علت تفاوت ظهور صفات جمالیه و جلالیه خداوند در پیامبران و ائمه چیست؟ آیا تفاوتهای فردی عامل آن است؟
سوال1000 :
علت تفاوت ظهور صفات جمالیه و جلالیه خداوند در پیامبران و ائمه چیست؟ آیا تفاوتهای فردی عامل آن است؟ مثلا اینکه حضرت یحیی بیشتر در حالت خوف بوده و مدام گریه میکردند..ولی حضرت عیسی بیشتر در حالت رجاء…یا حتی در میان ائمه… آیا این مسئله با در تعادل بودن خوف و رجاء تناقض دارد؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ999
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🔆🎄جمالش آئینه ی جلال و جلالش آئینه ی جمال اوست 🎄🔆
🔆🔅🌱بیان مذکور در سوال ، در توصیف حضرت یحیی علیه السلام هیچ سند علمی و روایی معتبری ندارد . چرا که هیچ دلیلی برای غفلت جناب یحیی از جمال الهی وجود ندارد!
🔆🔅🌱جناب یحیی علیه السلام از صالحان است و زیبایی و جلال حضرت الله او را در احاطه خویش داشته!
🔆🔅🌱آیا اتهام زننده به مقام حضرت یحیی علیه السلام از تمامی اوقات او آگاهی داشته تا حال و احوالش را زمانی که غرق جمال بی مثال معبودش بوده را شاهد باشد.
🌻🔅🌱آلعمران : 39 فَنادَتْهُ الْمَلائِكَةُ وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحينَ
☀️و هنگامى كه او(زکریا) در محراب ايستاده، مشغول نيايش بود، فرشتگان او را صدا زدند كه: «خدا تو را به» يحيى «بشارت مىدهد (كسى) كه كلمه خدا [مسيح] را تصديق مىكند و رهبر خواهد بود و از هوسهاى سركش بركنار، و پيامبرى از صالحان است.»
🍀استاد آیا بین انبیا و اولیای الهی تفاوتی وجود نداره در این مسئله؟ مثلا پیامبر خاتم(ص) نسبت به انبیای دیگر؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1000 تکمیلی
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🔅🌱البقرة : 253 تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُريدُ
☀️بعضى از آن رسولان را بر بعضى ديگر برترى داديم برخى از آنها، خدا با او سخن مىگفت و بعضى را درجاتى برتر داد و به عيسى بن مريم، نشانههاى روشن داديم و او را با «روح القدس» تأييد نموديم و اگر خدا مىخواست، كسانى كه بعد از آنها بودند، پس از آن همه نشانههاى روشن كه براى آنها آمد، جنگ و ستيز نمىكردند ولى اين امتها بودند كه با هم اختلاف كردند بعضى ايمان آوردند و بعضى كافر شدند اگر خدا مىخواست، با هم پيكار نمىكردند ولى خداوند، آنچه را مىخواهد، انجام مىدهد.
🔆🔅🌱رتبه و درجات انبیاء ربطی به موضوع مورد بحث ندارد، چرا که نمیتوان جناب یحیی علیه السلام را اتهام مغلوب شدن در برابر جلال و کم رنگ بودن جمال حق برای آن پیامبر گرامی وارد ساخت.
🔆🔅🌱از حیث خوف و خشیت الهی کسی نمیتواند از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و مولا علی و حضرت فاطمه سلام الله علیهما و از اولاد پاکشان پیشی بگیرد. چرا که لازمه ی خوف الهی علم بوده و رسول خدا شهر علم و علی باب علم و دودمانش معادن علم اند.
🌸🔅🌱 قال صلّى اللّه عليه و آله و سلّم: أنا أخوفكم للّه،
منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج9، ص: 365
🌸🔅🌱 فإِنِّي أُخَوِّفُكُمْ عِقَابَ اللَّهِ-
الأمالي (للمفيد)، النص، ص: 347
🌸🔅🌱 أعْلَمُكُمْ أَخْوَفُكُمْ.
🌸🔅🌱 أخْوَفُكُمْ أَعْرَفُكُمْ.
🔆🔅🌱اما بال عظیم خوف و بال عظیم دیگر رجا در کلام مولا
🌸🔅🌱 إلَهِي إِنْ أَخَذْتَنِي بِجُرْمِي أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِي بِذُنُوبِي أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ وَ إِنْ [إذا] أَدْخَلْتَنِي النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّي أُحِبُّكَ إِلَهِي إِنْ كَانَ [قَدْ] صَغُرَ فِي جَنْبِ طَاعَتِكَ عَمَلِي فَقَدْ كَبُرَ فِي جَنْبِ رَجَائِكَ أَمَلِي إِلَهِي كَيْفَ أَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِكَ بِالْخَيْبَةِ مَحْرُوماً وَ قَدْ كَانَ حُسْنُ ظَنِّي بِجُودِكَ أَنْ تَقْلِبَنِي بِالنَّجَاةِ مَرْحُوما
🌸🔅🌱 فارٌّ مِنْ سَخَطِكَ إِلَى رِضَاكَ هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ
🌸🔅🌱 أعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ نَقِمَتِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْك
نظرتون در مورد این پست چیه؟