جناب استاد نقد یکی از دوستان را در مورد صلوات خدمتتان ارسال می کنم لطفا توصیح بفرمائید

52

سوال2994 :
سلام علیکم
جناب استاد نقد یکی از دوستان را در مورد صلوات خدمتتان ارسال می کنم لطفا توصیح بفرمائید 👇

درخواست از خدا برای
۱-ایمان آوردن به پیامبر

۲- یاری رساندن به او

۳- پیروی کردن از پیام رسالت او

او که خداوند گناهان گذشته و آینده اش را بخشیده است هیچ نیازی به درود فرستادن ما بر او ندارد بلکه این ما هستیم که با پیروی کردن از معنای واقعی آیات یعنی ایمان آوردن و پیروی کردن از پیام پیامبر (قران) خودمان را باید از تاریکی های جهالت به سوی نور هدایت خداوند ببریم و شامل رحمت او بشویم!

🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2994
🌹علیکم السلام
🌼🌿صلوات به معنای ایمان آوردن به حضرت نیست، چرا که صلوات بعد از ایمان به حضرت معنا مییابد.
🌼🌿به معنای یاری رساندن هم نمیباشد، چرا که از خدا برای حضرت طلب صلوات میکنیم، یعنی آن چیزی را برای حضرت خواهش میکنیم که خودمان از برآورده شدنش عاجزیم.
🌼🌿به معنای پیروی کردن از رسالت هم نمیباشد، چرا که به فرمان خدا لبیک گفته و پیرو مدح خدا و فرشته گان در امر صلوات میگردیم.
🌼🌿صلوات به معنای طلب بخشش هم نمیباشد، بلکه صلوات از طرف خدای تبارک و تعالی به معنای رحمت خاص و ویژه است، با توجه به اینکه حضرتش خودشان رحمت خدا برای عالمین هستند و به واقع طلب رحمت ما طلب ازدیاد وزن و متانت رحمت لبریز خدا برای آن حضرت است!
🔆و صلوات از جانب فرشته گان نوعی اقرار به مقام والای حضرت و مدح و ثناء او و درخواست از خالق هستی برای تکثیر و تشدید رحمت و لطافت و زیبایی و عنایت برای آن حضرت میباشد،
🔆صلوات از جانب مومنان علاوه بر اقرار و ابراز محبت و مودت به ساحت حضرت، دعای خاص و ویژه آنها بسوی خداست. طلب صلوات از خدا برای حضرت کاملترین معنایی است که میتوان ذکر نمود چرا که صلوات خدا همان عنایات خاص و ویژه حضرت باریتعالی است که نظیری برای آن نتوان تصور نمود.
در تمام موارد صلوات تصدیق مقام شامخ حضرت میدرخشد.
🌸🌿عنِ ابْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً
«1 فَقَالَ الصَّلَاةُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رَحْمَةٌ وَ مِنَ الْمَلَائِكَةِ تَزْكِيَةٌ وَ مِنَ النَّاسِ دُعَاءٌ وَ أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً فَإِنَّهُ يَعْنِي التَّسْلِيمَ لَهُ فِيمَا وَرَدَ عَنْهُ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ فَكَيْفَ نُصَلِّي عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ قَالَ تَقُولُونَ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ صَلَوَاتُ مَلَائِكَتِهِ وَ أَنْبِيَائِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جَمِيعِ خَلْقِهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ قَالَ فَقُلْتُ فَمَا ثَوَابُ مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ بِهَذِهِ الصَّلَاةِ قَالَ الْخُرُوجُ مِنَ الذُّنُوبِ وَ اللَّهِ كَهَيْئَتِهِ يَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ.
معاني الأخبار، النص، ص: 368
🔆🌿 ابن أبى حمزه گويد: پدرم گفت: از امام صادق عليه السّلام معنى قول خداى عزّ و جلّ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً
(همانا خداوند و فرشتگان او درود مى‏فرستند بر پيغمبر، اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، صلوات فرستيد بر او و سلام گوئيد بر وى سلام گفتنى- احزاب 33: 56) چيست؟
