تکمله سوال 2521 ( خود سوال 2521 نیز موجود است )

16

سوال۲۵۲۱ :

سلام علیکم
جناب استاد پاسخ عالیجناب را به گروه موحدان ارسال کردم آقای دکتر جوابیه ای نوشته بودند که البته به خاطر این که زیاد به شما زحمت می دهم نمی خواستم دوباره ارسال کنم ولی آقای دکتر فرمودند که ارسال بفرمائید و در ضمن دو باره از عالیجناب دعوت کردند که به گروه موحدان تشریف بیاورید البته لازم به ذکر است که در موحدان همیشه مباحثه انجام نمی شود و اکثرا من سوال می کنم و باب بحث باز می شودو باز در کهف در مورد مباحثه انجام شده به شما هم زحمت می دهیم فکر نمی کنم زیاد وقت شریفتان گرفته شود در صورتی که تمایل داشتید می توانید در بحث شرکت بفرمائید این طوری بنده در کهف کمتر مزاحم عالیجناب خواهم بود متشکرم مطالب را خدمتتان ارسال می کنم👇
[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]
با این حساب معلوم می شود هیچ غیرپیغمبری قبل از اسلام امام نبوده است و منظور از امامت همان نبوت بوده است و نمی توان گفت که پیامبری بوده که امام نبوده است چون فرمود “عهد من به ظالمان نمی رسد” و پیامبران هم ظالم نبوده اند پس امامت در آن دو آیه همان نبوت و رهبری مردم است و آیه ای نداریم که امامت بدون نبوت را ثابت کند. البته امامت اصطلاحی محل بحث است.
[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]
با این حساب راویان و مذهب آنها دخالتی در ملاک تواتر ندارد و باید متواترات سایر ادیان و مذاهب را نیز بپذیریم درحالیکه در ادیان و مذاهب متواترات متناقض وجود دارد!
ثانیا وقتی ملاک تواتر یقین آوری باشد جنبه شخصی پیدا می کند و یک خبر برای کسی یقین می آورد ولی برای شخص دیگر موجب یقین نمی شود و اعتباری نخواهد داشت. البته موضوعات عقیدتی محل بحث است.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2521
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱چنین نیست که «قبل از اسلام امامت همان نبوت باشد و یا هر پیامبری امام باشد» چرا که حضرت ابراهیم علیه السلام با اینکه مقام نبوت داشتند اما به مقام امامت نرسیده بودند و بعد از امتحانات و ابتلائات خاص به این مقام رسیدند و عدم امامت شان مانع نبوّت شان نبود! و این امکان بود که اصلا به مقام امامت نرسند ولی مقام نبوت شان محفوظ بماند.
🌻🔅🌱 البقرة : 124 وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ
🌸 (به خاطر آوريد) هنگامى كه خداوند، ابراهيم را با وسايل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهده اين آزمايشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم!» ابراهيم عرض كرد: «از دودمان من (نيز امامانى قرار بده!)» خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمكاران نمى‏رسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند، شايسته اين مقامند)»
🌷🔅🌱پس جعل امامت حضرت ابراهیم علیه السلام بعد از امتحانات نبوی ایشان بود!
🌷🔅🌱در حدیث متواتر صحبت از ادیان و مذاهب نیست چرا که طبقات مختلف خبری را نقل میکنند و این طبقات از هر صنف و دین و مذهبی (البته از فرق اسلامی) میتواند باشد!

