باتوجه به اینکه خداوند بر همه چیز آگاه است و همه چیز را می داند و می شنود و اینکه در مورد ائمه اطهار هم این موضوع مطرح شده است که زمانی که کسی حرفی می زند قبل از اینکه دیگران شنیده باشند آنها می شنود، آیا این موضوع منافات با بشر بودن ائمه ندارد؟

25

سوال2500 :
سلام علیکم
جناب استاد در مورد این که حضرات معصومین و امام زمان بر امور غیبی آگاه هستند در گروه دیگر نقطه نظراتی را دوستان اعلام کردند که خدمتتان ارسال می کنم تا در موردش با ادله توضیحاتی بفرمائید در ضمن مطالب ارسالی زیاد است جناب استاد بعد از مطالعه می توانند پاک بفرمایند متشکرم
سلام بر موحدان

🔹 این‌که، خدای سبحان، “همه چیز را می‌داند و همه چیز را می‌شنود”، بدیهی است، زیرا، گذشته از شهادتِ کتابِ خدا، بر آن، “عقل” نیز به درستیِ آن، گواهی می‌دهد؛ چگونه ممکن است، “خالقِ کل شیء”، از آفریده‌های خود، بی خبر باشد.
🔸 اما این‌که؛
“…معصومین علیهم‌السلام اگر حرفی زده می‌شود، حتی قبل از آنکه دیگران و کسانی که در مجلس هستند بشنوند، آنها می‌شنوند…”
صرف‌نظر از تناقضِ آن، با بشر بودنِ ایشان ع، مخالفِ آیاتِ کتابِ خداست، از آن جمله:
🍁 …لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ ﴿الشوری/۱۱﴾
ــــــــــــــــــ
▫️نیز، واضح است که، خدای سبحان برای “دیدن” و “شنیدن”، احتیاجی به “عین” و “اذن” ندارد.

🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2500 برگ اول
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱به یقین مراد از «عین الله الناظره و اذن الله السامعه» به این معنا نیست که نعوذ بالله خالق دارای چشم و گوش باشد، بلکه نوع اضافه در اینجا، اضافه تکریمی و تشریفی است، مثل «بیت الله و روح الله» و به وجودهای والایی اختصاص دارد که بصیرت و سمیعیت شان بخاطر خلوص و عُلُوّ بندگی شان به توسط الله متعال ارتقاء یافته و خالق این توانایی را به آنها بخشیده که بتوانند ناظر بر جان خلایق باشند. اگر فرشتگان مقرب الهی این توانایی را از جانب الله دارند که بتوانند ناظر اعمال بندگان خدا باشند چرا این امر بر حضرات معصومین علیهم السلام محال باشد؟!!!
🌻🔅🌱ق : 18 ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيدٌ
🌸انسان هيچ سخنى را بر زبان نمى‏آورد مگر اينكه همان دم، فرشته‏اى مراقب و آماده براى انجام مأموريت (و ضبط آن) است!
🌷🔅🌱وقتی اهل زمین با یک شبکه با کل کره زمین در ارتباط هستند چرا حضرات معصومین علیهم السلام را بعنوان شبکه عظیم الهی قبول نداریم؟!!!

☘️🔅🌱 #سوال2500 قسمت دوم
سلام علیکم
جناب استاد در مورد این…. ▫️ بگو؛ غیب نمی‌دانم…

🔹 قلْ لَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ ﴿الانعام/۵۰﴾

🔸 بگو…”غیب” نمی‌دانم…

🔹 قلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ وَلَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ﴿الاعراف/۱۸۸﴾

🔸 بگو… اگر “غیب” می‌دانستم، قطعا، خیرِ بیشتری می‌اندوختم…
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2500_برگ_دوم
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱در مقابل آیاتی که علم غیب را از فهم بشر نفی میکند آیاتی داریم که اشاره صریح به آگاهی غیبی از ناحیه رسولان خاص خود به اذن خدا دارد به یقین غیب از آن خداست و به هر که بخواهد افاضه مینماید.
🌻🔅🌱الجن : 26 عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً
🌸داناى غيب اوست و هيچ كس را بر اسرار غيبش آگاه نمى‏سازد،
🌻🔅🌱الجن : 27 إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً
🌸مگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار مى‏دهد …
🌷🔅🌱اگر خدا بخواهد غیب خود را بر هر که بخواهد آشکار میکند و این امر حقیقتی است انکار نا پذیر و به این حقیقت مُسلّم کلام الله المجید تصریح میکند.
🌻🔅🌱آل‏عمران : 44 ذلِكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيهِ إِلَيْكَ وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ
🌸(اى پيامبر!) اين، از خبرهاى غيبى است كه به تو وحى مى‏كنيم و تو در آن هنگام كه قلمهاى خود را (براى قرعه‏كشى) به آب مى‏افكندند تا كداميك كفالت و سرپرستى مريم را عهده‏دار شود، و (نيز) به هنگامى كه (دانشمندان بنى اسرائيل، براى كسب افتخار سرپرستى او،) با هم كشمكش داشتند، حضور نداشتى و همه اينها، از راه وحى به تو گفته شد.)
🌻🔅🌱هود : 49 تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيها إِلَيْكَ ما كُنْتَ تَعْلَمُها أَنْتَ وَ لا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هذا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقينَ
🌸اينها از خبرهاى غيب است كه به تو (اى پيامبر) وحى مى‏كنيم نه تو، و نه قومت، اينها را پيش از اين نمى‏دانستيد! بنا بر اين، صبر و استقامت كن، كه عاقبت از آن پرهيزگاران است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.