سوال۲۴۷۰:
سلام علیکم
جناب ستاد خداوند را به چشم دل می توان دید?آیا نوری که از طرف خداوند بر قلوب مومنین وارد می شودبه منزله دیدار خداوند می باشد ?این سوالات ادامه بحث سوره نجم آیه ۹و۱۰می باشد ممنون می شوم اگر توضیح بفرمائید
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2470
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱این حقیقت توحیدی نباید فراموش شود!
☘️ذات حق چه به چشم سر و چه به چشم قلب و چه به هر دیدی قابل رویت نمیباشد.
☘️چشم سر فقط آثار و آیات مادی و چشم قلب، آثار و آیات ملکوتی حق تعالی را میتواند مشاهده میکند، رویت به معنای احاطه بصری است در حالیکه تنها آن وجودی محاط میشود که محدود باشد و او بر هر چیزی محیط است او خلایق را در احاطه و تسلط و قدرت خود دارد!
🌷🔅🌱نور الله همان آفریده ی نورانی خداست آیت درخشان خداست، «نور الله» مثل «خلق الله» همچنین مثل «روح الله» محسوب و انتصابش بخاطر مقام ویژه و ارزش و شرافت و احترام والایش میباشد.
🌷🔅🌱مرتبه اعلای نور الهی و تنزیل آن نور تا عالم دنیا تحت پوشش حجاب های مختلف جلوه گری میکند! این نور در دل مومنان بنا به درجات ایمانشان تجلیات متفاوتی خواهد داشت!
🌷🔅🌱مرتبه ای از وجود مقدس حضرات معصومین علیهم السلام نور و روشنایی الهی اند که این نور در عوالم مختلف و آسمانها و زمین درخشش دارد. نکته قابل توجه و عنایت این است که خالق نور، نورش را ارتقاء و بر کمال و تمامش اراده دارد!
🌻🔅🌱الصف : 8 يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ
🌹آنان مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند ولى خدا نور خود را كامل مىكند هر چند كافران خوش نداشته باشند!
🌷🔅🌱پس خالق نور اولش را نه به حال اول بلکه به اراده اش نور بر نورشان می افزاید.
🌸🔅🌱 عنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا «2» فَقَالَ يَا أَبَا خَالِدٍ النُّورُ وَ اللَّهِ- الْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ فِي السَّمَاوَاتِ وَ فِي الْأَرْضِ وَ اللَّهِ يَا أَبَا خَالِدٍ لَنُورُ الْإِمَامِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ أَنْوَرُ مِنَ الشَّمْسِ الْمُضِيئَةِ بِالنَّهَارِ وَ هُمْ وَ اللَّهِ يُنَوِّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ وَ يَحْجُبُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نُورَهُمْ عَمَّنْ يَشَاءُ فَتُظْلِمُ قُلُوبُهُمْ وَ اللَّهِ يَا أَبَا خَالِدٍ لَا يُحِبُّنَا عَبْدٌ وَ يَتَوَلَّانَا حَتَّى يُطَهِّرَ اللَّهُ قَلْبَهُ وَ لَا يُطَهِّرُ اللَّهُ قَلْبَ عَبْدٍ حَتَّى يُسَلِّمَ لَنَا وَ يَكُونَ سِلْماً لَنَا فَإِذَا كَانَ سِلْماً لَنَا سَلَّمَهُ اللَّهُ مِنْ شَدِيدِ الْحِسَابِ وَ آمَنَهُ مِنْ فَزَعِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ الْأَكْبَرِ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج1، ص: 194
🌹ابو خالد كابلى گويد از امام باقر (ع) پرسيدم تفسير قول خداى عز و جل را (8 سوره 64) «بخدا و رسولش و نورى كه فرستادهايم ايمان آوريد» فرمود: اى ابا خالد بخدا سوگند كه مقصود از نور ائمه از آل محمد (ص) باشند تا روز قيامت، بخدا كه ايشانند همان نور خدا كه فرو فرستاده، بخدا كه ايشانند نور خدا در آسمانها و زمين، بخدا اى ابا خالد، نور امام در دل مؤمنين از نور خورشيد تابان در روز، روشنتر است، بخدا كه ائمه دلهاى مؤمنين را منور سازند و خدا از هر كس خواهد نور ايشان را پنهان دارد، پس دل آنها تاريك گردد، بخدا اى ابا خالد بندهاى ما را دوست ندارد و از ما پيروى نكند تا اينكه خدا قلبش را پاكيزه كرده باشد و خدا قلب بندهاى را پاكيزه نكند تا اينكه با ما خالص شده باشد و آشتى كرده باشد (يك رنگ شده باشد و سازگار) و چون با ما سازش كرد خدا از حساب سخت نگاهش دارد و از هراس بزرگ روز قيامت ايمنش سازد.
أصول الكافي / ترجمه مصطفوى، ج1، ص: 276