لطفا آیات و روایات مرتبط با “کمال الاخلاص له نفی الصفات عنه ” بفرمایید

22

سوال۲۹۶۴:
🌸کمال الاخلاص له نفی الصفات عنه 🌸
سلام علیکم
استاد لطفا درباره این فرمایش مولا آیاتی مرتبط از قرآن ارایه بفرمایید تا به لذتمان افزوده شده و در سرور آن غوطه ور تر شویم
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2964
🌹علیکم السلام
🌼🌿از جمله زیباترین آیه و آیاتی به این حقیقت اشاره صریح دارد، سوره توحید است!!
🌸🌿 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ(1)
اللَّهُ الصَّمَدُ(2)
لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ(3)
وَ لَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدُ (4)
🌸🌿
🌼🌿یکی از معانی احد، اینستکه نه زاده و نه زاده شده؛ که این امر شامل صفات نیز میشود، از ذات خدای احد، نه صفات زائیده شده و نه او از صفات زائیده شده.
🌼🌿انسان در سیر مراحل توحیدی ، غیری را در برابر ذات احدیت حضرت احد نمی یابد تا نظیر ذات یکتا و یکانه اش سازد و آن را عین ذات بی مثالش تلقی نماید، بلکه به واقع به این حقیقت میرسد که غیری در برابر صمدیت او نیست تا شبیه و عین او باشد!
🌼🌿کسی که نسبت به ذات احدیت قائل به صفات بوده و آن را عین ذات او می پندارد شاید به این حقیقت توجه ننموده که این امر نوعی قائل شدن به صدور صفات از ذات اوست. یعنی من غیر مستقیم قائل به این است که چیزی از ذات او زاده میشود در حالیکه چیزی از او زاده نمیشود تا عین ذات او باشد، در واقع فهم ما از هر شیئی معاینه و مرزبندی و احاطه قوه فاهمه بر خصوصیات و صفات آن شیء میباشد، در مورد ذات حق هر فهمی که از صفات او یافت میشود، غیر ذات او خواهد بود، چرا که همان تحدید و مرزبندی و احاطه صفات با قوه فاهمه پیش خواهد آمد که ذات بی مثالش از این حقارت منزه است.
🌼🌿اگر گفته شود که اصلا صفتی نبوده بلکه همان ذات بوده، در این صورت ذات پنداشتن همان ذات عین ذات، بی معناست. از طرف دیگر همان اشکال خطای عظیم احاطه فهم بر ذات پیش خواهد آمد.
🌼🌿 پس نبایستی افعال او را را با ذاتش یکی بگیریم، هر چند که این افعال به شکل اسماء و یا به طیف صفات باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.