فرمود: «صلاة» از خدا فرستادن رحمت است، و از فرشتگان ثناء و تزکیه (پاك و پاكيزه دانستن) و از مردم دعا و طلب رحمت كردن است، و امّا فرموده خداى عزّ و جلّ: وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً يعنى فرمان بردارى از او در آنچه فرمايد، گويد: به آن حضرت عرض كردم: پس چگونه بر محمّد و خاندانش درود فرستيم؟ فرمود:
شما مى‏گوئيد:
صلوات اللَّه و صلوات ملائكته، و أنبيائه و رسله و جميع خلقه على محمّد و آل محمّد و السّلام عليه و عليهم و رحمة اللَّه و بركاته»
(رحمت‏هاى الهى‏ و درود فرشتگان او، و پيامبران و فرستادگان وى و تمامى آفريدگانش بر محمّد و خاندان او باد، و سلام و رحمت و بركات خداوند بر آن بزرگوار و بر ايشان باد).
گويد: عرضه داشتم: پاداش كسى كه بر محمّد و آلش با اين تحيّت‏ها درود فرستد چيست؟ فرمود: بخدا سوگند، مانند پاكى و بيگناهى روزى كه متولّد گشته، از گناهان بيرون آيد.
معاني الأخبار / ترجمه محمدى، ج‏2، ص: 362
🌸🌿عنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً
َقَالَ ص تَزْكِيَتُهُ لَهُ فِي السَّمَاءِ قُلْتُ مَا مَعْنَى تَزْكِيَةِ اللَّهِ إِيَّاهُ قَالَ زَكَّاهُ بِأَنْ بَرَّأَهُ مِنْ كُلِّ نَقْصٍ وَ آفَةٍ يَلْزَمُ مَخْلُوقاً قُلْتُ فَصَلَاةُ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ يُبَرِّءُونَهُ وَ يُعَرِّفُونَهُ‏ بِأَنَّ اللَّهَ قَدْ بَرَّأَهُ مِنْ كُلِّ نَقْصٍ هُوَ فِي الْمَخْلُوقِينَ مِنَ الْآفَاتِ الَّتِي تُصِيبُهُمْ فِي بُنْيَةِ خَلْقِهِمْ فَمَنْ عَرَفَهُ وَ وَصَفَهُ بِغَيْرِ ذَلِكَ فَمَا صَلَّى عَلَيْهِ قُلْتُ فَكَيْفَ نَقُولُ نَحْنُ إِذَا صَلَّيْنَا عَلَيْهِمْ قَالَ تَقُولُونَ اللَّهُمَّ إِنَّا نُصَلِّي عَلَى مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَمَرْتَنَا بِهِ وَ كَمَا صَلَّيْتَ أَنْتَ عَلَيْهِ فَكَذَلِكَ صَلَاتُنَا عَلَيْه‏
جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع، ص: 235
🔆🌿راوی پس از آن‌که معنی صلوات خدا بر پیامبر(ص) را از امام صادق(ع) می پرسد،‌ حضرت می‌فرمایند: صلوات خدا بر رسولش، تزکیه و ثناءِ او در آسمان است. می‌گوید: پرسیدم معنی ثناء و تزکیة رسول خدا(ص) به وسیلة خدا به چه معنی است؟ فرمود: پاک‌نگه‌داشتن او از هر نقص و آفتی که لازمة مخلوق است. پرسیدم؛ معنی صلوات مؤمنین چیست؟ فرمود: او را مبرّا بدانند و این طور بشناسند که خداوند او را از کلیة ضعف‌هایی که در بقیة خلق هست پاک نگه داشته، و کسی که او را جز این بشناسد و وصف کند عملاً بر پیامبر صلوات نفرستاده. پرسیدم؛ چگونه ما بر او و خاندانش صلوات بفرستیم؟ فرمود: بگویید؛ «اللَّهُمَّ إِنَّا نُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ نَبِیِّكَ وَ عَلَی آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَمَرْتَنَا بِهِ وَ كَمَا صَلَّیْتَ أَنْتَ عَلَیْهِ فَكَذَلِكَ صَلَاتُنَا عَلَیْهِ»، خدایا! ما بر پیامبرت و بر آل او درود می‌فرستیم، همچنان که به ما امر کردی و همان‌طور که خودت بر آن‌‌ها درود می‌فرستی، صلوات ما بر آن‌ها باد.
🌸🌿 عنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ هَذِهِ الْآيَةِ فَقُلْتُ كَيْفَ صَلَاةُ اللَّهِ عَلَى رَسُولِهِ فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ تَزْكِيَتُهُ لَهُ فِي السَّمَاوَاتِ الْعُلَى فَقُلْتُ قَدْ عَرَفْتُ صَلَاتَنَا عَلَيْهِ فَكَيْفَ التَّسْلِيمُ فَقَالَ هُوَ التَّسْلِيمُ لَهُ فِي الْأُمُورِ.
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏17، ص: 19
🔆🌿ابوبصیر گوید از حضرت صادق(ع) در رابطه با این آیه سؤال کردم که صلوات خدا بر رسول خدا(ص) چگونه است؟ حضرت در جواب فرمودند: ای ابامحمد! به معنی ثناء او در عالم اعلا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.