چگونه سست بودن ایمانمان را هنگام مواجهه با عقاید مختلف تحکیم ببخشیم؟ آیا این موضوع ارتباطی با وسواس فکری و تخیل دارد؟
سوال1003 :
سلام استاد من وسواس عملی داشتم که فکر کنم الان به ذهنی هم تبدیل شده علاوه بر این توهم و تخیل عجیبی دارم که بنده خدایی به من گفتند قده تخیل و توهمم بیش فعالی داره مثلا یک دفعه یه لحظه جمله یه کوتاه یه سطر از کتابی یا متنی در یک لحظه یه دفعه ایمانم سست میشه و هجوم سوالات و شبهات و لرزش ها و تردیدها از یک سطر یا یه سخنرانی کوچولو شروع میشه به طرزی که میترسم اصلا از ایمان خارج بشم اما شبیه حمله روانیه یه مدت با قدرته که میگذره دفع و رفع میشه اما کامل نه اما خیلی ضعیف میشه و تقریبا به حالت فبل برمیگردم استاد چیکار کنم؟ نمیخوام بیشت از این ادامه پیدا کنه اما حدسم اینه که ریشه اصلیش تو ابتدا کار یعنی وسواس عملیه
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1003
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🔆🎄همراهی شیاطین انسی و جنّی و نفس آدمی، سازمان مخوف وسوسه را شکل میدهد🎄🔆
🔆🔅🌱کافیست دلتان را خلوت سازید تا آتش وسوسه های شیاطین انسی و جنّی و نفس خاموش شود!
🔆🔅🌱از مدعیان دروغین و اهل هوس و دنیا کناره بگیرین و به هیچ دستور العمل مشکوکی عمل نکنید، به خدا اعتماد کنید و زیاد قرآن بخوانید و از نماز شب غافل نشوید، یاد خدا را در دلتان دوام ببخشید ، به یقین آرامش بازگشت خواهد نمود!
🌸🔅🌱حضرت صادق (ع) فرمود: شيطان در راه وسوسه كردن برقرار و پابرجا نمىشود مگر آنكه انسان از ذكر پروردگار متعال اعراض كرده و فرمانها و دستورهاى الهى را خوار شمرده و بر نواهى و مناهى او تكيه زده و از علم و آگاهى و احاطه خداوند متعال غفلت بورزد؛ و وسوسه در زمينه معرفت عقل و تمايل به عالم طبيعت از خارج قلب وارد قلب مىشود، و چون جنبه طبيعت و شهوات مادى بر جنبه عقل غالب شده و توجه و معرفت عقل رخت بربست، وسوسه چنان محكم و برقرار مىگردد كه به مرحله كفر و ضلالت منتهى مىشود.
و خداوند متعال به لطف و مهربانى بندگان خود را به سوى خود دعوت فرموده، و دشمنى و عداوت شيطان را به آنان معرفى نموده است، مىفرمايد: شيطان دشمن محكم و آشكارى است با شما. و باز مىفرمايد: شيطان دشمن شما است پس او را دشمن خود قرار بدهيد.
و معامله كن با شيطان مانند معامله شخص غريب با سگ چوپان كه چون سگ به سوى او حمله كند ناچار از شر او به صاحب سگ كه چوپان است پناهنده خواهد شد، پس تو را نيز مىبايد هنگام وسوسه و حمله شيطان كه مىخواهد تو را از راه حق منحرف كرده و از ذكر پروردگار متعال منصرف نمايد، پناهنده به خداى خود و خداى او باشى، تا تو را در صراط حق و حقيقت پايدار كرده، و با توجه و يارى او بر باطل غالب و مسلط گشته، و شر دشمن ظالم را از سر تو برطرف سازد.
خداوند متعال مىفرمايد: شيطان را تسلط و حكومتى نيست در باره آن اشخاصى كه ايمان و اعتماد به خدا پيدا كرده و امور خود را به او واگذاشتهاند.
و البته بايد متوجه باشى كه، تو هرگز نخواهى توانست شر شيطان را از خود برطرف كرده و كيفيت و خصوصيات نفوذ شيطان و راههاى وسوسه او را خوب بفهمى؛ مگر آنكه پيوسته حالت مراقبت و مواظبت داشته، و در آستانه بندگى و خدمت استقامت و ثبات پيدا كرده، و از عظمت پروردگارى كه آگاه و محيط است هراسيده، و تا ممكن است در ياد خداوند متعال باشى. و اما اگر بر خلاف مراقبت و استقامت و ذكر و خوف، اوقات خود را به بيهوده و لغو و لهو صرف كرده و عمر گرانمايه را با اهمال و مسامحه سپرى كردى، ناچار صيد شيطان خواهى شد.
و عبرت بگير از آنچه شيطان در باره خود عمل كرده، و گمراه كردن و مغرور شدن و تكبر نمودن را نسبت به خود روا داشته است، هنگامى كه عمل و بصيرت و عبادت و رأى و جرأت و جسارت او موجب غرور و فريفته شدن او گشته، و علم و معرفت و استدلال عقلى او باعث شده است كه براى هميشه مورد طعن و لعن قرار گيرد، پس چگونه مىتوان به چنين فردى اطمينان پيدا كرده و به نصيحت و دعوت و صلاحديد او اعتماد نمود. پس به حبل محكم خداوند متعال چنگ بزن، و آن پناهنده شدن است به پيشگاه پروردگار متعال، و از صميم قلب و با كمال بيچارگى و در هر حال خود را نيازمند ديدن است. و چون شيطان طاعات و اعمال تو را تزيين بنمايد، هرگز مغرور و فريفته مباش، زيرا ممكن است نود و نه باب از خير و نيكويى را به روى تو باز كند، و پس از نود و نه امر در قدم صدم كار خود را صورت بدهد. پس در مخالفت او پيوسته برقرار باش، و راه نفوذ و فريب او را بگير، و با ميل و هوى خواهى و مقاصد او مبارزه كن.
مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص: 162
نظرتون در مورد این پست چیه؟