فرموده اید که خداوند را با چشم دل نتوان دید سوالی که اینجا پیش می آید همان سخن امیر المومنین است که حضرت می فرماید که آیا میشود خدایی را که نمیبینم پرستش کنم؟

23

سوال2479 :
سلام علیکم جناب استاد
فرموده اید که خداوند را با چشم دل نتوان دید سوالی که اینجا پیش می آید همان سخن امیر المومنین است که حضرت می فرماید که آیا میشود خدایی را که نمیبینم پرستش کنم؟
لطفا این نکته رو مبسوطتر بفرمائید ممنون
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2479
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱دیدن به نوع خاصی از احاطه و اشراف و تصرف بر دیده شده(مرئی) دارد، یعنی ، وقتی جغرافیای وجودی شیء توسط قوه بینایی رصد و تمام زوایای آن شناسایی میشود پدیده دیده شدن رخ میدهد، که همه این موارد مذکور از ذات غیر قابل کشف پروردگار مبراست.
🌷🔅🌱این حقیقت را نمیتوان نادیده گرفت که حقیقتی به نام دیدن و بینایی آفریده خداست و خدا از آفریده خود برتر است، یعنی، «رویت و رائی و مرئی» هر سه مخلوق خدایند.
🌷🔅🌱حقیقت آشکار دیگر این است که او از بینایی به ما نزدیک تر و امکان دیدن تنها بواسطه او میسر است. پس وقتی ما با او می بینیم قبل از دیدن هر چیزی متوجه اوییم و با با او متوجه اشاء میشویم، حتی توجه ما به خودمان پس تر و او پیش تر است.
🌷🔅🌱دیدن تولید علم میکند و او علیم است و علم او هر چیزی را در برگرفته و خود او-ذات مقدس اش- برتر از علم و آگاهی است.
🌸🔅🌱 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: جَاءَ حِبْرٌ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ هَلْ رَأَيْتَ رَبَّكَ حِينَ عَبَدْتَهُ قَالَ فَقَالَ وَيْلَكَ مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَهُ قَالَ وَ كَيْفَ رَأَيْتَهُ قَالَ وَيْلَكَ لَا تُدْرِكُهُ الْعُيُونُ فِي مُشَاهَدَةِ الْأَبْصَارِ وَ لَكِنْ رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَان‏
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 98
🌹امام صادق (ع) فرمود: عالمى خدمت امير المؤمنين (ع) رسيد و گفت اى امير مؤمنان: پروردگارت را هنگام پرستش او ديده‏ئى! فرمود: واى بر تو! من آن نيستم كه پروردگارى را كه نديده‏ام بپرستم، عرضكرد: چگونه او را ديده‏اى؟ فرمود: واى بر تو ديدگان هنگام نظر افكندن او را درك نكنند ولى دلها با حقايق ايمان او را ديده‏اند.
🌷🔅🌱او با ظرف محدود نگردد، دل خود به حدودش محدود و از رویت ذاتش عاجز است و تنها دل به آیت قلبی خدا رویت مییابد که میتوان از آن به نور عظمت خدا یاد نمود، و نور عظمتش عالی ترین تجلی اسماء حسنای اوست ، نه ذات مبارکش، پس دامنه رویت تنها به اسماء حسنایش ختم میشود نه اینکه به ذات مقدس او ره یابند. نعوذ بالله تعالی.
🌷🔅🌱رویت با نور میسر است و نور از اسماء حسنای الهی است، با نور می بینیم و منزل آخر سلوک روشنایی ما به نور رسیدن رسیدن و در اسم مبارک نور سایه زدودن است.
🌷🔅🌱او از هر چیز روشن تر و هیچ چیز او را روشن نتواند و روشنایی هر چیز از اوست این حقیقتی است که اگر رویت ابزار علم و آگاهی باشد ارتباط ما با او برتر از همه و مجموعه این آگاهی هاست. قلب مفسر این امر بعد از وصول حقیقت ایمان است .
🌷🔅🌱تجلی اسماء حسنای الهی بر دل آدمی و شهود آن تنها سهمی است که مخلوق از رویت میتواند ببرد و او غیر اسماء حسنا و برتر از آن است. و راه ارتباط معرفتی ما با او تنها بواسطه همان اسماء حسناست.
🌷🔅🌱نور و بصیر از جمله اسماء حسنای اوست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.