) نقل می کند
۱. روز زایل شدن کرب و غم است. و روزغدیر ثانی است.
۲. روز تخفیف گناهان شیعیان است.
۳. روز اختیار نیکویی است برای مؤمنان.
۴. روز برداشتن قلم از شیعیان است.
۵. روز در هم شکستن بنای کفر و عداوت است.
۶. روز عافیت است.
۷. روز برکت است.
۸. روز طلب خون‌های مؤمنان است.
۹. روز عید بزرگ است.
۱۰. روز مستجاب شدن دعاست.
۱۱. روز موقف اعظم است.
۱۲. روز وفای به عهد است.
۱۳. روز شرط است.
۱۴. روز کندن جامه سیاه است.
۱۵. روز ندامت ظالمان است.
۱۶. روز شکسته شدن شوکت مخالفان است.
۱۷. روز نفی هموم است.
۱۸. روز فتح است.
۱۹. روز عرض اعمال کافر است.
۲۰. روز قدرت خداست.
۲۱. روز عفو از گناهان شیعیان است.
۲۲. روز فرح ایشان است.
۲۳. روز توبه است.
۲۴. روز انابت به سوی حق‌تعالی است.
۲۵. روز زکات بزرگ است.
۲۶. روز فطر دوم است.
۲۷. روز اندوه یاغیان است.
۲۸. روز گِرِه خوردن آب دهان در گلوی مخالفن است.
۲۹. روز خشنودی مؤمنان است.
۳۰. روز عید اهل بیت است.
۳۱. روز ظفر یافتن بنی‌اسرائیل است بر فرعون.
۳۲. روز مقبول شدن اعمال شیعیان است.
۳۳. روز پیش فرستادن تصدقات است.
۳۴. روز زیادتی مثوبات است.
۳۵. روز قتل منافق است.
۳۶. روز وقت معلوم است.
۳۷. روز سرور اهل بیت است
3۸. روز شهود است.
۳۹. روز قهر بر دشمن است.
۴0. روز خراب شدن بنیاد ضلالت است.
۴۱. روزی است که ظالم انگشت ندامت به دندان می‌گزد
۴۲. روز تنبیه است.
۴3. روز شرم است.
۴۴. روز خنک شدن دلهای مؤمنان است.
۴۵. روز برطرف شدن پادشاهی منافقان است.
۴۶. روز توفیق اهل ایمان است
۴۷. روز رهایی مؤمنان است از شر کافران.
۴۸. روز مظاهره است.
۴۹. روز مفاخره است.
۵۰. روز قبول اعمال است.
۵۱. روز تبجیل و تعظیم است.
۵۲. روز نحله و عطاست.
۵۳. روز شکر حق‌تعالی است.
۵۴. روز یاری مظلومان است.
۵۵. روز زیارت کردن مؤمنان است.
۵۶. روز محبت کردن به ایشان است.
۵۷. روز رسیدن به رحمت‌های الهی است.
۵۸. روز پاک گردانیدن اعمال است.
۵۹. روز فاش کردن رازهاست.
۶۰. روز برطرف کردن بدعتهاست.
۶۱. روز ترک گناهان کبیره است.
۶۲. روز ندا کردن به حق است.
۶۳. روز عبادت است.
۶۴. روز موعظه و نصیحت است.
۶۵. روز انقیاد پیشوایان دین
با توجه به نامهای این روز در می یابیم در این جشن و عید بزرگ که خداوند چون شب قدر درهای رحمتش را گشوده ، در توبه و آمرزش را برای مومنان بازکرده، اتفاق مهمی روی می دهد که البته این در زمان هیچکدام ازمعصومین رخ نمی دهد مثل روز رهایی مؤمنان از شر کافران ، روز غلبه بر دشمن ، روز خراب شدن بنیاد ضلالت ، روزی که ظالم انگشت ندامت به دندان می‌گزد ،روز خنک شدن دلهای مؤمنان ، روز برطرف شدن پادشاهی منافقان ، روز طلب خون‌های مؤمنان ، روز توفیق اهل ایمان ، روز کندن جامه سیاه ،روز شکسته شدن شوکت مخالفان .
این آرزوهای مومنین با ظهور امام زمان محقق می شود و آن انفاق مهمی که در این روز باعث امیدواری مومنان می شود همان ولایت و امامت امام زمان ، روز وعده شده به مومنان و مستضعفان می باشد
« وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ (قصص 5)»

