خانم فاطمه زهرا در مدت کوتاه عمرشان به معرفت بزرگی دست یافته بودند که حال به زبان ساده خودمان برای خودشان دانشمندوعالمه ای در تمام علوم بودند ویا بالاتر از یک دانشمند و این معرفت را خانم چگونه کسب کرده بودند؟

26

سوال۲۵۵۲ :

سلام علیکم
شهادت خانم فاطمه زهرا را خدمت آقا امام زمان و استاد محترم تسلیت عرض می کنم 🌑
جناب استاد در سخنرانی که به مناسبت شهادت حضرت زهرا بیان فرمودید سوالی داشتم از خدمتتان
خانم فاطمه زهرا در مدت کوتاه عمرشان به معرفت بزرگی دست یافته بودند که حال به زبان ساده خودمان برای خودشان دانشمندوعالمه ای در تمام علوم بودند ویا بالاتر از یک دانشمند و این معرفت را خانم چگونه کسب کرده بودند? آیا به خاطر عباداتی که داشتند بدست آوردند ? و یا از طرف خداوند به ایشان عنایت شده بود که باتوجه به زندگی یک خانم که بنده حساب و کتاب می کنم با وجود چهار فرزند و نبود امکانات آن زمان که مجبور بودند بیشتر وقتشان را برای امورات زندگی خود صرف کنند و از طرفی خودشان از جائی باید کسب معرفت می کردند تا بتوانند به عنوان یک معلم برای شاگردانشان نیز تدریس بفرمایند چگونه آموزش می دیدند و کسب معرفت می کردند ویا ذاتی وژنتیکی بود ما چگونه می توانیم به گوشه ای از کسب معرفتی که خانم می کردند ما نیز از آن بتوانیم کسب علم و معرفت بنمائیم البته نمی دانم توانستم منظورم را بیان کنم یا نه ?شما لطفا در پاسخ تصحیح بفرمائید
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2552
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱زهرای مرضیه سلام الله علیها قبل از عالم دنیا در عالم ذر و قبل از آن در عالم ارواح و انوار به روحانیت و نورانیت، شکوه عبادت و بندگی را به معرض نمایش گذاشته و در آخر مسیر عبادت شان به کوی و کوچه دنیا رسیده و در این عالم خاکی نیز خلایق را از عجایب عبادتش به تعجب انداخت.|
سن عبادی زهرای بتول به مبدأ آفینش برمیگردد!
ایشان به همراه انوار دیگر حضرات معصومین علیهم السلام مربی ملائک عظام در در توحید و تسبیح و تهلیل و تکبیر خدا بودند!
🌹آسمانها و زمین از پرتو نور فاطمه خلق شده اند.
🌸🔅🌱 و فَتَقَ نُورَ ابْنَتِي فَاطِمَةَ مِنْهُ فَخَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فَنُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ مِنْ نُورِ ابْنَتِي فَاطِمَةَ وَ نُورُ فَاطِمَةَ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ فَاطِمَةُ أَفْضَلُ مِنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض‏

