در مورد آثار و برکات حمد و سوره لطفا راهنمایی بفرمایید

28

سوال3154:
جناب استاد در تک به تک کلمات حمد و سوره آثار و برکات خاصی وجود دارد بدن انسان وقتی کلمات حمد و سوره را بر زبان جاری
می کنی تحت تاثیر این کلمات دچار تغییر و تحول می شود
که با هیچ ذکر و دعایی این تغییرات ایجاد نمی شود نهایت و غایت این تغییرات و تاثیرات را لطفا بفرمائید چیکار کنیم که این تاثیرات بیشتر و بیشتر شود البته دقیقا نمی دانم منظورم را توانستم بیان کنم یا نه؟ لطفا شما در جواب مفصلا بیان بفرمایید .
🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3154
🌹سلام علیکم
🌷🔆نماز پل لقاء الله و نردبان وصول به قرب الله است، نماز طریق «من الله» «الی الله» در کمال شکوه و جلال است. نماز شیرین ترین و لذیذ ترین ارتباط میان عابد و معبود است.
🌷🔆حضرت صادق (ع) فرمود چون رو به قبله ايستادى، پس مأيوس باش از دنيا و از آنچه در دنيا است و از مردم و از آنچه در دست آنان است و همه را فراموش كن. و قلب خود را از هر چيزى كه تو را مشغول كرده و از خدا باز داشته، و به سوى خويش جلب مى‏كند به جز خداوند متعال خالى و فارغ‏ كن. و از صميم دل و خلوص قلب خود به عظمت و جلال پروردگار متوجه باش. و سپس ايستادن خود را در پيشگاه با عظمت او ببين. خداوند متعال مى‏فرمايد: در روز قيامت روبرو و امتحان مى‏شود هر نفسى به آنچه از پيش فرستاده است، و بر مى‏گردند به سوى پروردگار خود كه مولى حق آنان است. و قيام تو بر قدم و مقام خوف و رجاء باشد.
و چون تكبير نماز گفتى همه را در مقابل عظمت و مقام كبرياى او كوچك ديده، و مخلوقات ما بين آسمان و زمين را ذليل و ناچيز بدان؛ زيرا چون بنده نمازگزار تكبير گويد در حالى كه قلب او بر خلاف اظهار و تكبير او بوده و از حقيقت تكبير بى‏خبر باشد؛ از جانب پروردگار متعال خطاب مى‏رسد كه: اى بنده دروغگو! آيا مرا خدعه ميزنى! سوگند به عزت و جلال خودم، از حلاوت ذكر خود تو را محروم مى‏كنم، و از مقام قرب و سرور به مناجات، تو را محجوب گردانم.
و بدان كه: پروردگار متعال نيازمند به خدمت تو نبوده، و از تو و از عبادت و دعاء تو مستغنى است. و تو را به فضل و لطف خود به سوى خويش دعوت فرموده است كه مورد رحمت و احسان خود قرار داده، و از عقوبت و غضب خود رهانيده؛ و از بركات لطف و رحمت خود در حق تو نازل كند، و هم باب مغفرت خود را به روى تو باز كرده، و به راه رضا و خوشنودى خود هدايت فرمايد. و اگر خداوند متعال چند برابر اين عوالم را خلق مى‏كرد تا آخر دهر، هر آينه نزد او مساوى بود كه همه افراد و اهل آن عوالم كافر به او مى‏شدند و يا مؤمن بودند، زيرا او نظرى از عبادت و اطاعت خلق به جز اظهار كرم و بخشش و قدرت ندارد. پس حياء را پوشاك خود قرار بده و عجز و نيازمندى را لباس خود، و داخل باش در تحت سلطنت و نفوذ و حكومت پروردگار متعال: تا از فوائد ربوبيت و از فيوض و انوار حق استفاده برى. و پيوسته از خدا يارى بطلب، و در امور خود به درگاه او پناهنده شو.
مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص: 53

🔆🌷قالَ الصَّادِقُ ع إِذَا اسْتَقْبَلْتَ الْقِبْلَةَ فَآيِسْ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا وَ الْخَلْقِ وَ مَا هُمْ فِيهِ وَ فَرِّغْ قَلْبَكَ عَنْ كُلِّ شَاغِلٍ يَشْغَلُكَ عَنِ اللَّهِ تَعَالَى وَ عَايِنْ بِسِرِّكَ عَظَمَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اذْكُرْ وُقُوفَكَ بَيْنَ يَدَيْهِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى هُنالِكَ تَبْلُوا كُلُّ نَفْسٍ ما أَسْلَفَتْ وَ رُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ وَ قِفْ عَلَى قَدَمِ الْخَوْفِ وَ الرَّجَاءِ فَإِذَا كَبَّرْتَ فَاسْتَصْغِرْ مَا بَيْنَ السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ الثَّرَى دُونَ كِبْرِيَائِهِ فَإِنَّ اللَّهَ
تَعَالَى إِذَا اطَّلَعَ عَلَى قَلْبِ الْعَبْدِ وَ هُوَ يُكَبِّرُ وَ فِي قَلْبِهِ عَارِضٌ عَنْ حَقِيقَةِ تَكْبِيرِهِ- فَقَالَ يَا كَذَّابُ أَ تَخْدَعُنِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأَحْرِمَنَّكَ حَلَاوَةَ ذِكْرِي وَ لَأَحْجُبَنَّكَ عَنْ قُرْبِي وَ الْمَسَرَّةِ بِمُنَاجَاتِي وَ اعْلَمْ أَنَّهُ تَعَالَى غَيْرُ مُحْتَاجٍ إِلَى خِدْمَتِكَ وَ هُوَ غَنِيٌّ عَنْكَ وَ عَنْ عِبَادَتِكَ وَ دُعَائِكَ وَ إِنَّمَا دَعَاكَ بِفَضْلِهِ لِيَرْحَمَكَ وَ يُبْعِدَكَ عَنْ عُقُوبَتِهِ وَ يَنْشُرَ عَلَيْكَ مِنْ بَرَكَاتِ حَنَانِيَّتِهِ وَ يَهْدِيَكَ إِلَى سَبِيلِ رِضَاهُ وَ يَفْتَحَ عَلَيْكَ بَابَ مَغْفِرَتِهِ فَلَوْ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى ضِعْفِ مَا خَلَقَ مِنَ الْعَوَالِمِ أَضْعَافاً مُضَاعَفَةً عَلَى سَرْمَدِ الْأَبَدِ لَكَانَ عِنْدَ اللَّهِ سَوَاءٌ كَفَرُوا بِهِ بِأَجْمَعِهِمْ أَوْ وَحَّدُوهُ فَلَيْسَ لَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْخَلْقِ إِلَّا إِظْهَارُ الْكَرَمِ وَ الْقُدْرَةِ فَاجْعَلِ الْحَيَاءَ رِدَاءً وَ الْعَجْزَ إِزَاراً وَ ادْخُلْ تَحْتَ سَرِيرِ سُلْطَانِ اللَّهِ تَعَالَى تَغْتَنِمْ فَوَائِدَ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.