استاد در پاسخ های متعدد اشاره به توصیفات تسبیحی و تکبیری کرده اید، لطفا در مورد این توصیفات توضیح دهید؟

35

سوال2750:
استاد،در پاسخگوییهای متعددتان خیلی اشاره ب توصیفات تسبیحی و تکبیری کردین….میخواستم بدونم منظورتون از توصیف تکبیری اینه ک بنده بگه”خدایا من میدونم تو بزرگتر از آنی ک وصف شوی ولی مثلا تو …رحمانی ،رحیمی…ویک وصفی می آوریم؟

یا منظورتون وصفهای خاصی میباشد؟
ک برخی تهلیلی هستند برخی تسبیحی و تکبیری وتحمیدی….میباشند.!

🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🌷
#پاسخ2750
🌹علیکم السلام
🌼🌿وصف و تعریف ظهور معرفت هر شخص نسبت به موصوف در قالب الفاظ و عبارات و حالات است. هیچ شکی نیست که معرفت ما نسبت به ذات حق ناممکن است پس وصف ما از برای ذات حق ناممکن خواهد بود، پس هر وصف یا تعریفی به آیات او برمیگردد و عجز از وصف و نقصان وصف ما هم به آیات او برمیگردد و به یقین بی هیچ اثباتی وصف ذات او غیر ممکن بوده و اقرار به این حقیقت خود وصف زیبایی از برای ساحت مقدس اوست.
🌼🌿پس اقرار به نقصان معرفت و ناتوانی از وصف نشان از عدم امکان ورود به وادی وصف اوست، با در نظر گرفتن اینکه ظرفیت مخلوقات محدود و خالق از تکلیف نمودن آفریده هایش به فوق طاقت شان منزه است و با در نظر گرفتن اینکه خلائق به وصف محبوب برای ایجاد ارتباط محتاج اند لذا همان مدح و تعریف ناقص و بعضا غیر واقع مورد قبول حق تعالی بوده و نه تنها بنده خود را به خاطر آن سرزنش نمیکنند بلکه به آن توصیه مینمایند، مثل طفلی که به زبان طفولیت نسبت به والدین ابراز محبت میکند و والدین با شیرینی تمام پذیرایش میشوند، بنده خدا نیز به زبان بندگی خالقش را میستاید و خدای عزیز و مقتدر آنرا می پذیرد. با این همه خالق مهربان بر مخلوقات صراطی را برای وصف خویش مشخص نموده که بندگانش نبایستی از آن عدول و از آن خارج شوند و آن صراط میادین وصف مخلَصین است.
❓☘️❗️☘️❓لطفا به فایل ضمیمه مراجعه فرمایید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.