همچنین روز معلومی که به شیطان برای فریب انسان فرصت داده شده روز ظهور امام زمان و کشته شدن شیطان بدست ایشان می باشد.
قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلى‌ يَوْمِ يُبْعَثُونَ «36» قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ «37» إِلى‌ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ «38» سوره حجر
(ابليس) گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزى كه مردم برانگيخته شوند، مهلت بده (و زنده بدار) (خداوند) فرمود: پس همانا تو از مهلت يافتگانى. (امّا نه تا روز قيامت، بلكه) تا روزى كه وقت آن معلوم است.
و با مرگ شیطان دیگر انسان سراغ گناهان کبیره نمی رود و این روز زکات بزرگ و فطر دوم است.
در دین بدعت گذاری نمی شود.
با انتقام خون شهدای کربلا و مجازات عاملان شهادت فاطمه دختر نبی مکرم ، مومنین لباس سیاه از تن بیرون می کنند .
اما جشن این ولایت و امامت در سیره ی معصومین علیه السلام چگونه است ؟
لباس نو پوشیدن ، غذایی مطبوع پختن وخوردن ، هدیه دادن ، به دیدار یکدیگر رفتن ،دعوت از مداحی که مدح خوانی کند، عبادت کردن
حال باید دید آیا مجالس شادی ما بر گرفته از سیره اهل بیت (علیهم السلام ) می باشد؟ آیا کردار و گفتاری که در این مجالس نمایش داده می شود با رسالت انبیا و ائمه که برای ساختن بشر و متصف کردن او به صفات انسانی و ارزش های اخلاقی است سازگار است ؟
آیا این نوع مجالس جهان را شیفته و تشته ی ظهور مهدی آن منجی موعود که همه ی ادیان منتظر او هستند کرده است؟
آیا منجی واقعی بشر را به چهان معرفی کرده است ؟

پاسخ3298:
🌹سلام علیکم
🌱🌸تفکر، با توجه جان به ساحت قدسی هیچ منافاتی ندارد، چرا که تفکر از جمله زیباترین اشکال عبادت میباشد پس تفکر نقش سفینه بسوی الله را دارد!
🌸🌱تفکر و تعقل ابزار دنیوی نبوده بلکه اسباب روحانی و ملکوتی است که راهنمای ماده به سوی معنویت و راهبر دنیا به اعلی و تبدیل کننده خاک به کیمیاست و وظیفه ما حفظ مصاحبت و ملازمت خود با حضرت عقل است تا تمام اعمال و افکارمان رنگ عبادت و بندگی به خود بگیرد تا پیوسته سائر الی الله باشیم و در مسیررضای حق گام برداریم.
🌱🌸نمونه اندیشه های ارسالی از نوع مکاشفات فکری است!
در مورد سجده زمین میتوان حالات و تحولات خاص پنهان و آشکار زمین را نمونه هایی از سجده زمین در نظر بگیریم که بخشی از آن در قالب محصولات خاص برخاسته از زمین ظاهر میگردد، از منظر و افق خاص پهنه عظیم آسمان، سجده زمین مجسم تر خواهد بود، سجاده زمین بر بستر عظیم آسمان پهن است…
🌸🌱در عالم هستی هر موجودی در مدار تمام کائنات از ناسوت تا لاهوت ریشه دارد و در هر یک از عوالم، نقش خاص خود را ایفا میکند، پس هر موجودی در این عالم در هر احوالش، همزمان اثرات مادی و ملکوتی و لاهوتی خویش را بجای میگذارد. رکوع و سجده قلب در مقام توجه الی الله معنا مییابد خضوع و خشوع قلب همان رکوع و سجود دل است که هم ظهور مادی دارد و همچنین نمایش فرا مادی و رویت هر کدام با رصد خاص دیدگان تقوایی میسر است.
🌱🌸اندیشه یکی از عزیزان در ردیف مکاشفات خاص قلبی است.

🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3298
🌹سلام علیکم
🌱🌸 شیعه واقعی کسی است که از سیره و سنت و اخلاق مقتدای خود پیروی کند و زینت و آبرو و احترام امامان خود و مایه فخر و مباهات آنها باشد نه اینکه اسباب رنج و ناراحتی و شرم حضرات را موجب شود.
🌱🌸کسانی که اعمال سخیف از خود نشان میدهند حق انتساب خود به شیعه را ندارند، شیعه مثل علامه امینی -رضوان الله تعالی- میباشد که با برهان و سند و با متانت و بزرگواری به دفاع از ساحت مقدس مولا امیرالمومنین علیه السلام پرداخته و برای بسیاری از اهل تسنن کاشف حق و حقیقت بوده و آنها را به اقرار ولایت مولا واداشته و جهان را با روشنگری خود متحول ساخته، اما کارهای نسنجیده و سبک به تحریک عناد بیشتر مخاطب منجر میشود.
🌱🌸هیچ جوازی برای اباحه گناه و تعدی وجود ندارد، شیعه کسی است که به قوه ورع مویَّد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.