🌸🔅🌱 عنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ سألت أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ زَهْرَاءَ فَقَالَ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ بِنُورِهَا وَ غَشِيَتْ أَبْصَارَ الْمَلَائِكَةِ وَ خَرَّتِ الْمَلَائِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا هَذَا النُّورُ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِمْ هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِي وَ أَسْكَنْتُهُ فِي سَمَائِي خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِي أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِي أُفَضِّلُهُ عَلَى جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ أُخْرِجُ مِنْ ذَلِكَ النُّورِ أَئِمَّةً يَقُومُونَ بِأَمْرِي يَهْدُونَ إِلَى حَقِّي وَ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَائِي فِي أَرْضِي بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْيِي‏
مصباح الأنوار، عن أبي جعفر ع مثله بيان قال الفيروزآبادي قرميسين بالكسر بلد قرب الدينور معرب كرمانشاهان‏
ترجمه:
شيخ صدوق در علل الشرائع به نقل از جابر جعفى روايت مى‏كند كه گفت: به امام صادق عليه السّلام گفتم: چرا حضرت فاطمه عليها السّلام زهرا ناميده مى‏شود؟
امام فرمود: زيرا خداوند متعال او را از نور با عظمت خود آفريد، و هنگامى كه نورش درخشيدن گرفت آسمانها و زمين به نور او روشن شدند و چشمان ملائكه خيره ماند، پس سجده نموده و از خداى سبحان پرسيدند: خدايا! اين چه نورى است؟ خداوند فرمود: اين شعبه‏اى از نور من است كه آن را آفريده‏ام و از صلب يكى از پيامبرانم كه او را بر ساير پيامبران برترى داده‏ام، خارج مى‏نمايم. و از اين نور رهبران و امامانى به وجود مى‏آيند كه پس از انقطاع وحى مردم را به سوى حق هدايت مى‏نمايند.
اين روايت را محمّد بن هاشم نيز به نقل از امام باقر عليه السّلام در مصباح الانوار آورده است.
🌸🔅🌱 قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ ع قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ فَقَالَ بَعْضُ النَّاسِ يَا نَبِيَّ اللَّهِ فَلَيْسَتْ هِيَ إِنْسِيَّةً فَقَالَ ص فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ قَالَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ وَ كَيْفَ هِيَ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ قَالَ خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ إِذْ كَانَتِ الْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ قِيلَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ وَ أَيْنَ كَانَتْ فَاطِمَةُ قَالَ كَانَتْ فِي حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ الْعَرْشِ قَالُوا يَا نَبِيَّ اللَّهِ فَمَا كَانَ طَعَامُهَا قَالَ التَّسْبِيحُ وَ التَّهْلِيلُ وَ التَّحْمِيدُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ وَ أَخْرَجَنِي مِنْ صُلْبِهِ أَحَبَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُخْرِجَهَا مِنْ صُلْبِي جَعَلَهَا تُفَّاحَةً فِي الْجَنَّةِ وَ أَتَانِي بِهَا جَبْرَئِيلُ ع فَقَالَ لِي السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ يَا مُحَمَّدُ قُلْتُ وَ عَلَيْكَ السَّلَامُ وَ رَحْمَةُ اللَّهُ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّكَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ قُلْتُ مِنْهُ السَّلَامُ وَ إِلَيْهِ يَعُودُ السَّلَامُ قَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ هَذِهِ تُفَّاحَةٌ أَهْدَاهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْكَ مِنَ الْجَنَّةِ فَأَخَذْتُهَا وَ ضَمَمْتُهَا إِلَى صَدْرِي قَالَ يَا مُحَمَّدُ يَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ كُلْهَا فَفَلَقْتُهَا فَرَأَيْتُ نُوراً سَاطِعاً فَفَزِعْتُ مِنْهُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ مَا لَكَ لَا تَأْكُلُ، كُلْهَا وَ لَا تَخَفْ فَإِنَّ ذَلِكَ النُّورَ الْمَنْصُورَةُ فِي السَّمَاءِ وَ هِيَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةُ قُلْتُ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ وَ لِمَ سُمِّيَتْ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةَ وَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ قَالَ سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ شِيعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا وَ هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ- يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ. بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ «1» يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا.
معاني الأخبار، النص، ص: 396
🌹 امام أبو عبد اللَّه صادق از پدرش از اجدادش عليهم السّلام روايت نمود: كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود: نور فاطمه پيش از آفرينش زمين و آسمانها آفريده شد، يكى از مردم گفت: اى پيامبر خدا بنا بر اين فاطمه از جنس بشر نيست؟ پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله در پاسخ او فرمود: فاطمه حوراء بشر است، گفتند: اى پيغمبر خدا! چگونه مى‏شود كه زهرا حوريّه و انسيّه باشد؟ فرمود: پيش از اين كه پروردگار متعال، حضرت آدم را خلقت نمايد، در آن هنگام كه روحهاى خلايق را آفريد، فاطمه را از نور خود خلق كرد، و چون آدم را آفريد فاطمه را به او ارائه نمود. گفته شد: اى پيامبر خدا! فاطمه در آن هنگام كجا بود؟ فرمود: نور او در ميان يك ظرف كوچكى در زير ساق عرش جاى داشت. گفتند: اى رسول خدا! غذاى وى چه بود؟ فرمود: گفتن «سبحان اللَّه، و لا اله الّا اللَّه، و حمد خدا را گفتن، وقتى كه پروردگار متعال، آدم را آفريد، مرا از پشت او بيرون نمود، و دوست داشت فاطمه را از صلب من بيرون آرد، او را به صورت يك سيب در بهشت در آورد، و جبرئيل آن سيب را نزد من آورد و به من گفت: اى محمّد درود و رحمت و بركات خدا بر تو باد! گفتم: اى دوست من جبرئيل! بر تو باد درود و رحمت خدا و بركات او! آنگاه جبرئيل گفت: اى محمّد! خدا تو را سلام مى‏رساند، گفتم: ايمنى و تندرستى از جانب خداست و به سوى او باز خواهد گشت، گفت: اى محمّد، اين سيبى است كه خداى عزّ و جلّ از بهشت براى تو هديه فرستاده، من آن را گرفتم و به سينه خود نهادم، جبرئيل گفت: اى محمّد! خداوند جلّ جلاله مى‏فرمايد: اين سيب را نوش جان نما! چون آن سيب را شكافتم، نورى از آن تابيد كه من ترسان شدم. گفت: اى پيامبر خدا چرا آن را ميل نمى‏كنى؟ آن را بخور و نترس! زيرا آن نور بانوئى است كه در آسمان «منصوره» و در زمين «فاطمه» مى‏باشد. گفتم: اى دوست من جبرئيل چرا در آسمان «منصوره» و در زمين «فاطمه» است؟ گفت: بدين سبب در زمين «فاطمه» ناميده شده كه شيعيان خود را از جهنّم رهائى مى‏بخشد، و دشمنانش از محبّت وى بى‏بهره خواهند بود، و در آسمان بدين جهت «منصوره» است كه خداوند فرموده: يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ، بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ يعنى:
در آن روز (قيامت) مؤمنان به جهت يارى خدا كه هر فردى را بخواهد يارى دهد خرسند مى‏شوند (روم 30: 4 و 5).
منظور از اين يارى همان نصرتى است كه حضرت فاطمه سلام اللَّه عليها به دوستان خويش خواهد كرد.
معاني الأخبار / ترجمه محمدى، ج‏2، ص: 418

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.