جام جان

لطفا متن ارسالی که در مورد برتری آزاد بر برده از دیدگاه قرآن نوشته شده است را نقد بفرمایید

لطفا متن ارسالی که در مورد برتری آزاد بر برده از دیدگاه قرآن نوشته شده است را نقد بفرمایید

- اندازه متن +

سوال1784 :
سلام علیکم استاد لطف میکنید در مورد متن ارسالیم توضیحات لازم را بفرمایید. ممنون‌میشم. عذر میخوام مطلب طولانی است.👇 ⚠️ برتری آزاد بر برده
🔰قرآن بردگي را برسميت شناخته است و شخص پیامبر و اصحاب بزرگ و اهل بيت او همگی برده دار بودند.
اسلام بزرگترين و طولانی ترين سيستم برده گيری و برده داری را در جهان بنيانگذاری كرد.
برده از بيشتر حقوق انسانی محروم است. برده حق آزادی، حق داشتن مال، حق انتخاب همسر، حق كار، حق داشتن فرزند متعلق به خودش، و بقيه‌ی حقوق انسانی را ندارد.
برده فقط حق حيات محدود دارد. بحث برده داری زمان زیادی میطلبد و میتوان درباره ان چند جلد کتاب از منابع اسلامی نوشت در اينجا بطور اختصار به چند آيه اشاره می شود.
🔻برده با آزاد برابر نيست🔻
➖ضرَبَ اللَّهُ مَثَلًا عَبْدًا مَمْلُوكًا لَا يَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ وَمَنْ رَزَقْنَاهُ مِنَّا رِزْقًا حَسَنًا فَهُوَ يُنْفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَجَهْرًا هَلْ يَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ﴿۷۵ نحل﴾
ترجمه:
خدا مثلى میزند بنده اى است زرخريد كه هيچ كارى از او برنمیآيد آيا [او] با كسى كه (فرد آزاد) به وى از جانب خود روزى نيكو داده ايم و او از آن در نهان و آشكار انفاق میكند يكسانست سپاس خداى راست [نه] بلكه بيشترشان نمیدانند ( 75)
🔹👆🏿در اين آيه قرآن سؤال می كند كه آيا برده و آزاد برابرند و بدليل وضوح پاسخ، جواب نداده است يعنی بديهی است كه برابر نيستند
➖يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَى بِالْأُنْثَى … ﴿۱۷۸ بقره﴾
ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده ايد در باره كشتگان بر شما [حق] قصاص مقرر شده آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن (178)
🔸👆🏿طبق اين آيه اگر برده ای فرد آزادی را بكشد قصاص مي شود ولي اگر فرد آزاد، برده‌ی مسلماني را بكشد قصاص نمي شود. همچنين اگر زن، مردی را بكشد قصاص مي شود و بالعكس خير. بنابراين ارزش برده و آزاد و ارزش زن و مرد يكسان نيست.
🔻برده حق انتخاب همسر ندارد🔻
➖ومَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ﴿۲۵ نسا ﴾
ترجمه: و هر كس از شما از نظر مالى نمىتواند زنان [آزاد] پاكدامن با ايمان را به همسرى [خود] درآورد پس با دختران با ايمان شما كه مالك آنان (كنيزان) هستيد [ازدواج كند] و خدا به ايمان شما داناتر است [همه] از يكديگريد پس آنان را با اجازه‌ی اهل آنان (مالك) به همسرى [خود] درآوريد و مزدشان را به طور پسنديده به آنان بدهيد(25)
🔹👆🏿ازدواج با كنيز ديگري با اجازه ي مالك آن كنيز جايز است. يعنی كنيز هيچ حقی در انتخاب كسی كه با او رابطه‌ی جنسی بر قرار می كند ندارد.
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1784
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻

🔆🔅🌱قبلا پاسخ هایی به سوالات مشابه آن داده شده که از جمله ی آن #پاسخ1194 #پاسخ1193 #پاسخ1046 #پاسخ1238 میباشد که میتوانید به آنها مراجعه فرمایید!
🍀اما توضیحا مطالبی را به اضافه بیان میکنم!
🔆🔅🌱اسلام برده داری را به رسمیت نشناخته بلکه برده داری حاکم و تحیلی را مدیریت و در نهایت آن را از بین بردند! اگر آن را به رسمیت میشناخت با مرور زمان توسعه یافته تر میشد، در حالیکه هیچ نشانی از آن در بلاد اسلامی وجود ندارد!
🔆🔅🌱اسلام در ابتدای بعثت رسول خدا ص به بردگان عزت داد به آنها حقوق بخشید در حالیکه از هیچ حقی برخوردار نبودند، هیچ قانونی در مورد آنها وجود نداشت و اسلام آنها را به داشتن قانون و حق و حقوق امتیاز بخشید! اگر گذشته را مطالعه کنیم آنها اصلا انسان محسوب نمی شدند، شخصیتی نداشتند ولی اسلام به آنها مقام بخشید و با نورانیت خود در نهایت برده داری را نابود ساخت!
🔆🔅🌱عدم برابری حقوق برده با آزاد بیشتر مواقع به نفع برده میباشد، از جنبه ی دیگر آزادها هم در شرایط مختلف حقوقشان متفاوت از هم میشود، اما سرای دنیا پایان ادای حقوق نیست بلکه حقوق های گذری در این دنیا سامان مییابد!
🔆🔅🌱در بعضی از قوانین که حکم فرد آزاد اعدام میباشد در جرم مشابه آن حکم اعدام از برده ساقط شده…
🔆🔅🌱چنین نیست که برده حق انتخاب همسر نداشته باشد بلکه تاکید بر اذن صاحب برده میباشد، مگر دختر باکره آزاد بدون اذن پدر میتواند ازدواج کند!

درباره نویسنده

علی ساعی

ثبت کامنت
0 کامنت

نظرتون در مورد این پست چیه؟

Leave a Reply