لطفا نظرتان را درمورد متن ارسال شده بفرمایید(موضوع: اسماء و صفات الهی)

28

سوال۳۲۸۴:
با سلام و عرض ادب ؟
لطفا نظر خود را نسبت به متن ذیل بفرمایید
لطفا تایید و یا رد و یا نقد خود را با صراحت بیان نمایید .
جالب اینکه مرحوم قاضی، شرک را بزرگ‌ترین انحراف اعتقادی احسایی معرفی می‌کند و می‌فرماید: «این شیخ در این کتاب، می‌خواهد اثبات کند که: ذات خدا دارای اسم و رسمی نیست و آن مافوق اسماء و صفات اوست و آن‌چه در عالم متحقق می‌گردد، با اسماء و صفات تحقق می‌پذیرد، و آنها مبدأ خلقت عالم و آدم و مؤثر در تدبیر شئون این عالم می‌باشند در بقاء و ادامه حیات، آن خدا اتحادی با اسماء و صفات ندارد و اینها مستقلاً کار می‌کنند و عبادت انسان به سوی اسماء و صفات خداوند صورت می‌گیرد، نه به سوی ذات او، که در وصف نمی‌آید و در وهم نمی‌گنجد. بنابراین شیخ احسائی خدا را مفهومی پوچ و بدون اثر، خارج از اسماء و صفات می‌داند و این شرک است
🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3284
🌹سلام علیکم
🔆🌱جدا از صحت انتساب مطالب به جناب قاضی، نظر کلی خود را نسبت به موضوعات خاص مطالب مذکور بیان میکنم:
🌷بیشک، الله تبارک و تعالی دارای اسماء و صفات است، به عبارتی تمام اسم و رسم زیبا از آن خداست، اما نبایستی دارایی خدا را با خود خدا یکی بدانیم! همانطوریکه مالکیت آسمانها و زمین از آن خداست!
النساء : 126 وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحيطاً
و ما نمیتوانیم -نعوذ بالله- ذات حق را با آسمانها و زمین یکی بدانیم! اختصاص اسماء حسنای الهی به ذات حق مالکیت و حاکمیت حضرت حق را به آنها اثبات و این تخصیص به هیچ وجه به معنای یکی دانستن ذات با اسم نمیباشد!
🌻🔆الأعراف : 180 وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذينَ يُلْحِدُونَ في‏ أَسْمائِهِ سَيُجْزَوْنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
🌻🔆طه : 8 اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏

🌷صراحت روایت در تصریح به خلقت اسماء گواه این حقیقت است! (خَلَقَ‏ اسْماً … الْأَسْمَاءُ وَ الصِّفَاتُ‏ مَخْلُوقَاتٌ…)
🌸🔆عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ‏ اسْماً بِالْحُرُوفِ غَيْرَ مُتَصَوِّتٍ و …
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 111
🌸🔆امام باقر علیه السلام: …وَ كَانَ اللَّهُ وَ لَا ذِكْرَ وَ الْمَذْكُورُ بِالذِّكْرِ هُوَ اللَّهُ الْقَدِيمُ الَّذِي لَمْ يَزَلْ وَ الْأَسْمَاءُ وَ الصِّفَاتُ‏ مَخْلُوقَاتٌ‏ وَ الْمَعَانِي وَ الْمَعْنِيُّ بِهَا هُوَ اللَّه‏ …
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 116
🌷در برخی روایت از اسماء به صفات یاد شده، یعنی میتوان از اسماء حسنا به عبارتی به صفات الهی یاد کنیم!
🌸🔆امام باقر علیه السلام: … إِنَّ الْأَسْمَاءَ صِفَاتٌ‏ وَصَفَ بِهَا نَفْسَهُ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 88
🌷مثل اعلای پروردگال متعال نیز اشاره به غیر قابل وصف بودن پرودگار دارد، اختصاص امثال اعلا به ذات حق یعنی، تنها اوست که به وصف نیاید یعنی صفات نمیتوانند نمایشگر ذات حق قرار بگیرند.
🌸🔆… يَقُولُ رَبِّ الْمَثَلِ الْأَعْلَى عَمَّا بِهِ مَثَّلُوهُ‏ وَ لِلَّهِ‏ الْمَثَلُ‏ الْأَعْلى‏ الَّذِي لَا يُشْبِهُهُ شَيْ‏ءٌ وَ لَا يُوصَفُ وَ لَا يُتَوَهَّمُ فَذَلِكَ الْمَثَلُ الْأَعْلَى‏ …
التوحيد (للصدوق)، ص: 324
🔆🌸 … مَثل اعلا اختصاص به خدا دارد، کسی که نه چیزی شبیه اوست و نه وصف شود و نه به خیال آید، پس آن، مَثل اعلاست…

🌻🔆النحل : 60 لِلَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَ لِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلى‏ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ

ا🌻🔆لروم : 27 وَ هُوَ الَّذي يَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ يُعيدُهُ وَ هُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ وَ لَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلى‏ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ
🌷چنین نیست که هر آنچه تحقق مییابد تنها بواسطه اسماء و صفات باشد، خدای قادر متعال به هر نوع آفرینش مقتدر است، چه بیواسطه اسماء و صفات و چه با واسطه آنها، حتی خلقت اسماء را بی هیچ واسطه ای محقق ساخته، بقاء اسماء و صفات نیز تنها به اراده الله تبارک و تعالی مربوط بوده و هیچ استقلالی برای آنها متصور نیست.
🌷خدای قادر متعال اگر اراده فرماید به «کن فیکون» و یا اگر اراده فرماید، دل نوری را میشکافد و از نهاد آن جهان های بیشماری را می آفریند!
🌷عبادت اسماء و صفات کفر محض و محض شرک است!
🌸🔆عنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ‏ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ وَ اشْتِقَاقِهَا اللَّهُ مِمَّا هُوَ مُشْتَقٌّ قَالَ فَقَالَ لِي يَا هِشَامُ اللَّهُ مُشْتَقٌّ مِنْ إِلَهٍ وَ الْإِلَهُ يَقْتَضِي مَأْلُوهاً وَ الِاسْمُ غَيْرُ الْمُسَمَّى فَمَنْ عَبَدَ الِاسْمَ دُونَ الْمَعْنَى فَقَدْ كَفَرَ وَ لَمْ يَعْبُدْ شَيْئاً

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.