☘️🔅🌱 #تکلمه_سوال۲۵۲۱
سلام علیکم
جناب استاد پاسخ استاد دلگشا را خدمتتان ارسال می کنم 👇
[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]
سلام و سپاس
1. امتحانات الهی حضرت ابراهیم (مذکور در 124 بقره) ممکن است قبل از نبوت ایشان باشد.
2. جمله پایانی آیه مذکور (عهد من به ظالمان نمی رسد) شامل همه انبیا می شود پس هیچ پیامبری از آن (عهد) مستثنا نیست و هر پیامبری امام است زیرا تنها فرزندان ظالم حضرت ابراهیم را از آن عهد (امامت) مستثنی کرده است پس فرزندان معصوم آن حضرت، امام هستند که همان پیامبران از نسل ابراهیم اند.
3. هیچ آیه ای دلالت بر امامت غیرنبی ندارد.
4. دو اشکال وارده بر اعتبار خبر متواتر در عقاید (تناقض متواترات ادیان و مذاهب + شخصی و نسبی بودن اعتبار خبر متواتر) بی جواب ماند.
5. آیا ایشان دعوت به گروه را می پذیرند؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#تکمله_پاسخ2521 برگ دوم
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱از جمله ابتلائات حضرت ابراهیم علیه السلام آتش نمرود و ذبح حضرت اسماعیل علیه السلام بود که هر دو در دوران نبوت ایشان اتفاق افتادند. پس جعل مقام امامت ایشان بعد از نبوتشان بود!
🌸🔅🌱عن الصادق عليه السلام انه ما ابتلاه الله به في نومه من ذبح ولد اسمعيل أبى العرب، فأتمها إبراهيم و عزم عليها و سلم لأمر الله، فلما عزم قال الله تعالى ثوابا له لما صدق، و عمل بما أمر الله إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما
تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص: 120
☘️
🌹مقام امامت برتر از مقام نبوت و رسالت و خُلَّت است، بایستی امام تمام کمالات مذکور را داشته باشد تا به فیض امامت دست یابد.
🌸🔅🌱 عن زيد الشحام قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: ان الله تبارك و تعالى اتخذ إبراهيم عبدا قبل أن يتخذه نبيا، و ان الله اتخذه نبيا قبل أن يتخذه رسولا، و ان الله اتخذه رسولا قبل ان يتخذه خليلا، و ان الله اتخذه خليلا قبل أن يجعله إماما، فلما جمع له الأشياء «قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» قال: فمن عظمها في عين إبراهيم «قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» قال: لا يكون السفيه امام التقى.
تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص: 121

☘️🔅🌱 #تکلمه_سوال۲۵۲۱
سلام علیکم
جناب استاد پاسخ استاد دلگشا را خدمتتان ارسال می کنم 👇
[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]

2. جمله پایانی آیه مذکور (عهد من به ظالمان نمی رسد) شامل همه انبیا می شود پس هیچ پیامبری از آن (عهد) مستثنا نیست و هر پیامبری امام است زیرا تنها فرزندان ظالم حضرت ابراهیم را از آن عهد (امامت) مستثنی کرده است پس فرزندان معصوم آن حضرت، امام هستند که همان پیامبران از نسل ابراهیم اند.

🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#تکمله_پاسخ2521_برگ_سوم
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱در برگ دوم ذکر شد که در زمان جعل امامت شان مقام نبوت و رسالت و خُلَّت داشتند و اگر مقام امامت برای ایشان جعل نمیشد باز همان مقامات قبلی را دارا بودند!
🌷🔅🌱عبارت « وَ مِنْ ذُرِّيَّتي…» و «…لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ » اشاره لطیفی به این نکته است که از میان ذرّیه حضرت ابراهیم علیه السلام ظالمانی خواهند بود … و به حکومت خواهند رسید در حالیکه امام نیستند… اشاره به مدعیان دروغین امامت و ولایت و خلافت…
🌷🔅🌱اینکه مقام امامت به ظالمان نمیرسد اثبات این مطلب نیست که هر کس به این مقام نرسد ظالم است، اگر صحیح باشد آنوقت به غیر از انبیاء همه ظالم خواهند بود، چه انسانهای والایی که حتی مقام نبوت هم نداشتند اما موحد و عادل بودند مثل لقمان و سلمان و … یاران بدر و احد و شهدای کربلا و … و اهل بیت غیر چهارده معصوم…
ظلم مورد اشاره، در درجه اول ظلم شرک به خداست…. در واقع مقام امامت به منتخبین محبوب از میان ذرّیه حضرت ابراهیم علیه السلام تعلق خواهد گرفت. توحید و عدالت شرط لازم نیل به مقام امامت هستند نه شرط کافی…
🌸🔅🌱… عن أمير المؤمنين حديث طويل يقول فيه: قد خطر على من ماسه الكفر تقلد ما فوضه الى أنبيائه و أوليائه بقوله لإبراهيم:
«لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» اى المشركين لأنه سمى الشرك ظلما بقوله «إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ»
تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص: 121
🌷🔅🌱دلیل علمی دیگر که اثبات میکند لازم نیست هر پیغمبری امام باشد این است که در زمان حضرت ابراهیم حین رسالت ایشان چندین پیغمبر دیگر نیز حضور داشتند مثل جناب لوط و … و به یقین در هر عصر تنها یک امام میتواند باشد علی رغم حضور همزمان چندین پیامبر و انجام امر نبوت و رسالت. و حضرت ابراهیم بعد از کسب مقام امامت شان امام دیگر انبیای عصر خود نیز بودند!

☘️🔅🌱 #تکلمه_سوال۲۵۲۱
سلام علیکم
جناب استاد پاسخ استاد دلگشا را خدمتتان ارسال می کنم 👇
[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]

3. هیچ آیه ای دلالت بر امامت غیرنبی ندارد.

🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#تکمله_پاسخ2521_برگ_چهارم
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱عدم نزول آیه در موضوعی خاص نشان بطلان و یا نادیده گرفتن آن نخواهد بود، چه بسیار احکامی که از ناحیه سنّت حاصل شده! و به جان و دل آن را پذیرفته ایم.
🌻🔅🌱الحشر : 7 … وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ
🌹! آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد (و اجرا كنيد)، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد و از (مخالفت) خدا بپرهيزيد كه خداوند كيفرش شديد است!
🌷🔅🌱از طرف دیگر جناب طالوت در زمان پیغمبر خویش از طرف خدا به امارت و سلطنت قوم خویش منسوب شدند که نشان امامت ایشان بر اهل زمان خویش میباشد.
🌻🔅🌱البقرة : 247 وَ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكاً قالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتي‏ مُلْكَهُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ
🌹و پيامبرشان به آنها گفت: «خداوند (طالوت) را براى زمامدارى شما مبعوث (و انتخاب) كرده است.» گفتند: «چگونه او بر ما حكومت كند، با اينكه ما از او شايسته‏تريم، و او ثروت زيادى ندارد؟!» گفت: «خدا او را بر شما برگزيده، و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشيده است. خداوند، ملكش را به هر كس بخواهد، مى‏بخشد و احسان خداوند، وسيع است و (از لياقت افراد براى منصب‏ها) آگاه است.»

☘️🔅🌱 #تکلمه_سوال۲۵۲۱
سلام علیکم
جناب استاد پاسخ استاد دلگشا را خدمتتان ارسال می کنم 👇
[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]

4. دو اشکال وارده بر اعتبار خبر متواتر در عقاید (تناقض متواترات ادیان و مذاهب + شخصی و نسبی بودن اعتبار خبر متواتر) بی جواب ماند.

🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#تکمله_پاسخ2521_برگ_پنجم
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱قطعیت خبر متواتر به اثبات عقل و تایید قلب است قانونی نمودن خبر متواتر و عدم اجماع در تدوین نظر واحد نشان آین حقیقت غیر قابل انکار است که قلب باید با رهبری عقل خبری را تایید نماید و رتبه رهیابی هر شخص و یا گروهها و رسیدنشان به درجه یقین متفاوت از همدیگر هستند و علت آن مربوط به سطح بهره مندی شان از عقل و علم میباشد. ولی آنچه را که هیچ گروهی نمیتواند انکارش کند اطمینان آوری خبر متواتر است و هیچ کس نمیتواند سطح تشخیص خود را ملاک قطعیت خبر متواتر قرار دهد! پس صرف خبر ملاک وثاقت آن نیست بلکه باید آن را پذیرفته و توثیقش نماید!
🌷🔅🌱تنها راه رهیابی به اجماع واحد در تشخیص ملاک توقیق خبر متواتر و دیگر اخبار رعایت مسلمات اخلاقی و علمی است، وقتی قلوب با ارزش های غیر قابل انکار آراسته شود رسیدن به ملاک واحد آسانتر است اما اجماع قلوب متشتت بر ملاک واحد محال است.
☘️🔅🌱 #تکلمه_سوال۲۵۲۱
سلام علیکم
جناب استاد پاسخ استاد دلگشا را خدمتتان ارسال می کنم 👇
[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]
سلام و سپاس
5. آیا ایشان دعوت به گروه را می پذیرند؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#تکمله_پاسخ2521 برگ تشکر
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱از دعوت ایشان که نشان حسن نظر و رفاقت و دوستی و همچنین نشان احترام و تقدیر از علم و تحقیق و پژوهش میباشد، کمال امتنان و تقدیر و تشکر را دارم!
اما به لحاظ بضاعت اندک بهره زمانی و عدم توانایی در ادای حق حقوق یاران گروه موحدان و و واهمه ایجاد مزاحمت برای عزیزان، لذا عذر بنده را برای حضور میان فرهیختگان را پذیرا باشید ان شاء الله با توسعه توفیقات با اشتیاق تام در محضرشان حاضر خواهم شد.

