باتوجه به اینکه فرمودید “وسوسه از گرایشات باطنی آدمی نشأت می گیرد که شیطان از همان موضع برای تحریک ووسوسه اش مدد می گیرد” چگونه می توان گرایشات باطنی را مدیریت کرد؟

29

سوال2880 :

تکلمه سوال ۲۸۷۶
سلام علیکم
جناب استاد شمادر این پاسخ فرمودید وسوسه از گرایشات باطنی آدمی نشأت می گیرد که شیطان از همان موضع برای تحریک ووسوسه اش مدد می گیردحال باید گرایشات باطنی خود را به کنترل در بیاوریم
حال سوال این است که ما چگونه می توانیم گرایشات خود را به کنترل دربیاوریم?چون همه گناهان ما از این گرایش سرچشمه می گیرد گرایش برای غیبت کردن ومسخره کردن دیگران ودروغ حرف زدن و……وقتی عمیقا به این گرایش نگاه می کنم نمی دانم به قلب و دل بر می گردد و یا به فکر ویا هیچ گونه اصالتی ندارد و گذرا آمده است و خود نیز می رود لطفا راهنمائی بفرمائید چون اگر کنترل این بخش را به دست بگیریم به امید خدا از بسیاری از گناهان به دور خواهیم شدو راه را بر خود هموار خواهیم کرد
.متشکرم عاقبت به خیر شویدان شاءالله 🌾
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2880
🌹علیکم السلام
🌼🌿قبل از هر نیت و عملی آنچه را که تحقق مییابد اختیار و گزینش آدمی است، بعد از این مرحله دل و جان و سایر قوای آدمی وارد عمل میشوند، این اختیار و انتخاب در تمام عوالم از عالم اسماء تا عالم ذر و عالم دنیا تعیین کننده نقشه حیات و شناسنامه و ساختار و شکل و قیافه و کالبد و جنسیت و نژاد و انواع و دیگر خصوصیات موجودات را باعث میشود.
🌼🌿پس بر حسن اختیار به استخاره از درگاه حضرت حق برمیگردد طلب خیر ابتدایی که به حقیقت ذات آدمی برمیگردد.
🌼🌿دعای علمی و عملی با نسخه 33 سجادیه علییه السلام راه روشن تنویر گرایشات را سبب خواهد شد.
🌸🌿 (1) اللَّهُمَّ إِنِيِّ أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اقْضِ لِي بِالْخِيَرَةِ (2) وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ الِاخْتِيَارِ، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ ذَرِيعَةً إِلَى الرِّضَا بِمَا قَضَيْتَ لَنَا وَ التَّسْلِيمِ لِمَا حَكَمْتَ فَأَزِحْ عَنَّا رَيْبَ الِارْتِيَابِ، وَ أَيِّدْنَا بِيَقِينِ الْمُخْلِصِينَ. (3) وَ لَا تَسُمْنَا عَجْزَ الْمَعْرِفَةِ عَمَّا تَخَيَّرْتَ فَنَغْمِطَ قَدْرَكَ، وَ نَكْرَهَ مَوْضِعَ رِضَاكَ، وَ نَجْنَحَ إِلَى الَّتِي هِيَ أَبْعَدُ مِنْ حُسْنِ الْعَاقِبَةِ، وَ أَقْرَبُ إِلَى ضِدِّ الْعَافِيَةِ (4) حَبِّبْ إِلَيْنَا مَا نَكْرَهُ مِنْ قَضَائِكَ، وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا مَا نَسْتَصْعِبُ مِنْ حُكْمِكَ (5) وَ أَلْهِمْنَا الِانْقِيَادَ لِمَا أَوْرَدْتَ عَلَيْنَا مِنْ مَشِيَّتِكَ حَتَّى لَا نُحِبَّ تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ، وَ لَا تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ، وَ لَا نَكْرَهَ مَا أَحْبَبْتَ، وَ لَا نَتَخَيَّرَ مَا كَرِهْتَ. (6) وَ اخْتِمْ لَنَا بِالَّتِي هِيَ أَحْمَدُ عَاقِبَةً، وَ أَكْرَمُ مَصِيراً، إِنَّكَ تُفِيدُ الْكَرِيمَةَ، وَ تُعْطِي الْجَسِيمَةَ، وَ تَفْعَلُ مَا تُرِيدُ، وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.
🌹بار خدايا، از تو راه خير را مى‏طلبم، كه تو به آن آگاهى. پس درود بفرست بر محمد و خاندان او و هر چه خير است براى من مقدر فرماى. و به ما الهام كن شناخت راهى را كه بايد اختيار كنيم. و آن را وسيله‏اى ساز كه به آنچه براى ما مقرر كرده‏اى راضى باشيم و در برابر حكم تو تسليم شويم. پس غبار ترديد از دل ما بزداى و ما را به يقينى چون يقين مخلصان يارى فرماى.
بار خدايا، براى ما مخواه كه در شناخت آنچه براى ما گزيده‏اى عاجز آييم، آنگاه تقدير تو را حقير شماريم و آنچه را خشنودى تو در آن است مكروه داريم و به راهى رويم كه ما را از سرانجام نيك دور دارد و به غير عافيت نزديك گرداند.
خداوندا، ناخشنودى ما را از قضاى خود به خشنودى بدل فرماى و هر حكم تو را كه دشوار مى‏شماريم بر ما آسان گردان. در دل ما انداز كه مطيع اراده و منقاد مشيت تو باشيم، تا در گزاردن هر كار كه فرمان داده‏اى در آن شتاب ورزيم درنگ نكنيم و در هر كار كه خواسته‏اى درنگ كنيم شتاب نورزيم و آنچه را كه تو دوست مى‏دارى ناخوش نينگاريم و آنچه را تو ناخوش مى‏دارى اختيار نكنيم.
بار خدايا، كار ما به راهى انداز كه فرجامش پسنديده‏تر بود و سرانجامش بهتر، كه هر فايدت كه از تو رسد گرانبهاست و هر بخشش كه كنى عظيم است و هر چه خواهى كنى، و أنت على كلّ شي‏ء قدير.
الصحيفة السجادية / ترجمه آيتى، ص: 218

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.