باتوجه به سوره مبارکه عصر مگر محل انجام عمل صالح و توصيه به حق و توصيه به صبر بعد از آمنو مطرح نشده است؟ آيا اين نشاندهنده ي اين نيست كه در امر به معروف ابتدا بايستي آمنو به خدا و رسول و ولي صورت بگيره بعد بقيه ي موارد؟

25

سوال1257 :
با توجه سوره ي عصرو بسيار آيات ديگر بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ وَٱلۡعَصۡرِ (١) إِنَّ ٱلۡإِنسَـٰنَ لَفِى خُسۡرٍ (٢) إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ وَتَوَاصَوۡاْ بِٱلۡحَقِّ وَتَوَاصَوۡاْ بِٱلصَّبۡرِ (٣) مگر محل انجام عمل صالح و توصيه به حق و توصيه به صبر بعد از آمنو مطرح نشده است؟ آيا اين نشاندهنده ي اين نيست كه در امر به معروف ابتدا بايستي آمنو به خدا و رسول و ولي صورت بگيره بعد بقيه ي موارد؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1257
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🔆🔅🌱اقرار به توحید اولین دعوت و نخستین پذیرش هر انسان مومنی انست، آنگاه ایمان به رسول و ولیّ حق، اما نبایستی این حقیقت نادیده انگاشته شود که توحید و نبوت و امامت بر جان هر انسانی منحوک است، دعوت بیرونی برای اشتعال مشعل درونی است، دعوت انبیاء و رهبری اولیاء و مواعظ اهل تقوا همه همه تنها برای بیداری فطرت های خاموش است، هر انسانی به باطن به وحدانیت خدا و رسالت رسولان الهی و ولایت اولیاء الهی اقرار دارد، تمام تلاش ها برای انطباق ظاهر با باطن آدمی است، پس امر به معروف و نهی از منکر در هر شرایطی مطلوب است.
🌻🔅🌱الحجرات : 7 وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في‏ كَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ
☀️و بدانيد رسول خدا در ميان شماست هر گاه در بسيارى از كارها از شما اطاعت كند، به مشقّت خواهيد افتاد ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهايتان زينت بخشيده، و (به عكس) كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است كسانى كه داراى اين صفاتند هدايت يافتگانند!
🔆🔅🌱در صورت انکار ولایت از ناحیه شخصی به هیچ وجه تکالیف آن شخص را از او ساقط نمیکند، اگر کسی به ناظم نظام راهنمایی و رانندگی ایمان نداشته باشد، این امر دلیلی برای گذر آن شخصی از چراغ قرمز و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نیست، اگر به آن قوانین احترام نگذارد علی رغم عدم اعتقاد به رهبران نظام رانندگی، به شدت مجازات خواهند شد، پس تعلیم و تعلّم قوانین راهنمایی و رانندگی لازمه ی هر نظامی است علی رغم ایمان و بی ایمانی نسبت به آن نظام!
🔆🔅🌱رهبران نظام دین و عرف و اخلاق و سیر و سلوک و اجتماع و … حضرات معصومین علیهم السلام اند، کسانی که نسبت به حضرات ایمانی ندارند، اما حق نادیده گرفتن قوانین دین و عرف و اخلاق و … را ندارند، پس بایستی آنها را به معارف آشنا نمود هر چند اعتقادی نداشته باشند، در صورت عدم یادگیری و مراعات قوانین دین، آفت و امراض جامعه خواهند بود!
🔆🔅🌱علی رغم بی ایمانی رعایت حد و حدود و مرزهای اخلاق و معارف باعث خواهد شد که جرائم و مجازات ناشی از عدم رعایت قوانین اخلاق و … از آنها برداشته خواهد شد، هر چند که آثار اخروی برای آنها نخواهد داشت، اما عدم رعایتش عقاب اخروی از بابت عدم رعایت را در پی خواهد داشت، هر چند که جرم بی ایمانی تار و پود دل و جانشان را در هم خواهد پیچید!
🔆🔅🌱یادمان نرود که دعوت به معروف و رعایت اخلاقیات چراغ ایمان را مشتعل خواهد نمود، ایمان از اخلاقیات جدا نیستند، پس دعوت به معروف در هر شرایطی زیباست! به بیان باطن دعوت به معروف دعوت بسوی ولایت است و نهی از منکر انزجار افراد از ائمه ی کفر است! پس زنده باد امر به معروف و نهی از منکر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.