☘️🔅🌱 #سوال۲۵۲۲
#تکلمه_سوال۲۵۲۱
سلام علیکم
جناب استاد ادامه نقطه نظرات استاد دلگشا را خدمتتان ارسال می کنم
🌱[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]
بحث پیرامون آیه 124 بقره است که در آن آیه روشن نیست که امتحانات قبل از نبوت بوده یا بعد از آن و بر فرض که امتحانات پس از نبوت بوده باشد باز ثابت نمی کند مقام امامت را برای غیرنبی.
دلیلی نداریم که حضرت لوط امام نبوده باشد و اینکه در هر عصر یک امام برای کل جهان باشد دلیلی قرآنی ندارد.
بنا بر مشهور خبر واحد در احکام معتبر است و دلیل محسوب می شود ولی در عقاید جز اخباریان کسی خبر واحد را دلیل نمی داند.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2522برگ_اول
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱خود آیه شریفه گواه بر این است که حضرت ابراهیم حین جعل امامت مقام نبوت را دارا بودند، چرا که گفتگوی خالق متعال با حضرت ابراهیم علیه السلام خود دلیل ارتباط نبوی ایشان است-قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً –
و در خواست جعل امامت برای ذریه از طرف حضرت ابراهیم نشان میدهد که سابقه گفتگو دیرینه بوده است و هیچ نشان ذوق زدگی در ایشان حس نمیشود و برای ایشان تازگی نداشته!
🌷🔅🌱وحدت در امامت اساس یکپارچگی جامعه دینی است.
🌷🔅🌱دلیل قرآنی برای اثبات امامت برای غیر نبی!
🌻🔅🌱القصص : 5 وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ
🌸ما مى‏خواهيم بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روى زمين قرار دهيم!
🌷🔅🌱این آیه شریفه به صراحت امامت را برای غیر نبی اثبات میکند، چرا که دلالت آیه بر آینده و حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم خاتم الانبیاء هستند!

☘️🔅🌱 #سوال۲۵۲۲
#تکلمه_سوال۲۵۲۱
سلام علیکم
جناب استاد ادامه نقطه نظرات استاد دلگشا را خدمتتان ارسال می کنم
[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]
امامت اصطلاحی محل بحث است پس طالوت امام محسوب نمی شود.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2522برگ_دوم
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱دلایلی که برای امامت جناب طالوت میتوان ذکر نمود عبارتند از:
انتساب ایشان از طرف خدا
🌻إنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكاً
قتال در راه خدا-رهبری جهاد در راه خدا
🌻ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ
ارتباط وحیانی با خدا
🌻فلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ
دارای نشانه های سلطنت از طرف خدا بود
🌻إنَّ ءَايَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَ بَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَكَ ءَالُ مُوسىَ‏ وَ ءَالُ هَرُونَ تحَْمِلُهُ الْمَلَئكَة🌸

☘️🔅🌱 #سوال۲۵۲۲
#تکلمه_سوال۲۵۲۱
سلام علیکم
جناب استاد ادامه نقطه نظرات استاد دلگشا را خدمتتان ارسال می کنم
[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]
2. جمله پایانی آیه مذکور (عهد من به ظالمان نمی رسد) شامل همه انبیا می شود پس هیچ پیامبری از آن (عهد) مستثنا نیست و هر پیامبری امام است زیرا تنها فرزندان ظالم حضرت ابراهیم را از آن عهد (امامت) مستثنی کرده است پس فرزندان معصوم آن حضرت، امام هستند که همان پیامبران از نسل ابراهیم اند.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2522برگ_سوم
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
اگر این دلیل صحیح باشد پس به هر کسی که عهد امامت نرسد، ظالم خواهد بود و با این نتیجه غیر از انبیاء همه ظالم خواهند بود، در حالیکه این سخن به هیچ وجه صحیح نیست!

☘️🔅🌱 #سوال۲۵۲۲
#تکلمه_سوال۲۵۲۱
سلام علیکم
جناب استاد ادامه نقطه نظرات استاد دلگشا را خدمتتان ارسال می کنم
[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]
4. دو اشکال وارده بر اعتبار خبر متواتر در عقاید (تناقض متواترات ادیان و مذاهب + شخصی و نسبی بودن اعتبار خبر متواتر) بی جواب ماند.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2522برگ_سوم
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱همانطوریکه بیان شد، وقتی گستردگی شیوع و انتشار خبری به حدی باشد که قطعیت آورد نیازی به آمارگیری از آن نخواهد بود برای هیچ خبر متواتری نمیتوان تعیین مقدار نمود، صرف تایید قلبی کافی است، انکار قطعیات و فرمول بندی آنها غیر عقلانی است! کسی که قصد انکار داشته باشد هیچ مانعی را نخواهد پذیرفت، مثل منکران حدیث غدیر که با نظام بندی های غیر عقلانی در صدد تضعیف آن گام برمیدارند!
چه بسا خبر علی رغم کثرت رایان آن قطعیت آور نباشد! هر چند اهل عالم نور خورشید را انکار کنند پذیرفتنی نخواهد بود! تایید چند بینا برای روشنایی خورشید کافیست! حتی یکنفر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.